Skocz do zawartości

wtyk 13 pin, ale jaki


Michalc3

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 140
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

W dniu 17.06.2018 o 11:03, Kraska napisał:

Zastanawiam się czy czasem standard 13-PIN w nowych samochodach i przyczepach nie ulega modyfikacji. Czyli przyczepa zostaje również wyposażona w mądrzejszy układ komunikująca się z samochodowym CAN i wywalili pin 10/11/12.

 

Moim zdaniem, z pewnością tak nie jest. :nono: Przede wszystkim wynika to z obciążalności prądowej, którą gniazdo haka musi przyczepie zapewnić i żadne "mądrzejsze" sygnały przez samo złącze "gniazdo/wtyk" nie są przesyłane. Zresztą, na ogół w takich przypadkach wymagana jest kompatybilność wsteczna, a ta nie byłaby zachowana, gdyby było tak, jak piszesz. Jedyne co przychodzi mi na myśl, to oszczędność producentów i pozostawienie tej kwestii do indywidualnego rozwiązania przez posiadacza samochodu i w/g jego potrzeb. Na szczęście nie we wszystkich autach z fabrycznym hakiem tak to wygląda.

Brak pin 10/11, to nie problem. Wystarczy wymienić istniejące gniazdo na takie, które fizycznie posiada wszystkie piny i podłączyć je do akumulatora samochodu w odpowiedni sposób, dokładając jedynie przekaźnik sterujący. Instalacja jest bardzo prosta, a robiąc ją samodzielnie, koszt zamknie się kwotą kilkudziesięciu złotych (nowe gniazdo, przekaźnik i kilka metrów przewodu, o przekroju min. 2,5 - 4 mm² i ew., o czy później - oprawka z bezpiecznikiem 20 A
Na Twoim miejscu nie bawiłbym się w jakiekolwiek tymczasowe "protezy" w instalacji, tylko zrobiłbym, jak trzeba.

W Twoim przypadku zrobiłbym jeszcze pewien trik, co uprościłoby znacznie całą sprawę.
Od początku.
- zakup nowego gniazda 13 pin, które będzie pasowało w miejscu istniejącego
- demontaż obecnego gniazda i podłączenie wszystkich przewodów do gniazda nowego pod te same piny, z tym że:
piny 9/13, które masz teraz, jako tzw. "stały plus" podłączasz w nowym gnieździe pod nr 10/11 (czyli obecny pin 9 pod nr 10, natomiast obecny pin 13, pod nr 11 nowego gniazda). Tym sposobem, masz załatwione zasilanie lodówki z wyłączeniem jej na postoju, po wył. zapłonu i nie musisz nic przeprogramowywać. To prawda, że wyłączenie obwodu lodówki nastąpi z opóźnieniem kilku do kilkunastu minut, o których pisałeś, ale może to okazać się nawet zaletą, a nie wadą - lodówka będzie dłużej chłodzić. Nie sądzę, aby miało to negatywny wpływ na naładowanie akumulatora, gdyż licząc czas pracy lodówki nawet przez 15 minut, to ubędzie zaledwie ok. 2,7 Ah energii (licząc dla standardowej lodówki o mocy grzałki ok. 130 W). Jedyne, co trzeba sprawdzić przed zrobieniem tej zmiany, to wartość zabezpieczenia dla tego obwodu. Jeśli ma wartość min. 15 A, to obwód powinien być OK. Przy okazji możesz też sprawdzić (jeśli się uda) przekrój przewodów tego obwodu (przewody, które dochodzą aktualnie do gniazda).
- pozostaje wykonanie podłączenia dla "stałego plusa", a więc przyłączenie pinów 9/13 nowego gniazda do instalacji samochodu, co już jest całkowicie trywialne, ponieważ w najprostszym przypadku wystarczy kilka metrów przewodu (np. czarny i czerwony), oprawka z bezpiecznikiem np. 20 A. Jeden koniec czarnego przewodu do pin 13 nowego gniazda, a drugi koniec do minus akumulatora lub nawet pod jakąś śrybę karoserii blisko gniazda, ale po upewnieniu się, że jest w tym miejscu dobra "masa".
- jeden koniec przewodu czerwonego do pin 9 nowego gniazda, a drugi koniec do plusowej klemy akumulatora, ale przez wspomniany bezpiecznik w izolowanej oprawce (bezpiecznik tuż przy samej klemie, jak najbliżej accu!).
To wszystko. Cała "operacja" nie powinna zająć więcej, niż godzinę czasu, a wszystko będzie działać tak, jak powinno.
IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.11.2016 o 13:11, Kristofer napisał:

Właśnie dzisiaj do mnie przyszła ta wtyczka, szczerze to jest niebo a ziemia w porównaniu do chińskiego badziewia ze sklepów motoryzacyjnych. Pozostaje tylko wymienić :)

 

pytanko, czy przy wymianie odłączać aku w przyczepie? Czy prąd z niego nie cofa się do wtyczki? Mam podłączony pod całą instalacje 12v w przyczepie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 16.06.2018 o 23:09, Kraska napisał:

 


Witam wszystkich.
@Kristofer możesz wytłumaczyć różnice między schematem z postu #96 z dwoma przekaźnikami w porównaniu ze schematem z jednym przekaźnikiem?

