Skocz do zawartości

POLARYZACJA PRADU


Zbyszek

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, własciwie to nie wiem czy pytanie powinno być tuta  czy może w "angielkach" ?  W angielskiej przyczepie mam kontrolkę polaryzacji prądu, w zaleznosci jak podłaczę kabel zasilania do przyczepy albi swieci się na czerwono  lub  też nie swieci się. Pytanie : jak powinno być ? Wg mnie raczej zapalpna na czerwono  "ostrzeg"  STOP,  nie tak powinno być ?  Raczej nie powinna się świecić ?  No i jaki to ma wpływ na działanie urzadzeń w przyczepie ?  - jak na zdjęciu 

Dodatkowo - do czego służy, jak go wykorzystywać TEST REGULARLY ?  (przycisk obok) 

P6105798.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już 13 godzin, jak się nikt nie wypowiedział, to ja się powymądrzam :) W prądzie zmiennym polaryzacja nie jest aż tak bardzo istotna. Owszem, powinna być jedna, ale na wielu kempingach jest taka kombinacja z elektryką, że polaryzacja jest ostatnim elementem, na który bym zwracał uwagę. Patrząc na to zdjęcie, wydaje mi się, że masz bezpiecznik różnicowoprądowy - tzw, przeciwporażeniowy. Jeśli tak jest, to przycisk test powinien wyłączyć bezpiecznik. Stąd sugestia - testuj regularnie, czy uziemienie działa, jak należy. Ale to tylko moja zgadywanka. Poza tym po prawej 3 bezpieczniki - wg mnie zabezpieczenie, które pozwala Ci się dostosować do instalacji na kempingu. W innym wątku właśnie trwa dyskusja o tym, że na niektórych kempingach jest zabezpieczenie 6A, na innych 10, a zdarza się i 16. Tak sobie pomyślałem, że warto by zamontować sobie w przyczepie wielostopniowe zabezpieczenie, które będzie włączane w zależności od tego, co jest na kempingu. Mam przyłącze 6A, to wyłączam 10A i mam w przyczepie takie samo, jak na kempingu. W razie przeciążenia - włączam sobie za dużo urządzeń, to wybija mi najpierw w przyczepie, zabezpieczenie na kempingu nie reaguje. Mam na kempingu więcej - odpowiednio włączam kolejne bezpieczniki. Może właśnie ktoś w ten sposób pokombinował i masz taką możliwość w tej skrzynce.

No to teraz jak to sprawdzić? Po pierwsze po podłączeniu sprawdzasz w przyczepie obecność prądu - zarówno jak polaryzacja świeci jak i nie świeci. Dobrze by było, jakbyś miał instalację z wyłącznikiem różnicowoprądowym. Może Ci wybijać różnicówkę, jak polaryzacja ma znaczenie w Twojej przyczepie. Będzie również wybijać, jak masz jakieś nieprawidłowości w instalacji. W każdym przypadku - elektryk :)

Jak wszystko działa, to naciskasz klawisz testu. Powinien spowodować wyłączenie głównego bezpiecznika. Jeśli nie - może być problem z uziemieniem. Potem dobrałbym sobie urządzenia przekraczające odpowiednio zużycie 6A, 10A i 16A (to ostatnie będzie chyba najtrudniejsze). Włączyłbym wyłącznie bezpiecznik 6A i włączył urządzenia przekraczające 6A (np. czajnik elektryczny). Jak wybije bezpiecznik - masz potwierdzenie mojej teorii. No i potem sukcesywnie dla poszczególnych poziomów zabezpieczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie tych 3 bezpieczników obok siebie. To są normalne bezpieczniki nadprądowe czy jakoś tak. Nie doszukiwałbym się tutaj kombinacji że dla różnego amperarzu na kempingu są zrobione. Dla mnie to wygląda jak po prostu instalacja 3 obiegowa. Dwa obiegi np światło w środku i gniazdka na 6A a lódówka i  bojler osobno na 10A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No cóż, nie napisałem, że tak jest na pewno, ale jakby mi się chciało przerabiać przyłącze, to tak bym pokombinował. Natomiast metodą prób i błędów kolega na 100% znajdzie odpowiedź jaki jest cel tych 3 bezpieczników. Mnie się nasunęło takie rozwiązanie ze względu na rysunek pod bezpiecznikami, który wskazuje niejako sumaryczne obciążenie. Dobrze by było, jakby @Zbyszek opisał efekty testów :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Michalc3 napisał:

 Dobrze by było, jakby @Zbyszek opisał efekty testów :)

Dziękuję za już,  jednak nadal nie mam odpowiedzi na postawione pytania !

