Skocz do zawartości

Telewizor, radio samochodowe, anteny oraz elektryka


lbuster

Rekomendowane odpowiedzi

Wielkie dzięki strus251, bardzo dużo mi wyjaśniłeś.

 

Nie mogę natomiast zrozumieć Twojego ostatniego zdania. Możesz wyjaśnić?

 

Co do układów sterujących to masz rację, przy wejściu mam do nich panel sterowania:

 

post-20089-0-76457100-1490814374_thumb.jpg
 
Mam tam włącznik do ogrzewania podłogowego (którego nie mam), pod co teoretycznie mógłbym podłączyć nowy sprzęt. Jednak widzę tutaj 2 problemy:
- ogrzewanie elektryczne jest na 230V i pytanie, czy ten włącznik nie uruchamia jakiegoś przekaźnika załączającego podłogówkę w 230V
- podłączając 12V spowodowałbym, że zasilanie idzie od energobloka do układów sterujących i stamtąd z powrotem na około przyczepy do TV i radia. Czy to nie za długi odcinek? Dodatkowo miałbym problem z fizycznym przeciągnięciem zasilania z układów sterujących na drugą stronę przyczepy. Jednak to rozwiązanie by mi najbardziej pasowało. Na drogę lub będąc podłączonym z ACU wszystkie odbiorniki AV byłyby odłączone i tylko wtedy, gdybym chciał z nich korzystać, z panela bym je załączał.
 
Druga opcja to podłączenie zasilania bezpośrednio do energobloka. Z punktu widzenia elektroniki, to lepsze rozwiązanie (krótszy przewód), dodatkowo w miarę prosto z fizycznym ułożeniem przewodu.
Problemy, to:
- jak się podłączyć, chyba bym musiał się wlutować w którąś wtyczkę, bo nie ma nic wolnego. Rozumiem, że dla laika energoblok jest nierozbieralny i lepiej się do tego nie dotykać.
- po ewentualnym wpięciu stosować dodatkowy bezpiecznik? Niby na energobloku już są, ale mam zasadę, że ciągnąc nowy przewód stosuję dodatkowy. Czy jest to w tym przypadku wymagane/zalecane?
 
 
 
 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ten talez jest na jednej srubie i kiepskich rokach... po 1000 km tv odpadnie razem z talerzem...

Całkiem możliwe, ja i tak tv nie będę montował, dla mnie wakacje to wakacje, a że za piłką nie przepadam to nie mam co oglądać :)

 

Jedynie w tej szafce wyląduje jakieś radyjko żeby trumkało

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak podepniesz akku w energoblok to wszystko będzie ok. Od tego ma wejście 12V opisane jako EIN lub EINGANG.

 

Podłogówka nie dziala na 230V tylko na 48V lub 36V (przewaznie) albo na 24V lub 12V. Nie mniej potrzebuje do tego dobrego transformatora ;). To że jest na panelu oznacza tylko tyle że jestbukład sterujacy (wiązka i panel uniwersalne) a moze nie byc układu wykonawczego (mat na podłodze oraz trafo - bo to juz była płatna opcja).

Z energobloku zejmiesz spokojnie zaślepkę przy przewodach i zobaczysz jak są opisane piny ;).

 

 

Co do ostatniego mojego zdania. Zignoruj. Odpisalem tobie a jednocześnie i wplątałem odpowiedź do innego tematu więc nie ma zupełnie nic wspólego z twoim tematem ;)

Edytowane przez strus251 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam maszt, antenę do TV analogowej, wielki kloc i out of date, więc kupiłem małą antenę DVB-T - uni-albeeta.

W cepie jeszcze nie zamontowałem, ale mam przerwę z sygnałem z kablówki, nie mam nic innego to podłączyłem to małe cacko pod TV w domu (w kpl. 2 zasilacze - 12/230V). Antena ciśnięta luzem między kwiaty na parapecie, odbiera TV naziemną bez zająknięcia, wszystkie programy. Ciekawe, jak zniesie wożenie na dachu w cepie, male chuchro z 15 dag, ale odbiera przednio (mimo, że wokół są budynki "zasłaniające" kierunek prosto do nadajnika). Muszę jeszcze sprawdzić, czy i jak radzi sobie z sygnałem radiowym (zbiera pasmo UKF), byłaby jedna do wszystkiego, wystarczyłby splitter i kabelek do radia samochodowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale wracając do technicznych spraw, mam do Was prośbę o pomoc.

Mam tam jakąś minimalną wiedzę o elektronice/elektryce i nie spodziewałem się, że zatnę się na...

