Skocz do zawartości

Wyważanie kół w przyczepie


powolniak

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 62
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Na serio ;).

 

Koło niewyważone to koło bijące. W aucie czuć bicie to wiesz że jest nie "halo", w cepce nie czuć.

Pomyśl tylko co takie niewyważone koło podczas jazdy z prędkością przelotową robi z "zawieszeniem" koła w przyczepie i jakie drgania przenosi na budę (one na auto już nie idą).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na serio ;).

 

Koło niewyważone to koło bijące. W aucie czuć bicie to wiesz że jest nie "halo", w cepce nie czuć.

Pomyśl tylko co takie niewyważone koło podczas jazdy z prędkością przelotową robi z "zawieszeniem" koła w przyczepie i jakie drgania przenosi na budę (one na auto już nie idą).

Zrobię rozeznanie w temacie ,ale wyważanie kół w budce to według mnie przesada, tym bardziej jak nie zrobił tego producent przyczepy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na marginesie - w ciężarówkach koł się nie wyważa.

Wszystko zależy od tego kiedy ( przy jakiej prędkosci kątowej obracającego się koła) wystąpi rezonans wirujacej niewyważonej  masy który w samochodzie jest wyczuwalny jako " bicie " na kierownicy lub wyraźne drgania podlogi, siedzeń itp.

Dla kół z fegami 13 cali  wystąpi ok 70 km/h a dla kół o średnicach felgi 15" w okolicach prędkości 90-100 km/h. 

Jeżeli przyjmiemy że przyczepa porusza się z prędkościa max 80 km/h to widać że dla przyczep na kolach 15 calowych, najczęściej z pełnym ( 100%) profilem opony wyważanie nie jest konieczne.

Dla przyczep poruszających się na mniejszych kołach lub z większymi prędkościami ( 100km/h ) na większych trzeba koła wyważyć.

Tak jak zauważył jeden z Kolegów ,  nie odczuwamy tego co się dzieje w przyczepie więc warto zwracać uwagę na stan techniczny kół. Kontrola koła na wyważarce pozwoli wykryć tzw "bicie" koła spowodowane nieznacznym uszkodzeniem konstrukcji opony - praktycznie niezauważalne w trakcie jazdy z przyczepą a wpływające bardzo negatywnie na zawieszenie i ułożyskowanie koła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...).

Dla kół z fegami 13 cali  wystąpi ok 70 km/h a dla kół o średnicach felgi 15" w okolicach prędkości 90-100 km/h. 

Jeżeli przyjmiemy że przyczepa porusza się z prędkościa max 80 km/h to widać że dla przyczep na kolach 15 calowych, najczęściej z pełnym ( 100%) profilem opony wyważanie nie jest konieczne.

Dla przyczep poruszających się na mniejszych kołach lub z większymi prędkościami ( 100km/h ) na większych trzeba koła wyważyć.

Tak jak zauważył jeden z Kolegów ,  nie odczuwamy tego co się dzieje w przyczepie więc warto zwracać uwagę na stan techniczny kół. Kontrola koła na wyważarce pozwoli wykryć tzw "bicie" koła spowodowane nieznacznym uszkodzeniem konstrukcji opony - praktycznie niezauważalne w trakcie jazdy z przyczepą a wpływające bardzo negatywnie na zawieszenie i ułożyskowanie koła.

Wydaje mi się, że dane, które przytoczyłeś są bardzo mocno niedokładne.

A to dlatego, że jest mnóstwo producentów i ich wyrobów (modeli), które mają bardzo różne parametry eksploatacyjne i trakcyjne (przykładowo chińskie). Stąd zakładam, że im tańsza opona i im wyższy jej profil (czyli więcej w niej gumy), a takie, jak wynika z różnych wypowiedzi raczej skłaniają posiadaczy przyczep do zakupu, tym gorzej może być wykonana - bardziej niewyważona.

 

Tak jak napisał Piotrek (Strus231), niewyważona opona, to coś (obok wilgoci), co w długim okresie czasu działa wyjątkowo destrukcyjnie na przyczepę, zwłaszcza taką, która dodatkowo nie ma amorków hydraulicznych mogących nieco łagodzić drgania niewyważonego koła.

 

Piszesz, że w kołach 15" nie zachodzi potrzeba wyważania. Ja zapytam, ilu jest posiadaczy przyczep z takimi kołami? Podejrzewam, ze bardzo niewielu.

Z racji wieku użytkowanych przyczep raczej przeważają koła 13 i 14 calowe. Dodatkowo, co często jest podkreślane, ambicją wielu uważających że dostojna jazda to obciach, jest rozwijanie zestawem prędkości możliwie jak najwyższych, często w granicach 100 i więcej km/h. 

Zatem oczywistym, w mojej ocenie, jest wyważenie koła o każdym rozmiarze ogumienia.   

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyczepy często nie mają w ogóle rury centrujacej, więc pierścienie...

 

Mówienie o kole 13 czy 15 to też bzdura...ważną jest średnica zewnętrzna (wielkość koła a nie felgi)...

Ja jednak wywazam koła przyczepy (nawet rezerwę) jak w każdym moim pojaździe...

Uważam że każda minimalizacja drgan jest dobra dla zawieszenia, przyczepności, samej budki, czy też elementów/bagaży w środku...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.