Skocz do zawartości

Jakie macie zabezieczenie w przyczepie (ile A)


danielpoz

Rekomendowane odpowiedzi

Czy ma ktoś fabrycznie 16A zabezpieczenie? W poprzedniej miałem 13A, teraz mam 10A które będę musiał zmienić.

 

Zdaje sobie sprawę że i tak na większości Kempingów jest maksymalnie 16A a pewnie częściej 10A.

6A też bywają :oslabiony:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, mam 16 A w swojej przyczepce, ale nie tylko zabezpieczenie, również odpowiednia jest instalacja (przekroje przewodów, wykonanie połączeń i zabezpieczenie prowadzenia przewodów).

 

PS

Pokrewny temat:

http://forum.karawaning.pl/topic/10535-gniazdka-w-przyczepie/

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie to których przewodów i czym się różni prowadzenie przewodów w Twojej przyczepie od innych?  Istotny jest ten od gniazda przyłączeniowego do głównego bezpiecznika. Raptem 0.5 m ale sprzawdzę dokładnie czy to jest 2.5mm2 czy może 4mm2.  Reszta urządzeń ma swoje okablowanie dostarczone przez producenta. Mówię o Ultraheat, bojlerze gazowo/elektrycznym no i zasilaczu. Więc nie ma sensu wybiegać przed szereg. Pozostają gniazdka i tu też ewentualna zmiana nie jest potrzebna.

 

 

 

Dzięki za link, temat przeczytałem.

Edytowane przez danielpoz (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... dotyczy wszystkich fabrycznych przewodów ~230 V (12 V również), a są one prowadzone w osobnych "kanałach" PCV w każdym miejscu przyczepy.
Przewody w wymaganych miejscach 3x2,5 mm² w grubej izolacji (chyba większy przekrój jest od skrzynki zabezpieczeń, do gniazda przyłącza zewnętrznego na ścianie przyczepy, ale odległość jest niewielka, bo zaledwie kilkanaście cm). Wszelkie połączenia, rozgałęzienia, wyłączniki, gniazdka itd. posiadają swoje indywidualne puszki i osłony. Stałe łączenia przewodów nie są skręcone śrubowo, tylko trwale zaciśnięte. Gniazda mają oczywiście obciążalność 16 A. Zakończenie każdego przewodu jest zawsze osadzone w końcówce tulejkowej. Urządzenia mające swoje własne okablowanie przyłączeniowe muszą spełniać określone parametry, więc z oczywistych względów przewody mają przekrój odpowiedni do pobieranej mocy. U mnie, każde urządzenie o większej mocy ma indywidualne podłączenie zasilania. Nie wiem, czy zdjęcia na coś Ci się przydadzą, ale tak to wygląda:

 

post-8228-0-59537100-1478404214_thumb.jpg

 

post-8228-0-26795800-1478404213_thumb.jpg

 

post-8228-0-47233800-1478404215_thumb.jpg

 

post-8228-0-77461200-1478404216_thumb.jpg

 

post-8228-0-72183900-1478404285_thumb.jpg

 

post-8228-0-69719900-1478404286_thumb.jpg

 

post-8228-0-38959500-1478404288_thumb.jpg

 

post-8228-0-18517400-1478404289_thumb.jpg

 

post-8228-0-16957600-1478404290_thumb.jpg

 

post-8228-0-32606600-1478404291_thumb.jpg

 

PS
Dlaczego piszesz, że zmiana przewodów przy gniazdkach nie jest potrzebna? Przecież to podstawa. Nawet w mieszkaniach, gdy jest podział instalacji ze względu na rodzaj odbiorników, to gniazdka posiadają najwyższe zabezpieczenia i odpowiednie przekroje przewodów. Akurat okablowanie gniazdek powinno być odpowiednio wytrzymałe, bo oświetlenie czy zasilacz, mają niewielkie moce, więc jeśli planujesz dostosowanie do 16 A, to od gniazdek powinieneś zacząć. Nigdy nie wiadomo, co kiedyś przyjdzie do nich podłączyć.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba w każdej przyczepie tak musi być wykonane. Miałem tak w poprzedniej (też Knaus )i mam w obecnej mówię tu o korytkach puszkach itp. W Knausie dodatkowo były opisane wszystkie puszki jako 230V lub 12V :skromny:

 

Zakładam że tak jak w domowych instalacjach 2.5mm2 do gniazdka to norma więc w przyczepie chyba nie założymy 4mm2 :bzik:  Ta sobie myślę że faktycznie 16A to bez sensu bo i tak wszystkich urządzeń nie da rady włączyć w jednym czasie bo i po co.  Które pole kempingowe ma zabezpieczenie 20A ? ;) Pomijam już że ja i tak rzadko korzystam z kempingów. Zabezpieczenie 13A będzie w sam raz tak jak w poprzedniej przyczepie. Główne odbiorniki "prądożerne" to tylko bojler i piec. Ewentualnie mogę zamontować 16A jako główny a na gniazdka dodatkowo 10A. Miejsce w skrzynce jest na dodatkowe dwa bezpieczniki.

