Skocz do zawartości

panele sloneczne, aku, solary, wybor,


chopinek12

Rekomendowane odpowiedzi

Kristofer : 

 

Każdy AGM czy  żel to jest VRLA -- inaczej rozsadziło by obudowę -- mam nadzieję że wiesz co to znaczy VRLA.

 

MW Power to totalny krzak... niestety.

Do Panelu 175W który jest poziomo na dachu nie trzeba 100Ah akumulatora bo nigdy nie osiągniesz 10A ładowania. Zresztą "sztywne" trzymanie się prądu Q10 to też nie lekarstwo na długie zycie akumulatora...   ważne jest ile % go rozładowyujesz co cykl ( DOD 30% to 1200 cykli przy spadku pojemności do 60% )

 

Rozbawiłeś mnie Kolego tonem swojej wypowiedzi  i to z samego rana.

Ciekawy jestem skąd wziąłeś tą wiedzę i na jakiej podstawie wysnuwasz takie wnioski, zresztą błędne.

Nie wystarczy cytowanie wujka Google, trzeba jeszcze mieć wiedzę, aby umieć ocenić poprawność tego, co się gdzieś znajdzie  ;)

Chętnie przeczytam rzeczowe uzasadnienie Twojej oceny "MW Power", bo samo twierdzenie nie jest na to dowodem, chyba, że jesteś autorytetem w tej dziedzinie ...

Mam nadzieję, że wiesz, co to znaczy "autorytet".

PS

Większość tego, co napisałeś nie jest zgodna z prawdą dla omawianych tu sytuacji. No, może poza ostatnim zdaniem, które w połowie jest prawdziwe.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 108
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Odnalazłem wiadomość od tarapukuara gdzie mam info a temat obliczania prądu jaki mi potrzebny i aku oraz kontrolera. Wg tych info wychodzi że moc mojego panela 175w należy podzielić przez 12v co daje 175/12=14.58A czyli aku 140ah a nie mniejszy niż 20% ze 140 czyli 110. Dowiem się czy dobrze zrozumiałem jego info i potwierdzę moje obliczenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... a przeczytałeś post #24 :hmm:

 

Pamiętaj w swoich rozważaniach, że bardziej pojemny accu, to zarazem wyższa cena i większy jego ciężar.

Jeśli duża pojemność jest Ci potrzebna, to OK, ale jeśli nawet 100-tka jest z zapasem, to bym się zastanawiał ...

100 Ah, to popularna pojemność, więc dużo łatwiej coś dobrać i dużo łatwiej, o rozsądną cenę.

Poza tym, maksymalny prąd ładowania z PV nie jest aż tak częstym i długotrwałym zjawiskiem, a  akumulatory - nawet średniej klasy, mają max prąd ładowania często sporo wyższy, niż to by wynikało z przelicznika "1/10".

Dodatkowo, w wielu kontrolerach można zafiksować pojemność użytego w instalacji akumulatora, co powinno mieć wpływ na parametry ładowania wychodzące z kontrolera.

Nie wiem, czy Twój panel jest nowy, jaką ma klasę wykonania, jakiej jest jakości itd. Z reguły jest tak, że tylko dobrej klasy i nowe panele mogą osiągać swoje maksymalne lub prawie maksymalne parametry i to wyłącznie przy najkorzystniejszym ich położeniu oraz wymaganych warunkach świetlnych. Najczęściej jest tak, że zawsze otrzymujemy mniej, niż moglibyśmy się spodziewać.

PS

Widząc, że zdarzyła się sytuacja, iż mamy nadmiar prądu, zawsze można włączyć jakiś odbiornik, który jego część "łyknie", choćby jakieś oświetlenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed zakupem Solar dawał prąd na poziomie 7-8.5 A w lekko słoneczny dzień. Słońce bezpośrednio nie świeciło na niego

Jak to, przed zakupem :hmm:

Nie wiem, jak to było mierzone, ale i tak mniej więcej pokrywa się to z tym, czego by można oczekiwać z takiego panelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok Kristofer nie jestem ekspertem "doskonałym" ale po kolei :

VRLA --koniecznie musi mieć to akumulator :

 

Co to jest VRLA : Automatyczne odprowadzanie gazów powstajacych w wyniku gazowania elektrolitu ( Tj powyżej 13.8V --KAŻDY kwasowy tak ma )

 

Jeśli myślisz że to jest rekombinacja wydzielonego wodoru i tlenu spowrotem na wodę : Tak jest takie coś ale nie w akumulatorach za 100-200zł tylko grube złotówki i są to profesjonalne akumulatory do siłowni.