... na podpięciu się pod 12V. No co jak co, ale w cepce, gdzie wszystko jest na 12V nie widzieć, gdzie się wpiąć?

 

 

Mam tam włącznik do ogrzewania podłogowego (którego nie mam), pod co teoretycznie mógłbym podłączyć nowy sprzęt. Jednak widzę tutaj 2 problemy:

[...]

Druga opcja to podłączenie zasilania bezpośrednio do energobloka.

 

Witam!

Pisałeś, że przez zimę przeczytałeś mnóstwo różnych tematów, jednak kilka chyba umknęło Twojej uwadze, dlatego zachęcam do ich przeczytania. Myślę, że trochę spraw Ci wyjaśnią.

Podrzucam linki, choć są na forum tacy, którzy uważają, że wyszukanie komuś wątków do przeczytania wynika z lenistwa :look:

:]

http://forum.karawaning.pl/topic/17795-pro%C5%9Bba-o-rozszyfrowanie-schematu/

http://forum.karawaning.pl/topic/17983-schemat-fendt/

http://forum.karawaning.pl/topic/21163-podgrzewana-podłoga/?p=476340

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja awaryjnie kupowałem na jednym z wyjazdów małą antenkę dvbt w markecie... było z 10 do wyboru więc wybrałem małą o dużym uzysku i ze wzmacniaczem. Działa rewelacyjnie, jeżeli potrzeba coś na szybko obejrzeć to nie wyciągam wtedy sat. Montuje gdzie popadnie na długim kablu - a to do bagażnika rowerowego, czasami kładę na dyszel, zależy gdzie i jak potrzebuję złapać sygnał.

 

Miałem w poprzedniej przyczepie maszt antenowy (a na nim antenę sat - zestaw za dobre 800-1000zł a sygnału nigdy nie złapałem). Na maszt poszła antena dvbt, czasami w sytuacjach extremalnych  podpinałem po 3 wzmacniacze z zasilaniem i łapałem sygnał DVBT (np w Chorwacji z odległej o dobre 30-40km wyspy). Antena na dachu ma jednak wady - u mnie wystawała na max 35cm od dachu i mam wrażenie, że już sama przyczepa blokowała sygnał.  Może to prowizorka ale uważam, że antenę DVBT warto mieć mobilną i długi kabel w schowku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strus251, Kristofer,

Dzięki za pomoc.

 

Kristofer, wierz mi lub nie, ale spędziłem dziesiątki jak nie setki godzin czytając to forum. Oczywiście wszystkiego nie przeczytałem i nie przeczytam, tak więc prosiłem o podpowiedź i naprowadzenie. Dzięki Strus251 wiem, że to ustrojstwo się nazywa energoblok, tak więc wyszukiwarka pójdzie w obroty bo wiem, w którym kierunku mam iść. Oczywiście Tobie także bardzo dziękuję za naprowadzenie poprzez linki.

Dopowiem tylko tyle, że wczoraj pół dnia szukałem informacji na tym forum, jaką antenę Sat i konwerter kupić i właściwie jedyne co wiem, to że minimum 60cm oraz jak najniższe szumy. Poza tym, większość ludzi daje linki, które później nie działają (np. allegro) i nawet nie wymienią nazwy omawianego sprzętu. Tak więc czytasz, czytasz i nawet nie wiesz o czym. Tak więc ja zaczynając ten temat raczej nie używam linków a konkretne nazwy produktów lub zdjęcia, bo może jakiemuś potomnemu się przyda.

 

Co do instalacji 12V, to w życiu wykonałem już kilka mniejszych lub większych przeróbek w samochodach, ostatnio założyłem hak i całą instalację 13 pin, bo wszyscy fachowcy mówili, że hak to owszem Ci założymy, ale 13 pin nieeeeeee.

Tak więc zakasałem rękawy i do roboty. Wiem, że dla takich specjalistów ja Wy to pestka, jednak dla mnie to było wyzwanie i jestem dumny z siebie.

 

Tak więc mam nadzieję, że aż tak dużo nie wymagałem z prośbą na nakierowanie. Jeżeli tak, to sorry.

 

Pozdrowinka i udanego dnia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może coś źle odebrałeś, ale trzecie zdanie mojego poprzedniego posta, absolutnie nie było kierowane do Ciebie. :nono:

Ot, taka refleksja z zupełnie innego wątku. Czasem chce się pomóc, traci się własny czas na wyszukanie czegoś, a w zamian można spotkać się z pretensjami: dlaczego podaje się tylko linki, przecież powinienem to sam jeszcze przeczytać i zainteresowanemu dokładnie streścić  :pad:  W takich przypadkach ręce opadają. Nie byłem pewien, czy aby nie zareagujesz w podobny sposób, bo to ostatnio coraz częściej się zdarza, stąd taka ogólna refleksja.

