Skocz do zawartości

gdzie aku w hobby 540


mrrruczek2

Rekomendowane odpowiedzi

Więc venta nie ogarniesz na 12V chyba że po przetwornicy.

Reszta jak pisał Bartek, odpinasz zasilanie 12V na wejsciu z auta, w to miejsce 12V z akku cepki lub z wyjścia regulatora solarów i koniec :).

 

pisane z telefonu -mogą być błędy, przepraszam

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 40
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

We wtorek będę rejestrował i ogarniał temat z aku i oświetleniem. U mnie aku będzie wyciągany więc nie będę odpinał 12v na wejściu z auta a jedynie tam pociągnę kable od aku. Kolejne kabelki pociągnę od pinów odpowiedzialnych za zasilanie lodówki i ładowanie aku by w czasie jazdy się ładował

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładowanie aku i zasilanie lodówki z jednego kabla nic niestety nieda. Przy załączonej lodówce napięcie na kablu spada do ok. 12v i akumulator się nie na£aduje. U mnie ten problem był na kablu 4mm2i przepiąłem aku pod pin 9, u ciebie instalacja jest raczej na 2.5mm2 więc spadek napięcia będzie jeszcze większy. Temat u ciebie można pewnie ogarnąć za pomocą diod prostowniczych i jakiś przekaźników ale dopiero jak będzie projektowana cała instalacja pod solary

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładowanie aku tylko i wyłącznie podczas przejazdów na feriach zimowych więc lodówka nie będzie chodziła. W innych wyjazdach ładowanie mi nie potrzebne bo aku będzie ładowany w domu

Edytowane przez elvis52 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, najlepiej wg mnie zrobić bez kombinacji i zachować prawidłowe ładowanie aku z auta oraz  oddzielne zasilanie lodówki. Naskrobałem coś takiego, instalacja solarna jeszcze nie jest znana ale wszystko powinno być ok. Cała zabawa polega w sumie na wstawieniu jednego przekaźnika przełącznego sterowanego(załączanego) spod pinu 10. Gdy załączysz stacyjkę to wtedy przekaźnik przełączy zasilanie z solarów na kabel spod pinu 9 z auta.

c432d68c47d3a0f9med.jpg

-Przykład przekaźnika https://sklep.avt.pl/przekaznik-samochodowy-12v-z-uchem.html

-Dioda prostownicza powinna być Schottkiego gdyż jest na niej mały spadek napięcia, można je łączyć równolegle jeśli będą miły małą przepustowość https://sklep.avt.pl/dioda-sr540.html

W przy okazji sam mogę Ci to złożyć, mam wszystkie drobiazgi, ewentualnie pomogę przez tel.

Edytowane przez maciejkos (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mario nie jestem elektrykiem samochodowym, widzisz błąd to go wskaż lub jeśli masz lepszy pomysł to chętnie zobaczę Twój rysunek instalacji. Pozdrawiam

 

P.S. Wkradł się jakiś błąd i po kliknięciu na schemat wyświetla link z przekaźnikiem. wrzucam jeszcze raz

c432d68c47d3a0f9med.jpg

Edytowane przez maciejkos (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale gdzie doszukałeś się błędu i dla czego mi to zarzucasz?

Może inaczej skoro nie zrozumiałeś - ten schemat nie nadaje się do akumulatorów z napisem GEL, GEL BATTERY i GELLED ELECTROLYTE. Owszem można zamontować te aku kosztem ich skróconej żywotności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zanegowałem Twojej odpowiedzi, instalacja wg Ciebie nie nadaje się do ładowania gel, więc napisz po prostu dlaczego tak jest. Dałem do zrozumienia że nie jestem ekspertem i chętnie zobaczę prawidłowy schemat lub jakąś sugestię dotyczącą poprawki w tym wymyślonym przeze mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Utrudniacie sobie życie... po co tak kombinować?

 

post-11643-0-51838700-1482753906_thumb.png

 

w przypadku Łukasza najprostszy układ - ma ładowanie z solara - ładowanie z auta jest zbędne, zachowuje instalacje w przyczepie bez zmian - przy odsprzedaży nie widac ingerencji - a uklad solarny w 30 minut przekłada na inna budę.

 

Może używać bez solara - regulator ochrania akumulator przed nadmiernym rozładowaniem - w skrajnych przypadkach może wrzucić zasilanie idące z auta poprzez przełącznik "hebel" w miejsce wejście solara i będzie miał ładowanie akumulatora w czasie jazdy w nocy - lub awaryjne zasilanie w przypadku wykończenia akumulatora w przyczepie.

 

Plusem jest brak ingerencji w przyczepie w instalacje - a masz 2 źródła zasilania przyczepy - 2 niezalezne akumulatory, oraz 2 rodzaje ladowania akumulatora w przyczepie - albo z auta albo z solara, ja mialem w na wyjsciu z VOLVO 13,9-14V pociagniete w strone akumultatora w przyczepie 4mm2 jakies 3,5m - na koncu przewodów przy obciazeniu było ponad 13V 

 

 

Miałem tak w LMC ponad 2 lata i nigdy nie bylo problemow. w Hobby tez tak robię.

Edytowane przez BartoszK (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bartek, jak zwykle trafiłeś w sedno, ja nie widząc instalacji solarnej zapomniałem o dodatkowym wejściu w regulatorze. Tylko czy Twoim rysunku ładowarka 230V nie będzie kolidować z regulatorem?

 

Nie - mialem tak - ladowalem rownoczesnie z solara i zewnetrznej 230V  - jedyny minus taki, że obie "ładowarki" - i z solata i z z 230V przechodzilu na mniejszy prad bo widzialy, że aku prawie pelny - ale ladowalo lacznie sumarycznie jakimis 4-5A

 

Jedyna uwaga - to tyczy sie regulatorow na tryb pracy 12V (wejscie z solara 12-18V) - na 24V to nie ma racji dzialania - bo z auta nie dostaniemy takiego napiecia

Edytowane przez BartoszK (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.