Tak wygląda :

http://www.bater.pl/tag/rekombinator-do-baterii

 

Ok  dalej : W siłowni ISP mieliśmy MW power ( nie tylko my --cena skusiła -- cóż stary wybierał)

Wypadły z obiegu po 2 latach wręcz żadnej pracy ( bardzo wysoki prąd ładowania by ledwo doszły do 13.8V) A ładowanie były mikroprocesorowym sterownikiem z 2 fazowym trybem napieciowym 14.5 / 13.8V. 

 

Kumple po 3 latach mieli bardzo małą pojemność i wysoką rezystancję ( albo opad masy czynnej albo ubytek wody )

 

Waga : weźmy MW power 18AH :

5.25 KG

 

Europower 17Ah  : 6.25 kg --- ślepy zobaczy różnicę ( w cenie też bo średnio 90zł na aku wiecej ) w cenie 2 MWpower  1 sztuka  europower...

 

Działają 4 rok i dalej po zmierzeniu pojemności 70% nominału.

 

Zreszta jak poczyta się fora ISP to nie tylko ja miałem z nimi do "czynienia"

 

Nie wiem dokładnie co dokładnie cie rozbawiło ale dobrze że miło dzień zaczełeś :) 

 

ELWIS 52 : Z matematyki prąd tak wychodzi niestety temat jest głębszy :

 

Tu akurat jestem ekspertem ale podaj mi wszelkie dane z panelu to napiszę ci dokładnie co i jak...

 

Interesuje mnie VMPP i Impp .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnalazłem wiadomość od tarapukuara gdzie mam info a temat obliczania prądu jaki mi potrzebny i aku oraz kontrolera. Wg tych info wychodzi że moc mojego panela 175w należy podzielić przez 12v co daje 175/12=14.58A czyli aku 140ah a nie mniejszy niż 20% ze 140 czyli 110. Dowiem się czy dobrze zrozumiałem jego info i potwierdzę moje obliczenia

Słowa Bartka oczywiście stosujesz poprawnie, :ok:  z tym że accu może być spokojnie o pojemności niższej 20 - 30 %

Tobie wychodzi z wyliczeń 140 Ah, ale minus np. 30 %, to jest już 98 Ah, a więc pokrywa się to z tym, co podawałem Ci już wielokrotnie: akumulator min. 100 Ah

Myślę, że o accu już więcej dodać się nie da, musisz jedynie dokonać wyboru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od początku, bo chyba się zupełnie nie rozumiemy.
Uwierz, że to wszystko już dawno na forum opisano i to pod kątem potrzeb karawaningowych.
Skoro nalegasz ...
 

VRLA --koniecznie musi mieć to akumulator

Mylisz zawór i system centralnego odgazowania z technologią VRLA oraz sposobem jej stosowania.

 

post-8228-0-33489700-1484602421_thumb.jpg

post-8228-0-56793300-1484602422_thumb.jpg

 


Każdy AGM czy  żel to jest VRLA -- inaczej rozsadziło by obudowę -- mam nadzieję że wiesz co to znaczy VRLA.

Być może z tego korzystałeś :hmm: :

 

post-8228-0-85749600-1484602525_thumb.jpg

http://sklep.prostowniki-akumulatory.pl/wszystko-o-technologii-agm-w-akumulatorach-n-28.html

 

Poprawność sklepowych informacji jest na takiej samej zasadzie, jak w innych miejscach, gdzie sprzedawane akumulatory AGM, są opisywane, jako żelowe, bo dla sprzedawców nie stanowi to oczywiście żadnej różnicy.
Przykład akumulatora AGM z wieczkiem posiadającym otwór z kanalików systemu centralnego odgazowania:

 

post-8228-0-94443400-1484602575_thumb.jpg

post-8228-0-62147500-1484602573_thumb.jpg

 

To jest akumulator AGM wykonany w technologi VRLA, całkowicie szczelny, czyli z wew. rekombinacją gazów (wszystkie procesy wewn. accu lub pod wieczkiem, bez możliwości wydostawania się na zewnątrz).

