Skocz do zawartości

Strona używa cookies (ciasteczek). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    Nie pokazuj więcej tej informacji

Zdjęcie

Burstner z moverem - zasilanie 12v ,kilka pytań

burstner champion mover akumulator

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
30 odpowiedzi w tym temacie

#16 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8665 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 06 kwiecień 2016 - 14:19

:ok:


Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#17 KrystianC

KrystianC

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 56 postów
  • SkądWawa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Champion
  • Holownik:Volvo S40 II

Napisano 17 kwiecień 2016 - 19:31

cześć

Mialem chwile czasu i podłączyłem kabel do trafo od akumulatora według schematu Kristofera. Niestety nic nie zadziałało.
Następnie podłączyłem kabel od aku do kabla który idzie od trafo do przyczepy i działa gdy podłącze 230v, tutaj również cisza,zadna pompka się nie uruchomiła.

Trochę lipa bo głównie planowałem dzikie wyjazdy. Chyba bedą musiały poczekać grrr.
Macie jakieś pomysły ?
 


moje 2 koła - www.motocyklista.net


#18 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8665 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 17 kwiecień 2016 - 20:27

Pomysły :hmm:

Popełniłeś jakiś błąd?

Nie ma takiej możliwości, aby to nie działało, chyba, że o czymś nie wiemy lub ktoś wcześniej grzebał w zasilaczu, ew. ma usterkę (wypalona ścieżka, uszkodzony lub poluzowany przekaźnik - tzw. zimny lut, itp.)

Czy jesteś pewien, że podłączyłeś właśnie tak?

 

podł.jpg

 

Oczywiście w chwili sprawdzania, przyczepa ma być odłączona od sieci ~230 V lub wyłącznik zasilacza ma być w pozycji "AUS" (wyłączony).

 

PS

Pisz precyzyjnie, albo (i) rób rysunki, ponieważ nie jestem pewien, co masz na myśli :hmm:

Sprawdzałeś, czy na zakończeniach przewodów od akumulatora masz prawidłowe napięcie? Nie pomyliłeś polaryzacji? Nie było gdzieś przerwy w połączeniu? Sprawdzałeś jakimś miernikiem lub choćby żaróweczką?


Użytkownik Kristofer edytował ten post 17 kwiecień 2016 - 20:31

Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#19 KrystianC

KrystianC

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 56 postów
  • SkądWawa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Champion
  • Holownik:Volvo S40 II

Napisano 17 kwiecień 2016 - 20:34

tak podłączyłem  :) jeszcze raz na spokojnie przejrze w tygodniu i dam znać ;)


moje 2 koła - www.motocyklista.net


#20 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8665 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 17 kwiecień 2016 - 20:58

Po podłączeniu akumulatora, sprawdź miernikiem lub żarówką, czy w miejscu podłączenia masz takie napięcie, jak na zaciskach akumulatora. Następnie zrób to samo, ale tak, jak na poniższym rysunku (wskazanie powinno być identyczne).

 

podł 2.jpg

 

Zasilacz ma być wyłączony (jego włącznik w pozycji "AUS")!

 

Jeśli coś nie będzie tak, jak napisałem, to odepnij akumulator, włącz zasilacz, "podepnij" przyczepę

pod ~230 V i sprawdź, czy oświetlenie i pompka działają.  Jeśli tak, to zmierz napięcie lub sprawdź żarówką, na którym zacisku zasilacza pojawiło się napięcie. Mierzysz tak: minusową końcówkę miernika do środkowego zacisku wyjść zasilacza, a plusową przykładasz do wyprowadzenia "Eing", a następnie do "Ausg".

 


Użytkownik Kristofer edytował ten post 17 kwiecień 2016 - 21:00

Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#21 KrystianC

KrystianC

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 56 postów
  • SkądWawa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Champion
  • Holownik:Volvo S40 II

Napisano 19 kwiecień 2016 - 13:04

Pojechałem rano do cepki bo takie nie działające rzeczy mi żyć zawsze nie dają ;)

Sprawa wygląda na dzień dzisiejszy następująco.

Problem był ze złączką wago,zmieniłem na inną,pojawił się prąd.

