Skocz do zawartości

Jaki sterownik solarny?


marekp1963

Rekomendowane odpowiedzi

Jakie panele, jakie parametry, czy mają być na dachu przyczepy - tego nie napisałeś.

Jeśli napięcia paneli są w okolicy np. 20 - 30 V, to warto łączyć je szeregowo, natomiast jeśli są wyższe, to będzie raczej bez większego znaczenia. Przy łączeniu szeregowym, kontroler musi akceptować sumę napięć z paneli na wejściu, jak i możliwe do uzyskania natężenie prądu (również to potrzebne po stronie odbiorników). Skoro planujesz tak dużą moc, to moim zdaniem warto zamontować kontroler MPPT, ale PWM też się sprawdzi. Wiele zależy od planowanego sposobu eksploatacji inst. PV, oczekiwań i przeznaczonych na ten cel środków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam się, którego fragmentu posta #2 nie zrozumiałeś :hmm:

Odnośnie przetwornic (zresztą inst. PV również) wszystko jest opisane na forum - szukaj i czytaj, jestem pewien, że znajdziesz to, co Cię interesuje.
Pamiętaj, że nie każda przetwornica, zwłaszcza z tych tańszych, akceptuje pracę z akumulatorem, do którego podpięty jest kontroler PV.
To tylko pierwsze lepsze z brzegu tematy, a jest ich mnóstwo:
http://forum.karawaning.pl/topic/22920-przetwornica-12v-230-w-uk%C5%82adzie-solarnym/
http://forum.karawaning.pl/topic/21656-przetwornica-czysta-sinusoida/
http://forum.karawaning.pl/topic/23086-przetwornica-baas-1000w/

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tracer, VictronEnergy, Phocos, EPsolar, Steca, Morningstar i pewnie jeszcze mnóstwo innych, często "no name" :hmm:

 

Polecam Tracer, a jeśli pieniądze nie grają roli, to VictronEnergy.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysiek a nie prosciej bylo wrzucić link do szukajki w googlu. Chcesz pomóc ale sam masz się domyśleć do jakiej instalacji a potem będzie że źle doradziłeś bo Ci się szklana kula popsula ;).

Pomijam marekę bo w niejnsamej jest z 5 modeli i każdy jest dobry jak będzie w konkretnej instalacji a nie dobrany na zasadzie "chybił i może trafił".

 

To jak by zadać pytanie jaką konkretnie cepkę kupić.

Tylko już nie napisać ile osób w załodze, jak użytkowana, jaki holownik itd. Tylko jakie są używane.

Weź yeraz domyśł się czy polecić jakąś zgrbną 400-setkę czy dwutonową landarę do pobytów stacjonarnych.

Ale jak widać, klient pyta klient ma mieć odpowiedź a Ty się domyślaj bo jak pytasz to źle :(.

 

Edytowane przez strus251 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli biorąc pod uwage ze jeden panel ma 240W to nie są to panele wysokoprądowe wiec regulator jak Panowie wcześniej proponowali lecz nie proponuje lączenia w szereg bedziesz musiał przejść na 24V i cala instalacja przyczepy do zmiany lub przetwornica z 24V na 12V biorąc pod uwage ze każde urządzenie powoduje straty i bywają awarie.

A swoją drogą jaka masz cepke ze zmieścisz tam dwa moduły 160/90 cm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sebka34, są regulatory do których podłączasz solary 24 V a do tego akku zwykle i zwykla instalację 12V. Regulator ogarnia wszystko sam i nie trzeba niczego zmieniać bo wszystko jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko czy 2x250 w przyczepie to nie jest mała elektrownia z małym wózkiem akumulatorowym? Panele swoje ważą, do tego trzeba byłoby akumulatory - tak po mojemu ze 2x120Ah/2x140Ah. Dobry panel o wyższym napięciu 250Wpeak, przez MPPT, do tego aku 1x140Ah lub 2x75Ah równolegle?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli biorąc pod uwage ze jeden panel ma 240W to nie są to panele wysokoprądowe wiec regulator jak Panowie wcześniej proponowali lecz nie proponuje lączenia w szereg bedziesz musiał przejść na 24V i cala instalacja przyczepy do zmiany lub przetwornica z 24V na 12V biorąc pod uwage ze każde urządzenie powoduje straty i bywają awarie.