Ciekaw jestem dlaczego w jednym schemacie odłączamy +12 oraz masę z auta, a w drugim masa może pozostać wspólna podłączona do auta przy pracy obwodu zasilania z akumulatora?

Mam podobna symulacje w swoim BMW (2015), oryginalny hak nie ma podłączonych pinów 10, 11, 12. A zasilanie pinu 9 (stałe 12V z akumulatora samochodu) po wyłączeniu zapłonu lub zamknięciu auta zostaje po ok 5 minutach odłączane na gnieździe haka.

Z góry dzięki za wytłumaczenie.

Życzę udanych wyjazdów :-)


Wysłane z iPad za pomocą Tapatalk

 

Czesc mam taki sam problem BMW F30 oryginalny hak i niema pinow 10, 11, a staly plus po 5min sie rozlacza. Jak to rozwiazales? Czy ASO BMW cos zaradzilo na to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam fabryczny hak ,piny 10,11,12 są ale nie podłączone.W przyczepie wymieniłem całą instalację elektryczną i zamiast 7 mam teraz 13pin. Komputer nie wywala mi teraz błędów o spalonych żarówkach w przyczepie. Do pinu 11 w samochodzie podłączyłem drugą masę do oświetlenia zewnętrznego przyczepy .Teraz po naciśnięciu hamulca ,włączeniu awaryjnych światła pozycyjne już tak nie przygasają.Oczywiście obie masy są od siebie odseparowane,część lamp jest na jednej a część na drugiej.Odcinanie stałego plusa muszę sprawdzić u siebie.Jeśli tak będzie to trzeba to zmienić,chociaż jak patrzyłem na schemat elektryczny auta to stałe zasilanie przyczepy omija moduł haka(CAN) i wali prosto do akumulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Witam !

Podłączyłem dzisiaj wtyk 13 pin do przyczepy. Z pomarańczowego przewodu ma zasilaną lodówkę. /czyli jest OK. Problem w tym że stały napięcie idące z samochodu nie podłączone jest do MIKO MK 120 . Pod łóżkiem jest puszka gdzie połączone są przewody stałe napięcie tam się urywa (nie jest wykorzystane). Chciałbym połączyć je tak żebym posiadał oświetlenie oraz prąd w pompce. Poradźcie proszę gdzie dokładnie wpiąć się w energoblok, by prąd rozszedł się po przyczepie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te zasilacze występują w wielu odmianach (wersjach), to raz. Dwa, to powinieneś zamieścić jakieś zdjęcia i opisać swoją instalację (czy jest standardowa, bez zmian, czy może jednak było coś przez kogoś zmieniane lub jakieś szczegóły na takie zmiany wskazują, no chyba że jesteś jej pierwszym właścicielem. Wskazanie miejsca podłączenia jest oczywiście możliwe, ale jak wziąć za to odpowiedzialność, jeśli były zrobione w instalacji jakieś zmiany i przewody zostały odłączone celowo :hmm: Sam powinieneś to sprawdzić i upewnić się, że takie podłączenie nie będzie z niczym kolidowało. Zrób jakieś fotki, opisz, jakie masz oświetlenie w przyczepie itd. Generalnie, jeśli masz najbardziej typowe wykonanie tego zasilacza (osiem wyprowadzeń), to przewody zasilające z instalacji holownika podpina się pod dwa pierwsze wyprowadzenia od lewej strony - 1 "minus 12 V", 2  "plus 12 V". Przed podłączeniem przewodów do tego wejścia, weź jednak pod uwagę to, o czym napisałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Instalacja jest na moje oko oryginalna.  W puszcze po łóżkiem jest gniazdo do którego wchodzi przawód 13 żyłowy.  To tego gniazda powpinane są wtyczki. W miejscu zasilania stałego wtyczki brak. Nie ma możliwości zamiany miejsc wtyczek, gdyż ich kształt tego uniemozliwia.  Brak też jakiegokolwiek luźnego przewodu. 

A jeżeli chciałbym podpiąć akurat to tez pod ten energoblok?

Zastanawia mnie jeszcze do czego służy przelocznik na energobloku . Na zdjęciu go nie widać.  Jest opisane 12V.  Zrobię później zdiecie i wstawię. 

