Skocz do zawartości
BeeBee

AL-KO AKS 2004/3004 Wymiana okładzin stabilizatora: przednio-górnej i tylnej

Rekomendowane odpowiedzi

BeeBee
Napisano (edytowane)

AL-KO AKS 2004/3004

 

Wymiana okładzin stabilizatora: przednio-górnej i tylnej.

 

Ponieważ jest sporo tematów na temat wymiany okładzin bocznych, a nie udało mi się znaleźć żadnego opisu wymiany okładzin przednio-górnej i tylnej, postanowiłem opisać jak ja to zrobiłem.

 

 

Do całej operacji potrzebne będą:

  • klucz torx - 30’ka
  • nóż/nożyk
  • śrubokręt
  • nowe okładziny. Okładziny dobieramy na podstawie numeru ETI (mój nr ETI to 8114266), który widoczny jest na przedniej części zaczepu. Więcej informacji tutaj.
  • Ja dodatkowo wymieniłem u siebie osłonę “Soft Dock”, która u mnie była bardzo brudna.

 

 

Części kupiłem w sklepie internetowym. Do zestawu dołączona jest instrukcja montażu.

 

image.png.16ec14ba6cc27dc62809fcf58c30cbf5.png

 

  image.png.b5f83067102f037862f06bfa29a41c26.png

 

 

Wymiana okładziny przydnio-górnej:

  1. Odkręcenie uchwytu stabilizatora. Uchwyt przykręcony jest za pomocą jednego wkrętu – torx T30. W sumie to nie wiem, czy konieczne było zdjęcie tego uchwytu, ale zrobiłem to zgodnie z instrukcją.
  2. Zdjęcie osłony “Soft Dock”. Ja użyłem śrubokrętu do podważenia osłony. Jest ona dosyć twarda, natomiast na tyle elastyczna, że da się ją spokojnie zsunąć.
  3. Po zdjęciu osłony należy odkręcić śrubę (ponownie kluczem Torx 30), która mocuję okładzinę przednio-górną.

 

image.png.5ea39ce969de97d5ec5da57fb726e018.png

Dla ułatwienia wymiany, przekręciłem zaczep w prawo, aby łatwiej było dostać się do zaczepu od spodu.

 

 

  1. Kolejny krok, to wyjęcie starej okładziny. Aby to zrobić należy wcisnąć od dołu wskaźnik zapięcia haka. Na instrukcji jest to zaznaczone, na tyle mało czytelnie, że trochę czasu zajęło mi, aby to zrobić. Po odpowiednim wciśnięciu wskaźnika, okładzina „wypada”. Jest to zielony element widoczny poniżej.

 

image.png.275815482dd158ee9d76c1b8edae68cb.png

 

 

 

image.png.9a4a6f8f8ac83b83a6afc17a0169f2cc.png

  1. Umieszczenie nowej okładziny przebiega odwrotnie, trzeba ją włożyć do mocowania, a potem za pomocą śrubokrętu docisnąć wskaźnik zapięcia haka i okładzina wskakuje na swoje miejsce. Należy to zrobić delikatnie, aby nie uszkodzić okładzin.

 

 

  1. Po osadzeniu nowej okładziny dokręcamy ją śrubą, która jest w komplecie. Poniżej na zdjęciu stare i nowe okładziny.

 

image.png.aaff004bd781f44d9d39895eab4450e0.png

 

 

Wymiana okładziny tylnej:

1.      1. Odkręcamy śrubę mocującą okładzinę (ponownie kluczem Torx 30). Bałem się, że będzie to trudne, natomiast klucz wszedł bez problemu i udało się to łatwo zrobić.

 

image.png.9368f0ae4c7105206c5a9d1e765288ce.png

 

 

2.      Większy problem był przy wyciąganiu okładziny. W końcu udało mi się to zrobić lekko podważając okładzinę od dołu, gdzie zrobione jest małe wycięcie. Widać to na nowej okładzinie.

 

 

image.png.c98452cb90c451015ea031004b430a1e.png

 

 

 

3. Nowa okładzina wymaga włożenia na swoje miejsce i ponowne dokręcenie śrubą. Całość składamy mocując osłonę zaczepu i stabilizatora.

 

 

image.png.27f0b2ffc5678154aafccba8aff7bf0d.png

 

 

 

 

 

 

Wymieniłem także okładziny boczne, bo także były już mocno zużyte (wystarczy je wypchać śrubokrętem). Montując nowe, wstawiłem podkładki, co okazało się niepotrzebne. Tzn. po nałożeniu na hak, musiałem bardzo mocno zapinać stabilizator. Wyjąłem więc podkładki i była znaczna poprawa. Poniżej stare okładziny boczne i podkładki.

 

image.png.c13ac684c684a3191d804091628c4166.png

 

 

 

 

Całość po złożeniu i wymianie osłony:

 

image.png.aaae77d38e502f442fe3b9ce598f433b.png

 

 

Dodam tylko, żeby pamiętać, aby podczas manewrowania na parkingu lub polu, zwolnić stabilizator – ułatwi nam to parkowanie.

 

image.png

image.png

Edytowane przez BeeBee

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer
Napisano (edytowane)

Witam!
:bravo:    - przejrzyście napisane porady, z pewnością wielu osobom się przydadzą .
 

 

5 godzin temu, BeeBee napisał:

Wymieniłem także okładziny boczne, bo także były już mocno zużyte (wystarczy je wypchać śrubokrętem). Montując nowe, wstawiłem podkładki, co okazało się niepotrzebne. Tzn. po nałożeniu na hak, musiałem bardzo mocno zapinać stabilizator. Wyjąłem więc podkładki i była znaczna poprawa. Poniżej stare okładziny boczne i podkładki.

image.png.c13ac684c684a3191d804091628c4166.png

O zasadzie doboru i zakładania lub nie, wspomnianych podkładek, pisałem w tym poscie - przeoczyłeś:
http://forum.karawaning.pl/topic/25556-al-ko-aks-20043004-serwis/?do=findComment&comment=584034

Edytowane przez Kristofer

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
BeeBee

Faktycznie, przeoczyłem. Teraz wszystko jasne. Nie mialem u siebie podkladek, więc dlatego, jak włożyłem, to prawie nie dałem rady zamknać stabilizatora. Dzięki za podpowiedź.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×