1. Czy kontrolka powinna się świecić, dawać "sygnał",  czy też nie powinna się swiecić ?

2. Jaki wpływ ma polaryzacja (niezgodna)  na pracę urządzeń elektrycznych, np. lodówka, grzejnik wody, itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ależ kolego - napisałem wcześniej - dla prądu przemiennego polaryzacja dla tych urządzeń nie ma znaczenia. Może mieć ewentualne znaczenie, jeśli w budzie jest coś, nie daj Boże zmostkowane. Jeśli jednak tak jest, to instalacja, do której podłączasz przyczepę, jeśli będzie posiadała zabezpieczenie różnocowoprądowe, to ono zabezpieczy Cię przed takimi dziwnymi sytuacjami. Nie spodziewam się jednak, żeby cos takiego wystąpiło. Sprawdź, czy masz przewód przyłączeniowy z uziemieniem, czy instalacja, do której się podłączasz ma wspominane zabezpieczenie i... do testów! Jeśli nie masz zabezpieczenia różnicowoprądowego, a nie jesteś pewny, czy poprzedni właściciel czegoś nie dłubał - wtedy możesz mieć wątpliwości. Dla urządzeń polaryzacja prądu przemiennego nie ma żadnego znaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, piotrekbyd napisał:

Może jest zerowanie zamiast uziemienia i dlatego jest kontrolka polaryzacji.

:look: Takie połączenie w przyczepie, to "kryminał"!!!

12 godzin temu, Zbyszek napisał:

Dziękuję za już,  jednak nadal nie mam odpowiedzi na postawione pytania !

1. Czy kontrolka powinna się świecić, dawać "sygnał",  czy też nie powinna się swiecić ?

2. Jaki wpływ ma polaryzacja (niezgodna)  na pracę urządzeń elektrycznych, np. lodówka, grzejnik wody, itp.

Oto moje przypuszczenia, jednak niemal graniczące z "pewnością" :skromny:

Kontrolka powinna się świecić. Byłoby to najprostsze, a zarazem skuteczne rozwiązanie mówiące o prawidłowości biegunów "N" i "L" zewnętrznego przyłącza ~230 V w stosunku do instalacji w przyczepie (nie można mówić o polaryzacji w przypadku prądu przemiennego). W tym przypadku ma sens zastosowanie wyłącznika różnicowo-prądowego. W tym przypadku, jeśli po podłączeniu przyczepy do zewnętrznej sieci, kontrolka pozostaje ciemna, to "L" pojawi się w instalacji przyczepy tam, gdzie powinno być "N" i ma to kolosalne znaczenie.

Resztę podali już Koledzy Michał i Bartosz. :ok:

Trzy zabezpieczenia, to po prostu zabezpieczenia dla trzech wydzielonych obwodów przyczepy, których sumaryczna wartość mocy nie może przekroczyć 3000 W i o tym należy pamiętać. Obwód z zabezpieczeniem 10 A, to najpewniej gniazdka sieciowe wewnątrz przyczepy, natomiast dwa pozostałe dla innych sprzętów. Łatwo się przekonać, co przestało działać, gdy wyłączy się pojedynczo poszczególne zabezpieczenia. Jeśli oświetlenie w przyczepie jest na 12 V, a nie na 230 V, to do jednego z zabezpieczeń "6 A" może być podłączony zasilacz przyczepy oraz jeszcze coś, np. lodówka, a na drugim "6 A" np.bojler elektryczny, grill, czy jeszcze coś innego. 

Przycisk test służy do sprawdzania sprawności działania "różnicówki", o czym dokładnie Michał już napisał.

I to chyba byłoby na tyle w kwestii Twoich pytań, a wszystko, co tu napisano jest do sprawdzenia.

