Skocz do zawartości

Solar" wiem że nic nie wiem"


starszy

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie. Na dachu mqm 2 panele a w szafie takie o to cudo. Czy jest jakqs opcja zeby dołożyć wyświetlacz, który pokazywlaby mi co sie dzieje w danym momencie ?

Praktycznie cala instalacja dziala na 12V (lampki pompa kibelek dmuchawa itd).

 

Nie bardzo moge również rozeznać czy akumualotr jest ładowany z 230V lub z auta czy tylko przez solary. Poprzedni właściciel nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie.

 

d3ec08b686156dd5a8fa4fe5569757ee.jpg77968ea7b1926b7cc50e1ebc1aed77b9.jpg

 

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 118
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Pierwszy panel z tego co widzę odpowiada tylko za ładowanie akumulatora.

Czy do mojego kontrolera ladowania moge "dołożyć" jakis panel który dawalby bardziej precyzyjne info o ładowaniu lub rozladowywaniu?

 

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam ponownie, może zacznę od tego że przedstawię przestrzeń użytkową jaką mam w tym mini kamperku Jest tego raptem 4,5 m2. I jak to ogrzać w zimne dni a szczególnie noce wiosenno jesienne. Stąd moja sugestia 500W grzejnika olejowego zasilana tylko z solara  Jak widać nie będzie to duże grzanie myślę że czasowo włączane na krótkie okresy i panel powinien sobie z tym poradzić Nie ma mowy o lodówce czy innym prądożernym urządzeniu ale pozostaje ładowanie laptopa jakiś LED nad blatem , i oczywiście tel.

To wszystko do przetestowania w wędrówkach po Polsce od wiosny do jesieni. Robię dokumentację zdjęciowa i w odpowiednim dziale ją zamieszczę . Dach mojego Forda ma  możliwość pomieścić panel  monokrystaliczny  do 200W ,  z tyłu auta przewiduje miejsce na akumulator 100 - 150Ah   I znowu proszę o radę - jaki panel i jakie accu ,regulator ładowania, przetwornica    Wszystko jest na forum wiem , ale jak to zgrać do kupy w tym właśnie przypadku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie, może zacznę od tego że przedstawię przestrzeń użytkową jaką mam w tym mini kamperku Jest tego raptem 4,5 m2. I jak to ogrzać w zimne dni a szczególnie noce wiosenno jesienne. Stąd moja sugestia 500W grzejnika olejowego zasilana tylko z solara Jak widać nie będzie to duże grzanie myślę że czasowo włączane na krótkie okresy i panel powinien sobie z tym poradzić Nie ma mowy o lodówce czy innym prądożernym urządzeniu ale pozostaje ładowanie laptopa jakiś LED nad blatem , i oczywiście tel.

To wszystko do przetestowania w wędrówkach po Polsce od wiosny do jesieni. Robię dokumentację zdjęciowa i w odpowiednim dziale ją zamieszczę . Dach mojego Forda ma możliwość pomieścić panel monokrystaliczny do 200W , z tyłu auta przewiduje miejsce na akumulator 100 - 150Ah I znowu proszę o radę - jaki panel i jakie accu ,regulator ładowania, przetwornica Wszystko jest na forum wiem , ale jak to zgrać do kupy w tym właśnie przypadku

Ja Ci znowu napiszę to co parę postów wyżej cyt."Skontaktuj się telefonicznie z forumowiczem "tarapukuara" wszystkiego się dowiesz, a co więcej poczynisz u niego zakupy (panel/e + regulator napięcia mppt)". Sam jakiś czas temu błądziłem jak dziecko we mgle ale zadzwoniłem, pogadałem i mam, a Ty rób jak uważasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Witam ponownie, może zacznę od tego że przedstawię przestrzeń użytkową jaką mam w tym mini kamperku Jest tego raptem 4,5 m2. I jak to ogrzać w zimne dni a szczególnie noce wiosenno jesienne. Stąd moja sugestia 500W grzejnika olejowego zasilana tylko z solara  Jak widać nie będzie to duże grzanie myślę że czasowo włączane na krótkie okresy i panel powinien sobie z tym poradzić Nie ma mowy o lodówce czy innym prądożernym urządzeniu ale pozostaje ładowanie laptopa jakiś LED nad blatem , i oczywiście tel.

