Skocz do zawartości

Ogrzewanie postojowe


Darek321

Rekomendowane odpowiedzi

Rozważam zamontowanie w busie ford transit ogrzewania postojowego. Chcąc zunifikować sposób zasilania chcę pod podłogą zainstalować butlę LPG 34 L i zasilać kuchenkę, lodówkę i ogrzewanie.

Myślę o piecyku Truma zainstalowanym z tyłu pojazdu tuż przed drzwiami. Ford ma klimatyzację dwustrefową z tyłu jest też nagrzewnica i tu pojawiają się wątpliwości Truma czy mokre webasto ? Truma cicha nie pobiera prądu ale wymaga ingerencję w poszycie auta. Z tego co przeczytałem to trzeba wykonać dwa otwory pobierający powietrze i kominowy. Najlepszym rozwiązaniem byłaby możliwość wyprowadzenia spalin dołem ale z tego co wyczytałem w instrukcji to nie będzie działać.

Macie jakieś inne pomysły ? Webasto potrzebuje prąd, kilka dni w jednym miejscu bez prądu może rozładować akumulator tak mi się wydaje.

Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Moim zdaniem, najlepiej sprawdzi się w takim przypadku "Truma Combi".

Niewielkie gabaryty, prosty montaż i uniwersalność (ogrzewanie oraz ciepła woda).

Na zewnątrz wyprowadza się tylko jeden niewielki "komin" na bocznej ścianie (wspólny wlot powietrza do komory spalania oraz wylot spalin - rura jest podwójna). Średnica otworu ok. 8 cm.

 

post-8228-0-46528000-1504449514_thumb.jpg

post-8228-0-51710200-1504449819_thumb.jpg

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też jestem za Trumą.

Zbiornik z gazem chcesz zamontować w miejscu koła zapasowego. Dobry pomysł, ale to przesadna wielkość.

Ja mam butle 5kg która wystarcza w sezonie letnim na ponad 20 dni, więc po co dźwigać zbędny ciężar?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Webasto wymaga sporego akumulatora. Najprawdopodobniej musiałbyś dodać drugi akumulator z którego czerpało by tylko webasto. Akumulator taki jak jest w busach czy osobówkach webasto jest w stanie zdoić w ciągu nocy lub dwóch.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Webasto wymaga sporego akumulatora. Najprawdopodobniej musiałbyś dodać drugi akumulator z którego czerpało by tylko webasto. Akumulator taki jak jest w busach czy osobówkach webasto jest w stanie zdoić w ciągu nocy lub dwóch.

Webasto czasem nie działa na paliwo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam oba te bajery, ale chętnie zamieniłbym się na Trumę Combi. Używanej, poniżej 6 tyś zł nie widziałem.

 

:look:  Dlaczego??? :hmm:

Również mam osobno elektryczno gazowy piec i bojler gazowy Trumy, ale przenigdy bym nie zamienił tego na "Combi" :nono:

Od razu wyjaśniam dlaczego.

Combi jest dobrym rozwiązaniem, a czasem jedynym możliwym, z uwagi na minimalną ilość zajmowanego miejsca, co jest bardzo istotne w kamperach, zwłaszcza tych mniejszych. W większości przyczep nie ma takich ograniczeń.

Dla mnie "Combi' ma kilka istotnych wad użytkowych. Ogrzewanie działa jedynie w trybie nadmuchu. Jeśli ktoś ma osobny piec z możliwością nadmuchu, to wie, co mam na myśli. Piec uruchomiony w bardzo zimnym wnętrzu przyczepy, ale bez włączania nadmuchu, ogrzeje wnętrze błyskawicznie, dosłownie w kilka minut.

Gdyby robić to wyłącznie nadmuchem, to trzeba już kilkudziesięciu minut, aby osiągnąć podobnie odczuwalny efekt cieplny. Oczywiście przy "Combi" pozostaje tylko ta ostatnia możliwość. Pomijam już jednostajny szum dmuchawy, który słychać non stop przy pracującym ogrzewaniu oraz ciągły ruch powietrza w przyczepie, co nie zawsze i nie każdemu odpowiada. Drugą bardzo uciążliwą wadą jest koszt serwisowania "Combi" i zwiększona możliwość awarii, a że to urządzenie zespolone, to w przypadku awarii bojlera, nie mamy również ogrzewania i na odwrót. Porównując ceny części zamiennych, można dostać zawrotu głowy.

O ile kompletny zespół palnika do pieca Trumy, to koszt ok. 400 zł., to do Combi kompletny palnik kosztuje o 3000 zł. drożej!!! Podobnie jest z pozostałymi elementami i elektroniką. Nie można też zapominać o kłopotliwym demontażu tego urządzenia, gdyby pojawiła się taka konieczność, ponieważ stopień komplikacji jest znacznie wyższy, niż urządzeń występujących oddzielnie.

Na zakończenie mojego wywodu, porównanie cenowe kompletnych urządzeń.

Nowa "Truma Combi 4" z osprzętem i ze sterownikiem) to koszt ok. 7400 zł. (z przesyłką).

Zestaw spełniający te same funkcje, ale składający się z osobnych elementów:

Nowy piec Trumy "S3004" z osprzętem, zestawem kominowym i dmuchawą 12V, to koszt ok. 1800+600+900 = 3350 (z przesyłką)

Nowy bojler Trumy np. "B10" - ok. 3600 zł.  (z przesyłką)

Łączny koszt pieca i bojlera - 6950

Jak widać, bardziej kompaktowe urządzenie wychodzi tylko minimalnie drożej. Warto o nim pomyśleć, jeśli miejsca jest mało, a montaż chcemy maksymalnie uprościć. Jeśli jednak nie ma tych ograniczeń, to moim zdaniem, zdecydowanie lepiej kupić osobne urządzenia.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.