Skocz do zawartości

Lodowka RML 8330 dziwne zachowanie


autko78

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Zakupilem niedawno hobby 440 Sfr 2012, ktora posiada lodowke RML 8330 zaczalem ja testowac na 230V niby chlodzi ok, chodz temp w srodku skacze od - 3 do +7 tzn bylo ostatnio klika dni chlodnych okolo 14st to wtedy potrafila spasc temp nawet ponizej zera natomiast jak temp rosla to w srodku tez rosla. Wydaje mi sie ze powinien byc tam jakis termostat, ktory powinien to regulowac. Czy takie skoki temperatury sa normalne? Druga sprawa dzialanie na +12V podlaczylem dzisiaj zasilacz 13,7V,  35A na krotko do wtyczki 13pin w miejsce gdzie ma isc +12 po zaplonie (na tym pinie dziala lodowka) i tak chodzi juz ze 7 godz i temp. systematycznie rosnie juz jest 13st. Dziwi mnie to bo pobor pradu na amperomierzu jest 14A czyli grzalka dziala z moca okolo 190W, a chlodzenia brak. Na co idzie ta energia? Co sie z nia dzieje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 30
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Jeżeli chodzi o chłodzenie na 230V to raczej wszystko jest ok. Agregat lodówki obniża temperaturę o "X" stopni. 

Jeśli przy 20 st. bedzie np. 0 st. to przy 30 st. będzie dajmy na to 12 st. Taka uroda :swiety:

Odnośnie przypadku przy zasilaniu 12V to się nie wypowiadam,. Na pewno efektywność będzie mniejsza.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy takim prądzie i założeniu, że na grzałce jest 12 V wychodzi 168 W. To trochę za dużo jak na grzałkę 12 V. Na mój gust możesz mieć zwarcie w części grzałki i dlatego taki duży prąd. Weź jeszcze pod uwagę, że przekroje przewodów są na pewno za małe dla takiego prądu to i na grzałce jest napięci o wiele niższe niż 12 V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety te lodówki zachowują się podobnie jak turystyczne z ogniwami,choć działają trochę lepiej bo mają większą moc.Nie dorównują kompresorowym i musisz się z tym pogodzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.06.2018 o 19:04, autko78 napisał:

Witam

Zakupilem niedawno hobby 440 Sfr 2012, ktora posiada lodowke RML 8330 zaczalem ja testowac na 230V niby chlodzi ok, chodz temp w srodku skacze od - 3 do +7 tzn bylo ostatnio klika dni chlodnych okolo 14st to wtedy potrafila spasc temp nawet ponizej zera natomiast jak temp rosla to w srodku tez rosla. Wydaje mi sie ze powinien byc tam jakis termostat, ktory powinien to regulowac. Czy takie skoki temperatury sa normalne? Druga sprawa dzialanie na +12V podlaczylem dzisiaj zasilacz 13,7V,  35A na krotko do wtyczki 13pin w miejsce gdzie ma isc +12 po zaplonie (na tym pinie dziala lodowka) i tak chodzi juz ze 7 godz i temp. systematycznie rosnie juz jest 13st. Dziwi mnie to bo pobor pradu na amperomierzu jest 14A czyli grzalka dziala z moca okolo 190W, a chlodzenia brak. Na co idzie ta energia? Co sie z nia dzieje?