Przy próbie podłączenia według twoich zaleceń Kristofer,świeca mi się dwie lampki w kuchni i sypialni. Nie chodzą żadne pompki oraz domontowane przez poprzedniego właściciela dodatkowe światło.

Gdy podłączam "plus" w miejsce gdzie wychodzi plus z trafo (czerwony kabelek na zdjęciu) wszystko działa jak należy,co ciekawe zaczęła działać żarówka 12v  w kuchni która na trafo nie chciała działać  oraz lodówka;).

Pytanie:

Czy może to tak działać w obecnej konfiguracji ? Czy użytkowanie w takiej formie jest OK ? Jak z przełączaniem prądu 230v ? mam główne heble na 230v wystarczy to jako zabezpieczenie ?


moje 2 koła - www.motocyklista.net


#22 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8665 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 19 kwiecień 2016 - 22:12

W elektryce nie może być "zgaduj - zgaduli" ;)
Czyli zaczynamy od początku.
Jakie masz odbiorniki na 12 V wewnątrz przyczepy (ile sztuk, jaki rodzaj w przypadku oświetlenia)?
Czy wszystkie punkty świetne zasilane są z 12 V, czy może są i takie, które zasilane są ~230 V?
Które z tych odbiorników działają wyłącznie z zasilacza, gdy przyczepa jest podpięta z zewnątrz do sieci ~230 V?


Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#23 KrystianC

KrystianC

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 56 postów
  • SkądWawa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Champion
  • Holownik:Volvo S40 II

Napisano 20 kwiecień 2016 - 07:14

Odbiorniki 12v

1)światło łazienka

2)światło kuchnia(12v)

3)3 halogeny salon

4)światło sypialnia

5)pompki

6)lodówka (jest włącznik aku)

 

Odbiorniki 230v

7)światło kuchnia (osobny włącznik na 230v)
8) lodówka

9) ładowarka akumulatora

10) halogenki do czytania na 230v (działają po podłączeniu do gniazdka)

11) nawiew ogrzewania

 

Po podłączeniu do sieci 230v działa

1)światło łazienka

2)światło kuchnia(12v)

3)3 halogeny salon

4)światło sypialnia

5)pompki

6)lodówka (włącznik aku)

7)światło kuchnia (osobny włącznik na 230v)
8) lodówka

9) ładowarka akumulatora

10) halogenki do czytania na 230v (działają po podłączeniu do gniazdka)

11) nawiew ogrzewania.

Gdy podłączam aku według twojego schematu działa:

2)światło kuchnia(12v)

4)światło sypialnia

 

Gdy podłączam aku w miejsce gdzie wyjścia plusu z trafo działa:

1)światło łazienka

2)światło kuchnia(12v)

3)3 halogeny salon

4)światło sypialnia

5)pompki

6)lodówka (jest włącznik aku)


Użytkownik KrystianC edytował ten post 20 kwiecień 2016 - 07:15

moje 2 koła - www.motocyklista.net


#24 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8665 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 20 kwiecień 2016 - 16:50

Nie wiem, gdzieś popełniasz błąd, albo coś źle opisujesz.  :hmm:  Nie ma takiej możliwości, aby było tak, jak opisujesz, jeśli wszystko byś prawidłowo robił.
W tym typie zasilacza, przekaźnik jest wyzwalany napięciem 12 V, gdy zasilacz zacznie pracę, czyli jego włącznik jest w pozycji "włączony", a przyczepa podłączona do zewnętrznej sieci ~230 V. W pozostałych przypadkach, zestyki przekaźnika łączą ze sobą "wejście dla akumulatora" oraz "wyjście dla odbiorników".

 

3.jpg

 

Oznacza to, że nie będzie miało znaczenia, czy podczas prób podpinasz plus akumulatora jak na rys. nr 1, czy przeciwnie, jak na rys. nr 2.

