Skocz do zawartości

Czy dobra felga do bębna


arturo181

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 47
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

a gdzie masz napisane jaką nośność ma felga?

Noszę się z zamiarem kupna zapasowej felgi z oponą ale mam dylematy.

 

Witam!

Uznane firmy zawsze podają wśród parametrów nośność wszystkich swoich felg

Nie patrzmy na ogólnodostępny, tani szrot made in China, mimo że i tu zdarza się trafić na takie dane, ale czy wiarygodne???  Wiem, ponieważ interesowałem się tym, gdy kupiłem swoją przyczepę i chciałem wymienić felgi na nowe (jedną uszkodziłem zimą, a druga nie była już "ładna"). Nigdy bym nie zaryzykował zakupu produktów kiepskiej jakości, o których tak właściwie niewiele wiadomo. Felga, opona, zawieszenie i hamulce (równorzędnie i kolejność nie jest istotna), to najważniejsze elementy pojazdów z uwagi na bezpieczeństwo, a w przypadku przyczep szczególnie.

Nie każda przyczepa wymaga felgi wzmocnionej, ale wiele przyczep taką felgę mieć powinno (musi). W klasach premium przyczep było to standardem. Wzmocnienie felgi uzyskuje się specjalną kombinacją karbów konturu felgi, którą dobrze byłoby widać, gdybyśmy spojrzeli dopiero na jej przekrój. Felgi takie są oznaczone literą "C", podobnie jak opony, a oznaczenie umieszczane jest tuż przed oznaczeniem profilu przekroju felgi. Przykładowe oznaczenie ma postać np. 7,5Jx16 CH2

 

W poscie #13, Kol. Zbyszek wspomniał o bardzo istotnych sprawach :ok:

 

Co do otworu centrującego, to nazwa wskazuje jego przeznaczenie. Rozmiar tego otworu jest bardzo istotny, pod warunkiem, że służy do centrowania koła na piaście. Tak, są pojazdy, w których koło jest centrowane tym właśnie otworem (tak mam np. w swoim samochodzie) i jego rozmiar (ML) jest wtedy krytyczny - nie może być inny, niż wymagany. Gdy jest większy, co w zasadzie nie powinno mieć miejsca, to właśnie wtedy stosuje się pierścienie centrujące. Po prostu nie ma innej możliwości centrycznego osadzenia koła.

Tam, gdzie otwór nie służy do centrowania (jest tak w bardzo wielu przyczepach), koło jest centrowane przy pomocy szpilek lub śrub, ale było o tym już tyle pisane ...

Polecam poczytać choćby  nast. tematy:

http://forum.karawaning.pl/topic/19303-dobór-i-kupno-opon-do-przyczepy/?p=361533

http://forum.karawaning.pl/topic/20935-ko%C5%82a-adria/?p=456666

http://forum.karawaning.pl/topic/20842-%C5%9Brednica-otworu-centralnego/

 

PS

Proszę, zwróćcie uwagę na parametry śrub i nakrętek (jeśli są szpilki) w przypadku, gdy służą do centrowania kół oraz odpowiadające im kształty otworów w felgach, które opisałem w w/w tematach.

Mimo, że wizualnie wyglądają identycznie, to są inne i zwykle są mylone!

 

Edytowane przez Miodzio (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie,

   z lektury wnioskuje że mam felgi niewzmocnione (brak indeksu C), wyprodukowane nie wiadomo przez kogo, no i śruby to zdecydowanie stożkowe. Otwór na śrubę to raczej u mnie też stożkowy( nie widzę nieckowatego boku). Czy to znaczy że muszę powoli myśleć o wymianie felg???  DMC 1100 kg. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak oczywiście:

Hobby 400 KB 2005 r. DMC 1100,

obecne felgi to  5,5Jx14H2  z  ET 30, rozstaw śrub? szt. 5 

oponki nowe HANKOOK 185/75 R14 C 102

Koła nie powinny odpaść, ale czy będą wyważone? 

Edytowane przez arturo181 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koła trzeba wyważyć. Same się nie wyważą przecież

 

A felgi masz pewnie fabryczne, pewnie od Mefro - oni robią tylko do przyczep. Ja też nie mam CH a samo H, tak jak na powyższych zdjęciach zresztą

 

Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koła są wyważone, tylko śruby jak pisałem mam stożkowe a powinny być sferyczne. Co do felg to można tylko zgadywać jaki producent.

Zastanawiam czy to nie wpłynie na zawieszenie i bezpieczeństwo cepki :niewiem:

Edytowane przez arturo181 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otwór centrujący ma być spasowany inaczej grozi zerwaniem śrub i tragedia murowana chyba że ciągacie przyczepki o masie 150 kg tą taką taczkę można mięć nie spasowaną na otworze centrującym , spasować można oryginalnym  pierścieniem centrującym  lub ewentualnie wytoczyć  u znajomego tokarza ( temat znam z autopsji a nie tylko z opowieści ) szerokości i przyczepności na drodze