Witam!
Moim zdaniem, wszystko się zgadza, co zresztą Koledzy już wyjaśnili. Grzałka nie pracuje z mocą 190 W, tylko ok. 166 W.
Znamionowa moc grzałki Twojej lodówki = 170 W. Jedyne, co trzeba wziąć tu pod uwagę, to tzw. błąd pomiarowy (załóżmy jednak, że niewielki) oraz przekroje i długość przewodów zamkniętego obwodu grzałki, o czym pisał "ed". Najprawdopodobniej grzałka była zasilana napięciem niewiele poniżej 11,9 V
Wszystko inne, to "uroda" lodówek absorpcyjnych plus wpływ prawidłowego poziomowania agregatu, temperatur zewnętrznych oraz sposobu użytkowania lodówki - zakładając, że jest sprawna. To jest bardzo duża lodówka, a bezwładność układu absorpcyjnego spora, więc fluktuacje temperatur mogą być bardziej spektakularne, niż w lodówkach mniejszych. Ta lodówka powinna spełniać parametry chłodzenia do temperatury max 32 st. C (panującej na zewnątrz). Powyżej tej wartości, producent zaleca montaż dodatkowych wentylatorów chłodzących. Wyjątkowo ważne jest prawidłowe poziomowanie poprzeczne i wzdłużne komory zamrażalnika, czyli przyczepa powinna być prawidłowo wypoziomowana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie wiem, że te lodówki nie mają sprawności jak sprężarkowe, ale chodzi o to, że poprostu ona na 12V nie działa wcale. Jeśli są tam 2 grzałki jedna na 230V druga na 12V nie wiem dokładnie jaka mają moc, ale można przyjąć, że obie są takiej samej mocy np 170W to to czy jest zasilana z 12V  czy z 230V czy z jakiegoś innego napięcia nie powinno mieć znaczenia liczy się poprostu moc. Wiem, że wiele osób pisze, że ma problemy z lodówka podczas jazdy na 12V, ale wydaje mi się, że jest to spowodowane nie wystarczającym prądem z alternatora. Ja natomiast specjalnie podłączyłem zasilanie z dużego zasilacza zewnętrznego żeby to sprawdzić prąd bierze duży, a nie chłodzi wcale. Co mogę (lub powinienem) sprawdzić w pierwszej kolejności. Chce to naprawić. Dodam, że przyczepa jest stosunkowo młoda bezwypadkowa nie było nic grzebane. Acha dodam, ze zasilacz która podłączyłem miał 13,7V także nawet jeśli bylby spadek o 1V do dalej zasilanie jest prawidłowe. W okolicach kratki od lodówki na zenwnątrz przyczepy odczuwalne było ciepło czyli jakaś wymiana ciepła tam była.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Udało się rozwiązać problem. Przyczyną było to, że przewody miedzy zasilaczem, a wtyczka były za cienkie i napięcie na zaciskach grzałki wynosiło tylko 9.6V. Po zmianie napięcie wynosi 12,6V i lodówka chłodzi super działa tak samo jak na 230V. Zastanawia mnie tylko ten pobór prądu teraz wynosi około 16A to daje 200W. Oczywiście wynikł kolejny problem bo w samochodzie z fabrycznym hakiem BMW nie ma pinów 10 i 11 i teraz trzeba będzie rzeźbić znowu wiązkę żeby zrobić zasilanie po zapłonie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież pisaliśmy w kilku miejscach (np. ed - trzeci post), że był zbyt duży spadek napięcia na przewodach (za mały przekrój) i grzałka zasilana była zbyt niskim napięciem ;)

Przy obecnym napięciu, które podajesz (jeśli mierzone bezpośrednio na zaciskach grzałki), pobór prądu przez grzałkę powinien być w okolicy 14,88 A. Piszesz, że jest ok. 16 A, więc 1,12 A więcej. Przyczepa z 2012 roku i duża lodówka, więc może pracuje w niej nie tylko grzałka, ale jakaś "elektronika" sterująca :hmm: Dodatkowo: "podgrzewasz" przewody od wtyczki, aż do grzałki, na których jakiś spadek napięcia jest z pewnością, no i pewnie tolerancja tego, czym i jak mierzysz też nie jest mała, czyli może się okazać, że ten 1 A mieści się w granicach błędu Twoich pomiarów. To prawidłowe zachowanie, że Twoja lodówka chłodzi identycznie bez względu na to, z jakiego napięcia jest zasilana, ponieważ obydwie grzałki mają identyczną moc. Brak pin 10/11 w gnieździe haka, to nie jest coś wyjątkowego i nie jesteś w tym osamotniony. Ostatnio w kilku tematach ludzie pisali, że mają tak samo.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 lata później...

Podepne się do tematu. 

 

Problem praktycznie identyczny przyczepa ta sama auto też tej samej marki :)

 

na 230V daje radę , na gazie daje rady, na 12v podczas jazdy kicha temperatura sukcesywnie podczas jazdy rosła. 

 

Wszystkie postoje jakie robiliśmy w trakcie odpalałem lodówkę na gazie żeby jak kolwiek schłodzić jedzonko w środku.

Jedyne co do tej pory sprawdziłem to to że napięcie z auta dochodzi do kostki i przekaźnika za lodówką. Nie sprawdzałem niestety jakiej wartości.

 

Przy okazji mam też problem z wskaźnikiem płomienia. Płomień działa ale wskaźnik ledwo wychyla się na początek zielonego tak ma być czy powinien być przynajmniej na połowie ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, Ventyl napisał(a):

Podepne się do tematu. 

