Skocz do zawartości

System solarny w camperze - potrzebuję porady


jacen

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

 

To mój pierwszy post tutaj. Jestem w trakcie przerabiania dostawczego Ducato na camper. Zakupiłem w tym celu sporo sprzętu elektronicznego, żeby złożyć tam system elektryczny z akumulatorem i panelami słonecznymi. Mam jakiś pogląd na temat połączenia tego sprzętu, ale mam też sporo wątpliwości. 

 

Najpierw lista posiadanego sprzętu:

  • Akumulator żelowy 220 Ah, 12V
  • Regulator ładowania MPPT 50A
  • 2 panele słoneczne 150W każdy, 12V, elastyczne
  • Ładowarka sieciowa do akumulatora
  • Inwerter o mocy ciągłej 375W
  • Separator akumulatorów

Chciałbym mieć możliwość ładowania akumulatora zarówno z paneli, jak i z alternatora oraz zewnętrznego źródła. Panele mam zamiar połączyć szeregowo - mój regulator ładowania przyjmie zarówno napięcie 12v, jak i 24v, a przy wyższym napięciu mam niższy prąd i mniejsze ryzyko strat na przewodach. Tutaj jest szkic schematu połączeń, jaki na razie wykombinowałem:

 

post-31128-0-82276400-1509436826_thumb.png

 

Teraz moje pytania:

  • Na schemacie brak jakichkolwiek bezpieczników. Sklep, w którym kupowałem sprzęt na pytanie o bezpieczniki odpowiedział, że wszystkie elementy systemu są obezpiecznikowane i żadne dodatkowe bezpieczniki nie są potrzebne. Rozumiem, że to raczej odpowiedź na odwal się i bezpieczników nigdy za dużo i trzeba je dołożyć? Przypuszczam że między aku i odbiornikami potrzebny jest zestaw bezpieczników, między panelami i regulatorem też, oraz między alternatorem i regulatorem ładowania (prąd sobie policzę dla tych bezpieczników)?
  • Czy to słuszne podejście, żeby podłączenie akumulatora samochodowego (i tym samym alternatora) zrobić do regulatora ładowania, a nie do akumutora dodatkowego?
  • Już się zdążyłem zorientować, że separator akumulatorów prawdopodobnie kupiłem niepotrzebnie i nie przyda mi się do niczego. Nawet jakbym kupił drugi akumulator dodatkowy, to i tak separator tam na nic, bo będę chciał spiąć te akumulatory, żeby mieć więcej Ah w systemie a nie dwa niezależne obwody elektryczne. Może by się przydał, gdybym chciał ładować akumulator samochodowy również z paneli, ale nie umiem tego połączyć i chyba w sumie nie chcę. W razie czego będę pewnie w stanie odpalić samochód z akumulatora dodatkowego przy pomocy kabli do odpalania awaryjnego. 
  • Ten przełącznik źródeł ładowania, który jest na rysunku - wiem że są takie przełączniki automatyczne, które spinają obwód gdy wykryją napięcie i rozłączają gdy napięcie jest za niskie - czyli łączą ładowanie akumulatora gdy silnik jest włączony i wyłączają gdy silnik zgaśnie żeby nie drenować akumulatora samochodowego na postoju. Ale czy jest taki automat, który przy braku wyższego napięcia z alternatora (czyli na postoju) przełączy źródło na panele słoneczne? Jak takie cudo się nazywa po polsku? Czy raczej prościej, taniej i lepiej będzie tu zamontować przełącznik manualny?
  • Jak w ten system powinienem wkomponować ładowarkę sieciową? Rozumiem, że najlepiej będzie dołożyć kolejny przełącznik źródeł ładowania przed samym akumulatorem i móc rozłączać cały system paneli/alternatora i przełączyć się na ładowanie sieciowe? Nie ma sensu ładowarki sieciowej podpinać do regulatora ładowania, dobrze myślę? W ogóle - czy regulator ładowania służy bardziej do minimalizowania strat energii z paneli słonecznych, czy do prawidłowego ładowania akumulatora żelowego i tym samym wydłużania jego żywotności i zwiększania wydajności? Czy wszystkie źródła (panele, alternator i sieć) powinny być podłączane przez regulator, czy raczej tylko te nisko wydajne źródła (czyli panele), a reszta bezpośrednio?
  • Czy akumulator dodatkowy można zostawić w samochodzie na zimę, czy bezwzględnie należy go wymontować i przenieść do cieplejszego pomieszczenia? To pewnie pytanie z gatunku głupich, ale ten akumulator waży 66kg i operacja wymontowywania i przenoszenia do domu będzie złożony przedsięwzięciem. Wręcz tak złożonym, że rozważyłbym odłożenie montażu całego systemu do wiosny, żeby tego uniknąć...

Sorry za tę lawinę pytań, ale zmagam się z tym tematem od początku moich działań, czyli już od dwóch miesięcy. Teraz już pora łączyć ten system w jakąś całość i muszę ostatnie wątpliwości rozwiać. 

 

post-31128-0-82276400-1509436826_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam jeśli panele podłączysz szeregowo 24V to musisz aku tez mieć szeregowo 24V chyba ze twój regulator ptzetwoży 24V na.12V co jest bardzo mało spotykane.

Mój regulator tak ma. To ten model: http://www.soltec.sklep.pl/regulator-ladowania-bluesolar-mppt-10030-1224v-30a-p-1030.html

Zresztą to jest detal, bez znaczenia. Jeśli będę musiał połączyć panele równolegle, to tak zrobię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.