 

PS

W odnośnikach, które Ci podałem masz wszystko, co Ci potrzebne - nic nie musisz szukać w :google:

Zasilacz omówiony jest w drugim z odnośników. Musisz się jedynie upewnić, że masz taki sam, bo jest wypuszczany w kilku wersjach.

 

Twoje urządzenie, to zasilacz.

http://forum.karawaning.pl/topic/16821-słownik-nie-tylko-karawaningowy/?p=373078

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyczuwam uzależnienie od sportu jak moje od internetu ;)

 

 

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

 

jakby to powiedzieć, syn trenuje piłkę, żonie podobają się piłkarze ;), a ja od zawsze wychowany z miłością do piłki nożnej - ale oglądam najmniej. Pracuję, nie choruję. Młody jak nie chodzi do przedszkola to nadrabia zaległości ponagrywane z dekodera. Wolę, żeby oglądał piłkę nożną niż siedział na tablecie, Play station nie ma. Żeby nie było - jak choruje to książki z przedszkola i nadrabia w domu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może coś źle odebrałeś, ale trzecie zdanie mojego poprzedniego posta, absolutnie nie było kierowane do Ciebie. :nono:...

 

Bardziej przez zdanie "Pisałeś, że przez zimę przeczytałeś mnóstwo różnych tematów, jednak kilka chyba umknęło Twojej uwadze" poczułem się wywołany do tablicy.

 

Wracając do technicznych spraw, jeszcze raz dzięki za linki oraz za słowniczek (Szacun, powinieneś wystąpić o prawa autorskie i pobierać opłaty za użytkownie).

 

Co do zasilacza, to obudowa wygląda tak samo, jednak są drobne różnice. W podlinkowanym przez Ciebie zasilaczu jest BAT oraz wyjście na 5 obwodów od P1 do P5, u mnie BAT oraz są dwie sekcje P1 i P2:

 

post-20089-0-15946800-1490948124_thumb.jpg

 

Spowodowane jest to prawdopodobnie zastosowanymi wtyczkami, tak więc domniemuję, że w każdej kostce są po dwa obwody (2x plus i minus). Zastanawiam się teraz, w który obwód się wpiąć? Chyba lepiej będzie się wpiąć w taki, który ma 15A bezpiecznik. Dodatkowo, jak po bożemu wpiąć się w taką kostę, do głowy przychodzi mi tylko rozebrać ją i wlutować dodatkowe przewody. Jak rozumiem dodatkowy bezpiecznik jest tu raczej zbędny, bo obwodu pilnować będzie bezpiecznik z zasilacza.

 

Co do włącznika sterowania ogrzewania podłogowego, to już wiem, że daje 230V w układzie sterującym w szafie. Nadal myślę, że warto by wykorzystać ten włącznik jako włączenie obwodu zasilania dla AV. Jestem prawie pewien, że 230V nie powinienem załączać przekaźnika na 12V, tak więc może poszukam w szafie sterującej sygnału 12V po uruchomieniu włącznika ogrzewania podłogowego. Powinien tam być, by uruchomić jakiś przekaźnik lub choćby podłączyć się pod diodę, która się świeci po uruchomieniu ogrzewania podłogowego. Czy według Was po podłączeniu około 5-8 metrów przewodu od powiedzmy diody do przekaźnika przy zasilaczu przekaźnik załączy się?

 

Jak w zeszły weekend latałem z antenami, tak dzisiaj będę biegał z miernikiem, a taka piękna pogoda.

 

Udanego weekendu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. Rozgryzłem już z grubsza temat. Dodatkowo wiem, dlaczego się nie mogliśmy dogadać. Wy od początku sugerowaliście mi podłączyć się do wejścia AKU, a ja w ogóle pomijałem to wejście, bo chciałem, by wszystko działało mi także pod 230V. Dzisiaj zweryfikowałem, że mając podłączenie do 230V, na wejściu AKU nie ma zasilania, tak więc potwierdziły się moje przypuszczenia. Tak więc musze wykorzystać P1 i P2. Sorki za niedomówienie oraz nie zorientowanie się, że Wam o to chodzi.

