Skocz do zawartości

Prostownik Dania Electronic 10 type 92, lodówka 12V


BULLSON

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Kupilem niedawno swoja pierwsza przyczepe "zachodnia" Knaus Eifelland z 2000r. i w zwiazku z tym, ze para pytan mnie nurtuje i nie znam odpowiedzi pisze z prosba o podpowiedz. Posiadam w niej prostownik jak w temacie,

dania_10a_electronic_3.jpg

ktory dziala po podlaczeniu zewnetrznego zrodla 230V. ALe dziala tylko wtedy gdy jest podlaczony do akumulatora, tzn, laduje akumulator, ale sam automatycznie odlacza napiecie gdy jest w stanie jalowym (nie podlaczone klemy na akumulatorze). Czy tak ma byc? No bo wtedy pomimo podlaczenia do 230V bez akumulatora nie da sie korzystac z urzadzen na 12v. Kolejne pytanie dotyczace tematu, co oznacza i do czego sluzy przelacznik z dwoma obrazkami "akumulator" i "lejek z akumulatorem"? Czy ten prostownik jest bezobslugowy, to znaczy czy sam sie wylaczy jak aku naladuje sie na 100%, czy nie rozladowuje on akumulatora podczas gdy nie jestem podlaczony do 230V - bo instalacje jest wykonana w taki sposob ze wszystko jest na stale ze soba podlaczone.  

 

Mam tez pytanie ad zasilania 12V lodowki. Oryginalna instalacja 13pin zostala przerobiona na 7Pin wteczke. Po rozebraniu wtyczki, znalazlem 4 kable obciete: szary, niebieski, bialo-czerwony i brązowo-czerwony, a na pinie z masa sa dwa kable zmostkowane: bialy i bialo-czarny. Pytanie ktore kable beda od lodowki. Doczytalem, ze lodowka ma byc zasilana tylko po stacyjce. Doszedlem, ze obciety niebieski jest od przeciwmgielnego, a szary od zasilania lampek 12v w przyczepie. Lodowka dziala na gazie i 230, chcialbym ja uruchomic na 12V, bo nastawiam sie w wiekszosci na calkowite uniezależnienie od obcych mediow. W zwiazku z tym jeszcze jedno pytanie. Wiekszosc lamp, trumawent i bojler mam na 230V. Przerabiac lampy na zasilanie 12V czy prosciej, taniej i wygodniej bedzie zastosowac przetwornice 12-230V? Jakie macie doswiadczenie, co proponujecie?

Pozdrawiam

Adam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przerabiaj na 12 v lampki. Ja właśnie u siebie to zrobiłem. Przepinka kabli i wymiana żarówek na 12v. Niestety u mnie są kinkiety a chcieliśmy je zostawić bo nam się podobają to musiałem zastosować przejściówkę żarówki z e14 na mr16 i do tego żarówki Led 3w. Świecą bardzo mocno. Wymiana kinkietów na 12v owszem wchodziła w grę, ale cenowo za kinkiet 79 zł x 4=316. A moja przeróbka wyszła 3m kabla podwójnego 1.5mm żarówki i przejściówki razem 55 zł

Bojler zostaw na 230 chyba że stać Cię na wymień na gazowy od 2 tys zł. Trumaventa wymieniłem na 12v teb2 koszt nowego bojlera tt2. Na forum ktoś wklejał linki na ebay z teb1 za fajną cenę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doszedlem z lodowka do tego ze po aktualnym pinie mgielnego dostarczam prad do wszystkich urzadzen 12v w przyczepie i do przekaznika od lodowki, ale przekaznik podaje napiecie do lodowki po wlaczeniu prawych postojowek. Ale najwazniejsze ze lodowka dziala. Chyba wszystko przerobie na 13 pin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W poprzednim sharanie też przy przeciwmgielnym miałem napięcie na wszystko w budzie. Żeby na postoju mieć prąd elektryk wstawił mi przełącznik, jak podłączałem bude to przełączałem i w przyczepie był prąd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam taki sam prostownik tyle że 25-tkę. To zwykły prostownik do ładowania akumulatorów.

Ktoś to u ciebie zaszczepił do przyczepy.

