Skocz do zawartości

Na którym biegu?


Marcin

Rekomendowane odpowiedzi

Ciągając moim Puntkiem przyczepę na początku za wszelką cenę chciałem wrzucać 5-tkę. Niestety mając 60 KM pod maska nie było to łatwe i najczęściej konieczne były redukcje do niższych biegów. Mój nowy nabytek to Opel Vectra kombi 2,0 benzyna. Tu już o moc się nie martwię - 136 KM. Natomiast jestem ciekaw waszych opini. Na jakim biegu zwykle holujecie swoje kampy? Raczej na 5-tce? Czy może nigdy i raczej na 4-ce. Proszę napiszcie coś na ten temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na jakim biegu choluje swoją przyczepę jest uzależnione od kilku czynników.Generalnie 5-ki używam bardzo często,mimo,że posiadm obrotomierz,to jeżdże na słuch.Moje auto ma 90 KM mogło by być więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja, chodz mam diesla 110 KM, to jezdze na 4 biegu. A to dlatego ze komputer pokazuje wtedy najmniejsze spalanie chwilowe. Predkosc 80 km/h 2500 obrotow - to optymalne parametry dla tej predkosci. Na 5 biegu musial bym jechac 100 km/h, ale wtedy spalanie wzrasta o 1,5-2,0 l/100 i staje sie to troche niebezpieczne...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na autostradzie w Niemczech gdzie jade z predkoscia do 100km/h bez problemu wrzucam 5-ke.Natomiast na innych drogach zwykle na 4 biegu.I generalnie ten bieg jest glownie uzywany do przejazdow. :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie mimo, ze mam tylko 60KM to jeżdże na 5 niemal non stop. Od prędkości 60km/h na prostej jedzie sie normalnie. Od nieco ponad 70km/h i 2 tys. obrotów mniejsze i średnie wzniesienia też daje rady pociągnąć. Na większych musze redukować niekiedy nawet do 3 żeby utrzymać 70km/h.

Próbowałem też jechać całą trase na 4 ale wtedy niestety ford spalił mi ok 1l/100km więcej, ale nie musiałem niemal wogóle wahlować lewarkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wprawdzie mam za sobą dopiero pierwsze 500 km jazdy z przyczepą kempingową (bo z towarową to się najeździłem z 10000 km)...

 

W zasadzie optymalna prędkość to 70 km/h po płaskim...

 

Bo jeśli jadę szybciej to opór aerodynamiczny rośnie i muszę zredukować na 4...

 

A jak jadę wolniej to są za małe obroty jak na 5 bieg...

 

Zatem albo 70 km/h po płaskim lub 70-80 km/h na 4 w zmiennych warunkach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jako, że własnie wróciłem :] coś napiszę.

Asterka 1.4 i tylko 60 KM + przyczepa DMC 850. Jeździ się bezproblemowo - spokojnie można zapinać 5 bieg i pędzić licznikowe 90. Niestety na piątce czuć nawet niewielkie wzniesienia i wtedy czeba redukować. Jeśli chce jechać spokojnie to wtedy 4 bieg i prędkość około 80 km - jedzie się naprawdę przyjemnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Odświeżam kotleta :]

 

Wypowiadałem się już tu, ale na temat escorta. Teraz napiszę o byłym mondeo 1.8TD 90KM i 177Nm i obecnym mondeo 1.8 16V 125KM i 170Nm. Mimo, że to odmienne silniki w obu wrzucałem 5. Wrzucałem ją przy prędkościach 75-80km/h, poniżej tej prędkości słychać lekki "wysiłek" na zaworkach. Ogólnie poruszam się z prędkościami 70-90 i tu na 4 miałem wyraźnie większe spalanie (około litra) w obu autach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj panowie ,nie ważne spalanie co to jest litr w tą albo w tą,przecież nie jeżdzimy zarobkowo po 10000tyś km miesiecznie ,ważne aby silnik nie był zbyt obciążony.Ja w silnikach benzynowych do 150km polecam 4 bieg przy prędkościach 70-80kmh.Diselki to już zależy jakie, tu dopuszczalna jest piatka ale nie we wszystkich przypadkach :] , a z resztą teraz smigam automatem zapinam 3 i sie nie zastanawiam,a spalanie heee kto by liczył ale da sie przeżyć :admin:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niezależnie, czy diesel ,czy benzyna każdy silnik ma najmniejsze jednostkowe zużycie paliwa przy takiej prędkości obrotowej, gdzie rozwija największy moment.