To wszystko do przetestowania w wędrówkach po Polsce od wiosny do jesieni. Robię dokumentację zdjęciowa i w odpowiednim dziale ją zamieszczę . Dach mojego Forda ma  możliwość pomieścić panel  monokrystaliczny  do 200W ,  z tyłu auta przewiduje miejsce na akumulator 100 - 150Ah   I znowu proszę o radę - jaki panel i jakie accu ,regulator ładowania, przetwornica    Wszystko jest na forum wiem , ale jak to zgrać do kupy w tym właśnie przypadku

 

Chyba przeceniasz możliwości paneli fotowoltaicznych i wierzysz w jakąś ich magiczną moc ... ;)

Moim zdaniem, efektywne ogrzewanie, zasilane jedynie z instalacji PV 200 W jest bez szans powodzenia, nawet jeśli jest to "tylko grzejniczek 500 W".

Kiedy będziesz potrzebował ogrzewania? Jak napisałeś: w wiosenne i jesienne noce, czyli akurat w okresach, w których w ciągu dnia nie uzyskasz ze swoich paneli nawet tego, co pobrałeś nocą, a to dlatego, że warunki nasłonecznienia będą dalekie od tych panujących w pełni lata, a jeszcze dalsze od tych idealnych.

Do tego dojdzie ogólna sprawność instalacji PV, akumulatora i przetwornicy, więc do prawie wyładowanego akumulatora, będziesz musiał wpompować min. 20 % więcej energii, niż pobrałeś.

Każdy fragment nadwozia musiałby być nadzwyczaj dobrze (grubo) izolowany termicznie, a i tak nie wydaje mi się, aby grzejnik 500 W i to włączany okresowo, dał radę rozgrzać wyziębione wnętrze, a potem utrzymać w nim rozsądną temperaturę, czerpiąc energię tylko z akumulatora. Taki grzejnik ma zbyt dużą bezwładność cieplną, aby dał radę szybko nagrzać wnętrze.

Komfort cieplny jest różnie postrzegany przez każdego. Być może Tobie by to wystarczyło, ale nawet jeśli, to jestem przekonany, że za dnia nie uzupełnisz zużytej energii. Co za tym idzie, accu będzie niedoładowany. Kolejna noc i już może się okazać, że z grzania nic nie będzie. Teoretyzując dalej, tak eksploatowany akumulator nie posłuży długo. Potężny akumulator 150 Ah, to w tym przypadku dwie, może max trzy godziny grzania, a co dalej?

Jak grzać po tym czasie? Jak uzupełnić 150 Ah w ciągu jednego, jesiennego/wiosennego dnia z paneli mających sprawność ok. 16 % i moc max do 200 W?

Osobiście nie widzę sensu takiego grzania, a wspomniana wcześniej i odradzana przy takim zasilaniu lodówka, to małe "nic" w porównaniu z tym grzejnikiem, który pobiera moc, jak pięć takich lodówek.

PS

W takich przypadkach, z ekonomicznego, praktycznego i realnego punktu widzenia, tylko fachowo zainstalowane (i sprawdzone), a potem prawidłowo eksploatowane ogrzewanie gazowe ma sens.

IMHO

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reasumując potrzebujesz:

Lodówkę na gaz, webasto z możliwością ogrzania całej kabiny oraz solara do ładowania aku i uzyskiwania pradu dla oświetlenia Led i laptopa. Można zrobić prosty układ który po rozruchu połączy dodatkowy aku z instalacją pojazdu i naładuje go z alternatora.

Albo: mały, porządny i cichy agregat prądotwórczy pracujący całą dobę....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

koledzy, macie rację ale ja nie bardzo widzę miejsce na ogrzewanie gazowe w planowanym aucie  Muszę jeszcze zmieścić WC, kuchenkę, jakąś wodną przestrzeń, "ciasno ale własno" Najważniejsze, spanie z pojemnikami pod nim ,szafka na drobiazgi, blat biurko robocze już zamontowane Relingi na dachu zrobione czekają na panel ,stąd też koncepcje ratowania sie solarem  no kłopot.

