Skocz do zawartości

Strona używa cookies (ciasteczek). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    Nie pokazuj więcej tej informacji

Zdjęcie

Podłączenie gazu - jak fabryka to robi


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
33 odpowiedzi w tym temacie

#16 jacekzoo

jacekzoo

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4030 postów
  • Telefon:Zawsze przy sobie :)
  • SkądJelcz Laskowice
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Hobby 495 UFe Excellent Easy 02' 1300DMC
  • Holownik:C4 Grand Picasso 2.0HDI 150KM, ''16r., DMC 2250 na haku 1700

Napisano 29 marzec 2017 - 07:55

Byłem w kenie, ale jakoś nie mogłem tam się ogarnąć. Jak jechałem to chciałem taaaaak pooglądać a guzik wyszło :) będę jeszcze raz po kliny to pobuszuje po półkach. A węża z gwintem tam dostane?
Facet jest jak niemowle, jak mu źle to chce albo cycka albo butelkę :)

#17 BartoszK

BartoszK

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3746 postów
  • SkądBoguszów-Gorce
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Hobby 500 KMF Excellent - DMC 1300/1150
  • Holownik:Volvo V70 D5 - DMC 2180/1720, na haku 1800

Napisano 29 marzec 2017 - 08:02

10 roznych modeli...



Pozdrawiamy serdecznie

Karolek (7 lat), Magdalena i Bartosz

#18 chris_66

chris_66

    Maniak karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2965 postów
  • Skądwarszawa
  • Sprzęt:Przyczepa

Napisano 29 marzec 2017 - 11:37

Mam pytanie, bo wczoraj przyszedł nowy reduktor, wężyk z zaprasowanym gwintem kupuje się gotowy czy we własnym zakresie musze to zaprasować?

 

możesz kupić albo zaprasować - jak ci wygodnie 

 

zwróć uwagę że są gwinty lewe i prawe - oba do gazu  :]


Użytkownik chris_66 edytował ten post 29 marzec 2017 - 11:38

Yossarian ani razu nie przyszedł pomóc przy budowie, za to później, gdy klub już ukończono, przychodził bardzo często......................................... i Yossariana przepełniało uczucie niekłamanej dumy, ilekroć spojrzał na nią i pomyślał, że nawet nie kiwnął palcem przy jej wznoszeniu.

 


#19 WojtexJanex7

WojtexJanex7

    Sympatyk karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 193 postów
  • Telefon:Life's Good
  • SkądŚląskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Fun Sportiv
  • Holownik:Auto Emocion

Napisano 07 sierpień 2017 - 17:33

P_20170802_095255.jpg

Witajcie, mam oto taki problem, po podlaczeniu butli i puszczenia gazu spod tej czerwonej jakby nakretki ulatnia sie gaz przy czym wszystki zawory w przyczepie sa zamkniete... czy jest mozliwosc wymiany na inny reduktor? Na tym czerwonym jest 1,5bar-6kg/h ale szukajac nie znalazlem podobnych parametrow..

#20 WojtexJanex7

WojtexJanex7

    Sympatyk karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 193 postów
  • Telefon:Life's Good
  • SkądŚląskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Fun Sportiv
  • Holownik:Auto Emocion

Napisano 07 sierpień 2017 - 20:23

Dodam jeszcze ze uzywam tylko i wylacznie kuchenki 2 palnikowej, lodowka smiga na prad a ogrzewania gazowego nie mam...

#21 czyś

czyś

    Karawaning user

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 423 postów

Napisano 08 sierpień 2017 - 00:59

Witajcie, mam oto taki problem, po podlaczeniu butli i puszczenia gazu spod tej czerwonej jakby nakretki ulatnia sie gaz przy czym wszystki zawory w przyczepie sa zamkniete... czy jest mozliwosc wymiany na inny reduktor? Na tym czerwonym jest 1,5bar-6kg/h ale szukajac nie znalazlem podobnych parametrow..


Dodam jeszcze ze uzywam tylko i wylacznie kuchenki 2 palnikowej, lodowka smiga na prad a ogrzewania gazowego nie mam...


Chyba jest potrzeba porządnego przejrzenia instalacji, i radziłbym nie korzystać z żadnych urządzeń gazowych podłączonych do tej instalacji, dopóki paru kwestii się nie wyjaśni.