A więc jeżdzić należy w okolicy takich obrotów gdzie moment jest max.

Dla większości diesli będzie to około 1800 - 2200 obr/min. I 5-ty lub 6-ty bieg. A prędkość 70 -100 km/godz.

Benzynowce mają większy rozrzut, bo z turbiną zachowują się inaczej niż bez niej. Ale zasada pozostaje ta sama. Jednak ze względu na to, że szybkość narastania momentu jest zwykle mniejsza niż w dieslu, a i sam moment ma max. przy obrotach około 1000 - 2000 wiekszych, można jeżdzić na obrotach trochę mniejszych niż obr. max. momentu. Biegi i prędkośći pozostaną podobne, bo całkowite przełozenie napędu jest większe. Radzę każdemu, aby zapamiętał charakterystykę swego silnika, a nawet oznaczył na obrotomierzu miejsce momentu max. I dobranie biegów będzie łatwiejsze.

Powodzenia AdamH :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radzę każdemu, aby zapamiętał charakterystykę swego silnika, a nawet oznaczył na obrotomierzu miejsce momentu max. I dobranie biegów będzie łatwiejsze.

 

Dla przypomnienia mam silnik 1.8 16V 125KM przy 6000 i 170Nm przy 4500.

Adam, u mnie np. max. moment obrotowy jest przy 4500 obrotów. Jednak przy 2tys. z tego co czytałem ma już prawie 70% momentu. Jadąc 80km/h na 5 biegu mam owe 2 tys. na obrotomierzu. I tak jeżdżę. Na silniku nie słychać by się męczył. Pod niezbyt wielkie górki wjeżdża bez spadku prędości i bez wciskania gazu w dechę. A spalanie wg kompa spada względem 4 biegu.

Wg Ciebie dobrze jadę, czy jednak powinienem na 4?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Michał, oczywiście że dobrze. Z tego wniosek, iż te 70% momentu Ci wystarcza. Należy trzymać się najwyższego możliwego biegu dbając by silnik pracował równomiernie ( uwaga na silniki zasilane gaznikiem - tam to tak pięknie nie jest ). Róznica między 4 i 5 biegiem to zwykle okolo 400 obr. Jezeli na 5 biegu jedziesz spokojnie to jaki sens jest jazdy na 4 - wtedy obroty będą wyzsze i wyższe spalanie. Ale pamiętaj, że pod górkę na 5 biegu i więcej wciśniętym pedale gazu może auto więcej spalić niż na 4 ( trochę więcej obrotów a mniej gazu ). Wyrażnie to widać przy silnikach starszej konstrukcji zasilanych gażnikiem. Rzeczywiste zużycie paliwa zawsze będzie zależało od biegu na którym jedziemy, wielkości obrotów silnika i jego obciążenia (pedał gazu). Jednostkowe zużycie paliwa trochę się różni, ale o zasadach fizyki należy pamiętać.

Pozdrawiam Cię serdecznie AdamH.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale pamiętaj, że pod górkę na 5 biegu i więcej wciśniętym pedale gazu może auto więcej spalić niż na 4

 

Pamiętam o tym - na większych górkach redukuje kiedy czuje, że silnik może nie dać rady.

 

Dzięki za fachową odpowiedź :admin::]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale pamiętaj, że pod górkę na 5 biegu i więcej wciśniętym pedale gazu może auto więcej spalić niż na 4

 

Pamiętam o tym - na większych górkach redukuje kiedy czuje, że silnik może nie dać rady.

 

Dzięki za fachową odpowiedź :admin::]

 

Ja w swoim dCi sprawdzalem to i powiem ze na 5 biegu nie jest w stanie przezrec wiecej niz 11 l przy gazie w podloge, a na 4 juz komp. pokazuje wiecej.Ale to diesel w benzynie szczegolnie jak pisze adam gaznikowej juz tak rozowo moze nie byc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.