Symbole to albo aku kwasowy albo żelowy.

U mnie jest jeszcze przełącznik 12/24 Volt.

Mała korekta. Oczywiście chodziło o aku obsługowe i bezobsługowe a nie żelowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiadając na Twój post: masz rację, że to zwykła ładowarka (tzw. "prostownik").

Nie jest jednak dostosowana do akumulatorów żelowych.

Symbole przy przełączniku służą do wcześniejszego ustawienia typu ładowanego akumulatora.

Obsługiwane są dwa typy:

1. Akumulator z możliwością uzupełniania elektrolitu (stąd lejek w piktogramie)

2. Akumulator z płynnym elektrolitem, ale tzw. "bezobsługowy", czyli do którego elektrolitu dolewać się nie da.

Generalnie nie tyle chodzi o dolewanie, co o zmniejszenie gazowania w tym ostatnim przypadku, a ładowarka realizuje to w ten sposób, że zmniejsza podawane na akumulator napięcie (zamiast 14,4, będzie 13,8 V).

To wszystko.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

. Chyba wszystko przerobie na 13 pin

 

I od tego proponuję zacząć, schemat 13 pin znajdziesz w sieci i na forum, powinieneś wszystko podłączyć tak jak na schematach, bez żadnych kombinacji typu mostkowane masy itp. Pierwsze 8 pin jest od świateł(8-wsteczne) następnie 10+ i 11- powinien być TYLKO do lodówki, 9+ i 13- to zasilenie reszty urządzeń czepki i ładowanie akumulatora z auta podczas jazdy. Jeśli masz prawidłowe gniazdo w aucie to z pinu 10 będziesz miał prąd dopiero po stacyjce(lub odcięcie przy 12V). Z tego co zrozumiałem to chcesz zasilać lodówkę 12V na postoju-zapomnij o tym.

Przetwornica jest najprostszym rozwiązaniem, jednak są na niej straty i w rezultacie podczas stania na dziko aku szybciej się rozładuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co zrozumiałem to chcesz zasilać lodówkę 12V na postoju-zapomnij o tym.

Z jakiego powodu? Przy postoju parę dni to ok, ale zatrzymując się tylko na noc, mając nawet średnio sprawny akumulator nie będzie problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z jakiego powodu? Przy postoju parę dni to ok, ale zatrzymując się tylko na noc, mając nawet średnio sprawny akumulator nie będzie problemów.

Nie ma szans aby akumulator jak piszesz średnio sprawny wytrzymał zasilanie lodówki przez całą noc. To może zdarzyć się tylko w teorii. Nie prościej na noc włączyć lodówkę na gaz. Zostaw w samochodzie światła mijania na noc - to mniej więcej tyle co bierze lodówka.

Edytowane przez ed (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi wytrzymywał, raczej praktyka jak teoria. Średnio sprawny to rozumiem taki czteroletni. Rano auto zapalało bez żadnego zająknięcia. Oblataliśmy tak z 10 nocy na wyjeździe. Tylko że nocka była po całodniowej trasie to aku był naładowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jacekzoo opisujesz wyjątek od reguły, który testowałeś w sprzyjających okolicznościach. Korzystanie z lodówki na 12V na postoju jest bezzasadne, grzałka 12V jest mniej wydajna niż gaz czy 220V, dodatkowo trzeba przerabiać instalację. Nigdy nie wiesz czy rano będziesz miał światło w czepie, lub czy nie załatwiłeś akumulatora głębokim rozładowaniem jeśli nie ma zabezpieczenia z odcięciem. Koszt gazu za noc pracy lodówki  to kilkadziesiąt groszy. Tobie się udało, natomiast rada w stylu:

 

..., ale zatrzymując się tylko na noc, mając nawet średnio sprawny akumulator nie będzie problemów.

to raczej "podkładanie świni" początkującemu koledze, niż porada

 

P.S. Oczywiście nie podejrzewam Ciebie o takie intencje :yes:

Edytowane przez maciejkos (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No zgoda :)

 

A więc prostując:

W niektórych przypadkach aku z auta da radę, jednak żeby mieć pewność trzeba wytestować na sobie. Ale pewniejszym źródłem zasilania lodówki jest gaz.

:P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.