Skocz do zawartości

DMC czy viatoll?


dranon

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć!

 

Może na początek kilka słów wstępu - po wielu latach tułaczek z namiotem, na jachtach, autostopem i tym podobnych przyszła pora na podwyższenie standardu, dlatego około 2 lata temu zacząłem planować kupno przyczepy/kampera. Na początku padło na to drugie, bo większa swoboda, mobilność itp., itd., ale niestety fundusze nie pozwoliły na kupno takiego sprzętu, który spełniał by oczekiwania, dlatego ostatecznie wybrałem przyczepę.

 

W związku z taką decyzją trzeba było powoli dążyć do realizacji planu. Na pierwszy ogień poszło auto - przesiadka z Peugeota 106 na Peugeot 807 2.2 16V (+ montaż gazu, co by taniej było). Ciągnik wydawał się solidny i wystarczająco silny, aby bez większego wysiłku pociągnąć coś fajnego.

 

Pozostała więc przyczepa - miesiące przeglądania for, allegro, olx i czytania przeróżnych poradników doprowadziły do znalezienia idealnego układu, a w końcu też trafienia na interesującą ofertę, czego skutkiem było zostanie szczęśliwym posiadaczem przyczepy Sprite Europa 520 z 2009 roku.

 

No i tutaj zaczynają się drobne schody... W czasie tego całego planowania, czytania, przeglądania i szukania w końcu pomieszałem przeróżne informacje i byłem przekonany, że pojazd może ciągnąć przyczepę o DMC wynoszącym 1700kg+... I to prawda, problem w tym, że jego DMC wynosi 2400kg, a ja z jakiegoś powodu ciągle myślałem, że liczy się tutaj masa własna (~1700kg). I tak, mam świadomość jak głupia to pomyłka...

 

W efekcie mam zestaw: Peugeot o DMC 2400 + Sprite o DMC 1300 = 3700.

 

Chciałem więc podpytać o opinie "zaprawionych w boju" - co robić?

 

Możliwości jakie widzę to:

1. Zdać egzamin na wpis B96 i wykupić viatolla (tego wolał bym uniknąć, kłóci się to z moją ideą "taniego podróżowania i wolności", no bo za każdy kilometr płacić...)

2. Spróbować obniżyć DMC Peugeota (jego ładowność to 719kg, obniżenie o 200kg zbyt wiele nie zmieni - będziemy podróżować we dwójkę)

 

Zmiana auta raczej nie wchodzi w grę, przyczepy tym bardziej - najwyżej się pogodzę z tym viatollem - i tutaj pytanie do bardziej doświadczonych: jak się realnie kształtują koszty takiego czegoś?

 

Przyczepa będzie używana główne do wyjazdów za granicę, prawdopodobnie raz w roku na jakiś 4-5 tygodniowy wypad (ze zmianą miejsca mniej więcej raz na tydzień, a więc częściowo mobilnie) oraz w Polsce do krótkich wypadów weekendowych - czy walka o zmianę DMC ma w ogóle sens? Przeczytałem chyba wszystkie dostępne w Internecie informacje na ten temat i nie wygląda to na prosty proces (aczkolwiek napisałem do przedstawiciela Peugeota - a nuż się uda).

 

I jeszcze poproszę o potwierdzenie - czy ten zestaw na 100% wpada w kategorię powyżej 3,5tony? Niby wiem, że tak, bo jakiś urzędnik postanowił to liczyć na podstawie DMC, no ale tak dla świętego spokoju... Paradoksalnie samochód waży te 1800kg z pasażerami, a przyczepa ma niby wpisane 738kg, co raczej jest bzdurą i kombinacją jakiegoś poprzedniego właściciela, ale niech nawet będzie 1000 - razem to 2800, czyli daaaaleko do 3700, za które musiał bym płacić...

 

Aha, i jak to właściwie jest rozpatrywane np. na bramkach przy autostradzie? Czy przekroczenie 3,5t DMC będzie się wiązało ze znacznym wzrostem kosztów za przejazd przez różne europejskie kraje?

 

Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi/porady :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W Europie w większości krajów liczy się Dmc auta, jeśli nie przekraczasz, to żadnych dodatkowych opłat. (co pamiętam to na Słowacji +10 euro za przyczepę w wypadku przekroczenia 3,5t zestawu)

2400 kg dmc w przypadku peugeota to i tak niewiele, przy tak dużym aucie.

 

Mi się wydaje, że nie pozostaje Ci nic innego jak dorobić prawko i wykupić Viaboxa

Edytowane przez Pierzasty (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli myślisz o zagranicy , czy kraju  to ja bym na twoim miejscu dorobił E do B , i Viatol .Obniżanie DMC też nie jest bez konsekwencji ,jak odchudzisz auto lub przyczepę to niewiele zostaje do zachowania wagi ,a za przeładowanie są srogie kary zagranicą jak też w kraju .Poza tym ja na twoim miejscu i tak bym raz się zważył przed samym wyjazdem po zapakowaniu  na wakacje , sam zobaczysz i nie uwierzysz ile ważysz (skład budowlany z dobrą wagą )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do pkt 2 to chyba niewykonalne.

Ja tez to przerabialem zmieniajac autko. I ostatecznie dorobilem E przy przekroczeniu DMC zestawu o 90 kg....

VIAZŁODZIEJ kosztowal mnie w tym roku po Polsce ok. 130 zł oraz dodatkowo kilkanaście wiecej zł za przejazdy autostradami.

 

Nie kombinuj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj kolego na forum.

 

Jeżeli Twoja przyczepa to Sprite Europa 520 z 2009 roku, to według katalogu 2009_Handbook_SPRITE.pdf jej masa własna to 1200 kg a DMC 1450 lub 1500 kg. Zważ przyczepę - przy tej wielkości musi ważyć sporo powyżej 1000 kg.

 

DMC auta nie zmienisz - na to auto jest taka a nie inna homologacja i tu nic nie wskórasz.

Pozostaje dorobić prawo jazdy B96 lub BE.

Viatoll w Polsce obowiązkowy i tu też nic nie poradzisz. Każda kara za jego brak będzie większa niż roczne opłaty za przejazd takim zestawem. W czasie podróży po Europie znaczących różnic pomiędzy zestawem powyżej i poniżej 3,5 t nie znajdziesz.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miodzo:

To właśnie ten model i też trafiłem na ten katalog, stąd moje podejrzenie, że coś tam było kombinowane już. Co ciekawe w handbooku jest mowa np. o moverze, którego nie mam, a to już pewnie mogło być podstawą do obniżania masy własnej... chociaż to ~740kg jest nierealne. Ci ciekawe mało co i przyczepa by została zarejestrowana jako lekka (?!) - była już zarejestrowana w Polsce jako specjalna, ale przy przerejestrowaniu zauważyłem w dowodzie tymczasowym wpis Lekka - oczywiście poleciałem do urzędu po korektę (chociaż ten brak przeglądów był kuszący ;). Dowiedziałem się, że w poprzednim WK mieli źle w komputerze wpisane (co dziwne, bo w dowodzie było ok). Ach ta biurokracja...

 

Ogólnie dziękuję za wszystkie odpowiedzi - viatoll ma to do siebie, że wystarczy podać trasę Łódź - Bieszczady w ich kalkulatorze i już wylicza ~60zl w jedną stronę, dlatego zależało mi na realnych kosztach, również w Europie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Auto masz z dobrą emisją spalin, pewnie euro 4 lub 5 i koszty nie są duże.

 

Jechałeś tym zestawem już po drogach publicznych?

 

Koledzy dobrze radzą, prawko, Viatoll i po problemie. Moim zdaniem, lada dzień wszystkie zestawy a także osobowki będą płacić myto. Kasy w budżecie brakuje. Niby w 2018 mają wprowadzić viniety ;), pewnie najdroższe na świecie w przeliczeniu na km dróg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym Viatollem nie jest tak kolorowo, jak koledzy piszą :( Ja w okresie 8 listopad 2014 - 3 maj 2016 zapłaciłem haraczu 698,91 złotego - z tego ponad 200 zł, jak holowałem przyczepy dla innych. Niestety wyjazd ode mnie w kierunku Krakowa, czy Katowic oznacza, że prawie od domu licznik tyka.  Najdrożej zapłaciłem za wyjazd do Zwierzyńca - około 48 zł w jedną stronę :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście największe znaczenie ma lokalizacja. Na dziś do bramki viatol mam najbliżej 50 km. Niby na weekend wyjechać się da w każdym kierunku bez opłaty ale w tym roku zawsze jeździmy dalej. Mam euro 5 więc płacę jak nowa ciężarówka ale to dalej najniższa kategoria. Niektórzy koledzy mają 50 m do bramki i wtedy koszty rosną. U mnie za 3 lata będzie szła A1 w odległości 3km od domu to też za ten luksus zacznę solidniej płacić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto kliknąć - TRASA ALTERNATYWNA.

Przy holowaniu przyczepy nie zawsze jest sens pchać się na autostradę. Stałem już na niej tyle razy (A4) że przestałem jej ufać...

Przykład: Kraków - Rzeszów A4 - 43 zł, Kraków - Rzeszów DK 94 - prawie 0 zł. a na dodatek droga całkim pusta, bez TIR-ów z obwodnicami miast i fajną infrastrukturą przydrogową (stacje, sklepy, knajpy).

Na A4 ekany, MdC, ze dwie stacje i 3 mopy + wyścigi TIRów na czas w pakiecie.

Ale to moja opinia i mogę już nieco dziwaczeć :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto kliknąć - TRASA ALTERNATYWNA.

Przy holowaniu przyczepy nie zawsze jest sens pchać się na autostradę. Stałem już na niej tyle razy (A4) że przestałem jej ufać...

Przykład: Kraków - Rzeszów A4 - 43 zł, Kraków - Rzeszów DK 94 - prawie 0 zł. a na dodatek droga całkim pusta, bez TIR-ów z obwodnicami miast i fajną infrastrukturą przydrogową (stacje, sklepy, knajpy).

Na A4 ekany, MdC, ze dwie stacje i 3 mopy + wyścigi TIRów na czas w pakiecie.

Ale to moja opinia i mogę już nieco dziwaczeć :hmm:

 

Kolega dotknął cholernie ważnej kwestii o której wszyscy zapominają !

 

TURYSTA ma się NIE spieszyć !  :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w tym roku zrobiłem trasę Zakopane-Wejherowo (Zakopianka-A4-S1-A1). Jadąc z przyczepą szukam dróg jak najprostrzych i najrówniejszych. Oprócz kawałka Sierwierz-Piotrków Tryb. taka właśnie trasa spełnia moje założenia. Ale coś za coś. Niestety trzeba ponieść dodatkowe koszty przejazdu S-kami (Viatool) i autostradami. Można oczywiście jechac powoli i drogami bez opłat, ale jak człowiek sie wyrwie na 5 dni to musi sie pogodzić z kosztami wybierając wygodne i "szybkie" drogi.

Commander uwierz mi że TIRowcy również szukają alternatyw i czasami na takiej "krajówce" bez Viatoola to jest dopiero masakra.... Droga jednojezdniowa, koleiny, wyprzedzanie itp...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Auto masz z dobrą emisją spalin, pewnie euro 4 lub 5 i koszty nie są duże.

 

Jechałeś tym zestawem już po drogach publicznych?

 

Koledzy dobrze radzą, prawko, Viatoll i po problemie. Moim zdaniem, lada dzień wszystkie zestawy a także osobowki będą płacić myto. Kasy w budżecie brakuje. Niby w 2018 mają wprowadzić viniety ;), pewnie najdroższe na świecie w przeliczeniu na km dróg.

Właśnie też o tym słyszałem wiadomo juz jak to będzie płatne ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.