Dodatkowo wyszukałem, gdzie jest zmiana w szafie sterującej podczas włączania ogrzewania podłogowego. W wiązce od panelu sterowania pierwszy od lewej biały przewód ma napięcie 12V, gdy ogrzewanie podłogowe jest WYŁĄCZONE. Natomiast jak WŁĄCZYMY ogrzewanie, to napięcie spada do około 3 - 4V:

 

post-20089-0-20756100-1491058535_thumb.jpg

 

Tak więc mój misterny plan załączania obwodu AV z panelu sterowania runął, bo ja nie potrafię wykorzystać tych stanów.

 

Dla potomnych podaję rozpiskę, który obwód za które urządzenia odpowiada:

 

W zasilaczu mamy dwie sekcje, P1 oraz P2.

W P1 mamy same "+" zabezpieczone bezpiecznikami obok.

W P2 mamy same "-" ,jednak nie wiem, czemu tyko 4:

 

post-20089-0-40175800-1491059172_thumb.jpg

 

Należy pamiętać, że u mnie zasilacz jest do góry nogami (patrząc na napisy) A więc po kolei:

1, biały 7,5A

- pompka wody

- spłuczka

2. zielony (bez masy)15A

- oświetlenie umywalki

- dmuchawa

- oświetlenie punktowe nad szafkami oraz lustro

3. żółty 15A

- światło ubikacja

- listwa(rurka) pod szafkami

- światło w kuchni

4. brązowy 15A

- kinkiety sypialnia

- terma

- ogrzewanie podłogowe

- światło przedsionek

5. czarny 15A

- główna lampa(żyrandol czy jak to tam nazywacie)

- kinkiety "salon"

 

Dodam tylko ,że przyciski 

- terma

- ogrzewanie podłogowe

- światło przedsionek

są w jakimś sensie połączone (grupa przycisków) po wyjęciu bezpiecznika. Dodatkowo po wyjęciu któregokolwiek bezpiecznika napięcie nie znika, lecz zostaje obniżone o około połowę. Dopiero po uruchomieniu odbiornika w danym obwodzie, napięcie spada do 0.

 

Tak wiec ja planuję podpiąć obwód AV do 4 (brązowe przewody), gdyż chyba jest najmniejsze prawdopodobieństwo wspólnego działania AV z odbiornikami z tego obwodu.

W brązowe przewody wepnę się kostką, dodatkowo (przesadnie) zastosuję bezpiecznik 10A (taki mam w radiu, myślę że TV więcej nie potrzebuje). Przewodem 2,5mm (znowu nadmiarowość) dojdę do szafki pod TV. Tam zastosuję przekaźnik:

 

post-20089-0-73832700-1491060363_thumb.jpg

 

załączany przełącznikiem. Następnie będzie podłączony rozgałęźnik zapalniczkowy na 4 wejścia (TV, radio, zasilacz antenowy i jeden zapasowy, może USB).

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy jesteś pewien na 1 000 000 %, że przewody w "+P2", to "minus"?

Oznaczenie na obudowie zasilacza temu przeczy :hmm:

Sprawdź to 20 razy, zanim zaczniesz cokolwiek łączyć.

Jeżeli będziesz się podpinał pod obwód zabezpieczony bezp. 15 A (bezpośrednio z zasilacza), to nie ma potrzeby stosowania dodatkowego bezpiecznika.

Nie wiem, jakie są Twoje możliwości w omawianym zakresie, dlatego proponuję proste i bezpieczne rozwiązanie, jeśli starannie wykonasz podłączenia i zakończenia przewodów:

 

PEM...

post-8228-0-40711400-1491116605_thumb.jpg

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Kristofer za odpowiedź.

 

Czy jesteś pewien na 1 000 000 %, że przewody w "+P2", to "minus"?

Oznaczenie na obudowie zasilacza temu przeczy :hmm:

Sprawdź to 20 razy, zanim zaczniesz cokolwiek łączyć.

 

 

Też mnie to zdziwiło, widocznie chcieli puścić wszystkie plusy w jednej wiązce, a wszystkie minusy w drugiej. Tylko czemu 5x"+" i tylko 4x"-" Poniżej moje metody weryfikacji:

 

post-20089-0-15501100-1491133722_thumb.jpg

post-20089-0-58657500-1491133737_thumb.jpg

 

Jeżeli źle wnioskuję, lub masz lepszą metodę weryfikacji, to proszę napisz.

 

...proponuję proste i bezpieczne rozwiązanie, jeśli starannie wykonasz podłączenia i zakończenia przewodów...

