Skocz do zawartości

wtyk 13 pin, ale jaki


Michalc3

Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 rok później...
  • Odpowiedzi 140
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Podłącze się pod ten temat.

Kupiłem przyczepę z wtykiem Multicon, dotychczas jezdzilem z przejsciowka 7-> 13. W aucie (skoda - fabryczna instalacja) jest gniazdo 13pin DIN (ale bez pinów 12/11/10 - nie rozbierałem gniazda, ale widać nie ma w tych pinach żadnych blaszek). Zatem jest zasilanie tylko STAŁE, brak zasilania po stacyjce.

Do przyczepy przed chwilą założyłem wtyczkę 13pin DIN. Wszystkie światła działają OK (w cofania nie jest wyposażona przyczepa).

Oprócz przewodów do świateł, przyczepa posiada tylko takie dodatkowe przewody w kablu:

- gruby pomarańczowy

- gruby szary

- gruby biało-czerwony

- cieniutki biały w Multiconie nie podłączony do niczego.

W kablu nie ma przewodu biało-czarnego dla masy po zapłonie. Ale jest szary jako zasilanie po zapłonie. W Multiconie wszystkie przewody były podłączone (oprocz cieniutkiego białego).

Dlaczego nie ma biało-czarnego skoro jest szary? Czy w przyczepie masy mogą być zmostkowane dla szarego i pomarańczowego?

Dodatkowo, podłączając szary na 9 i biało-czerwony na 13 (czyli zasilanie stałe w gnieździe) DZIAŁA mi lodówka.

Nie działa mi jednak nic więcej. Próbowałem mostkować szary z pomarańczowym ale żadne inne urządzenia 12V nie działają, a przydałaby się chociaż spłuczka.

Wewnątrz przyczepy jeszcze nie patrzyłem co tam jest namieszane z kablami.

Czy jeśli odnajdę przewody w przyczepie mogę zmostkować lodówkę i pozostałe urządzenia 12V? Póki co i tak w aucie nie mam zasilania po zapłonie (to osobna kwestia dlaczego tak jest, spodziewałem się, że będzie odwrotnie jak już - tylko zasilanie po zapłonie a brak zasilania stałego).

 

 

 

 

Edytowane przez golob (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.11.2016 o 14:27, Michalc3 napisał:

Tak, wiem, o wtykach było już wiele. Jednak odpowiedzi były zawsze "kup dobry wtyk" No i właśnie chcę kupić "dobry". Tylko jak wiemy, drogi nie musi znaczyć dobry. Tani nie musi znaczyć zły. Czy macie może jakieś metody na weryfikację wtyku, żeby go obejrzeć i powiedzieć - ten jest dobry i biorę, a ten jest badziewny. Nie mam doświadczenia takiego, żeby na pierwszy rzut oka ocenić wtyk. Obawiam się, że nawet producent niekoniecznie musi oznaczać dobry produkt. Więc krótko - ma ktoś metodę rozpoznania dobrego wtyku 13 pin do podpięcia przyczepy?

Od niemal zawsze korzystam z produktów firmy DUNAJ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 1.06.2018 o 22:42, golob napisał:

Podłącze się pod ten temat.

Kupiłem przyczepę z wtykiem Multicon, dotychczas jezdzilem z przejsciowka 7-> 13. W aucie (skoda - fabryczna instalacja) jest gniazdo 13pin DIN (ale bez pinów 12/11/10 - nie rozbierałem gniazda, ale widać nie ma w tych pinach żadnych blaszek). Zatem jest zasilanie tylko STAŁE, brak zasilania po stacyjce.

Do przyczepy przed chwilą założyłem wtyczkę 13pin DIN. Wszystkie światła działają OK (w cofania nie jest wyposażona przyczepa).

Oprócz przewodów do świateł, przyczepa posiada tylko takie dodatkowe przewody w kablu:

- gruby pomarańczowy

- gruby szary

- gruby biało-czerwony

- cieniutki biały w Multiconie nie podłączony do niczego.

W kablu nie ma przewodu biało-czarnego dla masy po zapłonie. Ale jest szary jako zasilanie po zapłonie. W Multiconie wszystkie przewody były podłączone (oprocz cieniutkiego białego).

Dlaczego nie ma biało-czarnego skoro jest szary? Czy w przyczepie masy mogą być zmostkowane dla szarego i pomarańczowego?

Dodatkowo, podłączając szary na 9 i biało-czerwony na 13 (czyli zasilanie stałe w gnieździe) DZIAŁA mi lodówka.

Nie działa mi jednak nic więcej. Próbowałem mostkować szary z pomarańczowym ale żadne inne urządzenia 12V nie działają, a przydałaby się chociaż spłuczka.