Jak rozumiem, do węża elastycznego podłączone są butle, wąż do tego regulatora (reduktora), i metalowym przewodem dalej, an przyczpę?
To, co jest na zdjęciu, to reduktor stosowany na zewnętrznych butlach/zbiornikach, poza budynkiem, obniżający ciśnienie propanu z ciśnienia w butli do 1,5 bara. Robi się tak, aby gaz z zewnętrznego zbiornika płynął do domu pod z góry wiadomym ciśnieniem, niższym niż w butli, ale też m.in. po to, aby uniknąć zamarzania reduktora w zimnej porze roku. Dopiero za zaworem głównym, wewnątrz budynku, zakłada się kolejny reduktor, obniżający ciśnienie do ciśnienia roboczego dla urządzeń. Takie reduktory jak ten na zdjęciu, są przeznaczone do montażu w instalacjach zewnętrznych, domowych, a nie w przyczepach, do czego się zasadniczo nie nadają.

Czyli jest to tylko reduktor wstępny, nie wiem, jak i po jakie licho ktoś to założył w cepie, skoro daje na wyjściu 1.5 bara (czyli 1500 mbar - 50x wyższe niż powinno być). Cepa powinna pracować na 30mbar i wszystkie urządzenia powinny być do tych 30mbar przystosowane. Ciśnienie z tego reduktora jest ZA WYSOKIE.
Należałoby przejrzeć instalkę gazową dalej, dosłownie metr po metrze, czy nie było jakichś kombinacji, i ktoś nie założył sobie reduktora wstępnego przy butlach w bakiście (tj. tego co jest), a dopiero dalej, w środku, reduktor wtórny, dający te 30mbar (przed pierwszym urządzeniem - kuchenką itp., w jakimś cepłym miejscu w cepie) To możliwe, jeśli cepa była zasilana ze zbiornika zewnętrznego, zwł. w warunkach zimowych, zamiast podgrzewanego reduktora. Albo ktoś założył reduktor na zasadzie "na sztukę", jaki miał pod ręką.
Jeżeli nie ma tego drugiego reduktora, to na 90% to ciśnienie jest za wysokie, i nie próbuj nawet odpalać urządzeń, nawet kuchenki. Instalaka w cepie nie jest przystosowana do takiego ciśnienia, takie ciśnienie rozwali i piec trumy, i lodówkę, a przede wszystkim oznacza ryzyko wycieku gazu (również na połączeniach i zaworach), pożaru lub wybuchu. Jeśli kuchenka jakimś cudem działała, to albo masz fart, albo np. była podłączona wężem z dyszą redukcyjną.
Zasadniczo, jeżeli zielona metalowa rurka idąca w dół, jest rurką zasilającą urządzenia w cepie, to nie ma do niej prawa trafić gaz pod ciśnieniem większym niż 30 milibar, i tylko taki reduktor powinno się założyć w miejsce tego co jest (jeżeli we wnętrzu cepy są następne - trzeba je wymontować a przewody połączyć złączkami.

A jeśli przeraża cię perspektywa przeróbek, to na osłodę sprawdź ceny "DDHP Détendeur fixe haute pression avec limiteur incorporé" firmy Gurtner (to, co masz) - około 100-110 euro :)

#22 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8848 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 08 sierpień 2017 - 03:39

attachicon.gifP_20170802_095255.jpg

Witajcie, mam oto taki problem, po podlaczeniu butli i puszczenia gazu spod tej czerwonej jakby nakretki ulatnia sie gaz przy czym wszystki zawory w przyczepie sa zamkniete... czy jest mozliwosc wymiany na inny reduktor? Na tym czerwonym jest 1,5bar-6kg/h ale szukajac nie znalazlem podobnych parametrow..

 

Witam!
Warto wziąć pod uwagę słowa mojego przedmówcy, :ok: zwłaszcza:
"Chyba jest potrzeba porządnego przejrzenia instalacji, i radziłbym nie korzystać z żadnych urządzeń gazowych podłączonych do tej instalacji, dopóki paru kwestii się nie wyjaśni".

 

Pokazane na fotce urządzenie, to jak najbardziej rozwiązanie karawaningowe (w tym przypadku wygląda na oryginalne rozwiązanie producenta przyczepy). To tzw. pierwotny regulator ciśnienia.

 

regulator pierwotny.jpg

 

