Skocz do zawartości

AIRSTREAM zasilanie buforowe/zwykłe odbiorników 12v


Rafał1990

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Jestem posiadaczem przyczepy airstream, w której została zmieniona cała instalacja elektryczna 230/12 v (nowe okablowanie) . Bardzo proszę o pomoc w doborze wariantu zasilania odbiorników o napięciu 12 v. Zamierzam zastosowac akumulator żelowy o pojemności (80 lub 100 ah) w fabrycznie przygotowanym do tego miejscu. Przeczytałem już wiele wątków na tym forum i zastanawiam się nad :

 

a: zasilaniem buforowym (ładowarka/zasilacz) automatycznym, miniatura 1

b: oddzielne zasilanie (oddzielna ładowarka, oddzielny zasilacz) automatyczne miniatura 2

 

Przyczepa ma prawie 10 metrów długości i będzie miała charakter reprezentacyjny. Będzie zachodziła możliwość ze zainstalowane w niej odbiorniki 12v oraz oświetlenie 12 v będą włączone przez cały dzień ( 8/10 h ). 

 

Oświetlenie led, listwy ledowe: 100 W

3 wentylatory sufitowe: 50 W

radio: 1-10 A

gniazdka usb do ładowania telefonów: ?

inne dodatkowe urządzenia: 30 W

 

Zatem maksymalne zapotrzebowanie na energię elektryczną przez odbiorniki 12v może wynosić (16-18 A). 

 

Jestem skłonny wybrać wariant a) z dobrej klasy zasilaczem i bardzo dobrą, procesorową ładowarką, obsługującą wszystkie rodzaje akumulatorów i pracującą z charakterystyką "IUoU, ale nie wiem jaka będzie dobra, aby spełniała wymagania podczas kilkugodzinnej pracy odbiorników 12v w przyczepie.

 

Bardzo proszę o pomoc w doborze odpowiedniego wariantu a następnie odpowiednich urządzeń do niego. 

 

Nie planuję montażu paneli fotowoltaicznych czy przetwornicy 230v z 12 v do awaryjnego zasilania gniazdek.

 

post-25038-0-05156700-1488734983_thumb.jpg

post-25038-0-42675400-1488734984_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!
Wariant "A", to moim zdaniem najlepszy wybór, choćby tylko z punktu widzenia samego montażu i okablowania (dużo prościej można je wykonać).
Z Twojego opisu wynika, że max pobór prądu może wynosić nie 16 - 18 A, a nawet prawie 27 A, jeśli OR będzie pracował z max mocą.
Jak na takie parametry, to accu żelowy o pojemności 80 Ah jest zdecydowanie niedopasowany. Zastosowałbym minimum 130 Ah, a nawet więcej.
Pytanie tylko, w jakich przypadkach przewidujesz, że akumulator będzie potrzebny i jak długo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź,

 

Akumulator będzie potrzebny tylko w awaryjnych sytuacjach, do oświetlenia wnętrza lampami led, na okres nie dłuższy jak 2/3 godziny. W innych przypadkach będzie zawsze dostęp do zewnętrznego zasilania z sieci 230 V. 


Zatem stosując wariant A jakie urządzenie można dopasować, aby kompensowało maksymalny pobór prądu urządzeń ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro z akumulatora będziesz korzystał tylko w opisany sposób, to zamontuj GEL o poj. nie mniejszej, jak 100 Ah.

Ta pojemność przy zakładanym poborze prądu, powinna zapewnić mu zaprojektowaną trwałość.

Moim zdaniem, to urządzenie będzie najlepszym możliwym rozwiązaniem:

"Blue Power Charger 12V/30A IP22"

Już sama nazwa firmy świadczy o tym, że to "Rolls Royce".

Podobnym urządzeniem może być jeszcze np. "MCA 1235" firmy Waeco.

Co prawda, to już nie "RR", ale powiedzmy "Mercedes".

Trzeba by było się jedynie upewnić, czy ładowarka posiada tryb pracy zasilacza, tzn. czy jest w stanie samodzielnie zasilać urządzenia 12 V (bez przyłączonego do niej akumulatora). Nie pamiętam już, czy ten model pracuje w tym trybie, a u Ciebie jest to podstawowy wymóg.

Oczywiście "Blue Power" ten tryb posiada, a na dodatek można obecnie kupić w bardzo atrakcyjnej cenie, więc osobiście kupiłbym właśnie "ładowarkę" Victron Energy.

IMHO

 

PS

Ładowarka występuje w kilku wersjach. Różnice są w ilości wyjść na akumulatory. Tobie wystarczy z pojedynczym wyjściem.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję, za szybką odpowiedź i profesjonalizm Pana  :yes:

 

:skromny: Doceniam kurtuazję, ale w tym przypadku, wszyscy na forum zwracamy się do siebie bezpośrednio, lub po imieniu, to w zupełności wystarcza. Jesteśmy tu, jak jedna, wielka rodzina :przyczepa:

Powodzenia w modernizacji tej legendarnej przyczepy :ok:  Chętnie bym zobaczył jakieś lepsze zdjęcia w dziale "Nasze pojazdy".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcia udostępnię, ale za miesiąc. W tym momencie jest ściągany oryginalny lakier z niej w celu wypolerowania na lustro. Zakupiłem już odpowiednią maszynę polerską i pastę polerską prosto z USA :) 

Mam jeszcze pytanie odnośnie tej ładowarki victron energy.  Jeśli podłączę tą ładowarkę wg schematu na miniaturce 1 to przy podłączonym do przyczepy napięciu 230 V, urządzenia 12 V  będą czerpać energię z ładowarki/zasilacza Victron energy, bez pośrednictwa akumulatora ?  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcia udostępnię, ale za miesiąc. W tym momencie jest ściągany oryginalny lakier z niej w celu wypolerowania na lustro. Zakupiłem już odpowiednią maszynę polerską i pastę polerską prosto z USA :)

 

Zaczekam :skromny:  Nie wiem, jak inni, ale mnie interesowałyby zdjęcia z każdego etapu prac, również jej stanu pierwotnego.

W zasadzie, dla tak niespotykanej na naszym rynku przyczepy, dosłownie każdy szczegół może być interesujący.

Bardzo chętnie zobaczyłbym wszelkie nietypowe rozwiązania, fotki obrazujące kwestię uszczelnień, wentylacji (to wielka przyczepa), szczegóły zabudowy (z uwagi na kształt całego nadwozia), wszystko, co dotyczy układu jezdnego itd.

Ciekawe też by były jakieś dane techniczne (wymiary, masy itp.).

Oczywiście, jeśli nie jest to z jakichś powodów tajemnicą i możesz/zechcesz się tym z nami podzielić.

Jeśli podłączę tą ładowarkę wg schematu na miniaturce 1 to przy podłączonym do przyczepy napięciu 230 V, urządzenia 12 V  będą czerpać energię z ładowarki/zasilacza Victron energy, bez pośrednictwa akumulatora ?  

 

Dokładnie :ok: Wszystkie trzy wersje ładowarki z serii "IP22" posiadają taką możliwość.

Tak przynajmniej wynika z informacji producenta, a że jest to Victron Energy, to jestem przekonany o tym, że są pod każdym względem rzetelne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.