Skocz do zawartości
Michalc3

wtyk 13 pin, ale jaki

Rekomendowane odpowiedzi

Michalc3

Tak, wiem, o wtykach było już wiele. Jednak odpowiedzi były zawsze "kup dobry wtyk" No i właśnie chcę kupić "dobry". Tylko jak wiemy, drogi nie musi znaczyć dobry. Tani nie musi znaczyć zły. Czy macie może jakieś metody na weryfikację wtyku, żeby go obejrzeć i powiedzieć - ten jest dobry i biorę, a ten jest badziewny. Nie mam doświadczenia takiego, żeby na pierwszy rzut oka ocenić wtyk. Obawiam się, że nawet producent niekoniecznie musi oznaczać dobry produkt. Więc krótko - ma ktoś metodę rozpoznania dobrego wtyku 13 pin do podpięcia przyczepy?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Effendi

Na to nie ma reguły.... że tani będzie do doopy, że drogi będzie OK. Ostatnio wtyki do wymiany brałem w norauto w dosyć przystępnej cenie, a że nie markowe to żadna ujma.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
BartoszK

Wesem. Koszt około 65pln z uchwytem

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

Tak, wiem, o wtykach było już wiele. Jednak odpowiedzi były zawsze "kup dobry wtyk" No i właśnie chcę kupić "dobry". Tylko jak wiemy, drogi nie musi znaczyć dobry. Tani nie musi znaczyć zły.

 

To prawda i na ogół jest tak, jak napisał Jurek (post #2).

Gdybym jednak miał Twój dylemat, to kupiłbym oryginał "Jaeger" (można kupić w Polsce):

http://www.erich-jaeger.de/

 

alternatywnie (poz. 7):

http://www.frankana.de/Elektryka-%7C-TV/Zaopatrzenie-pr%C4%85du/Adapter/Gniazdka-i-wtyczki-33004-PL-FRA

 

post-8228-0-08515800-1478563183_thumb.jpg

i już tak zupełnie doświadczalnie:

http://allegro.pl/wtyczka-elektryczna-euro-13-pin-12v-plastikowa-hit-i5035454305.html#thumb/1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Michalc3

Dzięki piękne. Myślałem, że będzie prościej :) Chodziło mi o wskazówki - "popatrz na piny - powinny być ...", albo "naciśniesz na wtyczkę w tym miejscu - ..." Jak z testowaniem przyczep ;) A tu nici, trzeba konkretnego producenta szukać :) Sprowadzać przez internet nie będę, bo koszty przesyłki są często większe niż wartość samej wtyczki, ale poszukam jeszcze, może gdzieś będą wiedzieć kto jest producentem tego, co sprzedają :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Michalc3

eee... u mnie żyje. Tylko ja lekko obumarłem, jak zobaczyłem cenę... Ale dziękuję z informację. Jak się chce mieć porządne, to pewnie przyjdzie zapłacić :( Najpierw jednak sprawdzę, czy gdzieś w okolicach będę miał przynajmniej bez kosztów wysyłki. Jak nie, to będę musiał się przeprosić z tym adresem. Dzięki piękne!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

Krzysiu, nie " żyje "  ten link :(

 

Sprawdziłem, żyje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Łza Włóczynutka

Podepnę się pod temat, bo muszę zrobić mały remont instalacji elektrycznej w starej przyczepce towarowej. teraz jest tam wtyczka "7" ale jako że wtyczka jest już mocno sfatygowana wymienię na nowa, na 13. Muszę też wymienić główny kabel, który biegnie od wtyczki na tył przyczepy. (nie rozbierałem tego jeszcze ale ma 7 żył albo nawet tylko 5 - przyczepka ma tylko pozycyjne, stopy i kierunkowskazy). Jaki kabel powinienem tam kupić? Czy może to być zwykły kabel z hydroizolacją (gumowy/PCV) jak na przedłużacz 400V (np 5*1mm albo 7*1mm)? Czy jakiś inny?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

Chodziło mi o wskazówki - "popatrz na piny - powinny być ...", albo "naciśniesz na wtyczkę w tym miejscu - ..." Jak z testowaniem przyczep ;)

 

... popatrz na piny - powinny być srebrzone, ew. z mosiądzu niklowanego.

Naciśnij wtyczkę mocno w różnych miejscach - nigdzie nie powinna się uginać, powinna być "twarda, jak stal" ;)

Jeśli jest możliwość, rozkręć - popatrz na średnice otworów na poszczególne przewody, pamiętając, że co najmniej cztery z nich mają być dla przekroju min 2,5 mm² (3,9,12,13) + ew. 10,11. Sprawdź wizualnie jakość śrubek i nacięć na wkrętak (dokładność wykonania).

Zwróć uwagę na dobre uszczelnienia (złączenia obudowy, między obudową, a płytką z pinami oraz dławica przewodu: uszczelka gumowa powinna być na tyle elastyczna, aby była pewna tolerancja dla różnych średnic kabla podczas dokręcania nakrętką - nie wszystkie kable są identyczne i nie wszystkie wymiar trzymają. Nakrętka i gniazdo dławicy powinny umożliwiać łatwe i bez zacięć zaciśnięcie uszczelki na obwodzie kabla.

Pierścień obrotowy na wtyku powinien obracać się równo, gładko i bez zacięć, nie powinien mieć nadmiernego luzu.

Myślę, że opisane parametry spełnia wtyk z linku, który podałem w moim ostatnim poscie.

 

PS

Pamiętać należy, że idealną współpracę wtyk/gniazdo uzyskuje się tylko wtedy, gdy oba te elementy są tego samego producenta.

Cała reszta zależy już później od indywidualnej dbałości o kompletne złącze w całym okresie jego używania.

Niestety, jakość zawsze odpowiednio kosztuje. Oryginalną wtyczkę mam w przyczepie od nowości, podobnie w samochodzie - oryginalne gniazdo. Od wielu, wielu lat, gdy podpinam przyczepę, to wkładam wtyk do gniazda i wszystko działa za pierwszym razem bez zająknięcia. Na wtyku i gnieździe brak jakichkolwiek śladów korozji, wżerów itp. Jakość oryginału i dbałość o wtyk / gniazdo sprawia, że obce są mi problemy, o których czasem czyta się na forum.

IMHO

Podepnę się pod temat, bo muszę zrobić mały remont instalacji elektrycznej w starej przyczepce towarowej. teraz jest tam wtyczka "7" ale jako że wtyczka jest już mocno sfatygowana wymienię na nowa, na 13. Muszę też wymienić główny kabel, który biegnie od wtyczki na tył przyczepy. (nie rozbierałem tego jeszcze ale ma 7 żył albo nawet tylko 5 - przyczepka ma tylko pozycyjne, stopy i kierunkowskazy). Jaki kabel powinienem tam kupić? Czy może to być zwykły kabel z hydroizolacją (gumowy/PCV) jak na przedłużacz 400V (np 5*1mm albo 7*1mm)? Czy jakiś inny?

 

Do towarowej, wtyk może być 13 pin, ale kabel wystarczy 7 żyłowy.

Do przyczep są specjalne (odpowiednie) kable - część żył jest o mniejszym, a część o większym przekroju.

Kabel do przyczepy musi posiadać odpowiednią elastyczność zarówno samej linki, jak i izolacji, bez względu na temperatury zewnętrzne. Kabel do tego zastosowania, odróżnisz od "zwykłego" np. właśnie po tym, że jedna żyła (masa) posiada większy przekrój - przykładowo: YLYs 6x0,75+1x1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Effendi

Sprawdziłem, żyje.

 

a to ciekawe, bo zanim napisałem poprzedniego posta nie chciał mi się otworzyć  a  teraz jest wszystko SI :)

(  .. )

 

PS

Pamiętać należy, że idealną współpracę wtyk/gniazdo uzyskuje się tylko wtedy, gdy oba te elementy są tego samego producenta.

( ..)

 

Wiesz z dotrzymaniem tego warunku jest mały problem, bo jak zamontujesz hak z jakimś gniazdem będącym w kpl z hakiem /jaki skompletował producent haka / a w przyczepce masz hak od producenta / też jakiś tam produkt / - to generalnie trudno będzie mieć komplet od jednego producenta. No chyba, że na wstępie oba te elementy wymieniasz aby mieć tę idealną współpracę. Ale co zrobić gdy tak jak ja mam przyczepkę kempingową i jeszcze dwie towarówki ? Wymieniać ? Jest taki sens ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ed

Jest jeszcze jedna dosyć istotna sprawa - dbałość o stan styków gniazd i i kołków. Przynajmniej dwa trzy razy w sezonie i przed zimą spryskuję wnętrze preparatem do styków typu Kontox lub innym. Po kilku latach eksploatacji styki jak nowe.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

Wiesz z dotrzymaniem tego warunku jest mały problem, bo jak zamontujesz hak z jakimś gniazdem będącym w kpl z hakiem /jaki skompletował producent haka / a w przyczepce masz hak od producenta / też jakiś tam produkt / - to generalnie trudno będzie mieć komplet od jednego producenta.

 

Jurku, to oczywiście prawda, ale pisałem o współpracy idealnej i zrobiłem to bardziej dla kompletu informacji w temacie, niż z chęci namawiania kogokolwiek do zakupu całego kompletu, choć w pewnych sytuacjach jest to jednak bardzo dobra opcja.

 

Mając gniazdo i wtyk różnych producentów, ale w dobrej jakości, wystarczy zwykła dbałość o te elementy i będzie wszystko OK.

O tej dbałości wciąż wspominam, a u każdego może ona polegać na zupełnie innych czynnościach (u mnie wystarcza samo zachowanie czystości).

