Skocz do zawartości
Tsport

Stabilizator - dobór do przyczepy 1300

Rekomendowane odpowiedzi

Tsport

Hej,

Może mi ktoś podpowiedzieć ,czy jak mam przyczepę 1300DMC to kupić stabilizator np. alko 1300, który ma DMC 1360kg, czy poszukać czegoś o większym DMC.

Jak wartość DMC stabilizatora vs DMC przyczepy ma wpływ na użytkowanie i bezpieczeństwo?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tsport

Dzięki patrzyłem na to ogłoszenie wcześniej ale mam dylemat, czy kupować 3000kg do 1300kg przyczepy. Nie wiem jaki ma wpływ takie "przewymiarowanie" zaczepu ze stabilizatorem. Czy będzie to działało poprawnie, czy np, siła tarcia na kuli nie jest mocniejsza, co poza większym zużyciem okładzin i kuli haka nie da nic więcej, a wręcz pogorszy znacząco skręcanie?Czy może ktoś bardziej doświadczony powiedzieć jak optymalnie dobrać stabilizator??
 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Cezarr

Od przybytku głowa nie boli ja bym brał ten.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tsport

Generalnie się z tobą zgadzam ale chciałbym spojrzeć na to "po inżyniersku".  Wyczytałem, że ten zaczep ma 4 okładziny cierne, więc tarcie na kuli będzie większe, co zapewne pozytywnie wpłynie na tłumienie wężykowania. Ale.... większe tarcie to większe "ścieranie" się okładzin, kuli haka, zapewne też utrudnione skręcanie itp. Pytanie czy to sprawdza się w praktyce w 2 razy lżejszej przyczepie niż DMC tego zaczepu. Ktoś może coś podpowiedzieć z praktyki, doświadczenia?

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

Witam!
Po co się zamęczać tymi wszystkimi pytaniami. Kup AKS 1300, który jest dla Twojej przyczepy w sam raz. Mnóstwo osób z forum go posiada i bardzo sobie chwalą. Na dodatek zostanie Ci ok. 200 zł. w kieszeni, serwisowanie będzie znacznie tańsze (np. ilość okładzin), a dodatkowo nie będziesz miał wątpliwości, że zaczep masz pod jakimś względem nieodpowiedni.
IMHO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tomii

Z tego co pamiętam to AKS 3004 był do przyczep od 1000 kg. Stabilizuje w 2 płaszczyznach wiec ma dwie pary okładzin. IMO nie będzie przewymiarowany przy przyczepie o masie 1300 kg. Bardziej pytanie jest czy warto dopłacić?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
KlAn

Ta jedna para okładzin (przód tył) to wydaje mi się, że służy  bardziej do ,,miękkiego,, osadzenia zaczepu na kuli niż do stabilizacji,  one nie są w jakiś szczególny sposób dociskane do kuli tak jak boczne okładziny za pomocą dzwigni. 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
bolek830

Ja mam 1300 i chyba działa ok. Chyba bo nie mam porównania, to moja pierwsza przyczepa, jej dmc to 1050 kg. Mam pytanie, podobno zaczep kulowy powinien "trzeszczec" podczas jazdy czy skręcenia? U mnie nie ma żadnych dźwięków. Okładziny są chyba dobre, mieszczą się w skali, hak nowy, był pomalowany czarna farba, która już całkowicie się starla. Pytanie czy jak nie trzeszczy to jest też ok?

Wysłane z mojego Lenovo P2a42 przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tsport
Witam!
Po co się zamęczać tymi wszystkimi pytaniami. Kup AKS 1300, który jest dla Twojej przyczepy w sam raz. Mnóstwo osób z forum go posiada i bardzo sobie chwalą. Na dodatek zostanie Ci ok. 200 zł. w kieszeni, serwisowanie będzie znacznie tańsze (np. ilość okładzin), a dodatkowo nie będziesz miał wątpliwości, że zaczep masz pod jakimś względem nieodpowiedni.
IMHO
Witaj Kristofer, nie chciałem nikogo zamęczać pytaniami. Poprostu mam taki dylemat i liczyłem na doświadczenie i wiedzę forumowiczów. To chyba nic złego? Chyba się skuszę na tego aks 1300. Dziękuję wszystkim za sugestie. Pzdr.

Wysłane z mojego F5122 przy użyciu Tapatalka

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer
Napisano (edytowane)

Witaj!

Chyba zupełnie mnie nie zrozumiałeś, To, że pytasz, to akurat dobrze. Nie napisałem, po co "nas" zamęczasz pytaniami! Napisałem: po co się (siebie) zamęczać (dręczyć), skoro zdajesz sobie sprawę  że jest na rynku odpowiedni zaczep dla Twojej przyczepy. Jeśli mimo tego, chcesz jednak wydać więcej pieniędzy na zakup, a potem na wymiany okładzin, to oczywiście możesz kupić AKS 3004 (patrz post Tomii'ego :ok:).

PS

AKS 3004 jest dla przyczep o DMC 200 - 3000 kg.