Wewnątrz przyczepy jeszcze nie patrzyłem co tam jest namieszane z kablami.

Czy jeśli odnajdę przewody w przyczepie mogę zmostkować lodówkę i pozostałe urządzenia 12V? Póki co i tak w aucie nie mam zasilania po zapłonie (to osobna kwestia dlaczego tak jest, spodziewałem się, że będzie odwrotnie jak już - tylko zasilanie po zapłonie a brak zasilania stałego).

Odpowiadam zgodnie z Twoją prośbą.

Z kolorami bywa różnie. Nie zawsze każdy producent stosował się do najczęściej spotykanych rozwiązań i bywa, że kolory zupełnie nie pokrywają się z naszymi oczekiwaniami lub pokrywają się jedynie częściowo. Aby w takich przypadkach wykluczyć pomyłki, nie ma innej metody, jak pomiar, analiza i sprawdzenie instalacji.
Napisałeś:
" Oprócz przewodów do świateł, przyczepa posiada tylko takie dodatkowe przewody w kablu [...]"
Rozumiem, że masz na myśli osiem przewodów do świateł - łącznie z tym dla światła "cofania", więc nie jest on ujęty w tych, których kolory opisałeś, a skoro tak, to moim zdaniem, najbardziej prawdopodobna możliwość podłączenia jest następująca:
Pomarańczowy / 9 / stały plus
Biało-czerwony / 13 / minus dla "9" i "10" (Multicon w owym czasie nie przewidywał osobnej masy dla pin "10")
Szary / 10 / zasilanie lodówki
Czy ten "cieniutki" biały nie ma przypadkiem na całej długości lub co kilka cm delikatnych,  niebieskich zabarwień?
Nie podajesz jego przekroju, ale jeśli "grube" mają 2,5 mm², to pozostałe powinny mieć 1,5 mm², natomiast ten 0,75 mm²
Przypuszczam, że mogło to być wyprowadzenie dla gniazda Multicon w wersji z mikroprzełącznikiem do wyłączania przeciwmgłowych.

Co do Twojego pytania: wszystko wskazuje na to, że pozostałe urządzenia w przyczepie powinny pracować na przewodzie pomarańczowym (jeśli po drodze nikt nie namieszał, nie ma jakiegoś przełącznika lub bezpiecznika, który spalił się podczas Twoich prac oraz nie jest odłączony jakiś przewód przy zasilaczu przyczepy). To wszystko musisz sprawdzić. Możesz oczywiście zmostkować pomarańczowy z szarym, jeśli ten obwód samochodu ma odpowiedni przekrój przewodów i stosowne zabezpieczenie. Musisz też pamiętać o tym, że przy takim podłączeniu, podczas każdego postoju, akumulator samochodu będzie obciążony pracującą lodówką. Gdy postój będzie dłuższy, a zapomnisz, aby na ten czas wejść do przyczepy i wyłączyć lodówkę, to po powrocie może się okazać, że nie uruchomisz silnika.

Jeśli uporasz się z zasilaniem odbiorników, to lepiej zmień już teraz gniazdo na pełne 13-pin i podłącz brakujące piny.
Jeśli przewód do pin 9 ma duży przekrój i jest pociągnięty bezpośrednio do accu, to możesz nawet z niego wziąc zasilanie dla pin 10. Masę też pewnie znajdziesz w pobliżu gniazda, więc pozostanie tylko podprowadzić sygnał dla wysterowania przekaźnika.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Kristofer za odpowiedź!

Przewód od wtyczki do wejścia do przyczepy wygląda na oryginalny.

W dniu 11.06.2018 o 03:28, Kristofer napisał:

Rozumiem, że masz na myśli osiem przewodów do świateł - łącznie z tym dla światła "cofania", więc nie jest on ujęty w tych, których kolory opisałeś, a skoro tak, to moim zdaniem, najbardziej prawdopodobna możliwość podłączenia jest następująca:

Tak, choć wychodzi mi 7 przewodów do świateł - brak przewodu białego do cofania (przyczepa bez świateł cofania fabrycznie).

DSC_2045.thumb.JPG.8461fa952c8e60208ee30161de656546.JPG

W dniu 11.06.2018 o 03:28, Kristofer napisał:

Pomarańczowy / 9 / stały plus
Biało-czerwony / 13 / minus dla "9" i "10" (Multicon w owym czasie nie przewidywał osobnej masy dla pin "10")
Szary / 10 / zasilanie lodówki
Czy ten "cieniutki" biały nie ma przypadkiem na całej długości lub co kilka cm delikatnych,  niebieskich zabarwień?
Nie podajesz jego przekroju, ale jeśli "grube" mają 2,5 mm², to pozostałe powinny mieć 1,5 mm², natomiast ten 0,75 mm²
Przypuszczam, że mogło to być wyprowadzenie dla gniazda Multicon w wersji z mikroprzełącznikiem do wyłączania przeciwmgłowych.

