Skocz do zawartości

Podłączenie gazu - jak fabryka to robi


Rekomendowane odpowiedzi

Byłem w kenie, ale jakoś nie mogłem tam się ogarnąć. Jak jechałem to chciałem taaaaak pooglądać a guzik wyszło :) będę jeszcze raz po kliny to pobuszuje po półkach. A węża z gwintem tam dostane?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 33
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Mam pytanie, bo wczoraj przyszedł nowy reduktor, wężyk z zaprasowanym gwintem kupuje się gotowy czy we własnym zakresie musze to zaprasować?

 

możesz kupić albo zaprasować - jak ci wygodnie 

 

zwróć uwagę że są gwinty lewe i prawe - oba do gazu  :]

Edytowane przez chris_66 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

post-15544-0-93365600-1502123277_thumb.jpg

 

Witajcie, mam oto taki problem, po podlaczeniu butli i puszczenia gazu spod tej czerwonej jakby nakretki ulatnia sie gaz przy czym wszystki zawory w przyczepie sa zamkniete... czy jest mozliwosc wymiany na inny reduktor? Na tym czerwonym jest 1,5bar-6kg/h ale szukajac nie znalazlem podobnych parametrow..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie, mam oto taki problem, po podlaczeniu butli i puszczenia gazu spod tej czerwonej jakby nakretki ulatnia sie gaz przy czym wszystki zawory w przyczepie sa zamkniete... czy jest mozliwosc wymiany na inny reduktor? Na tym czerwonym jest 1,5bar-6kg/h ale szukajac nie znalazlem podobnych parametrow..

Dodam jeszcze ze uzywam tylko i wylacznie kuchenki 2 palnikowej, lodowka smiga na prad a ogrzewania gazowego nie mam...

Chyba jest potrzeba porządnego przejrzenia instalacji, i radziłbym nie korzystać z żadnych urządzeń gazowych podłączonych do tej instalacji, dopóki paru kwestii się nie wyjaśni.

 

Jak rozumiem, do węża elastycznego podłączone są butle, wąż do tego regulatora (reduktora), i metalowym przewodem dalej, an przyczpę?

To, co jest na zdjęciu, to reduktor stosowany na zewnętrznych butlach/zbiornikach, poza budynkiem, obniżający ciśnienie propanu z ciśnienia w butli do 1,5 bara. Robi się tak, aby gaz z zewnętrznego zbiornika płynął do domu pod z góry wiadomym ciśnieniem, niższym niż w butli, ale też m.in. po to, aby uniknąć zamarzania reduktora w zimnej porze roku. Dopiero za zaworem głównym, wewnątrz budynku, zakłada się kolejny reduktor, obniżający ciśnienie do ciśnienia roboczego dla urządzeń. Takie reduktory jak ten na zdjęciu, są przeznaczone do montażu w instalacjach zewnętrznych, domowych, a nie w przyczepach, do czego się zasadniczo nie nadają.

 

Czyli jest to tylko reduktor wstępny, nie wiem, jak i po jakie licho ktoś to założył w cepie, skoro daje na wyjściu 1.5 bara (czyli 1500 mbar - 50x wyższe niż powinno być). Cepa powinna pracować na 30mbar i wszystkie urządzenia powinny być do tych 30mbar przystosowane. Ciśnienie z tego reduktora jest ZA WYSOKIE.

Należałoby przejrzeć instalkę gazową dalej, dosłownie metr po metrze, czy nie było jakichś kombinacji, i ktoś nie założył sobie reduktora wstępnego przy butlach w bakiście (tj. tego co jest), a dopiero dalej, w środku, reduktor wtórny, dający te 30mbar (przed pierwszym urządzeniem - kuchenką itp., w jakimś cepłym miejscu w cepie) To możliwe, jeśli cepa była zasilana ze zbiornika zewnętrznego, zwł. w warunkach zimowych, zamiast podgrzewanego reduktora. Albo ktoś założył reduktor na zasadzie "na sztukę", jaki miał pod ręką.

Jeżeli nie ma tego drugiego reduktora, to na 90% to ciśnienie jest za wysokie, i nie próbuj nawet odpalać urządzeń, nawet kuchenki. Instalaka w cepie nie jest przystosowana do takiego ciśnienia, takie ciśnienie rozwali i piec trumy, i lodówkę, a przede wszystkim oznacza ryzyko wycieku gazu (również na połączeniach i zaworach), pożaru lub wybuchu. Jeśli kuchenka jakimś cudem działała, to albo masz fart, albo np. była podłączona wężem z dyszą redukcyjną.

Zasadniczo, jeżeli zielona metalowa rurka idąca w dół, jest rurką zasilającą urządzenia w cepie, to nie ma do niej prawa trafić gaz pod ciśnieniem większym niż 30 milibar, i tylko taki reduktor powinno się założyć w miejsce tego co jest (jeżeli we wnętrzu cepy są następne - trzeba je wymontować a przewody połączyć złączkami.