Bardziej się też zastanów nad wymaganiami technicznymi dla AKS3004, a których nie ma w takiej ilości dla AKS1300 (dla obecnie posiadanego holownika i przy ewentualnej zmianie):

5adfe6e377efe_WymaganiawymiarowedlaAKS3004.thumb.jpg.32384d5d459ed635ad2a4054c1895f40.jpg

 

Edytowane przez Kristofer

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer
11 godzin temu, KlAn napisał:

Ta jedna para okładzin (przód tył) to wydaje mi się, że służy  bardziej do ,,miękkiego,, osadzenia zaczepu na kuli niż do stabilizacji,  one nie są w jakiś szczególny sposób dociskane do kuli tak jak boczne okładziny za pomocą dzwigni. 

... gdyby była z "gumy". Prawda jest taka, że wszystkie okładziny w AKS 3004 służą do stabilizacji, tak jak napisał Tomii.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tsport
6 godzin temu, Kristofer napisał:

Witaj!

Chyba zupełnie mnie nie zrozumiałeś, To, że pytasz, to akurat dobrze. Nie napisałem, po co "nas" zamęczasz pytaniami! Napisałem: po co się (siebie) zamęczać (dręczyć), skoro zdajesz sobie sprawę  że jest na rynku odpowiedni zaczep dla Twojej przyczepy. Jeśli mimo tego, chcesz jednak wydać więcej pieniędzy na zakup, a potem na wymiany okładzin, to oczywiście możesz kupić AKS 3004 (patrz post Tomii'ego :ok:).

PS

AKS 3004 jest dla przyczep o DMC 200 - 3000 kg.

Bardziej się też zastanów nad wymaganiami technicznymi dla AKS3004, a których nie ma w takiej ilości dla AKS1300 (dla obecnie posiadanego holownika i przy ewentualnej zmianie):

5adfe6e377efe_WymaganiawymiarowedlaAKS3004.thumb.jpg.32384d5d459ed635ad2a4054c1895f40.jpg

 

Kristofer, masz rację zrozumiałem to inaczej - "po co się zamęczać" - tu jako podmiot domyślny założyłem szanowne grono wszystkich forumowiczów.

Niestety ale mam taki problem ze sobą, że lubię świadomie podejmować decyzje o zakupie, przeanalizować, porównać, poznać wszystkie aspekty oraz odrzucić marketingowy bełkot. Ma to swoje plusy ale również i minusy jak, np. zadawanie takich pytań na forum, wśród znajomych, kolegów itp. , wydłużony czas decyzji itd. 

Jeszcze raz dzięki za wszystkie sugestie.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
KlAn
Napisano (edytowane)
6 godzin temu, Kristofer napisał:

... gdyby była z "gumy". Prawda jest taka, że wszystkie okładziny w AKS 3004 służą do stabilizacji, tak jak napisał Tomii.

Wystarczy przejechać np. 100 km najlepiej po autostradzie, odpiąć zaczep i wtedy widać które okładziny stabilizowały przyczepę. Lub odpiąć dżwignie od bocznych okładzin i wtedy można z łatwością obrócić zaczep

Edytowane przez KlAn

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer
38 minut temu, KlAn napisał:

Wystarczy przejechać np. 100 km najlepiej po autostradzie, odpiąć zaczep i wtedy widać które okładziny stabilizowały przyczepę. Lub odpiąć dżwignie od bocznych okładzin i wtedy można z łatwością obrócić zaczep

Po autostradzie? To nieporozumienie. Gdyby jeszcze po wyboistej drodze...  Okładziny, o których mowa, stabilizują ruch wahadłowy w pionie (bujanie), a tego na autostradzie prawie nie ma. Ich działanie nie jest oczywiście tak spektakularne, jak okładzin bocznych, bo i takie być nie może - spowolniłoby to znacznie cykl pojedynczego "bujnięcia" i układ nie nadążałby z wyrównaniem kolejnego, a zatem skutek byłby odwrotny od zamierzonego.
Myślę, że AL-KO jest niekwestionowanym liderem tego segmentu wyposażenia przyczep i wie, co robi, więc nacisk owych okładzin nie jest dziełem przypadku.
Poza tym, wystarczy spojrzeć na zaczep nieco bardziej wnikliwie, aby zrozumieć dosyć prostą zasadę jego działania.
To dla potwierdzenia (materiały AL-KO):

5ae05446b390c_AKS3004_1.thumb.jpg.612393c01a32a73284a2a2f52c8e4f85.jpg

5ae0544756986_AKS3004_2.jpg.6ed64a8b171c8af0a4a7dc21981f8d70.jpg

5ae054488ae6c_redukujewykowanieikoysanie.thumb.jpg.a24c3648c6b2780a108b9aeaec1867f9.jpg

 

1 godzinę temu, Tsport napisał:

Niestety ale mam taki problem ze sobą, że lubię świadomie podejmować decyzje o zakupie, przeanalizować, porównać, poznać wszystkie aspekty oraz odrzucić marketingowy bełkot.

:ok:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×