Skocz do zawartości

Akumulatory Toyama seria NPM - szybko spada napięcie.


WulkanOS

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry

Na wstępie zaznaczam, iż ma obecność na tym Forum ma związek tylko i wyłącznie z chęci uzyskania informacji odnośnie akumulatorów agm marki Toyama, model NPM 105Ah. Zakupiłem takie 2 sztuki do mojego skutera elektrycznego inwalidzkiego i szczerze jestem ciut zawiedziony osiągami tych akumulatorów. Do rzeczy. Skuter to Cityliner 415, maks prędkość 15km/h. Spodziewałem się, że na tych że akumulatorach pokonam bez trudu ok 40-45 km na jednym ładowaniu, a tu zawód; gdy po zamontowaniu chciałem je porządnie sprawdzić to po przejechaniu 24km ikonka na wyświetlaczu informująca o stanie akumulatora była już bliska stanu rezerwy.

Czy to normalne na nowych akumulatorach ?

Czy potrzeba sformatowania akumulatora to prawda czy kolejny mit ?

Z góry serdecznie dziękuje za wszelkie odpowiedzi i jednocześnie przepraszam, że me pytanie znacząco odbiega od tematyki forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam takie same doświadczenia z akumulatorami żelowymi TOYAMA .Kupiłem dwie sztuki i po roku użytkowania mają 1/3 pojemności . Mierzone ładowarką imax b6 . Są poobklejane hologramami i wyglądają na oryginalne . Akumulatory są przeze mnie ładowane po każdym użyciu . Kundle które mają dwa lata osiągają prawie całą pojemność .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tematu nie rozwiążę, ale może coś podpowiem. Wg jakich norm i dla jakiego czasu rozładowania została podana pojemność?

Im wyższy prąd rozładowania (tj. rozładowanie następuje w krótszym czasie) to pojemność akumulatora jest "niższa". Przy dłuższym rozładowaniu mniejszym prądem ten sam aku będzie miał "wyższą" pojemność.

Patrząc na stronę dystrybutora tych akumulatorów, http://toyama.pl/, nie widzę nigdzie twardych danych dot. pojemości, i w jakich warunkach została określona, poza tym, że akumulatory nadają się do pojazdów tego typu jako aku do pracy cyklicznej (czyli w cyklach naładowanie - rozładowanie, dajmy na to do 25% pojemności nominalnej).

 

W akumulatorach tego typu i o tym przeznaczeniu, powinna być podana informacja co do warunków (normy) lub czasu trwania rozładowania, dla których określono pojemność.

 

Jeżeli skuter był sprawdzany na nowych akumulatorach, to ile trwało obciążenie? 2-3 godziny? Dłużej? W im krótszym czasie następowałoby rozładowanie, tym faktyczna pojemność będzie "niższa" od pojemności wyliczonej z mocy i czasu obciążenia, albo nawet określonej dla dłuższego cyklu rozładowania. To może spora różnica nawet ponad 30% pojemności w stosunku do rozładowania jednostajnym prądem trwającego 20 godzin (dla pojemności określonej wg C20), o 105 godzinach rozładowania prądem 1A nie wspominając (co przy uwzgl. max rozładowania do osiągnięcia 25% pojemności dawałoby "na chłopski rozum" cirka 77-78 godzin).

 

Może w instrukcji dołączonej do akumulatorów podano jakieś szczegóły?

 

Tu co nieco dla sprzętu.

http://meyra.pl/wp-content/uploads/2015/01/Akumulatory.pdf

 

Podają też, że nawet dla C5 dopuszczalny zakres rozładowania to 60% pojemności, co może uwzględniać elektronika skutera przygotowana pod aku spełniające tę normę, a porównując z wykonaym przebiegiem dawałoby: oczekiwane wg podanej pojemności 40 km * 60% = 24 km. Ale nie sądzę żeby to był ten problem, bo raczej chodzi o oczekiwania odniesione do innego, wcześniej używanego akumulatora i wynikające z oczekiwanego przyrostu "zasięgu" w oparciu o porównanie pojemności aku, w większym zakresie może wpływać na to szybki cykl rozładowania, dla którego pojemność będzie "mniejsza".

 

Nie podejmuję tematu oceny samych akumulatorów i ich jakości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Wszystko to zawiłe co piszesz, ale po kolei. Skuterem jeździłem ok 3-3.5 h; pojemność mają niby 105Ah wg normy C20, dzisiaj mailowo pytałem w sonarsklep.pl ile to wg normy C5 to otrzymałem odpowiedź, że ok 80Ah (możliwe ?)

Owe akumulatory zastąpiły mi akumulatory Invacare MK 70 Ah, które używałem blisko 11 lat i jeszcze na nich mogłem spokojnie 15km, a przy sprzyjających warunkach 20km pokonać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc sytuacja jest nieomal identyczna . Zmieniłem stare używane akumulatory ( jakieś QD ) na nowe głębokiego rozładowania TOYAMA . I te nowe mają po roku użytkowania 50 % pojemności starych , dwuletnich ! Obydwa komplety są ładowane i eksploatowane w identycznych warunkach . Pomiary pojemności zmierzyłem profesjonalną ładowarką imax b6 .

 Proponuję więc Ci zrobić pomiar przy 20stopniach C , w pełni naładowanego akumulatora rozładowując poprzez jakiś odbiornik do napięcia 10,8V ( nie niżej !) . Jeżeli pomiar wyjdzie dużo poniżej podanego - reklamować .
Obydwaj mamy skalę porównawczą i na nic w tym nie przypadku nie przyda się teoria .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

czyli wychodzi na to, że akumulator to niestety badziew, mam podobny, na razie nie obserwowałem wydajności bo nie zawiódł. Ładowarka również dobra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Proponuję więc Ci zrobić pomiar przy 20stopniach C , w pełni naładowanego akumulatora rozładowując poprzez jakiś odbiornik do napięcia 10,8V ( nie niżej !) . Jeżeli pomiar wyjdzie dużo poniżej podanego - reklamować .

Obydwaj mamy skalę porównawczą i na nic w tym nie przypadku nie przyda się teoria .

Bardzo chętnie bym dokonał takich pomiarów, ale niestety na swą niepełnosprawność poobserwuje jeszcze je jakieś 2-3 mice; jak by nie było to mam 24 m-cy gwarancji.

Sam na siebie jestem wściekły bo mogłem dołożyć jeszcze te kilkaset zł i kupić np produkt Europower lub MK Battery

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie czekaj , zrób to od razu . Akumulatory mają optymalną pojemność przy 20 stopniach C . Wyższa lub niższa temperatura powoduje znaczne zmniejszenie pojemności . Jeżeli już teraz masz kłopoty w zimie będą jeszcze większe . I rozumiem iż masz ogranicznik rozładowania akumulatora ? Wyładowany poniżej 10,8 V trwale się uszkadza .

A swoją drogą też się dałem nabrać na tę firmę ... Nie polecam .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wstępie zaznaczam, iż ma obecność na tym Forum ma związek tylko i wyłącznie z chęci uzyskania informacji odnośnie akumulatorów agm marki Toyama, model NPM 105Ah. Zakupiłem takie 2 sztuki do mojego skutera elektrycznego inwalidzkiego i szczerze jestem ciut zawiedziony osiągami tych akumulatorów.

Mam takie same doświadczenia z akumulatorami żelowymi TOYAMA .Kupiłem dwie sztuki i po roku użytkowania mają 1/3 pojemności . Mierzone ładowarką imax b6 . Są poobklejane hologramami i wyglądają na oryginalne . Akumulatory są przeze mnie ładowane po każdym użyciu . Kundle które mają dwa lata osiągają prawie całą pojemność .

 

Witam!