 

Problem praktycznie identyczny przyczepa ta sama auto też tej samej marki :)

 

na 230V daje radę , na gazie daje rady, na 12v podczas jazdy kicha temperatura sukcesywnie podczas jazdy rosła. 

 

Wszystkie postoje jakie robiliśmy w trakcie odpalałem lodówkę na gazie żeby jak kolwiek schłodzić jedzonko w środku.

Jedyne co do tej pory sprawdziłem to to że napięcie z auta dochodzi do kostki i przekaźnika za lodówką. Nie sprawdzałem niestety jakiej wartości.

 

Przy okazji mam też problem z wskaźnikiem płomienia. Płomień działa ale wskaźnik ledwo wychyla się na początek zielonego tak ma być czy powinien być przynajmniej na połowie ?

 

Problem z 12V wielokrotnie wałkowany na forum. Ogólnie to przy zasilaniu 12V sprawność lodówki nie jest zbyt wielka. Przyczyna to właśnie spadki napięcia, spowodowane zbyt cienkimi kablami w instalacji. Najlepiej jak by były kable o przekroju 6mm2 zarówno na drodze akumulator - gniazdo w samochodzie, jak i wtyczka - lodówka w przyczepie. 

Ja mam tak zrobione i praktycznie lodówka podczas jazdy chłodzi podobnie jak przy zasilaniu na na 230V. Czyli nadal bez rewelacji ale trzyma temperaturę przeważnie poniżej 10C. Postoje oczywiście gaz, ale jak zatrzymuje się na krótkie tankowanie, siku itp to nawet nic nie przełączam. 

Z wskaźnikiem płomienia nie pomogę bo nie wiem co to jest. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wymiana chciaz niektóry kabli cokolwiek pomoże. Od lodówki do wtyczki przyczepy jest to do zrobienia ale instalacji w aucie nie koniecznie chciałbym ruszać 
Nie lepiej jeździć z lodówką na gazie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
W dniu 16.04.2023 o 11:22, Piotrekm13 napisał(a):

Problem z 12V wielokrotnie wałkowany na forum. Ogólnie to przy zasilaniu 12V sprawność lodówki nie jest zbyt wielka. Przyczyna to właśnie spadki napięcia, spowodowane zbyt cienkimi kablami w instalacji. Najlepiej jak by były kable o przekroju 6mm2 zarówno na drodze akumulator - gniazdo w samochodzie, jak i wtyczka - lodówka w przyczepie. 

Ja mam tak zrobione i praktycznie lodówka podczas jazdy chłodzi podobnie jak przy zasilaniu na na 230V. Czyli nadal bez rewelacji ale trzyma temperaturę przeważnie poniżej 10C. Postoje oczywiście gaz, ale jak zatrzymuje się na krótkie tankowanie, siku itp to nawet nic nie przełączam. 

Z wskaźnikiem płomienia nie pomogę bo nie wiem co to jest. ;)

 

Jeżeli chodzi o przekrój kabli  to z tego co widzę to w hobby są 4 mm2 do lodówki.

Podpiąłem ostatnio auto i co ciekawe do wtyczki za lodówką dochodziło ledwo 12 V, od wtyczki jest kawałeczek kabla i kable wchodzą do kostki i dalej do przekaźnika potem to idzie na grzałkę na kostce było już ledwo 11 V. Ciekawe skąd aż taki spadek napięcia na tak krótkim odcinku instalacji. Na obrazku zaznaczone na czerwono.

 

Czy wymieniając kable na 6 mm2 mogę od wtyczki przyczepy aż do przekaźnika puścić je w jednym kawałku tak aby pozbyć się po drodze jakich kolwiek łączeń które jak widać też obniżają napięcie ?

Czy przekaźniki też mogą powodować spadki napięcia ? Jeden jest w samochodzie tak aby było zasilanie po zapłonie, drugi jak widać na fotce za lodówką pewnie spięty z pokrętłem z przodu od wyboru źródeł zasilania.

 

image.thumb.png.199ac16325d75b4d3895fac36a72dc49.png

 

Mam też pytanie o ten zbiorniczek plastikowy. Czy tam się wlewa wodę ?

 

Co do wskaźnika to chodzi mi o 

image.png.6f943aae61e43527fb621f37caaac3f1.png

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.