 

post-8228-0-78657200-1484602663_thumb.jpg

 


Co to jest VRLA : Automatyczne odprowadzanie gazów powstajacych w wyniku gazowania elektrolitu ( Tj powyżej 13.8V --KAŻDY kwasowy tak ma )

Otóż nie każdy i nie zawsze będzie to akurat VRLA.

Kwasowy, który ma korki dla poszczególnych cel, w ogóle nie ma innego systemu odgazowania, niż "labirynt" i otworek w korku (korki i tak należy wykręcić podczas ładowania). Są też akumulatory tzw. "bezobsługowe", które całkowicie szczelnymi nie są, mimo, że nie mają dostępu korków, a jedynie system rożnie skonstruowanych kanalików i zaworu (nazywane różnie, zależnie od technologi i producenta), a których ujście dla ewentualnego odgazowania stanowią najczęściej dwa otwory w górnej części obudowy, po obydwu stronach. Oczywiście nie są to akumulatory w technologi VRLA i nie są też całkowicie szczelne. Wykonanie akumulatora w sposób szczelny, wymusza właśnie zastosowanie technologii VRLA, czyli odpowiednie zawory w środku i wewnętrzną rekombinację gazów w każdym z ogniw.


Jeśli myślisz że to jest rekombinacja wydzielonego wodoru i tlenu spowrotem na wodę : Tak jest takie coś ale nie w akumulatorach za 100-200zł tylko grube złotówki i są to profesjonalne akumulatory do siłowni.

Tak wygląda :

http://www.bater.pl/tag/rekombinator-do-baterii

Ponownie się mylisz, bo rekombinację stosuje się nawet w akumulatorach za ok. 100 zł. lub nawet jeszcze tańszych.
Oto przykład accu w technologii VRLA firmy Yuasa, czyli tej, którą sam polecałeś (post #7):

 

post-8228-0-87397200-1484602866_thumb.jpg

http://sklep.uruchom.com/akumulator-yuasa-npw45-12-agm-12v-8-5ah-ups-bufor-p-164.html

 

Link, który podałeś jest rozwiązaniem całkowicie wykraczającym poza potrzeby standardowego użytkownika typowych akumulatorów, a już na pewno tych, które stosujemy w karawaningu. Dobrze poczytaj - są tam oczywiste wyjaśnienia, czym jest technologia VRLA.
Być może przykład takiego rozwiązania jest interesujący dla omawiania na forum energetycznym, ale z pewnością w karawaningu nikt się z nim nie zetknie, zupełnie przeciwnie, niż z akumulatorami w technologii VRLA.


MW Power to totalny krzak... niestety.

Obiektywnie patrząc na produkty i wizerunek oraz działania owej firmy, nigdy bym nie zaryzykował takiego twierdzenia.
Twoje doświadczenie z jakimś produktem MWPower, jeśli prawdziwe, nie świadczy o całokształcie firmy.
W swojej ocenie kieruję się nie tylko wrażeniami z kiedyś posiadanego akumulatora tej firmy, ale i opinią, jaką znam przynajmniej od dwóch innych osób, jednak przede wszystkim liczy się dla mnie istnienie istnienie rzeczowej strony w necie, gdzie można znaleźć wszelkie adresy, dane kontaktowe, a co ważniejsze, dokładne informacje techniczne wraz ze szczegółowymi parametrami i charakterystykami dla różnych warunków. Może niewielka, ale praktyka z jednym z akumulatorów pokazała zgodność z tym, co na papierze. Ponadto, firma bierze czynny udział w największych targach oraz posiada wszelkie atesty i certyfikaty dla swoich wyrobów.
Tego, co tu napisałem, nie można powiedzieć o wielu innych firmach, mimo że swego czasu dosyć popularnych na naszym rynku.
W świetle powyższego, uważam, jak na wstępie.

 

Poza tym i może najważniejsze - rozmowa była o akumulatorach z konkretnej półki cenowej, więc gdybyś nie doczytał - najtańszych ale jeszcze akceptowalnych, do których MWPower można zaliczać, dlatego proponowanie w wątku akumulatorów dwukrotnie droższych jest totalnym nieporozumieniem "w cenie 2 MWpower  1 sztuka  europower..."


w cenie 2 MWpower  1 sztuka  europower...


