Skocz do zawartości

akumulator AGM - jak podlaczyc do instalacji 12V?


Krolikrolik

Rekomendowane odpowiedzi

Czesc,

W jaki sposob korzystac z akumulatora AGM w przyczepie?

Podaje parametry:

przyczepa Savsjo Clubman GLE 1989

akumulator Exide Dual AGM 900Wh

prostownik Exide 12/5.5

 

Nie mam pojecia, jak to powinno byc podlaczone - w przyczepie jest wbudowany transformator, ale stary akumulator kwasowy, przyczepiony tam na stale, postanowilam z niej usunac. Akumulator Exide nie ma opcji wmontowania na stale, zreszta bez sensu by to bylo, natomiast pytanie

1. jak z tego AGM pobierac prad do instalacji 12V - czy podpiac kable na stale, czy z mozliwoscia odpinania?

2. czy podczas ladowania aku na postoju, mozna go nie odlaczac od instalacji 12V - czy prad bedzie pobierany z transformatora, czy rowniez z akumulatora?

 

Anka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie to ja doradzać w tej dziedzinie nie powinienem, bo mam kiepskie pojęcie, ale wydaje mi się, że miałem ten sam problem co Ty. Szukałem pomocy na forum i znalazłem  podobny temat.Poczytaj go, a znajdziesz odpowiedź na swój problem. Do tego użytkownik Kristofer wkleił do tego tematu schematy - jak podłączyć akumulator, a nawet przetwornicę i inne urządzenia.

 

http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przeróbka-12v-pod-akumulator/page-7

 

W tym temacie znajdziesz nawet przekierowania do innych podobnych tematów.Powodzenia

Edytowane przez kalapan (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Z mojego doświadczenia z akumulatorem AGM 100 Ah po dwóch sezonach wygląda to znakomicie. Jeśli chodzi o podłączenie do przyczepy AGM to tak samo jak kwasowy plus do plusa minus do minusa. Nie wskazane jest inne podłączenie, jak w miejscu przeznaczonym na akumulator z możliwością odpięcia. Nie ryzykuj ładowania AGM tym transformatorem jak go nazywasz (moim zdaniem jest tam zainstalowana ładowarka do akumulatorów kwasowych). Do doładowywania akumulatora żelowego są inne ładowarki na 230V, osobiście doładowuję solarem 120 W poprzez regulator napięcia (Steca)10 A. Preferuję dzikie wyjazdy bez 230V, a prądu mi nie brakło, mimo laptopa , telewizora, oświetlenia. Odradzam ładowanie AGM tym "transformatorem", nie tylko na postoju podczas korzystania z 230V, ponieważ może nie mieć automatyki lub zabezpieczenia mikroprocesowego, do akumulatorów żelowych dobiera się konkretny prąd ładowania, zależny od Ah akumulatora

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Podłączę się  pod AGM akumulatory - stoję przed wyborem i mam taki 

Akumulator VARTA DUAL PURPOSE AGM - 60Ah 680A P+
https://sklep.intercars.com.pl/produkty/1317128-akumulator-varta-dual-purpose-agm-60ah-680a-p

Pytanie czy taki akumulator można wykorzystać w osobówce oraz w lecie do przyczepy kempingowej?

Jedyne co mi odpisałą varta to że nie zaleca się go w komorach silnika bo jest mało odporny na niskie temperatury.

Tak się składa że chcę go włożyć do Mercedesa gdzie akumulator jest w podłodze (dam mu jeszcze etui termiczne)

Chodzi o to że dobry akumulator kosztuje koło 400 zł do tego modelu, dokładając 100 miałbym w lecie opcję do kempingu bo tak to nie mam nic, a chciałbym na dziko pojeździć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też słyszałem że takie AGMy mniej są odporne na niskie temperatury...ale w moim przypadku wygląda że to był dobry wybór (ja wybrałem Vartę start-stop plus).

Chyba jednak do takich celów wziął bym klasyczny akumulator kwasowy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Słyszałem" - ktoś to kiedyś przeczyta i w kolejnym temacie napisze: niska temperatura niszczy akumulatory AGM - czytałem, o tym. W ten sposób mnożą się fikcyjne informacje.;)
W naszej szerokości geograficznej nie występują tak niskie temperatury, które byłyby szkodliwe dla naładowanego akumulatora. Temperatury z którymi mamy do czynienia, obniżają jedynie jego sprawność. Gdy akumulator jest wystawiony na działanie ujemnych temperatur, kluczową sprawą jest jego stan techniczny i poziom naładowania. Jeżeli akumulator jest sprawny i całkowicie naładowany, to nic nie powinno mu się stać nawet do minus pięćdziesięciu kilku stopni C. Inaczej sprawa wygląda, gdy naładowany w pełni nie jest, a tym bardziej, gdy jest rozładowany całkowicie. Rozładowany, może zamarznąć już w temperaturze minus kilku stopni C (-6 do -5), dlatego tak ważne w okresie zimowym jest utrzymywanie akumulatora w stanie pełnego naładowania. Wszelkie odstępstwa od tego wymogu, a przy tym obciążanie niedoładowanego akumulatora wysokim prądem, gdy temperatury są niskie, odbiją się zauważalnie na jego żywotności i ogólnej sprawności w dalszym jego życiu.
Wracając do akumulatorów AGM, to zabija je wysoka temperatura, a nie niska. Niektórym accu wystarczy już 50 st. C, aby uległy nieodwracalnym zmianom (zniszczeniu), stąd nie montuje się ich w komorze silnika samochodu, tylko w jego bagażniku lub np. pod tylną kanapą.
Mimo, że AGM są szczególnie wrażliwe na wyższe temperatury, to jednak nie tylko one i generalnie dotyczy to wszystkich akumulatorów, choć w różnym stopniu. Kilka lat temu pisałem szerzej o wpływie wyższych temperatur na akumulatory. Temat przypomnę, ponieważ warto zdawać sobie sprawę z pewnych zależności:

http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przeróbka-12v-pod-akumulator/?do=findComment&comment=352833

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kris, dzięki za link do Twego posta. Podsumowując te AGMy to nie będzie specjalnej różnicy dla temperatur, ponieważ trzymam w podłodze, cieplej niż w komorze oraz w lecie też chłodniej niż przy silniku. Zatem pada fundamentalne pytanie, czy mogę korzystać z niego w osobówce (odpowiednie parametry do oryginału) przez zimę oraz w lecie zabrać go do przyczepy np. do oświetlenia? Najlepiej używać do niego tej ładowarki procesorowej lidla albo cteka do AGM też?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, ten model akumulatora może być wykorzystywany w/g Twoich potrzeb, które opisujesz, natomiast nie umieszczaj go w opakowaniu termicznym - wystarczy, że nie będzie zamontowany w komorze silnika.
Ładowarki f-my CTEK są bardzo dobre, jednak nie zawsze ich zakup jest uzasadniony. W wielu przypadkach, również Twoim, znakomicie i znacznie taniej spełni swoje zadanie któraś z procesorowych ładowarek najczęściej kupowanych (wybór należy do Ciebie). Posiadają one wszystkie wymagane przez różne typy akumulatorów, parametry i charakterystyki ładowania:
http://forum.karawaning.pl/topic/25147-automatyczne-ładowarki-akumulatorów-o-które-najczęściej-pytamy/?page=1
http://forum.karawaning.pl/topic/17813-ładowarka-do-akumulatora-z-biedronki/?page=1
http://forum.karawaning.pl/topic/25042-nowe-ładowarki-mikroprocesorowe-w-biedronce/?page=1

 

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.