A swoją drogą jaka masz cepke ze zmieścisz tam dwa moduły 160/90 cm

Wydaje mi się, że podłączając szeregowo, prosiłoby się z metra o regulator MPPT. Na PWM rzeczywiście albo trzeba byłoby łączyć panele równolegle, albo przejść w cepie na 24V, albo - o ile regulator ogarnąłby tak wysokie napięcie - liczyć się z dużymi stratami.

Jak napisałem, wydaje mi się, jako ze elektrykiem nie jestem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sebka34, są regulatory do których podłączasz solary 24 V a do tego akku zwykle i zwykla instalację 12V. Regulator ogarnia wszystko sam i nie trzeba niczego zmieniać bo wszystko jest ok.

Otóż to :ok:

[...] nie proponuje lączenia w szereg bedziesz musiał przejść na 24V i cala instalacja przyczepy do zmiany lub przetwornica z 24V na 12V biorąc pod uwage ze każde urządzenie powoduje straty i bywają awarie.

 

Nie widzę żadnego problemu w szeregowym połączeniu dwóch paneli o mocy 250 W i napięciu wyjściowym np. 30 czy nawet 50 V dla każdego z nich, przy 12 V systemie zasilania w przyczepie. Kontroler decyduje, jakie napięcie ma być w instalacji. Jeśli robi to automatycznie, a nie w/g ustawień użytownika, to decyzję opiera na podstawie analizy napięcia podłączonego akumulatora, a nie napięć paneli.

Jeśli panele miały by być połączone szeregowo, choć jak już poprzednio pisałem, przy napięciu pow. 30 V/panel nie widzę takiej potrzeby, to prawidłowe działanie zapewni np. kontroler Tracer'a 4210RN. Warunkiem byłoby tu napięcie każdego z paneli nie wyższe, niż do 50 V. Kontroler jest typu MPPT, co moim zdaniem jest w omawianym przypadku optymalnym rozwiązaniem. Oczywiście należy się liczyć z tym, że wymieniony kontroler zapewnia prąd wyjściowy dla odbiorników do wielkości max 20 A (nie mylić z prądem ładowania, bo ten jest do 40 A). Jeśli wymagany byłby większy prąd dla odbiorników, to należałoby zastosować jedynie inny kontroler.

Pozostaje kwestia odpowiedniej pojemności akumulatorów dla takiej mocy paneli, a o czym słusznie wspomniał Kol. czyś.

Absolutne minimum, to 300 Ah. Czy byłby to jeden accu, czy dwa połączone równolegle, nie zmieni faktu, że to dodatkowe 90 kg, które trzeba uwzględnić, mając na uwadze DMC przyczepy i nie zapominając jednocześnie o wytrzymałości podłogi dla obciążeń dynamicznych, bo statycznie nie byłoby to problemem (masa akumulatora jest skupiona na stosunkowo małej powierzchni - niestety).

IMHO

A swoją drogą jaka masz cepke ze zmieścisz tam dwa moduły 160/90 cm

 

No właśnie, też się zastanawiałem :hmm: Panele mogą być nawet minimalnie większe, więc miejsca potrzebują dużo.

Z drugiej strony, jeśli faktycznie jest potrzeba posiadania takiej właśnie "elektrowni", a możliwości przyczepy na to pozwalają, to czemu nie. Znam podobne przypadki i to z naszego forum, ale były podyktowane właśnie specyfiką sposobu użytkowania przyczep.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Waga jednego to około 16kg x 2=36 kg. to chyba sporo dla cepki.

Połączenia szeregowe stosuje sie przy długich odcinkach przewodów by ograniczyć w ten sposób straty.W przypadku przyczepy odcinki bedzie miał nie dłuższe jak 5m wiec straty niezauważalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.