Skocz do zawartości

Napięcie 12V po stacyjce?


PiotrHome

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie zwracam się z prośbą o pomoc gdzie mogę znaleźć w przyczepie 12v po załączeniu stacyjki?

Czyli to co pojawia się na pinie nr 10 wtyczki 13 pinowej.

 

Znalazłem napiecie w miejscu widocznym na zdjęciu.

Nie wiem czy to dobre miejsce do wpięcia czy może szukać gdzie indziej?

 

Celem jest podanie przez moduł ładowania dodatkowego akumulatora, prądu który będzie z ograniczeniem do 2A ładował w czasie jazdy akumulator pokładowy.

 

Przyczepka to Hobby 400 sfe 2015 rok.

 

Pozdrawiam

PiotrDołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej

 

12V po stacyjce w Hobby jest bezpośrednio prowadzone do lodówki tylko i wyłącznie, jedyny punkt gdzie jest łączenie to biała puszka z przodu przyczepy zaraz za bakistą i tam jest łączenie całej wiązki od zaczepu na kable do oświetlenia , stałego plusa i plus po stacyjce.

 

 

Rafał Wosik

 

9091ec5d7992c4d52f27483984625a38.png

 

 

Dodałem fotkę gdzie szukać i przy dobrym rozwiązaniu tam tez wepnij akumulator.

 

Edytowane przez RM77 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj metodą po nitce do kłębka. tj. najprawdopodobniej w przedniej części przyczepy do podłogi po stronie zewnetrzej (podwozie) masz puszke zainstalowana do której wszystkie kable z wtyczki wchodzą. tam sa rozdzielane na poszczególne sekcje. Oswietlenie zewnętrzne, wewnętrzne, lodówke etc. Zobacz miernikiem który to kabel z interesującego Cie pinu z wtyczki i zobacz dokad dochodzi z puszki do przyczepy i po sprawie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tam gdzie koledzy pokazują z przodu pod łózkiem pewnie w rogu - masz białą skrzyneczkę wielkości 30x20cm, jak ją otworzysz to schodzą się tam wiązki kabli z samochodu (13 żyłowy kabel) i z przyczepy - światła, obrysówki itd itp - między innymi są też grube kable 12v idące dalej do centralki elektrycznej oraz kable 12v idące do lodówki - na zdjęciu ponizej te czarne grube.

 

W instrukcji od przyczepy masz schemat tych przewodów - który jest który bo moze być ciut inaczej niz u mnie, albo miernikiem rozkminić musisz który u ciebie jest ktory :)post-17249-0-49525200-1499605620_thumb.jpg

 

 


Tu masz PDF z mojej instrukcji (540UK/2008)

hobby-elektryka.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo za szybkie i bardzo pomocne instrukcje :-) Niestety nie zdążyłem zrobić tego przed wyjazdem na urlop i wrócę do przeróbki po urlopie.

 

Kolego "maciejkos" myślę, że ograniczenie prądowe jest potrzebne bo w wypadku mocno rozładowanego akumulatora w przyczepie, włączonej lodówce na 12V prąd może być na początku ładowania na tyle duży, że przewody mogą tego nie wytrzymać? Myślę że 2A nie są wystarczające żeby szybko naładować akumulator pokładowy ale w wypadku długich podróży gdzie jedziemy z przerwami po ok. 12 godzin to jeśli nie będzie mocno rozładowany to myślę, że go moduł doładuje. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Tak z ciekawości sie zapytam, w takiej nowej przyczepie nie jest czasem tak zrobione że aku wpina sie do bloku centralnego i z tamtad go ładuje bądz po podpieciu do auta lub do 230 v?

 

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!
Nie.
To są "ekstrasy". Zależne jest to na ogół od modelu, klasy przyczepy, producenta i wreszcie, nawet od zamówienia "pod danego klienta". W jednych modelach (z najwyższej półki), ale nie we wszystkich, może to być nawet standardem, a w innych, o takim rozwiązaniu można tylko pomarzyć lub samemu uzupełnić.
Mniej komfortowe rozwiązanie (taki półśrodek), to możliwość zasilania przyczepy z instalacji 12 V holownika, z automatycznym przełączaniem na zamontowany zasilacz w chwili, gdy przyczepę podłączy się pod ~230 V. Często wykorzystuje się to przyłącze do podłączenia akumulatora, który montuje się w przyczepie, ale rzadko kiedy, zapewnione jest jednoczesne ładowanie akumulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szansa jest zawsze. Odpowiem w podobny sposób, jak lekarze: 50/50 ;)