W przyczepie powinny być zamontowane już reduktory ograniczające ciśnienie do 30 mbar, osobne dla poszczególnych odbiorników lub jeden "potrójny" (z trzema wyjściami: kuchenka, lodówka i piec), chyba, że odbiorników gazowych było mniej. Rozwiązania bywały różne. Na podstawie zamieszczonego zdjęcia można przypuszczać, że regulator i reduktory są już dawno po terminie przydatności i powinny być wymienione na nowe. Przy tej okazji, powinien być zrobiony szczegółowy przegląd instalacji gazowej, połączony z bezwzględną wymianą wszelkich węży gumowych i takich też uszczelnień (jeśli są), a na zakończenie, powinien być przeprowadzony ciśnieniowy test szczelności.
Generalnie w/w elementy trzeba wymienić na nowe, jednak koszt będzie wysoki, ponieważ obecnie są rzadko stosowane/spotykane. Tylko sam regulator, to koszt min. 60 €.
Skoro po tylu latach trzeba przeprowadzić mały remont instalacji gazowej, to moim zdaniem, bardziej sensowna byłaby przeróbka całej instalacji na standardowo teraz stosowane rozwiązanie, czyli z jednym reduktorem dla wszystkich sprzętów przyczepy (o odpowiedniej wydajności). Wcześniej trzeba sprawdzić na tabliczkach urządzeń (piec, lodówka, kuchenka itd.), czy wszystkie wymagają identycznego ciśnienia gazu - bywały rozwiązania, w których np. ogrzewanie (Alde, Primus) pracowało na znacznie wyższym ciśnieniu gazu, niż kuchenka, czy lodówka.
Gdyby były zamieszczone zdjęcia całej instalacji i kluczowych jej punktów, to nie musielibyśmy snuć domysłów ...


Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#23 czyś

czyś

    Karawaning user

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 423 postów

Napisano 08 sierpień 2017 - 08:33

Patrzyłem w poradnikach technicznych producenta, raczej wyglądało to na reduktor wstępny "stacjonarny" (to stary typ, kiedyś stosowany) w przydomowych instalacjach LPG przy stacjonarnych zbiornikach zewnętrznych (zredukowanie ciśnienia do 1.5 bara nie powoduje zamarzania reduktora). O takim zasadniczym celu jego zastosowania świadczy przepływ, 6 kg/godzinę, to jakieś 12 litrów płynnego LPG/godzinę, co jak na przyczepę jest olbrzymią ilością gazu (0,8 kg/h ogarnia wszystko w cepie). Nie można wykluczyć, że albo jest to fabryczne wyposażenie cepy, albo indywidualne przystosowanie do użytkowania przyczepy bardziej stacjonarnie (co dziwi przy braku ogrzewania), albo wręcz włożone co było - przy braku ogrzewania (tylko lodówka i kuchenka) - wręcz totalny przerost wydajności.

Nie wykluczam że tak jak pisze Kristofer, mogło to być rozwiązanie stosowane w karawaningu, niemniej że to stare, i nieszczelne, to jeżeli urządzenia pracują na znamionowym ciśnieniu 30mbar jak na nalepce to wywaliłbym to w cholerę, dalsze reduktory niskociśnieniowe też, i całą instalkę puścił na 30 mbar z reduktora już przy butli. I do tego zmierzałem. Świadomość plątania się po przyczepie przewodów gazowych z gazem pod ciśnieniem 1,5 bara, to brrr.... Łagodne zagazowanie bez przerywania snu, w razie jakiejś nieszczelności... Przy tych cenach ustrojstwa, które trzeba byłoby wymienić na wstępie (plus dalsze reduktory niskiego ciśnienia) wywal to z cepy i przejdź na standard, jeden reduktor w bakiście przy butli, bezpieczniej, i taniej chyba (a na pewno nie drożej z całą przeróbką).

Użytkownik czyś edytował ten post 08 sierpień 2017 - 08:35


#24 WojtexJanex7

WojtexJanex7

    Sympatyk karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 193 postów
  • Telefon:Life's Good
  • SkądŚląskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Fun Sportiv
  • Holownik:Auto Emocion

Napisano 08 sierpień 2017 - 16:11

Witajcie ponownie, wielkie dzieki za zainteresownie tematem a natomiast cala instalacja gazowa wyglada na oryginal nie na jakas samorobke.. dolaczam fotki calej instalkiP_20170808_164828.jpg P_20170808_165019.jpg P_20170808_165030.jpg
Aha i jeszcze jedno, doradzcie jak zrobic aby bylo dobrze... myslalem zamiast tego jakby reduktora zamontowac przewod gazowy i reduktor z podlaczeniem do butli. Butle mam 5kg bo wieksza mi nie potrzebna...

#25 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8848 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 08 sierpień 2017 - 17:50

Aha i jeszcze jedno, doradzcie jak zrobic aby bylo dobrze... myslalem zamiast tego jakby reduktora zamontowac przewod gazowy i reduktor z podlaczeniem do butli.

 

Właśnie o takiej zmianie pisaliśmy.

Instalacja w Twojej przyczepie jest oryginalna (były już przykłady takiej na forum), ale z racji wcześniejszych uwag, sensowna byłaby jej zmiana, która w Twoim przypadku będzie bardzo prosta i niedroga.

Wszystkie potrzebne elementy dostaniesz np. na popularnych portalach, przykład ofert:

https://allegro.pl/k...st-aut-1-3-0803

Taki reduktor powinieneś kupić:

http://allegro.pl/re...6920494093.html

Być może mógłby być też reduktor, o połowę mniejszym przepływie, np.:

http://allegro.pl/re...6845963251.html

jednak sugeruję się przepływem, który posiada reduktor obecnie w Twojej przyczepie zamontowany.