Tak mi też wychodzi. Szary podany na 9 zasila lodówkę (szary idzie bezpośrednio do kabla z przewodami białym i czerwonym jak rozumiem wprost do lodówki, minus idzie natomiast z zasilacza brązowym). Przekroje tak jak mówisz, ten cieniutki wydaje sie 0,75mm2 i wewnatrz przyczepy nie jest do niczego podłączony (pewnie miał słuzyć do mikroprzełacznika).

W dniu 11.06.2018 o 03:28, Kristofer napisał:

Co do Twojego pytania: wszystko wskazuje na to, że pozostałe urządzenia w przyczepie powinny pracować na przewodzie pomarańczowym (jeśli po drodze nikt nie namieszał, nie ma jakiegoś przełącznika lub bezpiecznika, który spalił się podczas Twoich prac oraz nie jest odłączony jakiś przewód przy zasilaczu przyczepy).

Pomarańczowy w przyczepie wygląda tak, że pomarańczowy poprzez białe gniazdo staje się niebieskim-grubym i idzie do zasilacza na wejscie pierwsze od lewej (Miko MK120).

DSC_2053.thumb.JPG.f95d535d4a7552c06b6a7c009fc7ed14.JPG

Nie rozumiem o co chodzi z niebieskim przewodem z końcówką oklejoną szarą taśmą, przewód wygląda na oryginalny i jest odpięty i zaizolowany taśmą widać, że przez kogoś.

W dniu 11.06.2018 o 03:28, Kristofer napisał:

Musisz też pamiętać o tym, że przy takim podłączeniu, podczas każdego postoju, akumulator samochodu będzie obciążony pracującą lodówką. Gdy postój będzie dłuższy, a zapomnisz, aby na ten czas wejść do przyczepy i wyłączyć lodówkę, to po powrocie może się okazać, że nie uruchomisz silnika. 

Jeśli uporasz się z zasilaniem odbiorników, to lepiej zmień już teraz gniazdo na pełne 13-pin i podłącz brakujące piny.
Jeśli przewód do pin 9 ma duży przekrój i jest pociągnięty bezpośrednio do accu, to możesz nawet z niego wziąc zasilanie dla pin 10. Masę też pewnie znajdziesz w pobliżu gniazda, więc pozostanie tylko podprowadzić sygnał dla wysterowania przekaźnika.

Zdaje sobie sprawę i jest to wada, na wyjazdach muszę pamiętać o tej lodówce. Póki co nie chcę grzebać w samochodzie który będzie zmieniany po tym sezonie, zajrzę jedynie czy są tam w ogóle przewody doprowadzone i czy kwestia jest braku przewodów czy braku pinów w gnieździe samochodu.

A póki co chciałem zrobić jeszcze coś innego - podłączyć akumulator (40ah) używany do movera (w tej chwili mover ma całkowicie osobną instalację z ładowarką biedronkową podłączoną na stałe) tak aby mieć światło 12V na postoju w trakcie wyjazdów i działanie spłuczki (chodzi o postoje tranzytowe, w stylu nocleg na MOPie czy parkingu, nie na campingu, więc minimalne użycie akumulatora).

Więc moje pytania:

1) mostkowanie szarego z pomarańczowego aby mieć 12V na swiatło i spłuczke - mostkowałem we wtyczce i nie działa, jak to powinno być przy zasilaczu?

2) podłączenie aku z movera aby działało 12V - tutaj wiem że wrzucałeś duzo schematów dla innych kolegów, spróbuje cos dobrać, ewentualnie jeszcze ładowanie tego aku z samochodu

3) ten niebieski zaizolowany przewód, co to może być?

 

 

Edytowane przez golob (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że ten schemat Kristofera z wątku jacekzoo może być bazą do podłączenia aku movera do instalacji (wersja bez żadnego ładowania aku przez samochód):

post-8228-0-38652300-1512342831.thumb.jpg.1d921dbe2f3139c18c0f67f70efe5797.jpg

Tylko u mnie będzie z auta póki co wyłącznie stałe 12V "lodówkowe". Również u Jacka jest inny energoblok.

Edytowane przez golob (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To w takim razie po kolei:
- czy przy obecnych podłączeniach wszystkie odbiorniki zasilane z 12 V działają podczas pracy zasilacza (gdy przyczepa jest podłączona do zewn. inst. ~230 V)?

