Skocz do zawartości
kmtaxi

Urządzenia w instalacji kamperka

Rekomendowane odpowiedzi

kmtaxi

Może ktoś mi wyośli co to jest i do czego służy. Do urządzenia na pierwszym zdjęciu były podłączone klemy akumulatora pokładowego. Na drugim i trzecim jakieś płytki w obudowach aluminiowych bez oznaczeń. Jedna z wyjściem 4, a druga z 6-cio przewodowym. Po za tym w instalacji był Power Supply Type 1214 o wejściu 230V AC 50HZ 1,3A max i wyjściu 13,8V DC 12A, było też trochę przekaźników i zabezpieczeń ( 75A i 25A). Będę budował instalację ładowania akumulatora pokładowego AGM z solara i alternatora pojazdu. Co mogę do tego z załączników wykorzystać.

PICT0753.JPG

PICT0754.JPG

PICT0755.JPG

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
chris_66

ten pierwszy grzybek to mi wygląda na stycznik 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kmtaxi
2 godziny temu, chris_66 napisał:

ten pierwszy grzybek to mi wygląda na stycznik 

I co dalej, firma? obciążenie? sterowanie?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
chris_66
I co dalej, firma? obciążenie? sterowanie?

Zrób zdjęcie z drugiej strony, tam jest sterowanie.

A stycznik jak stycznik, konstrukcja jakaś muzealna.

Poza tym masz niekompletną instalację, jakaś śrubka na kabelku od sterowania niepodlączona, brak drugiego grubego kabla, łatwiej było by rozgryźć temat śledząc instalację niż oglądając kawałki na zdjęciach

 

Wysłane z Tapatalka

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kmtaxi

Tak, wiem, że z drugiej strony jest sterowanie. Instalacja była kompletna, tylko wytargałem ją z mojego projektu (rocznik 1991), wersja japońska z kierownicą po prawej. Jest to nissan bus 4x4 i ta instalacja, była robiona na podzespołach nissana (przekaźniki z logo nissana), przez japońców. Najbardziej interesuje mnie zastosowanie tych dwóch sterowników bez oznaczeń. Może ktoś z elementów na płytce się domyśli, do czego mogą służyć.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

Krzysiu, bez schematu można tylko gdybać, a na koniec może się okazać, że i tak chodziło o coś zupełnie innego. Z takich elementów, jak na fotkach, można zrobić prawie "wszystko". Pierwsza fotka nie pokazuje chyba kompletu wyprowadzeń (widać dwa). Poza tymi o dużym przekroju, powinny być jeszcze dwa "mniejsze" lub chociaż jedno. Wtedy mogłoby to być coś w rodzaju "stycznika", jak w drugim poscie pisał Krzysztof. Na drugiej fotce jest przekaźnik z dwiema parami zestyków przełączających, wzmacniacz operacyjny, a w zasadzie dwa w jednej obudowie, dwa tranzystory, cztery diody, po kilka elementów RC i dwa potencjometry montażowe. Co to może być? Po tym, co piszesz, przychodzi mi na myśl, że mógłby to być np. układ badający obciążenie (prąd) jakiegoś mechanizmu wykonawczego (np. silnik - podpora) i wyłączający / przełączający działanie po wykryciu ustalonego obciążenia. Na trzeciej fotce masz podobne elementy, poza przekaźnikiem, a jeden z trzech tranzystorów jest większej mocy. Oczywiście inny jest też scalak - 4011BP. To cyfrowy układ logiczny - cztery dwu-wejściowe bramki NAND w jednej obudowie, produkcji Toshiby, mający możliwość pracy z wyższym nap. zasilania 3 - 18 V, co akurat w tym przypadku jest uzasadnione - instalacja z kampera (funkcjonalnie niemal odpowiednik dawnego polskiego 7400). To podstawowy układ logiczny, który w zależności od połączeń, ma mnóstwo różnych zastosowań - każda bramka żyje po swojemu i zależnie od stanu napięć wejściowych, otrzymuje się określony stan logiczny na wyjściu. Pytanie teraz, jak bramki są połączone, czy wykorzystano wszystkie i jak współpracują z pozostałymi elementami PCB. Jak pisałem, może to być "wszystko" - kontrola / sterowanie mechanizmu wykonawczego w zależności od obciążenia, napięcia lub funkcji: działa "coś", to wyłącza się "coś" lub działa do chwili "gdy", ew. włącza/wyłącza się, "gdy ..."  A może chodzi o coś zupełnie innego, np. odłączanie / podłączanie akumulatora lub odbiorników od / do "..." w zależności od "..." :hmm:
Wartość wszystkich elementów jest niewielka, a obecnie w większości zastosowań są nowsze rozwiązania, więc nie wiem, czy warto się nad tym skupiać, jeśli nie masz całości tego wyposażenia, nie wiesz, czy działa i do czego służyło. Być może brak tu najważniejszych elementów, czyli tych, które były tym wszystkim sterowane.
IMHO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
kmtaxi

Dzięki Krzyśku za zainteresowanie. Instalację mam kompletną i tak jak wcześniej pisałem do tego co widać na zdjęciach jest kilka przekaźników i bezpieczników. Co do tego stycznika na pierwszym zdjęciu, to z drugiej strony jest jedno wyprowadzenie i także kabelek podłączony do masy obudowy, więc na pewno dotyczy sterowania. Podłączenie było do 230V (prostownik z ładowarką na 12V) i do instalacji ładowania samochodu z alternatora. Na pokładzie był drugi akumulator, który był już padnięty. Innych zewnętrznych zasilań nie było. Odbiornikami była pompka wody i oświetlenie wewnętrzne (fabryczne). Jest wewnętrzna fabryczna dmuchawa z nagrzewnicą, oraz klimatyzacja w części mieszkalnej też fabryczna ze sterowaniem panelowym, ale nie wiem, czy te elementy były jakoś sterowane, czy zasilane także przez tą wytarganą instalację. Masz rację, żeby sobie odpuścić te sterowniki, bo koszt prób i błędów w dostosowaniu do zamierzonego prze ze mnie projektu jest nie opłacalny. Pytanie zadałem z czystej ciekawości, bo już jest ze mnie taki typ, który nawet uszkodzony element musi rozłożyć na czynniki pierwsze, aby zrozumieć z czym to się je.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer
6 godzin temu, kmtaxi napisał:

Pytanie zadałem z czystej ciekawości, bo już jest ze mnie taki typ, który nawet uszkodzony element musi rozłożyć na czynniki pierwsze, aby zrozumieć z czym to się je.

Doskonale to rozumiem - mam dokładnie tak samo :D Może przez ten układ była podłączana klima, o której wspominasz (jeśli ma ona wbudowany inwerter) lub był taki zamontowany do zasilania jej z akumulatora, a układ pilnował, aby accu się nadmiernie nie rozładował :hmm: Tak, czy inaczej, teraz już chyba nie warto tego dalej dociekać.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×