Ponieważ nie znam zużycia gazu przez zamontowane sprzęty, stąd taka właśnie propozycja.

Zresztą, reduktor o przepływie 1,5 kg/h jest najbardziej uniwersalny i sprawdzi się w każdej sytuacji.

Pozostałe kwestie wyjaśniają rysunki:

 

 

Zmiana 1.jpg

 

Zmiana 2.jpg

 

PS

Jeśli kawałek odpowiedniej, nowej rurki gazowej byłby zbyt drogi, to możesz poszukać w ofertach osób/firm, które sprzedają części przyczep z rozbiórki - w takich miejscach kupisz za grosze i być może już odpowiedniej długości i "zarobioną" z każdej strony.

 

Przydatne tematy:

http://forum.karawan...-jaki-musi-być/

http://forum.karawan...-w-kg/?p=344732


Użytkownik Kristofer edytował ten post 08 sierpień 2017 - 17:52

Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#26 WojtexJanex7

WojtexJanex7

    Sympatyk karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 193 postów
  • Telefon:Life's Good
  • SkądŚląskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Fun Sportiv
  • Holownik:Auto Emocion

Napisano 08 sierpień 2017 - 18:17

Kurcze Kristofer jestes wielki, jeszcze raz wielkie dzieki za pomoc

#27 WojtexJanex7

WojtexJanex7

    Sympatyk karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 193 postów
  • Telefon:Life's Good
  • SkądŚląskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Fun Sportiv
  • Holownik:Auto Emocion

Napisano 08 sierpień 2017 - 19:03

Aaaa jeszcze jedno czy jest mozliwosc pozostawienia tego ustrojstwa? Jeśli nie to czy zamiast tej metalowej rurki można zamontować gumowy wąż oczywiscie  dedykowany do tego celu?

post-15544-0-42820600-1502204889_thumb.j



#28 WojtexJanex7

WojtexJanex7

    Sympatyk karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 193 postów
  • Telefon:Life's Good
  • SkądŚląskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Fun Sportiv
  • Holownik:Auto Emocion

Napisano 09 sierpień 2017 - 17:16

Kurcze chcialem dodac jakies info dotyczace urzadzen gazowych ale tylko znalazlem info na temat kuchenkiP_20170809_173728.jpg
Info z lodowki nie udalo mi sie odczytac ale znalazlem instrukcje obslugi i prawdopodobnie jest to electrolux rm 4230/31 dalej wyczytalem iz minimum 28mbar dla butanu i 37 mbar dla propanu czyli reduktor 30mbar bedzie pasowal idealnie tylko z przeplywem 1,5kg/h czy tez np 1,2kg/h moze byc?
Jesze w szpargalach od przyczepy znalazlem takie cosP_20170809_181356.jpg

#29 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8848 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 09 sierpień 2017 - 17:53

Z teraz zamieszczonych informacji wynika, że spokojnie wystarczy reduktor o przepływie 0,8 kg/h.

Oczywiście może być też z większym. Nie wiem, dlaczego pytasz o "1,2" :hmm:

Podałem Ci linki do prawidłowych reduktorów karawaningowych - nie szukaj innych zamienników dla zaoszczędzenia kilku złotych, bo nie warto, a dlaczego, to jest wszystko opisane w forumowych tematach.

To "ustrojstwo", o które pytałeś, musisz wymontować i w jego miejsce zamontować sztywny, metalowy przewód gazowy (taki, jak w pozostałych miejscach instalacji) - giętki, gumowy być nie może!!!

Nie czujesz się na siłach, to podjedź gdzieś, gdzie zakładają instalacje gazowe samochodowe i powinni Ci to zrobić.

Wcześniej kup potrzebne elementy.


Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#30 WojtexJanex7

WojtexJanex7

    Sympatyk karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 193 postów
  • Telefon:Life's Good
  • SkądŚląskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Fun Sportiv
  • Holownik:Auto Emocion

Napisano 09 sierpień 2017 - 19:32

Jeszcze raz wielkie dzieki Kristofer za trucie tylka z mojej strony... a pytalem dlatego iz znalazlem http://center-camp.p...ia-30-bar-/3201i wlasnie 1,2kg/h jest:) a o montaz i demontaz przewodow reduktorow to nie ma problemu.. sprawdzanie nieszczelnosci to wiadomo woda z plynem zalatwi sprawe lub gdzies widzialem taki jakby specjalny sprey do sprawdzania nieszczelnosci gorzej moze byc z proba cisnieniowa calej instalacji..




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych