Skocz do zawartości

Podłączenie akumulatora do przyczepy


Mumin

Rekomendowane odpowiedzi

Na wstępie chciałbym przywitać wszystkich forumowiczów.

 

Właśnie stałem się szczęśliwym  posiadaczem przyczepy burstner fun sportive z 1999r.

Problem polega na tym, że gdy podłączam przyczepę to działają tylko światła z tyłu tj. światła drogowe, kierunki itp. Nie działa oświetlenie wewnętrzne 12v, pompki od zlewów ani od muszli klozetowej, lodówka.

W przyczepie jest gniazdo multicon west 13 pin a w aucie zwykłe 7 pinowe które pasuje.

Wiem, że tych 6 dodatkowych pinów w gniazdku przyczepy powinno zasilać media choć nie jestem pewien, czy tak się dzieje. Czytałem, że nieraz w tych 7 gniazdkach z auta przyczepa bierze prąd do pompek i światła 12v ale nie u mnie :(

Gdy sprawdzałem przyczepę przed zakupem podpięta byłą pod 230v i wszystko działało oświetlenie i pompki. Ja nie będę miał tego luksusu i będę musiał korzystać z akumulatora.

Przyczepa nie ma miejsca na akumulator ani instalacji pod niego (nie znalazłem nic takiego przeszukując schowki i bagażnik przedni). Dwie lampki po jednej stronie przyczepy są na 12v żarówki, toaleta i aneks pewnie też ale po drugiej stronie jedna lampka jest na 230v i to mnie dziwi.

 

Byłoby super gdybym mógł podłączyć pod istniejącą instalację akumulator i korzystać z pompek i oświetlenia bez podłączania 230v.

Byłaby bajka gdyby jeszcze mógł się ładować podczas jazdy dodatkowy aku w przyczepie.

I co z tym światłem 230v wewnętrznym ? Czy da radę przerobić całą instalację na 12v i aby wszystko działało gdy przyczepa chodzi na aku i w razie potrzeby podpięta pod 230v ?

 

Nie przemyślałem tego wystarczająco przed zakupem chyba ...

 

Proszę o pomoc i z góry dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie będziesz miał zasilania w budce na 7 pinowym w holowniku. Wymiana na 13 pin w holowniku i budce bo tej multicon nie ma sensu montować

Edytowane przez elvis52 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodatkowo przeróbka instalacji w przyczepie na podłączenie akumulatora może być zadaniem dość skomplikowanym. W sumie to takie bardzo trudne nie jest, ale może się okazać, że trzeba będzie dodatkowe przewody ciągnąć. Ładowanie aku z samochodu podczas jazdy to też nie sprawa banalna (jest o tym trochę na forum). Raczej zadanie dla kogoś, kto ma wiedzę o prądzie i instalacjach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłoby proste, gdyby kolega nie napisał, że wewnętrzna instalacja przynajmniej częściowo jest na 230V. A tego już z samochodu nie dostanie. Odrębna kwestia, że przyczepa do tej pory nie była przystosowana do zasilania z akumulatora, więc kto zgadnie jakie ma przewody, gdzie są zabezpieczenia (jeśli w ogóle są), na ile instalacja może być zasilana z jednego punktu... Pomijam jeszcze do tego kwestie opisywane na forum dotyczące zabezpieczenia różnych akumulatorów ładowanych przez jeden alternator z samochodu. Oczywiście, sprawę można sprowadzić do najprostszej, a jak się gościu "wyjara", to się na forum nie pojawi, żeby się poskarżyć...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma co na siłę szukać dziury w całym i utrudniać sobie życia.... Wtyczka od przyczepy z jakiegoś powodu jest 13-sto pinowa, w związku z tym śmiem przypuszczać że po podpięciu pod gniazdo 13 pin urządzenia 12V będą działać.

Kwestia oświetlenia, to odszukanie przewodów zasilających lampki 230V i podłączenie pod 12V oraz ewentualna zmiana kinkietów, lub samych oprawek.

O zabezpieczeniu nawet nie wspominam, bo to chyba logiczne...

Widzę, że nic się nie zmieniło... Z najprostszych drobiazgów robi się zagadnienie i na siłę szuka komplikacji.

