Skocz do zawartości

Pomoc przy podłączeniu akumulatora Chateau La Car 380 z roku 1993


kokos1987

Rekomendowane odpowiedzi

Potrzebna pomoc przy podłączeniu akumulatora, szukałem jakiegoś postu po tagach ale nie odnalazłem niczego co mi pomogło więc proszę nie mieszać mnie z szarą wodą :P
hehe
Już tłumacze o co chodzi: nie jestem elektrykiem zawodowym, mam kolegę elektryka ale nigdy nie miał do czynienie z kempingiem. Jeżeli sprawa będzie łatwa to sam ogarnę a jak skomplikowana to pojadę do niego ale chciałbym go naprowadzić.

Problem: kupiliśmy właśnie Chateau La Car 380 z roku 1993, chciałbym żeby przy staniu na dziko działa nam woda i światło, ale nie ma ona oryginalnie możliwości podłączenia akumulatora (smuteczek-hehe).
Pod siedziskiem koło drzwi jest przetwornica.

Pytanie: gdzie? Jak? Wpiąć się z akumulatorem żeby nam to działało?
Nie proszę o schemat, tylko jak można jak kumpel kumplowi a nie elektryk lamusowi :)

Dziękuje za pomoc i wyrozumiałość

post-21098-0-27907800-1491146126_thumb.jpg

post-21098-0-89390700-1491146132_thumb.jpg

post-21098-0-88881200-1491146138_thumb.jpg

post-21098-0-72982000-1491146145_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie z tego co widać to jest transformator z mostkiem prostowniczym i teraz tak najprościej ja bym zrobił tak w tej białej kostce znajdź miernikiem stałe 12v zapewne + będzie czerwony - być może czarny , tam rozciął bym te przewody wstawił przełącznik np kołyskowy na jednej pozycji 12v z zasilacza a na drugiej 12v z aku , oczywiście zabezpieczyć  bezpiecznikami cały temat i na pewno działa , tak miałem zrobione w starej budce i to działało idealnie ,sorry ale za chiny nie umiem tłumaczyć wiem zaraz będą historie z przekaźnikami a że przełącznik się spali i takie tam inne ale......... a jak coś to pisz może uda mi się jakoś Ci pomóc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje Ci za odpowiedź, widzisz to ja rozumowałem inaczej, zmyliło mnie to że jest oryginalne oznaczenie do baterii (zaznaczone na czerwono) a jedynym wolnym miejscem jakie zostało, (bez przewodów) jest to zaznaczone na zdjęciu drugim. Ale chyba pojadę do elektryka. Nie wstyd że człowiek nie zna się na wszystkim.

post-21098-0-51102300-1491160830_thumb.jpg

post-21098-0-75232300-1491160834_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

Możesz zrobić tak, jak podpowiedział Kolega w poscie #2.

Możesz też zamiast przełącznika użyć przekaźnika i wtedy będziesz miał wszystko automatycznie.

Zasilacz najprawdopodobniej ktoś już wcześniej "modyfikował" pod swoje potrzeby, stąd pozostałość po gniazdku ("Caravan Battery")

Pierwotnie miało ono służyć do przyłączenia zasilania dla przyczepy z holownika (odpowiedni przewód wtyczki/gniazda haka - np. pin 9).

Teraz masz to rozwiązane trochę inaczej (być może gniazdko się "wypaliło/przegrzało" i stąd ta zmiana.

W obudowie są dwa mostki prostownicze, ale tylko jeden pracuje w przewidziany sposób. Drugi jest wykorzystany tylko częściowo i pracuje, jako dioda (zaporowo), aby odseparować zasilacz od instalacji samochodu.

Oczywiście to, co napisałem należy potwierdzić pomiarem w rzeczywistości.

Resztę informacji i sposób podłączenia się z przełącznikiem ew. przekaźnikiem masz na rysunkach:

 

post-8228-0-76842700-1491349640_thumb.jpg

 

post-8228-0-09827600-1491349988_thumb.jpg

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Ci bardzo za pomoc;-)

Nie będę tu pisał że super i że teraz wszystko rozumiem ale przynajmniej do mojego kolegi elektryka będę miał z czym iść i pokazać mu Twoje zdjęcie i powiedzieć o co chodzi także dzięki ci bardzo kristofer

Edytowane przez kokos1987 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 miesięcy temu...