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Kristofer napisał:

To w takim razie po kolei:
- czy przy obecnych podłączeniach wszystkie odbiorniki zasilane z 12 V działają podczas pracy zasilacza (gdy przyczepa jest podłączona do zewn. inst. ~230 V)?

Tak, obecnie działają wszystkie urządzenia przy podłaczeniu 230V, wszystkie lampki, spłuczka, trumavent.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O, to już dobra wiadomość.

- odłącz przyczepę od zewn. sieci ~230 V
- podłącz wtyk przyczepy do gniazda samochodu (jeśli jest w nim 12 V), ewentualnie podłącz przewód pomarańczowy wtyczki do +12 V, a przewód biało/czerwony do -12 V
- sprawdź miernikiem lub nawet żarówką, czy na konektorach 1 i 2 jest zasilanie 12 V
- sprawdź tak samo pomiędzy konektorami 2 i 3

2035350842_przewody2.jpg.1013e1fdacdcc34905e8254edd12e4da.jpg

Napisz, co stwierdziłeś.
PS
Gdzie jest podłączony drugi koniec przewodu zaizolowanego szarą taśmą?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jutro rano przyczepa jedzie na serwis hamulców, jak wróci za kilka dni to wykonam to ćwiczenie.

 

2 godziny temu, Kristofer napisał:

PS
Gdzie jest podłączony drugi koniec przewodu zaizolowanego szarą taśmą?

Jest podłączony do wejścia które oznaczyłeś 1 - pierwsze z lewej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK

Zrób jeszcze trzy fotki z perspektywy, aby było widoczne całe złącze z podłączonymi przewodami - odsuń w prawo przewód zaznaczony strzałką.

2039050449_przewody3.thumb.jpg.51e5a115f41cfe5fc350b1622c95abc7.jpg

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 12.06.2018 o 19:09, Kristofer napisał:

- odłącz przyczepę od zewn. sieci ~230 V
- podłącz wtyk przyczepy do gniazda samochodu (jeśli jest w nim 12 V), ewentualnie podłącz przewód pomarańczowy wtyczki do +12 V, a przewód biało/czerwony do -12 V
- sprawdź miernikiem lub nawet żarówką, czy na konektorach 1 i 2 jest zasilanie 12 V
- sprawdź tak samo pomiędzy konektorami 2 i 3 

Zmierzyłem.

- Pomarańczowy dałem we wtyczce auta na +12V (pin 9), a biało-czerwony na -12V (pin 13).

- Na konektorach 1 i 2 jest 12V

- Na konektorach 2 i 3 jest 12V

W tej konfiguracji również DZIAŁA prawie wszystko najważniejsze na 12V - (trumavent nie działa, a okapu zapomniałem sprawdzić, ale działa oświetlenie 12V i spłuczka), wydawało mi się że taką konfiguracje sprawdzałem zanim tu napisałem pierwszy post, że nic mi nie działa, ale jednak sie pomyliłem wtedy.

Zrobiłem też teraz test i zmostkowałem we wtyczce szary+pomarańczowy na +12V (pin9) a biało-czerwony -12V (pin13) i w tej konfiguracji działa lodówka+to co powyżej).

Dodaje nowe zdjęcia.

 

DSC_2079.thumb.JPG.6da68b61c0011f188452f30b58d494f9.JPGDSC_2081.thumb.JPG.f9d782784d6b418e0e686c6b15c12160.JPG

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli tak, jak przypuszczałem - problem masz już rozwiązany. :ok:

Gdyby się okazało, że pomiędzy 2 i 3 brak napięcia, to usterki trzeba by było szukać w zasilaczu (przekaźnik, spalona ścieżka, brak połączenia, styku itp.).

Z tego, co widzę, zaizolowanym konektorem się nie przejmuj - mógł być kiedyś przewidziany do zasilania jakiegoś odbiornika, którego teraz w przyczepie nie ma lub np. do ładowania akumulatora, ale w obecnych realiach i z uwagi na różne typy akumulatorów, tego podłączenia nie realizuje się w tak prosty sposób. Pozostaje jedynie poprawić izolowanie tego konektora, ponieważ obecnie nie jest to dobrze zrobione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, Kristofer napisał:

Czyli tak, jak przypuszczałem - problem masz już rozwiązany. :ok:

Zgadza się, dzięki Kristofer. :ok:

Teraz pozostaje mi podłączenie akku od movera w moim układzie i założeniach (brak ładowania aku, brak zasilania tych obwodów z pomarańczowego przewodu z samochodu) to powinno wyglądać tak (przerobiłem Kristofer nieudolnie Twój schemat :D ):

No i lodówka jest na 9 i 13 w samochodzie podłaczona a nie jak na schemacie 11 i 13.

 

 

schemat.jpg

Edytowane przez golob (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.