Twoje pytanie dotyczyło nowej przyczepy. Odpowiedziałem Ci, że pewne udogodnienia mogą być wyłącznie opcją dodatkową.
Teraz Twojego pytania o szansę nie rozumiem, bo skoro myślisz o nowej przyczepie, to możesz przecież sprawdzić, czy ta wybrana przez Ciebie posiada w standardowym wyposażeniu zasilacz umożliwiający zamontowanie i automatyczne ładowanie akumulatora, a jeśli nie, to czy taką opcję możesz zamówić (nawet łącznie z dedykowanym akumulatorem).
Opcja ta ma różne nazwy u różnych producentów, ale przypuszczam, że łatwo będzie Ci wytłumaczyć, czego oczekujesz.
Najlepiej zamawiać pod swoje wymagania przyczepę przygotowywaną indywidualnie przez producenta, a nie uzupełnianą przez dealera, bo jak pokazują forumowe tematy, dealer nie zawsze jest w stanie zrobić to porządnie.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer czy znacz może ten typ urządzenia? Mam wyprowadzone przewody pod aku w szafce i podłączone właśnie do niego, gdy wtyczka jest podpięta do auta to pojawia się na nich 12v (rozumiem ,że będzie ładowany podczas jazdy ale pewnie za dużym prądem dla żel/agm) i teraz moje pytanie ,czy będzie ładowany po podpięciu przyczepy pod 240v?post-21779-0-16050500-1501314148_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer czy znacz może ten typ urządzenia? Mam wyprowadzone przewody pod aku w szafce i podłączone właśnie do niego, gdy wtyczka jest podpięta do auta to pojawia się na nich 12v (rozumiem ,że będzie ładowany podczas jazdy ale pewnie za dużym prądem dla żel/agm) i teraz moje pytanie ,czy będzie ładowany po podpięciu przyczepy pod 240v?attachicon.gifIMG_20170719_125234.jpg

 

Tak, znam. To zasilacz z rodziny tych mało skomplikowanych, ale zapewnia automatyczne odłączenie zasilania z instalacji samochodu lub podłączonego w tym miejscu akumulatora, gdy przyczepę podłączy się pod zewnętrzne zasilanie ~230 V (zasilacz jest jeszcze z czasów ~220 V).

Na wyjściu podaje napięcie stałe 12 V, a max. prąd obciążenia, to 10 A

Oczywiście jest, jak napisałeś: jeżeli podłączy się w to miejsce akumulator, a nie odłączy obwodu od instalacji samochodu, to accu będzie ładowany w czasie jazdy.

Zakładam, że obwód wykonano prawidłowo (połączenia, przekroje, zabezpieczenia). Gdy akumulator będzie AGM, GEL, to nie będzie to dla niego zdrowa eksploatacja. Niestety, ten zasilacz nie zapewnia jakiegokolwiek ładowania podłączonego akumulatora. Jest na rynku bardzo dobry produkt, który ma taką możliwość

(zasilacz/ładowarka), którym z powodzeniem mógłbyś swój zasilacz zastąpić, jednak z zastrzeżeniem co do ładowania z samochodu, czyli po odłączeniu obwodu od instalacji holownika. Jeśli byłoby to konieczne, można dołożyć w kolejnym etapie instalację PV.

 

Tak mniej więcej wygląda układ połączeń:

 

post-8228-0-10181500-1501377427_thumb.jpg

Myślę o młodszej nie o nowe, dlatego pytam bo widywałem ogłoszenia ze zwykłą ładowarka w szafie (być może to tylko sprzedawcy dołożyli ).

 

Sprzedawcy, lub poprzedni właściciele. W zasadzie, co byś nie kupił, to zawsze można dołożyć/uzupełnić wszystko, czego będziesz sobie życzył. To tylko kwestia nakładu pracy i środków.  :hmm:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za szybką odpowiedź. Pytałem przyszłościowo ponieważ teraz planuje wyłącznie kempingi więc i prąd się znajdzie a jeśli z nich będę rezygnował to faktycznie lepszym rozwiązaniem będą solary niż doładowywanie aku z 240v.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prąd w polsce na kempingu mniej więcej wszędzie kosztuje 10-16 złotych/doba... na UE nie wiem ale pewnie coś porównywalnego

 

Instalacja solarna powiedzmy 1200zł... z jakimś niecałkiemnajmniejszym regulatorem MPPT i nie zupełnie najtańszymi panelami, być może nawet taniej wyjdzie, swoje montowałem dwa sezony temu więc ceny może nieaktualne

 

Ładowarka do laptopa na 12v około 180zł bo niektórzy mają z tym kłopot że jak lapciaka naładować bez 230v ;)

 

Mina pana w recepcji że 'jak to prądu nie chcecie ?' bezcenna ;)

No i możliwość stanięcia gdzie się chce a nie gdzieś blisko skrzynki też jest fajna.

 

Jedyny feler - odpada stanie w cieniu pod drzewami, wtedy niestety, średnio solar ładuje jak w cieniu przez cały dzień jest i jak masz duże potrzeby prądowe to może wystąpić zonk po kilku dniach :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.