Witam wszystkich zainteresowanych i tylko przeglądających.

Nasz pierwszy sezon dobiega końca i powstała nowa koncepcja na sezon kolejny, nowe pomysły i nowe przeróbki w naszym zamku (tłumaczenie nazwy).

 

Wyczytałem już w wielu postach (kolegi Kristofera i wielu innych kolegów) informacje dotyczące bezpieczeństwa i zastosowania akumulatorów. Jednak nie mogę znaleźć pewnych informacji, a też nie znając się wielce na elektryce potrzebowałbym kilku rad.

 

Wyjaśnię że chce zamontować akumulator aby jadąc gdzieś na dziko, lub będąc przejazdem mieć prąd, na razie będę miał ładowarkę (zakładam że co 2-4 dni i tak będę na jakimś polu), ale możliwe że za rok zainwestuję w solar.

 

Patrząc na wcześniejsze posty można łatwo zauważyć że przyczepa mała i nie skomplikowana instalacja, kolega we wcześniejszym poście już objaśnił mi podłączenie akumulatora.

Czytając o akumulatorach padło na AMG lub żelowy bo wyląduje pod łóżkiem.

Nie ukrywa że kieruje się ceną i nie szukam klas premium.

 

Nasze maksymalne zużycie prądu to:

 

10W – 5szt LED

35W – pompka wody

Ładowarka do telefonu (informacje z ładowarki: DC5V 1000mA)

 

Czyli powiedzmy około 50W

 

W pewnym poście kolega Kristofer policzył komuś to względem akumulatora jednak nie podał sposobu liczenie. Nie wiem na jaką pojemność akumulatora się zdecydować.

 

PYTANIE 1: Jaki akumulator zapewni ile godzin działania przy takim zużyciu? (biorąc oczywiście pod uwagę oby rozładowywać go powiedzmy w 25- 30% aby nie dopuścić do całkowitego rozładowania).

 

Oglądałem takie akumulatory:

 

http://allegro.pl/akumulator-agm-zelowy-12v-55-ah-oryginal-akuell-i7016897599.html

 

http://allegro.pl/akumulator-glebokiego-rozladowania-agm-65-ah-zel-i5804302575.html

 

 

Do tego jakaś ładowarka:

 

http://allegro.pl/ladowarka-do-akumulator-zelowy-6v-12v-prostownik-i6620481843.html?fromVariant=6536250253

 

http://sklep.motomoto.pl/EKS/2995-Ladowarka-Black-Decker.html

 

PYTANIE 2: Czy taka ładowarka po naładowaniu może służyć jako wskaźnik rozładowania?

 

PYTANIE 3: Gdyby po prostu rano sprawdzać akumulator takim miernikiem:

 

post-21098-0-49640200-1509041693_thumb.jpg

 

To jakie powinny być wskazania aby wiedzieć jak bardzo rozładowany jest akumulator, chyba że jest inny sposób na kontrolę stanu akumulatora?

Jeszcze kwestia późniejszego montażu solara, gdyby zastosować taki regulator:

 

http://allegro.pl/regulator-ladowania-lcd-20a-12v-24v-pwm-usb-solar-i6483011007.html

 

do powiedzmy akumulatora 55Ah.

 

PYTANIE 4: Jaki duży solar wystarczy monokrystaliczny?

 

Zakładam że zużycie nie wzrośnie, bo nie mamy większych potrzeb energetycznych, i tak więcej czasu nas nie ma w przyczepie, nie posiadamy też dzieci, tak piszę uprzedzając pytania.