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przyczepach (dla mnie co najmniej w większości) koło nie jest centrowane na pierścieniu. Centrowanie odbywa się na śrubach. A zerwanie śrub mogło nastąpić z powodu niedokręcenia czy też użycia nieprawidłowych (stożkowe zamiast sferycznych). I taki stan mógł trwać wiele kilometrów. Zdarza się, że ktoś z przyczepą jedzie wiele kilometrów i dopiero obłok dymu z opony w przyczepie zauważa na zakręcie, albo ktoś mu zatrąbi. I wtedy opony już nie ma :niewiem: . A w samochodzie czujesz to już przy znacznie mniejszym spadku ciśnienia. I niedokręcone/poluzowane koło również. Chociaż wyjątki (osobnicze) się zdarzają...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otwór centrujący ma być spasowany inaczej grozi zerwaniem śrub i tragedia murowana chyba że ciągacie przyczepki o masie 150 kg tą taką taczkę można mięć nie spasowaną na otworze centrującym , spasować można oryginalnym pierścieniem centrującym lub ewentualnie wytoczyć u znajomego tokarza ( temat znam z autopsji a nie tylko z opowieści ) szerokości i przyczepności na drodze
Śruby się zerwą z jakiego powodu?Spasowanie w przyczepach zazwyczaj odbywa się za pomocą wycentrowania przez śruby czy to stożkowe czy sferyczne, w zależności od posiadanej felgi.To połączenie cierne odpowiada za przenoszone siły. Zerwać śruby możemy wtedy gdy dokręcimy je z nieodpowiednim momentem - czyli za słabo albo za mocno. I tak chyba 90% przyczep ma większy otwór centralny niż piasta. Ten otwór w omawianym przypadku jest w zasadzie otworem technologicznym i tyle. Przy prawidłowo założonym kole nie ma prawa aby cokolwiek się zerwało. To są mity powtarzane, które nawet przeczą prawom fizyki.

 

Koła są wyważone, tylko śruby jak pisałem mam stożkowe a powinny być sferyczne. Co do felg to można tylko zgadywać jaki producent.Zastanawiam czy to nie wpłynie na zawieszenie i bezpieczeństwo cepki :niewiem:
Miałeś takie fabryczne? Edytowane przez jacek00 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Śruby się zerwą z jakiego powodu? Spasowanie w przyczepach zazwyczaj odbywa się za pomocą wycentrowania przez śruby czy to stożkowe czy sferyczne, w zależności od posiadanej felgi. To połączenie cierne odpowiada za przenoszone siły. Zerwać śruby możemy wtedy gdy dokręcimy je z nieodpowiednim momentem - czyli za słabo albo za mocno. I tak chyba 90% przyczep ma większy otwór centralny niż piasta. Ten otwór w omawianym przypadku jest w zasadzie otworem technologicznym i tyle. Przy prawidłowo założonym kole nie ma prawa aby cokolwiek się zerwało. To są mity powtarzane, które nawet przeczą prawom fizyki.

 

Miałeś takie fabryczne?

 

Z tymi felgami zakupiłem cepkę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdzałem i według mnie są stożkowe, ale mam coraz większe wątpliwości (mały przekrój).  W przypadku śrub to nie ma problemu, z odległości nawet widzę że mam stożkowe. Plan mam taki, jutro pojadę jeszcze do wulkanizatora, niech oceni otwory. Jeśli okażą się sferyczne to mam nadzieje pozostaje mi tylko wymiana śrub. A jeżeli wulkanizator-spec potwierdzi że mam otwory takie jak przypuszczam czyli stożkowe to mam problem, bo z tego co tu się dowiedziałem to tylko sferyczny zestaw śruba-felga centruje koło.

Edytowane przez arturo181 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie masz żadnego problemu. Rodzaj śruby zależy od gniazda w feldze. Natomiast oba typy, i sferyczne i stożkowe centrują felgę. Chodzi o to że jak masz np felgę pod śruby sferyczne i zastosujesz śruby stożkowe to śruba będzie przylegać tylko miejscowo. W ten sposób nie zbudujesz trwałego połączenia felgi z piastą.

 

W przyczepach np w przypadku osi alko, nie ma możliwości innego wycentrowania felgi niż poprzez śruby. To co znajduje się na środku bębna, ten wystający element z napisem alko to tylko nasadka ozdobno-ochronna przed syfem. Poza tą funckją to nie pełni żadnej innej roli. Bęben piasty jest całkowicie płaski i połączenie i centrowanie koła następuje tylko poprzez śruby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie masz żadnego problemu. Rodzaj śruby zależy od gniazda w feldze. Natomiast oba typy, i sferyczne i stożkowe centrują felgę. Chodzi o to że jak masz np felgę pod śruby sferyczne i zastosujesz śruby stożkowe to śruba będzie przylegać tylko miejscowo. W ten sposób nie zbudujesz trwałego połączenia felgi z piastą.

 

W przyczepach np w przypadku osi alko, nie ma możliwości innego wycentrowania felgi niż poprzez śruby. To co znajduje się na środku bębna, ten wystający element z napisem alko to tylko nasadka ozdobno-ochronna przed syfem. Poza tą funckją to nie pełni żadnej innej roli. Bęben piasty jest całkowicie płaski i połączenie i centrowanie koła następuje tylko poprzez śruby.

 

OK. To jutro działam dalej. Weekend się zbliża :ok:

Edytowane przez arturo181 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.