DOD 30% to 1200 cykli przy spadku pojemności do 60%

Jak możesz podawać tego typu dane, bez wskazania, jakiego konkretnie akumulatora dotyczą.
To jest akurat ściśle powiązane z rodzajem, typem, klasą oraz marką akumulatora, ponieważ dla jakiegoś accu będzie to właśnie taka wartość, a dla innego, np. dowolnie większa lub np. o połowę mniejsza.


Tu akurat jestem ekspertem ale podaj mi wszelkie dane z panelu to napiszę ci dokładnie co i jak...

Interesuje mnie VMPP i Impp .

To dobra wiadomość, bo opinia eksperta może być ciekawa ...
Nie uważałeś:  ;)  panel 175 W,  Imp ≈ 10,5 A

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że trochę za bardzo ufasz temu co pisze się w internecie ..

 

 

To jest akumulator AGM wykonany w technologi VRLA, całkowicie szczelny, czyli z wew. rekombinacją gazów (wszystkie procesy wewn. accu lub pod wieczkiem, bez możliwości wydostawania się na zewnątrz)

 

Podam ci przykład marketingu na podstawie Iphone : Szczycą się się tym że on jest wodo odporny  i niby tak jest ale w warunkach gwarancji pisze że testy wodoodporności były robione w warunkach laboratoryjnych i jeśli dojdzie do zalania go to z gwarancji nici bo użytkownik nie przestrzegał warunków że ma go zamoczyć w wodzie w określonych warunkach :D 

Czyli np w fabryce źle go złożono woda się dostała to i tak wszystko zwalimy na użytkownika koncowego... piękne prawda ?

 

To ciekawe mam akumulatory VRLA i to Europower 17Ah i 7.2Ah i co mam pod wieczkiem ? Tak kapturki czyli zawór jednostronnego działania by nie doszło do rozerwania obudowy przez gazowanie w czasie ładowania... 

 

One są "szczelne" w inny sposób że nawet jak byś zalał je wodą to ona nie dostanie się do celi ( i nie dostanie się ) ale gazy i tak wyjdą bo muszą.

 

Zresztą mogę ci pokazać zdjęcia i jak sciagniesz pokrywkę i zaczniesz ładować to te kapturki potrafi rozrzucić po pokoju... dlatego pokrywka je trzyma i jak spadnie ciśnienie i np temperatura to je znów zasysa i akumulator się uszczelnia.

 

Prawdziwy rekombinator ci pokazałem.. a suchych AGM też już trochę widziałem.. i gdzie ta rekombinacja ?

 

Co do panelu to poczekajmy na dane od Elvisa 52 .. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzucasz się, a ciężko przeczytać posty

175 w

Voc-22v, pod obciążeniem-17v, prąd pod obciążeniem 10.5A

Edytowane przez elvis52 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rzucam się tylko znam zasady działania akumulatorów AGM ( rożnice są niewielkie w stosunku do pełnych mokrych ) ale widzę ktoś wie lepiej...

Ale ok tez tak bywa.

 

I nie patrzcie że młodziak przyszedł... z akumulatorami mam do czynienia około 20 lat.. oj było by co opowiadać co widziało się w siłowniach GSM...

 

Panel ok tylko znalazłem podobny ale 180W ( 175tki miały VMpp na poziomie 26V i niższy prąd ) czasami ludzie podają Isc jako Impp i coś mi nie pasowało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podam ci przykład marketingu na podstawie Iphone : Szczycą się się tym że on jest wodo odporny  i niby tak jest ale w warunkach gwarancji pisze że testy wodoodporności były robione w warunkach laboratoryjnych i jeśli dojdzie do zalania go to z gwarancji nici bo użytkownik nie przestrzegał warunków że ma go zamoczyć w wodzie w określonych warunkach :D

Czyli np w fabryce źle go złożono woda się dostała to i tak wszystko zwalimy na użytkownika koncowego... piękne prawda ?

Przeczytałem wszystko uwagą.

Jestem mocno zdziwiony i chyba odczuwam teraz niepokój, że kierując się danymi producenta (marketing) zrobiłem wielki błąd, niepotrzebnie wydając mnóstwo kasy na baardzo dobry akumulator, którym jest pewnie tylko w ulotce reklamowej ...

