Skocz do zawartości

To jak to wreszcie jest z połączeniami złącza 13-stykowego.


fred77

Rekomendowane odpowiedzi

Na początku bardzo proszę o wyrozumiałość.

Wiem, że temat wszelakiej maści gniazd był wałkowany z każdej strony, jednak nurtują mnie pewne wątpliwości i nie wiem czy może się coś zmieniło odnośnie standaryzacji połączeń elektrycznych gniazd.

Trochę to zawiłe ale myślę, że uda mi się to jakoś przedstawić.

 

Nie wiem czym przeważnie kierują się producenci przyczep czy samochodów przy połączeniach złączy 13-stykowych.

Nie wiem też jak wyglądają te fabryczne połączenia z instalacją pojazdu.

Głównie interesuje mnie to jak producenci przyczep i samochodów podłączają napięcie stałe, napięcie po stacyjce, masy tych napięć i styk nr 12.

 

Patrząc na opis połączeń zgodnych z ISO 11446 to wydaje się być wszystko jasne.

Przy wykonywaniu połączeń w samochodzie kierowałem się tymi wytycznymi i powinno wszystko grać.

A jednak nie do końca.

 

Dzisiaj podjechałem na stację diagnostyczną z przyczepami na ustalenie parametrów i przy okazji powiedziałem diagnoście żeby sprawdził mi prawidłowość połączeń gniazda 13-stykowego w moim samochodzie. Wóz z '99 roku, bez instalacji elektrycznej CAN.

Diagnosta podpiął taki tester jak na zdjęciu.

m_amx700_1.jpg

Okazało się, że wszystko jest dobrze oprócz światła przeciwmgłowego.

W samochodzie świeci, a na styku nr 2 nie ma napięcia.

 

Dziwne, bo podłączyłem zgodnie z wytycznymi. Wtyczka testera diagnostycznego miała wszystkie styki tylko nie wiem jak to to funkcjonuje.

 

Należy tu dodać to, że podłączając gniazdo kierowałem się tym, że wtyczka powinna mieć połączone styki nr 12 i nr 3, czyli tak jak mówi wspomniany wyżej schemat ISO 11446.

W instalacji gniazda zamontowałem przekaźnik, który po włożeniu wtyczki odłącza zasilanie światła przeciwmgłowego w samochodzie, a puszcza zasilanie na światło przeciwmgłowe przyczepy. Dodatkowo włącza mi kontrolkę podłączonej przyczepy.

Sterowanie wspomnianego przekaźnika jest realizowane właśnie przez połączone ze sobą po stronie wtyczki przyczepy styki nr 12 i nr 3.

 

Myślałem, że wtyczka w testerze diagnostycznym też ma tak właśnie wykonane połączenia i okazuje się, że tak nie jest.

Dlatego chciałbym się dowiedzieć za co w końcu odpowiada ten styk nr 12 i do czego on jest wykorzystywany?

Czy we wtyczkach przyczep styk nr 12 i 3 są ze sobą faktycznie łączone czy nie?

No bo niby wszystko mam połączone zgodnie z wytycznymi, a okazuje się, że nawet wtyczka testera ma coś inaczej połączone.

 

Jak w starszych samochodach, gdzie nie trzeba stosować modułów do gniazda haka, wykonywane są te połączenia?

Może są jakieś elektroniczne przekaźniki?

 

Wiem, że starsze modele VW nie miały modułów, a tylne światła przeciwmgłowe były wyłączane w samochodzie, a włączane tylko w przyczepie.

Spotkałem się też z tym, że niektóre gniazda nie mają w ogóle styku w tym miejscu, tylko czarną dziurkę.

 

Wspominałem też już kiedyś, że przy moim sposobie połączenia gniazda 13-stykowgo, zwykły adapter 13/7 też nie pozwala na to by przełączyć tylne światło przeciwmgłowe.

 

Czy jeżeli chodzi o ten styk nr 12 jest stosowana jakaś dowolność?

Czy jest on wykorzystywany może jakoś wraz ze stykami stałego zasilania lub zasilania po stacyjce?

Czy coś się może stać gdy podłączę wtyczkę ze zmostkowanymi stykami nr 12 i nr 3 do jakiegoś nowego samochodu?

 

Czy ktoś dobrze obeznany może coś podpowiedzieć lub wytłumaczyć?

A może ktoś ma ten styk wykorzystany jakoś fabrycznie przez producenta samochodu lub przyczepy i może podpowiedzieć jak to wygląda u niego.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, jak Bartosz napisał - wszystko na forum jest i kolejny temat nie jest potrzebny.
Z pytaniami podpinaj się pod już istniejące, ponieważ tylko na temat samego wtyku i gniazda stworzyłeś co najmniej kilka "nowych" wątków, przez co trudniej będzie później cokolwiek znaleźć.

Tester, który pokazujesz, to już dzisiaj standard i jest obecny na większości stacji kontroli, a zwłaszcza "OSKP".
Pin "12" jest stykiem wolnym i może być dowolnie wykorzystany (przez producenta samochodu/przyczepy/użytkownika), dlatego nie dziw się, że wtyk testera diagnostycznego nie ma takiego połączenia, które zrobiłeś u siebie ("12" + "3") i nie włącza Twojego przekaźnika, czyli brak napięcia na pin "2" gniazda.
Owszem, takie połączenie zadziała w przypadku Twojego samochodu i Twojej przyczepy. Sprawdzając oświetlenie wizualnie (z pominięciem testera), oświetlenie zachowa się prawidłowo, ale tylko w tym przypadku i tu jest właśnie Twój błąd. To ma działać uniwersalnie, bez względu na to, czy podpinasz swoją przyczepę, czy inną, czy ewentualnie sam tester.
Nie wiem, skąd wziąłeś informację, że łączenie "12" + "3" jest połączeniem w/g cytowanej przez Ciebie normy/schematu ISO 11446.
Sterowanie światłem przeciwmgłowym powinno się odbywać specjalnym wyłącznikiem umieszczonym w gnieździe, a działającym po włożeniu wtyczki i nie ma potrzeby zwierania jakichkolwiek pinów we wtyczce. Przy takim sposobie działania, tester diagnostyczny zakończył by sprawdzenie Twojej instalacji wynikiem pozytywnym.
Tego typu gniazda (z dodatkowym wyłącznikiem i dodatkowym pinem "2a") są w sprzedaży, więc takie powinieneś zamontować, chcąc osiągnąć efekt, o którym piszesz (wyłączenie światła przeciwmgłowego samochodu po podłączeniu przyczepy) oraz pozytywny wynik badania w/w testerem.
IMHO

PS
Przykładowy temat, do którego już kilka razy Cię kierowałem:
pierwsza "rozpiska" podłączeń, zaraz pod fotką gniazda, środkowa kolumna:
http://forum.karawaning.pl/topic/16821-słownik-nie-tylko-karawaningowy/?p=373889

 

Odłączone zasilanie z przeciwmgłowego samochodu podajesz na pin "2" gniazda, a z pin "2a" podajesz na lampę przeciwmgłową samochodu (w miejscu odłączonego).

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.