 

A jeśli przeraża cię perspektywa przeróbek, to na osłodę sprawdź ceny "DDHP Détendeur fixe haute pression avec limiteur incorporé" firmy Gurtner (to, co masz) - około 100-110 euro :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

attachicon.gifP_20170802_095255.jpg

 

Witajcie, mam oto taki problem, po podlaczeniu butli i puszczenia gazu spod tej czerwonej jakby nakretki ulatnia sie gaz przy czym wszystki zawory w przyczepie sa zamkniete... czy jest mozliwosc wymiany na inny reduktor? Na tym czerwonym jest 1,5bar-6kg/h ale szukajac nie znalazlem podobnych parametrow..

 

Witam!

Warto wziąć pod uwagę słowa mojego przedmówcy, :ok: zwłaszcza:

"Chyba jest potrzeba porządnego przejrzenia instalacji, i radziłbym nie korzystać z żadnych urządzeń gazowych podłączonych do tej instalacji, dopóki paru kwestii się nie wyjaśni".

 

Pokazane na fotce urządzenie, to jak najbardziej rozwiązanie karawaningowe (w tym przypadku wygląda na oryginalne rozwiązanie producenta przyczepy). To tzw. pierwotny regulator ciśnienia.

 

post-8228-0-23432200-1502159927_thumb.jpg

 

W przyczepie powinny być zamontowane już reduktory ograniczające ciśnienie do 30 mbar, osobne dla poszczególnych odbiorników lub jeden "potrójny" (z trzema wyjściami: kuchenka, lodówka i piec), chyba, że odbiorników gazowych było mniej. Rozwiązania bywały różne. Na podstawie zamieszczonego zdjęcia można przypuszczać, że regulator i reduktory są już dawno po terminie przydatności i powinny być wymienione na nowe. Przy tej okazji, powinien być zrobiony szczegółowy przegląd instalacji gazowej, połączony z bezwzględną wymianą wszelkich węży gumowych i takich też uszczelnień (jeśli są), a na zakończenie, powinien być przeprowadzony ciśnieniowy test szczelności.

Generalnie w/w elementy trzeba wymienić na nowe, jednak koszt będzie wysoki, ponieważ obecnie są rzadko stosowane/spotykane. Tylko sam regulator, to koszt min. 60 €.

Skoro po tylu latach trzeba przeprowadzić mały remont instalacji gazowej, to moim zdaniem, bardziej sensowna byłaby przeróbka całej instalacji na standardowo teraz stosowane rozwiązanie, czyli z jednym reduktorem dla wszystkich sprzętów przyczepy (o odpowiedniej wydajności). Wcześniej trzeba sprawdzić na tabliczkach urządzeń (piec, lodówka, kuchenka itd.), czy wszystkie wymagają identycznego ciśnienia gazu - bywały rozwiązania, w których np. ogrzewanie (Alde, Primus) pracowało na znacznie wyższym ciśnieniu gazu, niż kuchenka, czy lodówka.

Gdyby były zamieszczone zdjęcia całej instalacji i kluczowych jej punktów, to nie musielibyśmy snuć domysłów ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrzyłem w poradnikach technicznych producenta, raczej wyglądało to na reduktor wstępny "stacjonarny" (to stary typ, kiedyś stosowany) w przydomowych instalacjach LPG przy stacjonarnych zbiornikach zewnętrznych (zredukowanie ciśnienia do 1.5 bara nie powoduje zamarzania reduktora). O takim zasadniczym celu jego zastosowania świadczy przepływ, 6 kg/godzinę, to jakieś 12 litrów płynnego LPG/godzinę, co jak na przyczepę jest olbrzymią ilością gazu (0,8 kg/h ogarnia wszystko w cepie). Nie można wykluczyć, że albo jest to fabryczne wyposażenie cepy, albo indywidualne przystosowanie do użytkowania przyczepy bardziej stacjonarnie (co dziwi przy braku ogrzewania), albo wręcz włożone co było - przy braku ogrzewania (tylko lodówka i kuchenka) - wręcz totalny przerost wydajności.

 

Nie wykluczam że tak jak pisze Kristofer, mogło to być rozwiązanie stosowane w karawaningu, niemniej że to stare, i nieszczelne, to jeżeli urządzenia pracują na znamionowym ciśnieniu 30mbar jak na nalepce to wywaliłbym to w cholerę, dalsze reduktory niskociśnieniowe też, i całą instalkę puścił na 30 mbar z reduktora już przy butli. I do tego zmierzałem. Świadomość plątania się po przyczepie przewodów gazowych z gazem pod ciśnieniem 1,5 bara, to brrr.... Łagodne zagazowanie bez przerywania snu, w razie jakiejś nieszczelności... Przy tych cenach ustrojstwa, które trzeba byłoby wymienić na wstępie (plus dalsze reduktory niskiego ciśnienia) wywal to z cepy i przejdź na standard, jeden reduktor w bakiście przy butli, bezpieczniej, i taniej chyba (a na pewno nie drożej z całą przeróbką).