IMHO

PS

Poza tym, co napisałem na wstępie, zamiana miejscami "L" oraz "N" w instalacji, na pracę większości odbiorników nie będzie miała żadnego zauważalnego wpływu. Ilość zabezpieczeń w przyczepach bywa różna. W najprostszych systemach bywa tylko jedno (zespolone na obwodzie "L" oraz "N"), natomiast w bardziej rozbudowanych może być tak, jak chociażby u Ciebie, a w jeszcze bardziej rozwiniętych rozwiązaniach może być np. tak, jak na foto:

851081717_skrzynkaelektrprzyczepy.jpg.11268fe1e306917125fde686e5910ad2.jpg

 

Gdyby się okazało, że jest, jak przypuszczam i wspomniana kontrolka nie świeci po podłączeniu do jakiejś sieci zewnętrznej, to nie przerabiaj instalacji przyczepy(!), tylko zrób sobie krótki kabelek (przejściówkę) z zamieniona kolejnością przewodów i z niej skorzystaj w takim przypadku.

Zajrzyj np. do tego tematu.

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer, ogromne Dziekuję, Na Tobie zawsze mozna polegać.  Wszystko mam w oryginale, nic nie dorabiane - nie przerabiane.  Po prostu obserwacja i  ciekawość.

Gniazdko w przyczepie post-8228-0-32779600-1359362906_thumb.jpg

Kabel podłaczeniowy: - przyczepa - przedłużacz :

Wtyk do gniazda przyczepy  post-8228-0-11349200-1359362913_thumb.jpeg

Wtyk  : od przyczepy do  przedłużacza  (dolny)  post-8228-0-07359000-1359362912_thumb.jpg

no i sam przedłużacz  na kołowrotku (20m kabla) z jednym gniazdkiem  bez bolca uziemiajacego,  :PrzedÅużacz czarny sieciowy wtyk-gniazdo

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem.

Przedłużacz jednak bezwzględnie powinieneś zmienić - konieczny z uziemieniem. Jeśli nie masz prądożernych odbiorników, to może być nawet 3 x 1,5 mm², ale "trzy razy" ..., a nie "dwa razy ...", plus "przejściówka", o której wspominałem (często okazuje się niezbędna).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zamienność biegunów - w tym czy kontrolka świeci, nie swieci,  występuje u mnie tylko w przypadku  łaczenia kabla od przyczepy (wtyk)  do gniazdka od  przedłużacza - tutaj gniazdko nie ma bolca,  tylko dwa bieguny  blaszkowe na bokach, no i we wtyczce  też są blaszki, można je dowolnie (o 180Stopni)  wkładać - stąd zmienność w świeceniu się kontrolki.  W sobotę przyjdzie czas na testy. Przyjmuję za "pewnik"  - kontrolka powinna swiecić się po podłączeniu,  Ale też testerem sprawdzę w którym bolcu - otworze w gniazdku płynie prąd.  LEWY ma być prądowy ! 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest to gniazdko typu "F",  być może nazywane Schuko. W sobotę  zaopatrzony w "próbnik napiecia"  będę śledził poprawność przepływu prądu przez wszystkie kable (L1 : wtyk-gniazdko)  zaczynajac od słupka z prądem na kempingu.  Może już tutaj być błąd, w co osobiscie wątpię.  Muszę przesledzić ciągłość aby zobaczyć jak przy prawidłowym przepływie fazy prądu, zachowa się  kontrolka - będzie swiecić czy też nie bedzie świecić.  Jak wczesniej sygnalizowałem,  swieci się na czerwono, co sugerowałoby że NIE TAK,  ale moze się mylę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbyszku nie koniecznie. Jeżeli to jest "neonówka" wpięta pomiędzy L i PE to będzie świecić przy prawidłowo wykonanym podłączeniu. Kolorem klosza się nie sugeruj bo neonówka świeci na pomarańczowo i często właśnie z czerwonego tworzywa je robiono. Tak to również wygląda na Twoim zdjęciu.

Może to Tobie pomoże: https://www.yumpu.com/en/document/view/42547238/swift-owners-handbook-swift-group/39

Edytowane przez AKISSJG (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.