Ed napisał np. o okresowym spryskiwaniu kołków wtyku i otworów gniazda specjalnym preparatem. To odpowiedni i bardzo dobry sposób konserwacji kontaktów elektrycznych, jednak pod pojęciem "dbałości", miałem na myśli szerszy aspekt tego zagadnienia, np.: takie zamontowanie gniazda, aby było jak najmniej narażone na opady lub ochlapywanie. Gdy taka sytuacja się zdarzy, to jak najszybsze oczyszczenie, wysuszenie i zakonserwowanie jakimś preparatem, o czym napisał "ed". Gniazdo zawsze powinno być dobrze zamknięte i utrzymywane w czystości. Nie można liczyć na sprawność gniazda, jeśli posiada uszkodzoną sprężynę wieczka. Niedopuszczalne jest, aby w takich przypadkach owijać je folią (gniazdo nie "oddycha", skrapla się para wodna, styki korodują). Nie mniej ważna jest tylna strona gniazda i sprawne uszczelnienie wejścia kabla (okresowe sprawdzanie). Warto też czasem sprawdzić dokręcenie i stan zakończeń przewodów w gnieździe. Jeśli stan połączeń jest bardzo dobry lub właśnie montujemy nowe gniazdo/wtyk, to warto na koniec spryskać całe wnętrze preparatem konserwującym. Oczywiście te same procedury dotyczą wtyku, z tym, że dodatkowo należy pamiętać, aby wtyk po wyjęciu z gniazda haka, wkładać natychmiast do odpowiedniego uchwytu na dyszlu przyczepy (piny wtyku skierowane do dołu).

 

post-8228-0-73116000-1478632764_thumb.jpg

 

post-8228-0-91734600-1478632733_thumb.jpg

 

Jeśli takiego uchwytu nie mamy, to warto go kupić i zamontować (są w sprzedaży po kilka zł.):

http://allegro.pl/zaczep-oslona-uchwyt-wtyczki-7-13-oryginalny-al-ko-i6137344328.html

http://allegro.pl/uchwyt-metalowy-wtyczki-wtyczka-zaczep-przyczepa-i5724013866.html

Gniazdo lub uchwyt wtyczki nie może być całkowicie szczelny, musi umożliwiać odpływ wody - dotyczy to również dedykowanych gniazd w osłonach montowanych na urządzeniach najazdowych (patrz foto).  Długość kabla do wtyku powinna być tak dobrana, aby przy maksymalnych skrętach zestawu miał pełną swobodę ruchu, a jednocześnie nie był zbyt długi i bezładnie nie ocierał o przypadkowe elementy zaczepu. Kabel nie może być też nigdzie zaginany inaczej, niż tylko łagodnym łukiem i bez naprężeń. Izolacja kabla powinna być utrzymywana w czystości, a sam kabel wzdłuż dyszla powinien być zamocowany co kilkanaście cm odpowiednimi spinkami.

Myślę, że w ten sposób zadbane podłączenie "holownik - przyczepa" będzie bezproblemowo działać przez bardzo długi okres czasu.

PS

Preparat "Kontox" (5 lub 10) do konserwacji styków i połączeń, o którym pisał "ed", to produkt słowacki, o ile dobrze pamiętam. Jest to bardzo dobry preparat, ale dostępny w Polsce na ogół tylko poprzez import prywatny.

Nie gorsze będą inne, o podobnych właściwościach, np.: firmy "Kontakt Chemie" Kontakt 60, firmy "K2" Kontakt Spray, "Rotanium" Contax, firmy "Chema" Elektrosol i wiele innych, o podobnym działaniu.

Ważne jest, aby w opisie miały usuwanie tlenków, a jeszcze lepiej, również siarczanów.

Osobiście polecam świetne preparaty "Würth'a" Kontakt OL lub Kontakt-Spray:

 

post-8228-0-00399600-1478632735_thumb.jpg

 

http://www.fox-boats-shop.pl/pl/p/KONTAKT-SPRAY-SRODEK-DO-CZYSZCZENIA-STYKOW-WURTH-200ml/521

http://www.autokosmetyki.pl/w%C4%82%C5%BArth-kontakt-spray-aerozol-do-stykow-usuwa-zaklocenia-zaplonu,p884.html?manufacturers_id=74

Edytowane przez Kristofer

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Gewehr

 

Mam dokładnie taką wtyczkę. Sześć lat i zero problemów. W maju rozkręciłem ją z ciekawości i w środku zero korozji, nadpalonych, czy zaśniedziałych styków. Tylko ja do swojej wtyczki, zarabiałem każdy przewód końcówką i dopiero skręcałem i na koniec napakowałem tam smaru wodoodpornego. Jej jedyna wada, to "napęczniały" oring przy ruchomej części. Oring nie wytrzymał kontaktu ze smarem. Tyle że on nic nie uszczelnia, a jedynie stabilizuje ruchomą część wtyczki przy zapinaniu jej. Same piny ma bardzo solidnie wykonane i jest warta tej ceny. 

Edytowane przez Gewehr

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×