 

Jeśli dobrze widzę to 5 i 7 to zespolone bezpieczniki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli dobrze widzę to 5 i 7 to zespolone bezpieczniki?

Też chciałbym dowiedzieć się dlaczego takie podwójne zabezpieczenie? Zwykły S nie wystarczy?

...o co chodzi Kristofer :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam , dopnę się do tematu.

Najważniejsze jest aby cała instalacja na kempingu i w przyczepie spełniała szeroko pojęte obowiązujące przepisy.

Najprościej , praktycznie mówiąc :

1. Zabezpieczenie główne wyłącznik różnicowo-prądowy 30 mA z członem nadprądowym 16A o charakterystyce B lub zabezpieczenie typu S B 16 A ( związane min z selektywnoscią - nie będę rozwijał dalej tego wątku) to zabezpieczenie dba o Twoje bezpieczeństwo, jeśli na kempingu gniazda będą posiadały mniejsze zabezpieczenie to teoretycznie w przypadku przeciążenia zwarcia nie zadziała zabezpieczenie w przyczepie a w rozdzielni na kempingu. W drugim przypadku kiedy zabezpieczenie w rozdzielni na kempingu bedzie przewymiarowane np 32 A to zadziała w przyczepie.  

2. Przewody jeśli będziesz wymieniał przyjmij zasadę 230 V gniazda 3x2,5 oswietlenie 3x1,5 , 12 V 2x2,5 mm2 w podwójnej izolacji 

3. Wszystkie połączenia powinny byc prawidłowo wykonane tzn dobrze dokręcone itd.

4. W miejscach narażonych na uszkodzenia mechaniczne należy je dodatkowo zabezpieczyc np układamy w korytkach , rurkach itp.

5. Osprzęt oraz urządzenia które znajdują sie w przyczepie powinny byc w dobrym stanie technicznym ( bez np uszkodzeń mechanicznych) oraz posiadac odpowiednie IP

Dla " przeciętnej " przyczepy jedno zabezpieczenie typu S o wielkości B 16A wystarczy, ważne jest też aby gniazda miały podłączone przewody ochronne ( tzn trzeci przewód kol żółty-zielony ) . Przewód zasilający przyczepę powinien byc też o odpowiednim przekroju np. 3x2,5 mm2. Zwiększanie przekroju przewodu ponad 2,5 w tym przypadku ze względów ekonomicznych nie ma sensu . Myślę, że kierując się w/w zasadami instalacja będzie bezpieczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też chciałbym dowiedzieć się dlaczego takie podwójne zabezpieczenie? Zwykły S nie wystarczy?

...o co chodzi Kristofer :hmm:

Też mam zespolone bezpieczniki. Odcinają fazę i zero, czyli instalacja wewnętrzna jest zupełnie odseparowana po "wybiciu" zabezpieczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba w każdej przyczepie tak musi być wykonane. Miałem tak w poprzedniej (też Knaus )i mam w obecnej mówię tu o korytkach puszkach itp. W Knausie dodatkowo były opisane wszystkie puszki jako 230V lub 12V :skromny:

 Otóż nie. Jest wiele przyczep, w których instalacja jest wykonana w postaci samych przewodów przypiętych spinką do ściany co kilkadziesiąt cm i to wszystko.

Zakładam że tak jak w domowych instalacjach 2.5mm2 do gniazdka to norma więc w przyczepie chyba nie założymy 4mm2

 

Tak, jak już napisałem: 3x2,5 mm² jest najbardziej odpowiednim przewodem dla gniazdek, dla konkretnych odbiorników o mniejszej mocy, oświetlenia i zasilacza może być 1,5 mm²

Ta sobie myślę że faktycznie 16A to bez sensu bo i tak wszystkich urządzeń nie da rady włączyć w jednym czasie bo i po co.  Które pole kempingowe ma zabezpieczenie 20A ? ;) Pomijam już że ja i tak rzadko korzystam z kempingów. Zabezpieczenie 13A będzie w sam raz tak jak w poprzedniej przyczepie.

 

Dla mnie sens jest, ale skoro przerabiasz, to robisz to pod własne potrzeby, które przecież znasz, więc zrobisz przecież tak, jak będzie dla Ciebie najlepiej :hmm:

Jeśli dobrze widzę to 5 i 7 to zespolone bezpieczniki?

 Tak, zabezpieczenia w kolumnie 5, 6 i 7, 8 są sprzężone razem. 6 i 7 oznaczyłem osobno, aby zwrócić na to uwagę.

 

PS

Gdy wykonasz instalację biorąc pod uwagę bardzo słuszny post Kol. Sebek2015 , to wszystko powinno być OK.

Też chciałbym dowiedzieć się dlaczego takie podwójne zabezpieczenie? Zwykły S nie wystarczy?

...o co chodzi Kristofer :hmm:

 

Tak, jak Daniel pisał.

W swojej przyczepie mam wskazanie prawidłowości podłączonej "fazy" w jakimś dowolnym miejscu, w którym przebywamm, np. na kempingu itp., gdzie podłączam się do nieznanej sieci ~230 V. Zawsze tego pilnuję, więc w zasadzie pojedyncze zabezpieczenia spełniły by u mnie swoją rolę.