Edytowane przez czyś (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie ponownie, wielkie dzieki za zainteresownie tematem a natomiast cala instalacja gazowa wyglada na oryginal nie na jakas samorobke.. dolaczam fotki calej instalkipost-15544-0-90160700-1502204767_thumb.jpgpost-15544-0-07949000-1502204834_thumb.jpgpost-15544-0-42820600-1502204889_thumb.jpg

Aha i jeszcze jedno, doradzcie jak zrobic aby bylo dobrze... myslalem zamiast tego jakby reduktora zamontowac przewod gazowy i reduktor z podlaczeniem do butli. Butle mam 5kg bo wieksza mi nie potrzebna...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha i jeszcze jedno, doradzcie jak zrobic aby bylo dobrze... myslalem zamiast tego jakby reduktora zamontowac przewod gazowy i reduktor z podlaczeniem do butli.

 

Właśnie o takiej zmianie pisaliśmy.

Instalacja w Twojej przyczepie jest oryginalna (były już przykłady takiej na forum), ale z racji wcześniejszych uwag, sensowna byłaby jej zmiana, która w Twoim przypadku będzie bardzo prosta i niedroga.

Wszystkie potrzebne elementy dostaniesz np. na popularnych portalach, przykład ofert:

https://allegro.pl/kategoria/do-przyczep-i-naczep-kempingowe-18564?string=gazu&order=d&bmatch=base-relevance-floki-5-nga-honest-aut-1-3-0803

Taki reduktor powinieneś kupić:

http://allegro.pl/reduktor-gazowy-gok-30-mbar-cemping-i6920494093.html

Być może mógłby być też reduktor, o połowę mniejszym przepływie, np.:

http://allegro.pl/reduktor-30-mbar-do-przyczep-atest-0-8kg-h-i6845963251.html

jednak sugeruję się przepływem, który posiada reduktor obecnie w Twojej przyczepie zamontowany.

Ponieważ nie znam zużycia gazu przez zamontowane sprzęty, stąd taka właśnie propozycja.

Zresztą, reduktor o przepływie 1,5 kg/h jest najbardziej uniwersalny i sprawdzi się w każdej sytuacji.

Pozostałe kwestie wyjaśniają rysunki:

 

 

post-8228-0-85424000-1502210821_thumb.jpg

 

post-8228-0-03139400-1502210824_thumb.jpg

 

PS

Jeśli kawałek odpowiedniej, nowej rurki gazowej byłby zbyt drogi, to możesz poszukać w ofertach osób/firm, które sprzedają części przyczep z rozbiórki - w takich miejscach kupisz za grosze i być może już odpowiedniej długości i "zarobioną" z każdej strony.

 

Przydatne tematy:

http://forum.karawaning.pl/topic/11453-reduktor-gazu-jaki-musi-by%C4%87/

http://forum.karawaning.pl/topic/15589-montaż-bojlera-gazowego-oraz-piezozpalarki-w-kg/?p=344732

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze chcialem dodac jakies info dotyczace urzadzen gazowych ale tylko znalazlem info na temat kuchenkipost-15544-0-88106400-1502294630_thumb.jpg

Info z lodowki nie udalo mi sie odczytac ale znalazlem instrukcje obslugi i prawdopodobnie jest to electrolux rm 4230/31 dalej wyczytalem iz minimum 28mbar dla butanu i 37 mbar dla propanu czyli reduktor 30mbar bedzie pasowal idealnie tylko z przeplywem 1,5kg/h czy tez np 1,2kg/h moze byc?

Jesze w szpargalach od przyczepy znalazlem takie cospost-15544-0-29938200-1502295378_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z teraz zamieszczonych informacji wynika, że spokojnie wystarczy reduktor o przepływie 0,8 kg/h.

Oczywiście może być też z większym. Nie wiem, dlaczego pytasz o "1,2" :hmm:

Podałem Ci linki do prawidłowych reduktorów karawaningowych - nie szukaj innych zamienników dla zaoszczędzenia kilku złotych, bo nie warto, a dlaczego, to jest wszystko opisane w forumowych tematach.

To "ustrojstwo", o które pytałeś, musisz wymontować i w jego miejsce zamontować sztywny, metalowy przewód gazowy (taki, jak w pozostałych miejscach instalacji) - giętki, gumowy być nie może!!!

Nie czujesz się na siłach, to podjedź gdzieś, gdzie zakładają instalacje gazowe samochodowe i powinni Ci to zrobić.

Wcześniej kup potrzebne elementy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz wielkie dzieki Kristofer za trucie tylka z mojej strony... a pytalem dlatego iz znalazlem http://center-camp.pl/pl/p/Reduktor-Cisnienia-30-bar-/3201i wlasnie 1,2kg/h jest:) a o montaz i demontaz przewodow reduktorow to nie ma problemu.. sprawdzanie nieszczelnosci to wiadomo woda z plynem zalatwi sprawe lub gdzies widzialem taki jakby specjalny sprey do sprawdzania nieszczelnosci gorzej moze byc z proba cisnieniowa calej instalacji..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.