 

Pozdrawiam i dziękuję za doczytanie do końca i ewentualne odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!
Ad.1
Przy tak znikomym zapotrzebowaniu na energię, to spokojnie powinien wystarczyć nawet accu ok. 45 Ah (może być oczywiście o większej pojemności).
Gdybyś podał przewidywane czasy użycia poszczególnych odbiorników w ciągu doby, to można by było wyliczyć bardziej precyzyjnie.
Akumulator AGM, możesz spokojnie rozładowywać do 50 % jego pojemności, aby pogodzić wygodę użytkowania z zachowaniem jego optymalnej trwałości.
Przykład: zakładając, że oświetlenie w pełnej mocy będzie pracowało ok. 3 godziny na dobę, pompka wody ok. 0,5 godziny (łącznie), telefon będzie ładowany codziennie (realnie może to być ok. 600 - 800 mA zależnie od modelu telefonu, stanu i stopnia rozładowania akumulatorka) - przez powiedzmy 2,5 godz., to sumaryczne zużycie energii może być na poziomie ok. 6 Ah/24h x cztery dni = 24 Ah (zaokrąglone w górę).
Konkretnego akumulatora z oczywistych względów nie będę polecał, ale jeśli już z tych dwóch, to może Megalight :hmm:
Z drugiej strony, jeśli ma być tanio, to może Akuel też się sprawdzi - dużo tańszy i ileś lat powinien pracować, a jeśli kiedyś padnie, to nie będzie żal kupić następny.
Decyzję sam musisz podjąć. Weź pod uwagę, że wbrew opisowi, obydwa są akumulatorami AGM.
Ładowarka (pierwszy Twój odnośnik) spokojnie da radę i będzie OK.
Przeczytaj:
http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przeróbka-12v-pod-akumulator/?p=567094
Ad.2
Nie, nie może - musi mieć do tego aktywne zasilanie ~230 V, a skoro będziesz pracował na energii z accu, tzn., że sieć ~230 V nie będzie dostępna.
Ad.3
Można, ale to uciążliwe i może być obarczone różnymi błędami takiego "wskaźnika" - poczytaj w tych tematach, powinieneś w nich coś ciekawego dla siebie znaleźć:
http://forum.karawaning.pl/topic/23513-woltomierz-kontrola-rozładowania-akumulatora/?p=526728
http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przeróbka-12v-pod-akumulator/?p=567094
Przy Twoich założeniach, dla PV wystarczy kontroler 10 A
Panel kupiłbym o mocy ok. 100 W, np.:
http://www.ledats.pl/pl/panele-fotowoltaiczne/2362-panel-fotowoltaiczny-95w-12v-monokrystakliczny.html
Ad.4
Niedrogi (PWM) kontroler 10 A możesz wybrać np. z tych:
http://www.ledats.pl/pl/236-pwm
Poza tym przeczytaj (mniej więcej od tego posta):
http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przeróbka-12v-pod-akumulator/?p=563697

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje bardzo za pomoc,

 

Szczerze to liczyłem że zabierzesz głos w mojej sprawie, ponieważ Twoje odpowiedzi są zawsze konkretne i pozbawione osądów. dzięki Ci za rady i linki do tematów i postów do których nie dotarłem.

 

Nie podawałem czasu pracy poszczególnych urządzeń bo dość ciężko to sprecyzować, wiadomo jedną żarówkę zapalamy na chwilę a inna do czytania pali się 3h. Bardziej byłem ciekaw na ile godzin pracy mniej-więcej mogę liczyć przy takim zużyciu z danego akumulatora. Ale skoro tak się to rysuje jak napisałeś to chyba skuszę się na około 50Ah, myślę  że na Nasze zapotrzebowanie wystarczy a bez sensu wydawać więcej i wozić wielkiego kloca.

 

Co do akumulatora to wiem że mimo opisu na allegro, są to akumulatory AGM. jednak myślę że on wystarczy.

 

PYTANIE: Z tego co wytyczałem na forum to taki akumulator AGM mogę bezpiecznie umieścić pod łóżkiem?

 

Dzięki za podesłanie solara i kontrolera, ten temat na razie zostawiam, pod rozwagę i dalsze czytanie forum.

 

Z podesłanych tematów i Twoich zdjęć i innego wątku wiem że zainstaluje wszystko w ścianie obudowy siedzisk, zdecyduje się albo na bezpiecznik na kablu i taki włącznik:

 

https://pl.aliexpress.com/item/12mm-with-power-symbols-Metal-Push-Button-Switch-Flat-Round-reset-switch-With-lights-car-modified/32810439974.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.Zrio71

 

lub wyłącznik w postaci klucza (hebla).

 

Odnośnie Mojego pytania dotyczącego monitorowania stanu akumulatora zamontuje tam również:

 

https://pl.aliexpress.com/item/2in1-2-1A-Waterproof-USB-Charger-Port-Phone-Blue-Led-Voltmeter-For-Car-Motorcycle/32770328198.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.Zrio71

 

https://pl.aliexpress.com/item/12V-24V-Waterproof-Motorcycle-Car-Cigarette-Lighter-Socket-Power-Plug-Mini-Dual-USB-2-1A-Car/32570252124.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.Zrio71

 

 

Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję. :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje bardzo za pomoc

 

Drobiazg, nie ma o czym mówić.

PYTANIE: Z tego co wytyczałem na forum to taki akumulator AGM mogę bezpiecznie umieścić pod łóżkiem?

 

Z podesłanych tematów i Twoich zdjęć i innego wątku wiem że zainstaluje wszystko w ścianie obudowy siedzisk, zdecyduje się albo na bezpiecznik na kablu i taki włącznik:

https://pl.aliexpress.com/item/12mm-with-power-symbols-Metal-Push-Button-Switch-Flat-Round-reset-switch-With-lights-car-modified/32810439974.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.Zrio71

lub wyłącznik w postaci klucza (hebla).

 

Odnośnie Mojego pytania dotyczącego monitorowania stanu akumulatora zamontuje tam również:

https://pl.aliexpress.com/item/2in1-2-1A-Waterproof-USB-Charger-Port-Phone-Blue-Led-Voltmeter-For-Car-Motorcycle/32770328198.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.Zrio71

 

https://pl.aliexpress.com/item/12V-24V-Waterproof-Motorcycle-Car-Cigarette-Lighter-Socket-Power-Plug-Mini-Dual-USB-2-1A-Car/32570252124.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.Zrio71

 

Akumulator AGM oczywiście doskonale spełni swoją rolę, ale najlepiej wybrać "Deep Cycle" - (głębokiego rozładowania).

Aby bezpiecznie można go było umieścić pod łóżkiem, kieruj się nie tyle jego typem (AGM, GEL), co obecnością technologii VRLA.

O ile chyba wszystkie żelowe są obecnie wykonywane w tej technologii, to AGM już niekoniecznie. Na dodatek bywa też tak, że sprzedający opisuje jakiś akumulator, jako VRLA, który w rzeczywistości pozbawiony jest tego rozwiązania. Po prostu trzeba być czujnym i wnikliwie analizować opisy, porównując je w różnych miejscach, ale również zwracając uwagę, czy opis nie jest podobny (kopiowany).

To nie reguła, ale nie wnikając w szczegóły opisów, w większości przypadków, jeśli obudowa accu żelowego lub AGM jest z każdej strony całkowicie szczelna i wygląda podobnie, jak te na foto, to akumulator nadaje się do zamontowania bezpośrednio w przestrzeni mieszkalnej przyczepy.

 

post-8228-0-88516600-1509239115_thumb.jpg

 

Oczywiście, jeśli obudowa wygląda inaczej, ale na akumulatorze widnieje wyraźne oznaczenie "VRLA", ew. napis "Valve Regulated ", to również będzie on OK.

Twoje dwa ostatnie odnośniki, jeśli są dla Ciebie odpowiednie, to nie widzę przeszkód, aby te rzeczy zamontować, jednak z jednym zastrzeżeniem: przewodów od woltomierza nie podłączaj do obwodu na stałe, tylko przez jakiś włącznik, choćby nawet taki, jak z Twojego pierwszego odnośnika, ponieważ w przeciwnym przypadku, będziesz tym woltomierzem rozładowywał niepotrzebnie akumulator. Pomiaru najlepiej dokonywać w jakichś odstępach czasu, więc wypada zastosować  włącznik typu "przycisk" - łączy tylko w chwili przyciskania.

Poza tym, włącznik, który wskazałeś nie nadaje się do odłączania akumulatora, ponieważ nie jest przewidziany na obciążanie go dużym prądem.

Musisz zastosować włącznik wytrzymujący dużo większe natężenie prądu i przy tym nie powodujący niepotrzebnego spadku napięcia, a w takim zastosowaniu najlepiej sprawdza się właśnie tzw. "hebel".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.