Skocz do zawartości

Hamulec najazdowy


Arti434

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Mam pytanie jestem na kupnie przyczepy lekkiej. Jest to nowa przyczepa dwuosiowa z homologacja gotowa do rejestracji, chciałbym ja przerobić żeby miał hamulec najazdowy zwykły na linki a nie hydrauliczny. Jak to wygląda przy rejestracji? Pierwsze ja zarejestrować tak jak jest i dorobić później hamulec? Musi on być wbity w dowód czy nie ma takiego wymogu?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Czy nie lepiej kupić tego typu przyczepkę z już zainstalowanym hamulcem lub zamówić ten model z hamulcem, jeśli nie występuje on w serii :hmm: Zamontowanie układu hamulcowego będzie tu bardzo kosztowne (wymiana całego UN i być może, praktycznie całych osi).

5aab05574b1aa_0750hamowana.jpg.4c9b3ea766d30bb9e0b6715d9e907176.jpg

5aab05584c468_O750niehamowana.jpg.15bec1bf91828514c77582835736528f.jpg

Różnica w cenie jednej osi "750" hamowanej i niehamowanej, to ok. 900 zł./szt.

Koszt kompletnego UN ze standardowym zaczepem (bez stabilizatora) - ok. 700 zł.

Do tego linki, pręt i inny potrzebny osprzęt  x zł. oraz ewentualne kwestie badania technicznego itd.

Kupując gotową, wyjdzie pewnie taniej i bez problemów i zaprzątania sobie głowy tym wszystkim.

IMHO

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do takiej cepki nie ma sensu dokładać hamulca. Jeśli już, to kupować hamowaną. 

Byłyby to - btw. - zmiany konstrukcyjne powodujące odstępstwa od homologacji, i skutkujące tym, że w wyniku takich zmian pojazd stawałby się niezgodny z homologacją typu - ergo: nie powinien uczestniczyć w ruchu. Cepka ma homologację jako lekka, niehamowana. Takiej zmiany nie da się też zalegalizować, bo musiałaby zostać zrobiona jednostkowa homologacja, co przekroczyłoby wartość przyczepy (to będzie zawsze przyczepa lekka). 

Jeżeli powodem planowanej przeróbki jest chęć wożenia znacząco większych ładunków, to pomijając oczywistą sprawę że nie wolno, to ta konstrukcja przyczepy raczej nie jest do tego przystosowana (m.in. rama skręcana - nitonakrętki), mimo że zachwalana jest wszędzie solidna konstrukcja, i mimo że ma 2 osie. To zwykłą przyczepa lekka z dłuższą paką, tyle że dzięki drugiej osi jedzie stabilniej.   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Arti434 napisał:

 

pro-26122-tema-przyczepa-dwuosiowa-o-dmc-400-750kg.jpg

Mowa o takiej przyczepce 

Dawno się tym nie interesowałem, ale pomijając koszty i sens takiej przeróbki, to myślę, że przyczepę klasyfikuje się w/g DMC, a więc do 750 kg oraz powyżej.
Przyczepa do 750 kg, to "przyczepa lekka", natomiast powyżej - "ciężka". Przyczepa "ciężka" musi być wyposażona w hamulec, natomiast "lekka" nie musi go posiadać, ale może. W żadnym z tych przypadków, taki fakt nie jest odnotowany w DR, a zatem podczas przeglądu hamulce są sprawdzane, a przynajmniej być powinny, ale tylko wtedy, jeśli przyczepa je posiada. Nikt się nie zdziwi, jeśli przyczepa lekka je ma. Kupując tą przyczepę dostaje się komplet dokumentów potrzebnych do rejestracji - brak wymogu wizyty u diagnosty na SKP, a że jest to przyczepa lekka, to późniejszych okresowych kontroli również nie wymaga. Teoretyzując dalej - można chyba by było "dołożyć" te hamulce i pewnie nawet nikt nie zwróciłby na nie uwagi, jednak DMC pozostanie dalej bez zmiany. Jest to nie do ruszenia, chyba, że takie zaświadczenie wyda producent, co z pewnością nie będzie możliwe :nono: (patrz PS). Podtrzymuję, co pisałem - lepiej kupić przyczepę, która od razu w hamulec jest wyposażona, a idąc dalej, również mającą potrzebną DMC.
Po przeróbce, trzeba by było zrobić sobie badanie techniczne w celu potwierdzenia sprawności układu, ale raczej bez chwalenia się, że cokolwiek zmieniono ;)
Mam nadzieję, że powodem zapytania, o w/w zmiany są kwestie związane z ogólnym bezpieczeństwem, a nie duża chęć wożenia ładunków o większej masie, niż by to wynikało z dokumentów przyczepy.

Pisząc powyższe, jedynie teoretyzowałem ;) i nie miałem na myśli użycia bliżej nieokreślonych elementów "domowej" konstrukcji, tylko wyłącznie fabrycznych podzespołów (np. kompletnych osi) mających swoją homologację oraz dowód zakupu, co mogłoby się w pewnych sytuacjach okazać niezbędne.

PS

Teraz konkretnie na temat przyczepy przedstawionej na foto (do producenta mam "rzut beretem").
http://kubix.pl/pl/dwuosiowe/656-pro-26122-tema-przyczepa-dwuosiowa-o-dmc-400-750kg.html
Nie mam pojęcia, jaką opcję sprzedaje dealer!!!???
Według danych producenta, ten model produkowany jest w trzech wersjach.
1. "PRO 2612/2C" homologacje dla DMC 800 - 1500 kg
2. "PRO 2612/2C" homologacje dla DMC 800 - 2000 kg
- przyczepy wyposażono w 2 osie 1350 kg Knott lub AL-KO, różnica jedynie w rozmiarze ogumienia: 155/70 R13 dla DMC 1500 i 165 R13 C dla DMC 2000
3. "PRO 2612C/4W" DMC 800 - 1400 kg

- cztery wahacze wleczone, sprężyny, amortyzatory, hamulec najazdowy, opony 165 R13.
Wszystkie te przyczepy, również ta, o której za chwilę, posiadają ramę ze skręcanych na śruby, giętych, ocynkowanych profili stalowych.
Teraz najciekawsze: wymienione modele przyczep posiadają hamulec najazdowy (wszystkie)!

Wracając do zamieszczonego przez Kolegę Art zdjęcia, a zatem i strony sprzedawcy. Przykro mi to pisać, ale profesjonalny sprzedawca nie powinien dopuszczać się takich błędów (mam nadzieję, że nie są celowe ;)), wskazujących w nazwie oferty zupełnie na inną przyczepę, niż wynika to z opisu jej parametrów. Nazwa wyraźnie wskazuje, że sprzedawana jest przyczepa w wersji "PRO" i z wysokością skrzyni ładunkowej 35 cm, natomiast pozostałe parametry wskazują na zupełnie inną przyczepę (wyk. ekonomiczne), konkretnie "ECO 2612/2"
Jedynie ten model przyczepy produkowany jest w wersji, o takich parametrach: homologacja dla DMC 400 - 750 kg, dwie zwykłe osie 750 kg niehamowane, wysokość skrzyni ładunkowej 32 cm.

Bądź tu teraz człowieku mądry, czytając opisy ofert zamieszczanych przez sprzedawców. To zresztą nie jest jedyny przypadek, podobne przykłady, ale dotyczące wielu innych produktów można mnożyć.
IMO

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.