 

Wielkie dzięki, Dzięki Tobie wróciła nadzieja na załączanie audio w panelu sterowania. Nigdy nie używałem takich urządzeniach jak PEM...

Jednak widzę dwie wady tego rozwiązania. Gdy nie będę w zasięgu 230V, nie załączę obwodu AV. Dodatkowo zasilenie urządzeń będzie miał dość długą drogę (zasilacz -> szafka sterowania -> zasilacz -> szafka TV) około 12 metrów. Tak więc pozwolisz, że zmodyfikuję Twój schemat moimi bazgrołami:

 

post-20089-0-26590200-1491134354_thumb.jpg

 

Według mnie, w zastosowanej modyfikacji do PEM będzie szedł tylko sygnał załączana obwodu (niski prąd) i zastosuję przewód 2x1,5mm. Natomiast główna linia zasilająca urządzenia będzie szła bezpośrednio z zasilacza przez przekaźnik do szafki TV czyli tylko 3-4 metry. Dodatkowo przy przekaźniku dołożyłem załącznik w przypadku braku zasilania 230V (na zielono). Co myślisz o tej modyfikacji?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli źle wnioskuję, lub masz lepszą metodę weryfikacji, to proszę napisz

 

Przypuszczam, że dobrze, zresztą dla "sterownika oświetlenia", który posiadasz, tak właśnie być powinno. Bardziej chodziło mi o to, abyś robiąc cokolwiek, sprawdzał wszystko po "dziesięć" razy, by mieć całkowitą pewność. Przy tym sterowniku, nie we wszystkich przewodach będzie wyłącznie plus lub minus 12 V.  Włączanie/wyłącznie urządzeń działa na szynie komunikacyjnej, coś jak w

samochodach magistrala CAN, MOST itp.

Też mnie to zdziwiło, widocznie chcieli puścić wszystkie plusy w jednej wiązce, a wszystkie minusy w drugiej. Tylko czemu 5x"+" i tylko 4x"-"

 

W poscie #35 podałem Ci trzy linki do tematów - zerknij na ten pierwszy, a w nim np. na ostatni rysunek z posta #20 - powinien Ci wiele wyjaśnić.

http://forum.karawaning.pl/topic/17795-prośba-o-rozszyfrowanie-schematu/?p=396121

Pięć przewodów plusowych i cztery przewody minusowe zastosowano w celu podzielenia prądożernych obwodów i zmniejszenia przekroju potrzebnego przewodu (gdyby był jeden wspólny), przy czym dwa obwody o sumarycznie niższym poborze prądu (dwa przewody plusowe) korzystają z jednego, wspólnego przewodu "minusowego"/masy.

Wielkie dzięki, Dzięki Tobie wróciła nadzieja na załączanie audio w panelu sterowania. Nigdy nie używałem takich urządzeniach jak PEM...

Jednak widzę dwie wady tego rozwiązania. Gdy nie będę w zasięgu 230V, nie załączę obwodu AV. Dodatkowo zasilenie urządzeń będzie miał dość długą drogę (zasilacz -> szafka sterowania -> zasilacz -> szafka TV) około 12 metrów. Tak więc pozwolisz, że zmodyfikuję Twój schemat moimi bazgrołami:

[...]

Co myślisz o tej modyfikacji?

 

Nie znam układu Twojej przyczepy, nie wiem też, co będzie dla Ciebie wygodne i łatwiejsze w realizacji, stąd podpowiedziałem tylko przykład rozwiązania, które miało Ci zobrazować wykonanie tego, czego potrzebujesz, w sposób możliwie najbardziej bezkolizyjny (bez ingerencji w układy sterownika). Oczywiście może to być bazą do kolejnej, Tobie odpowiadającej modyfikacji.

Zrobiłbym ew. tak: (chyba, że miałbyś dłuższą drogę dla przewodów, to może być również w/g Twojego rysunku).

 

post-8228-0-49433600-1491529076_thumb.jpg

 

PS

Dodatkowa rurka izolacyjna na te trzy przewody jest konieczna, ponieważ są one w bliskiej odległości od przewodów ~230 V. Poza tą rurką, musisz też zadbać o odsunięcie tych przewodów, jak najdalej od siebie i ew. umocowanie ich dodatkowo opaskami zaciskowymi. Warto też oznaczyć je wyraźnymi oznaczeniami, aby było wiadomo, że jedne, to AC 230V, a te drugie, to DC 12 V.

To tak dla przyszłych właścicieli, gdybyś kiedyś przyczepę sprzedał. ;)

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.