Nie myślałeś kiedyś, aby przemyśleniami podzielić się z jakimś producentem.

;)

 

Teraz poważnie.

To ciekawe mam akumulatory VRLA i to Europower 17Ah i 7.2Ah i co mam pod wieczkiem ? Tak kapturki czyli zawór jednostronnego działania by nie doszło do rozerwania obudowy przez gazowanie w czasie ładowania... 

One są "szczelne" w inny sposób że nawet jak byś zalał je wodą to ona nie dostanie się do celi ( i nie dostanie się ) ale gazy i tak wyjdą bo muszą.

Zresztą mogę ci pokazać zdjęcia i jak sciagniesz pokrywkę i zaczniesz ładować to te kapturki potrafi rozrzucić po pokoju... dlatego pokrywka je trzyma i jak spadnie ciśnienie i np temperatura to je znów zasysa i akumulator się uszczelnia.

Prawdziwy rekombinator ci pokazałem.. a suchych AGM też już trochę widziałem.. i gdzie ta rekombinacja ?

Nie wiem, czego się tam spodziewałeś. :niewiem:  Cała "tajemnica" rekombinacji zawarta jest w technologii budowy płyt, więc praktycznie okiem tego nie zobaczysz, a specjalnej konstrukcji zawór jest jedynie jednym z elementów technologii VRLA i pewnie ten element ujrzałeś.

post-8228-0-88460600-1484709989_thumb.jpg

Pisząc, że pokrywa wieczka utrzymuje zawory w gniazdach, akurat masz rację ale jest to rozwiązanie celowe, upraszczające mocowanie i montaż. Wszystko jest przy tym dokładnie obliczone. Gdy akumulator jest prawidłowo eksploatowany, to tych zaworów nic nie rozsadza, nie wypuszczają też gazowania i nie "latają" po pomieszczeniu w trakcie ładowania. Mylisz pojęcia, pisząc o "wydostawaniu się gazów podczas ładowania". Specyfika działania tego typu zaworu jest taka, że otworzy się wyłącznie w momencie drastycznych zaniedbań użytkownika - błędy używania (np. sposoby ładowania) dające w efekcie przeładowanie, co w normalnych warunkach eksploatacyjnych nie powinno się zdarzyć, a jeśli się zdarzy, najczęściej uszkadza akumulator. To jedyna sytuacja, w której do zadziałania zaworu dochodzi.

I nie patrzcie że młodziak przyszedł... z akumulatorami mam do czynienia około 20 lat.. oj było by co opowiadać co widziało się w siłowniach GSM...

Widuję wiele miejsc usługowych, warsztatów oraz firm, działających od przynajmniej kilkunastu lat i przez cały ten czas zatrudniających lub prowadzonych przez tych samych ludzi, więc wieloletniej styczności z jakimś konkretnym zagadnieniem nie można im odmówić. Za sprawą owych "ekspertów", z jednych firm wyjdziemy z bananem na twarzy, a z innych, z postanowieniem, że już nigdy więcej, dlatego z tym wieloletnim doświadczeniem, to akurat bywa różnie i nie zawsze można je przy pierwszej styczności prawidłowo ocenić. ;)

Panel ok tylko znalazłem podobny ale 180W ( 175tki miały VMpp na poziomie 26V i niższy prąd ) czasami ludzie podają Isc jako Impp i coś mi nie pasowało.

... więc :hmm:

Tu akurat jestem ekspertem ale podaj mi wszelkie dane z panelu to napiszę ci dokładnie co i jak...

Interesuje mnie VMPP i Impp .

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panel przy dzisiejszej pogodzie daje 0.6A. Aku pokazuje 15V. Jak powinien być prawidłowo ustawiony regulator ? U mnie jest odcięcie przed rozładowaniem 10.6V, ładowanie 12.6V, odcięcie ładowania 14.5V.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dane masz na aku jakim prądem musi być ladowany i ustaw takie parametry na regulatorze. Wartości jakie podaje ci regulator nie zawsze są takie jakie jednostka fotowoltaiczna w chwili obecnej . Jeśli regulator widzi naładowany aku i nie ma zapotrzebowania energetycznego to panel nie jest obciążany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.