Może propozycja kolegi "automaciek" (    Można zrobić prosty układ który po rozruchu połączy dodatkowy aku z instalacją pojazdu i naładuje go z alternatora. ) dopomoże solarowi

 - W takich przypadkach, z ekonomicznego, praktycznego i realnego punktu widzenia, tylko fachowo zainstalowane (i sprawdzone), a potem prawidłowo eksploatowane ogrzewanie gazowe ma sens.- pewnie że bym chciał, Kristofer

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może propozycja kolegi "automaciek" (    Można zrobić prosty układ który po rozruchu połączy dodatkowy aku z instalacją pojazdu i naładuje go z alternatora. ) dopomoże solarowi

 

Propozycje są oczywiście dobre (webasto), ale nie wiem, jak ten typ ogrzewania wygląda z ekonomicznego punktu widzenia (długie okresy grzania/ilość zużywanego paliwa/koszt serwisowania).

Musiałby wypowiedzieć się ktoś, kto używa takiego ogrzewania i to nie sporadycznie do dogrzewania, a regularnie w dłuższych okresach czasu i przy różnych temperaturach. Trzeba też wziąć pod uwagę sposób/sprawność izolacji cieplnej, jeśli taką w ogóle zrobiłeś :niewiem:

Widzę, że i tak myślisz wciąż o ogrzewaniu zasilanym z solarów. Jeśli chciałbyś doładowywać accu z alternatora, to miałoby to może jakieś znaczenie, gdybyś po każdej nocy odbywał wielogodzinne podróże. Jak myślisz, jakim prądem mógłbyś ładować dodatkowy accu podczas tej jazdy i jak długo musiałbyś jeździć, aby akumulator 150 Ah w pełni się naładował. Dalej nie widzę sensu dla takiego pomysłu ogrzewania.

- W takich przypadkach, z ekonomicznego, praktycznego i realnego punktu widzenia, tylko fachowo zainstalowane (i sprawdzone), a potem prawidłowo eksploatowane ogrzewanie gazowe ma sens.- pewnie że bym chciał, Kristofer

 

Nie myśl, że chciałem się wymądrzać  :nono:

Napisałem to wszystko tylko dlatego, aby Twoje pomysły sprowadzić na ziemię. Nie widzę takiego sposobu ogrzewania, który sobie wyobrażasz, a skoro nie takie, to pewnie inne - na paliwo ciekłe lub gazowe. Wtedy w grę wchodzą dodatkowe aspekty związane z Twoim bezpieczeństwem.

Co z tego, że pójdziesz w koszty instalacji PV, jeśli w praktyce i tak się okaże, że nie przyda się ona do celów, jakie sobie założyłeś?

Chciałem Cię ustrzec przed chybioną inwestycją, stratą czasu i niepotrzebnym rozczarowaniem.

Wyłącznie to miałem na myśli i tylko to, nic więcej.

Jest na ogół niezbędne, a jego zamontowanie (zwłaszcza, jeśli nie jest elektryczne) musi być wykonane bardzo starannie, zgodnie ze wszystkimi zasadami i najlepiej przez fachowca, jeśli sam owych zasad nie znasz lub, jeśli tylko Ci się wydaje, że taką wiedzę masz.

Tu nie ma żadnej złośliwości. Na forum są przykłady, gdzie "starzy" karawaningowcy wykonali ogrzewanie w/g własnych pomysłów i samodzielnie. Niestety, są to przykłady tragiczne i stąd moje słowa, które cytujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Webasto Airtronic 2000 suche spala 0.25l/1h na pełnej mocy. Ale i tak bez instalacji solarnej się nie obejdzie, bo potrzebuje prądu... A przynajmniej miejsca nie zabiera!

Montaż gazowej trumy to już zadanie dla profesjonalistów, miejsce na butle i piec, instalacja, no i dziury w dachu i podłodze.

Edytowane przez automaciek (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki koledzy za odzew no dobrze radzicie i wiem że macie rację Zresztą czytałem dużo na forum ( a jest co czytać ) jednak jak Kristofer napisał "Widzę, że i tak myślisz wciąż o ogrzewaniu zasilanym z solarów"  mając w planach i tak  montaż panela będę mógł sam się przekonać na własnej skórze jak to zadziała Oczywiście zastosuje jakieś alternatywne dogrzanie pojazdu. Nie omieszkam podzielić się doświadczeniem na forum

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie co jest lepsze do podłączenia w przyczepie pod solar 130w i akumulator 80Ah regulator napiecia solar30 czy lepiej wybrac inwerter

 

http://www.allegro.pl/ShowItem2.php?item=6135921323

 

 

Inwerter solarny zasilacz awaryjny SinusPRO-1000-S :: TECHTRON.pl

https://techtron.pl/p2586,inwerter-solarny-zasilacz-awaryjny-sinuspro-1000-s.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.