Oczywiście pozostaje jeszcze kwestia możliwości trafo, ale chyba na oświetlenie (można zrobić led), oraz zasilanie pompek wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wujcio

 

Zle przeczytałeś wtyczka jest siedem multi, wiec trzeba by zmienić komplet i auto i przyczepę na 13 pin

 

 

Rafał Wosik

Edytowane przez RM77 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skłaniam się do wpisów Michalca3. Domino to nie jest takie proste jak piszesz. Trzeba do tej roboty  znać  się na elektryce i wszystko dokładnie wcześniej przemyśleć. N.p. sprawa ładowania dwóch akumulatorów z alternatora nie jest taką prościzną jak Tobie się wydaje. Myślę, że trzeba zostawić istniejącą instalację 230 V w spokoju i dołożyć tylko w potrzebnych punktach oświetlenie LED. Zasilanie LED z akumulatora ok 60 Ah wystarczy na kilka tygodni. Trzeba tylko rozwiązać ładowanie akumulatora przyczepy, albo solary, albo ładowarka z 230V AC. Możliwości jest trochę, ale Domino strasznie uprościł sprawę, a z prądem nie ma żartów. 230 V niebezpieczne, a akumulator (jeżeli nie zabezpieczy się instalacji) jest źródłem bardzo dużych prądów . Mumin-ku jeżeli sam nie znasz się na tych sprawach popatrz dookoła i może masz gdzieś koło siebie elektryka-przyczepowca i wtedy będziesz miał to co chcesz. Na odległość trudno dokładnie radzić - szczególnie w tym przypadku, bo taką instalację trzeba widzieć i dopiero robić i zmieniać. Pewne jest to, że trzeba zmienić wtyczkę i gniazdo na 13 pin.

Pozdrawiam i życzę powodzenia

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za szybką odpowiedz koledzy. 

 

Widzę, że może to nie być taka prosta sprawa z ładowaniem, lecz podoba mi się pomysł o podłączeniu wtyczki z przyczepy do aku. Prosty i chyba będzie się u mnie sprawdzał. Mam aku 130ah żelowy więc trochę na światło i pompki wytrzyma.

Czyli trzeba by było znaleźć gdzie ma byc podłączony + i - w kostce przyczepy, nawet dokupić żeńską aby z niej wyprowadzić przewody, podpinać pod aku plusy i minusy i powinno działać ? Trzeba dawać jakieś bezpieczniki pomiędzy ?

Jeszcze kwestia oświetlenia 230v. To jest jeden punkt więc może uda się podłączyć go do sieci 12v lub dodatkowe led dam :) dziękuję za poradę.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mumim, znasz się na tym to poczytaj trochę forum.

Na 99% masz miejsce na akku itd a wszystko jest opisane już wielokrotnie.

 

Teraz opcje są dwie:

1. Nawet nie poczytałeś tematów o akku w cepkach

2. Nie znasz się na tym kompletnie (prąd) pomimo że czytałeś. Lepiej sam się za to nie zabieraj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwie opcje po części trafne.

 

Dziękuję za porady bo nakierowały mnie na odpowiednie rozwiązania o których doczytałem.

I w sumie nie znam się jednak na tyle aby sam się podjąć (ryzyko pożaru mnie zatrważa) więc zrobi to elektryk ale wiem teraz jak z nim rozmawiać.

 

Obawiałem się, że może nie być takiej możliwości i wtopiłęm trochę ale jestm dobrej myśli.

 

Pozdrawiam wszystkich i do zobaczenia na trasie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry, ale jak pisalem jest juz na ten temat chyba wszystko.

Podpięcie akku pewnie masz w zasilaczu ale tak jak napisałem a potwierdziłeś, jak nie znasz się na tym na tyle aby pomajsterkować, lepiej zapłacic parę zl i mieć zrobione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

koledzy dobrze piszą!

na forum znajdziesz raczej odpowiedzi na wszystkie pytania w odpowiednim dziale.

pomysłowość użytkowników nie zna granic :)

...

P/S

możliwości jakie mają LEDy, Solary lub Przetwornice można doskonale wykorzystać w Twoim wypadku

praktycznie wszystko zależy od zasobności portfela...... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W mojej poprzedniej przyczepie miałem zrobione chyba przez poprzedniego właściciela m/w tak jak pisał Domino tzn:

Pod bakistą z przodu miałem zamontowane gniazdo 7pinowe, do niego były doprowadzone kable + i  - z akumulatora zamontowanego w przyczepie. W przyczepie była instalacja 230V i 12V.

Jak stałem to przepinałem wtyczkę przyczepy do gniazda na przyczepie i już miałem 12V w przyczepie, nie wszystkie lampy świeciły, ale niektóre miały taką konstrukcję, że miały żarówki na 230V i 12V np w kibelku i nad kuchnią. Działały pompki i bojler gazowy.

Nie czytałem wątku od początku, więc nie wiem czy już to robiłeś, ale sprawdź czy jak podłączysz przyczepę to masz jakieś światło wewnątrz, czy działają pompki, (czasami słyszałem, że aby był prąd w przyczepach z 7pinową wtyczką trzeba było włączyć w aucie światło przeciwmgielne) jeżeli tak to możesz to zrobić tak jak ja miałem. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.