20180718_164941.jpg

20180718_164948.jpg

20180718_171754.jpg

Edytowane przez kojus (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na moje oko, to na 100 % instalacja, a przynajmniej jej część jest nieoryginalna i ktoś w niej już sporo przerabiał.
Masz wersję zasilacza z 10 wyprowadzeniami. W tej wersji również dwa pierwsze wyprowadzenia pełnią tą samą funkcję, którą opisałem poprzednio.
Niestety, na fotce wyraźnie widać, że ktoś w to miejsce już podłączył jakieś przewody. Widzę nawet jakiś dodatkowy przekaźnik na ścianie. Nie pozostaje Ci nic innego, jak prześledzić drogę tych przewodów (pozostałych również), aby całkowicie mieć rozeznanie, co się w instalacji dzieje i jaki był zamysł tych wszystkich zmian. Niestety, po samych zdjęciach i na odległość zrobić tego nie sposób. Podłączanie czegokolwiek i gdziekolwiek, bez wiedzy na temat instalacji, jest co najmniej niewskazane (niedopuszczalne).
IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, ja u siebie w Hobby r. 98 przy przeróbce 9pin na 13pin rozdzieliłem obwody lodówki i oświetlenia (+inne) 12v w puszcze na wejściu do przyczepy. Nie ruszałem bloku 230/12v.

Rozdzielenie zasilania obwodów to podstawa bo mogą tam iść prądy po kilka do kilkunastu A. Bardzo ważne jest dobranie odpowiednich przekrojów przewodów i porządne połączenia - najlepiej chyba zrobić tak jak oryginalne wiązki
przy pomocy konektorków na zacisk (nie cynować przewodów bo się ukruszają od drgań pewnie po latach). Puścić z dymem cepke jest dość łatwo..

Teraz mam "z haka" ( albo podpinanego w zamian dodatkowego akumulatora) osobno lodówkę gdy jest kluczyk w stacyjce, oświetlenie 12v nad kuchnią. Po podpięciu 230v mam pozostałe oświetlenie 230 i 12v oraz 230 w gniazdkach .


Wysłane z mojego ONEPLUS A3003 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To, co piszesz - OK, ale pytanie było inne:

W dniu 12.11.2018 o 14:27, kojus napisał:

Poradźcie proszę gdzie dokładnie wpiąć się w energoblok, by prąd rozszedł się po przyczepie. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To, co piszesz - OK, ale pytanie było inne:
 
Obawiam się, że bez aktualnego schematu będzie trudno odpowiedzieć wprost na tak postawione pytanie. Dlatego opisałem swoje doświadczenia, a swoją drogą przeróbki robiłem w oparciu o Twoje Kristofer schematy i porady za które dziękuję. Do tego jest kwestia bezpieczeństwa, upraszczając nie-elektryk może tutaj namieszać trochę.

U mnie jeszcze taka ciekawostka, instalacja w cepce była chyba przygotowana pod 13pin. Mam przykładowo podciagnięty przewód pod swiatlo przeciwmgielne z 2ki. Nawet miejsce w reflektorze jest. Wygląda na to, że ktoś wykorzystał pin2 do zasilania 12v instalacji w przyczepie (lodówka, oświetlenie, pompka, kibelek..)

Wysłane z mojego ONEPLUS A3003 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, MichuP napisał:

Obawiam się, że bez aktualnego schematu będzie trudno odpowiedzieć wprost na tak postawione pytanie.

Dokładnie tak i tu widzę potencjalny problem. :hmm:

10 godzin temu, MichuP napisał:

Dlatego opisałem swoje doświadczenia, a swoją drogą przeróbki robiłem w oparciu o Twoje Kristofer schematy i porady za które dziękuję.

W ogóle nie ma o czym mówić, ciesze się, że coś z tego, co opisywałem wykorzystałeś i było to w jakiś sposób dla Ciebie przydatne.

10 godzin temu, MichuP napisał:

Do tego jest kwestia bezpieczeństwa, upraszczając nie-elektryk może tutaj namieszać trochę.

:ok: To jest właśnie to, czego się obawiam :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, kojus napisał:

Przełącznik, o którym pisałem.

Powiem Ci, że zaskoczyłeś mnie tym "przełącznikiem". Myślałem, że widziałem już wszystkie wersje tych zasilaczy, a teraz okazuje się, że nie! Proszę, jest jeszcze jedna. Przełącznik wygląda na oryginalny :hmm:  Wypadałoby popatrzeć, co się dzieje przy zmianach jego położenia (gdy przyczepa jest podłączona do samochodu i gdy jest podłączona do ~230 V, ale już bez połączenia z samochodem). Można tez zdjąć obudowę i spojrzeć, gdzie podłączone są przewody tego przełącznika (koniecznie przy odłączonej przyczepie od sieci ~230 V)!!!

Generalnie, to tak, jak już pisałem - bez prześledzenia pewnych połączeń instalacji i zorientowania się, "co i jak", po samych zdjęciach trudno będzie coś pewnego doradzić. Najbardziej istotne w tej chwili do sprawdzenia, wydają się przewody podpięte do pin 1 i 2 zasilacza (dwa pierwsze od lewej).

Zastanawiam się, czy przypadkiem nie przystosował ktoś tej instalacji do zamontowania akumulatora w przyczepie :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.