Bardzo chętnie zobaczyłbym fotki Waszych akumulatorów, o których piszecie - jeśli to możliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hologramy, stickery, "oryginał"? Nazwa budzi skojarzenia z Krajem Kwitnącej Wiśni (miasto w Japonii: https://pl.wikipedia.org/wiki/Toyama), ale patrząc na chłodno, mimo nazwy, produkt czuć raczej przeciwległym, wschodnim brzegiem Morza Japońskiego... Były gdziekolwiek jakieś dane dot. miejsca ich wytworzenia?

 

Wszystko to zawiłe co piszesz, ale po kolei. Skuterem jeździłem ok 3-3.5 h; pojemność mają niby 105Ah wg normy C20, dzisiaj mailowo pytałem w sonarsklep.pl ile to wg normy C5 to otrzymałem odpowiedź, że ok 80Ah (możliwe ?)
Owe akumulatory zastąpiły mi akumulatory Invacare MK 70 Ah, które używałem blisko 11 lat i jeszcze na nich mogłem spokojnie 15km, a przy sprzyjających warunkach 20km pokonać.

 

Ponieważ w Twoim przypadku rozładowanie następuje w porównywalnym, a nawet krótszym cyklu niż nawet C5, tym bardziej obciążającym baterię, że to obciążenie jest zmienne (zdarzało Ci się zatrzymać, ruszyć z miejsca, itp., przez do chwilowe pobory prądu były zmienne i momentami wyższe od średnich, czyli nie było to rozładowanie obciążeniem liniowym - stałym przez cały ten czas), faktyczna dostępna pojemność (z punktu widzenia użytkownika) może być jeszcze nieco niższa niż ok. 80 Ah dla C5.

 

W poradniku, do którego dałem link, jest wyjaśnienie na s. 2, na przykładowych danych dla ilustracji: 80Ah C20 może dawać np. 62 Ah dla C5, czyli 105Ah C20 vs. ok. 80Ah wg C5 wydaje się możliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem w stanie zrobić zdjęć akumulatorów, są identyczne i tam kupione jak na podanym linku http://www.sonarsklep.pl/akumulator-zelowy-toyama-motive-npm-105-ah-12v-p-1460.html

 

Sklep opisuje ten akumulator, jako żelowy, a prawda jest taka, że z żelowym ma tyle wspólnego, że być może w tym sklepie stoi z nim na jednej półce. :]  W rzeczywistości jest to accu AGM.

 

Może to tylko moja "teoria spiskowa", ale odkąd pojawiły się w sprzedaży akumulatory mające inne, "dziwne" logo, to zaczęły pojawiać się problemy ...

Kiedyś o tym pisałem oraz o normie C20 i zależnościach temperaturowych:

http://forum.karawaning.pl/topic/19648-akumulator-jaki-wybrać/?p=432663

http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przeróbka-12v-pod-akumulator/?p=352833

 

Czy potrzeba sformatowania akumulatora to prawda czy kolejny mit ?

 

Moim zdaniem prawda. Energia elektryczna z akumulatora (nie ważne, jakiego typu) powstaje w wyniku reakcji elektrochemicznych. Z uwagi na specyfikę budowy akumulatorów, pewne procesy w jego płytach zachodzą stopniowo i aby osiągnąć swoje znamionowe parametry, potrzebują przynajmniej kilku cykli pracy od chwili pierwszego użycia. Dopiero wtedy można sprawdzić rzeczywiste parametry i ew. porównać z tymi podanymi przez producenta dla określonych warunków (prąd rozładowania i jego czas, oraz temperatura, w której test powinien przebiegać). Praca akumulatora w tym pierwszym okresie nie powinna być dla niego "stresująca".

 

PS

Należy zwrócić uwagę, że w/g danych podawanych przez "producenta" tych akumulatorów, potrzebują one wyjątkowo wysokiego napięcia ładowania przy pracy cyklicznej (14,7 V). Oczywiście dolny próg, to standardowe 14,4 V, ale z reguły należy dążyć do zapewnienia max wartości napięcia, aby accu był naładowany w 100 %

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.