Podwójne daje pewność, że po odcięciu zasilania przez zabezpieczenie, "faza" zawsze zostanie odłączona, nawet jeśli w instalacji do której została podłączona przyczepa, "faza" i "zero" zostały zamienione miejscami - to takie obrazowe wyjaśnienie.

Dodam jeszcze, że są to zabezpieczenia zespolone, tzn. ich dźwigienki muszą być połączone razem mechanicznie!

 

Kiedyś napisałem chyba większość potrzebnych informacjach dotyczących instalacji elektrycznej, podłączenia i gniazd w przyczepie:

http://forum.karawaning.pl/topic/12861-przylaczenie-przyczepy-do-sieci-230-v-gniazda-wtyki-przejsciowki-oznaczenia-wymagania/

Myślę, że warto poczytać :hmm:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Otóż nie. Jest wiele przyczep, w których instalacja jest wykonana w postaci samych przewodów przypiętych spinką do ściany co kilkadziesiąt cm i to wszystko.

 

 

Widocznie miałem dobre przyczepy :)

 

 

 

Dla mnie sens jest, ale skoro przerabiasz, to robisz to pod własne potrzeby, które przecież znasz, więc zrobisz przecież tak, jak będzie dla Ciebie najlepiej :hmm:

 

Tak jak pisałem wcześniej może by tak dać 16A jako główny a za nim 10A na gniazdka i zasilacz. Dobry pomysł?

 

 

 

PS

Gdy wykonasz instalację biorąc pod uwagę bardzo słuszny post Kol. Sebek2015 , to wszystko powinno być OK.

 

Ja tylko chcę zmienić zabezpieczenie bo przyczepa została doposażona w mocniejszy bojler i ultraheat. Reszta instalacji jest nowa i nie ma sensu zmieniać skoro jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widocznie miałem dobre przyczepy :)

... widocznie :]

Tak jak pisałem wcześniej może by tak dać 16A jako główny a za nim 10A na gniazdka i zasilacz. Dobry pomysł?

 

Nie rozumiem, jaki główny :niewiem:

Jak masz te zabezpieczenia rozwiązane obecnie? (fotka?)

Z Twoich opisów wywnioskowałem, że jest tylko jedno (dla wszystkich obwodów) :hmm:

Już pisałem: obwody najlepiej podzielić, gdy jest taka możliwość, np. odbiorniki większej mocy zamontowane na stałe w przyczepie (bojler, klima, piec), oświetlenie (światła wewnętrzne ~230 V - jeśli takie są, zasilacz, lodówka), gniazdka (gniazdka i dodatkowo zamontowana "elektronika").

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, jeden zespolony na wszystkie urządzenia(nie licząc oczywiście różnicowego) gniazdka,zasilacz itp. Pomyślałem że zamiast 10A zamontuje 16A. Za nim 10amerowy na same gniazdka i zasilacz. Czyli ten 10A zamontowany by został zamontowany coś jak pod licznik. Może mało fachowe określenie ale chyba wiadomo o co mi chodzi ;)

 

Może jednak dać 16A na bojler i piec a 10A na resztę czyli rozdzielając instalacje na dwa obwody.

 

Tu jest fotka w starym temacie http://forum.karawaning.pl/topic/22610-jaki-to-zasilacz/

Edytowane przez danielpoz (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem, w przyczepie bez sensu.
Jeśli już masz możliwość podziału instalacji, to zamontuj osobne zabezpieczenie dla pieca, osobne dla bojlera i osobne dla całej reszty (gniazdka i zasilacz, który pewnie zasila oświetlenie i pompki). Wspominałeś, że bazujesz na okablowaniu, które posiadają urządzenia. Jeśli chciałbyś mieć bojler i piec na jednym (16 A) zabezpieczeniu, to przekroje przewodów od tych urządzeń powinny to uwzględniać. Zabezpieczeń nie możesz dowolnie zmieniać, musisz dostosować do możliwości obciążeniowych istniejących już instalacji, chyba że je też będziesz zmieniał (przewody).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Tak, jak Daniel pisał.

W swojej przyczepie mam wskazanie prawidłowości podłączonej "fazy" w jakimś dowolnym miejscu, w którym przebywamm, np. na kempingu itp., gdzie podłączam się do nieznanej sieci ~230 V. Zawsze tego pilnuję, więc w zasadzie pojedyncze zabezpieczenia spełniły by u mnie swoją rolę.

Podwójne daje pewność, że po odcięciu zasilania przez zabezpieczenie, "faza" zawsze zostanie odłączona, nawet jeśli w instalacji do której została podłączona przyczepa, "faza" i "zero" zostały zamienione miejscami - to takie obrazowe wyjaśnienie.

Dodam jeszcze, że są to zabezpieczenia zespolone, tzn. ich dźwigienki muszą być połączone razem mechanicznie!

Zrozumiałem, dzięki.

Jeszcze nasuwa mnie się pytanie, czy istnieje zabezpieczenie przez fazą na uziemieniu, tzw. bolcu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.