 

1.jpg

 

2.jpg

 

W jednym i drugim przypadku, połączenie elektryczne jest takie samo, więc te same odbiorniki powinny działać w każdym z tych dwóch przypadków.
Z Twojego opisu wynika coś zupełnie innego, dlatego przypuszczam, że ponownie nie wszystko sprawdziłeś lub coś błędnie robisz.
To nie są skomplikowane sprawy, jednak często wymagają szerszego spojrzenia na całą instalację, a zwłaszcza wykonania niezbędnych pomiarów.
Jeśli nie radzisz sobie z tym, to może się okazać, że prościej będzie poprosić o poradę jakiegoś elektryka samochodowego na miejscu
Działanie lodówki, gdy podpinasz akumulator, świadczy o błędach Twoich lub w instalacji, ewentualnie jedno i drugie. Nie można też wykluczyć jakichś przeróbek wykonanych przez poprzedniego właściciela przyczepy, o których nic nie wiemy. To wszystko jednak nie powinno mieć wpływu na zachowanie zasilacza, które opisałem. Przeczytaj jeszcze raz wszystko, przeanalizuj swoje czynności, zastanów się, czy wszystko robiłeś w/g wskazówek i sprawdź jeszcze raz.
Możesz też zrobić jeszcze jeden sprawdzian: odłącz z wyjścia zasilacza czerwony przewód, podłącz przyczepę do ~230 V i sprawdź, które odbiorniki w przyczepie działają, a które nie (sprawdź wszystkie, zarówno te na 12, jak i na 230 V oraz pompki). Potem odłącz przyczepę od sieci (dla pewności wyciągnij przewód) i ponownie sprawdź, czy coś działa.
Oczywiście podczas tych prób akumulator ma być podłączony tak, jak było pierwotnie (patrz: foto, które zamieszczałeś), no i mam nadzieję, że przyczepa nie jest też podłączona do holownika, a przewód, który zaznaczyłem do odłączenia, był odłączony. Do wszystkiego musisz podchodzić starannie i po dwa razy sprawdzać, aby nie było sytuacji, jak poprzednio z brakiem połączenia.


Użytkownik Kristofer edytował ten post 20 kwiecień 2016 - 16:56

Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#25 KrystianC

KrystianC

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 56 postów
  • SkądWawa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Champion
  • Holownik:Volvo S40 II

Napisano 25 kwiecień 2016 - 07:37

cześć :)

ok w weekend podłączyłem wszystko jak należy i wszystko działa jak należy. Akumulator mam wpięty w miejsce które wskazałeś (czemu wcześniej nie działał,nie wiem),miernikiem sprawdziłem po podłączeniu do sieci 230v i włączeniu transformatora idzie mi prąd ciut wyższy niż z aku ,ale to raczej w niczym nie przeszkadza. Gdy daje na "aus" idzie mi prąd z akumulatora.
Pozostało mi jedno pytanie i zamykamy temat,chwilowo nie mam osobnego włącznika na połączeniu między aku a transformatorem,pytanie czy sam transformator bierze coś prądu mimo że nie działa żadne urządzenie.

Kristofer, dziękuje za rady i cierpliwość


moje 2 koła - www.motocyklista.net


#26 ed

ed

    Maniak karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2488 postów
  • Telefon:Jak potrzebny podam na PW
  • SkądGliwice
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Beyerland 400-2
  • Holownik:Toyota Corolla 1,4

Napisano 25 kwiecień 2016 - 08:17

Tak transformator zawsze bierze niewielki prąd nawet jeżeli wszystkie odbiorniki są wyłączone. Wartość tego prądu rośnie z mocą transformatora. Jest to prąd biegu jałowego i z reguły jest podawany na transformatorze. W Twoim przypadku może to być kilkadziesiąt mA


Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:    Oczekujesz pomocy, używaj poprawnej pisowni.

Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

 

ed


#27 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8665 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 25 kwiecień 2016 - 20:04

cześć :)

ok w weekend podłączyłem wszystko jak należy i wszystko działa jak należy. Akumulator mam wpięty w miejsce które wskazałeś (czemu wcześniej nie działał,nie wiem),miernikiem sprawdziłem po podłączeniu do sieci 230v i włączeniu transformatora idzie mi prąd ciut wyższy niż z aku ,ale to raczej w niczym nie przeszkadza. Gdy daje na "aus" idzie mi prąd z akumulatora.
Pozostało mi jedno pytanie i zamykamy temat,chwilowo nie mam osobnego włącznika na połączeniu między aku a transformatorem,pytanie czy sam transformator bierze coś prądu mimo że nie działa żadne urządzenie.

Kristofer, dziękuje za rady i cierpliwość

 

... no to cieszę się, że jednak dobrnęliśmy w końcu do pozytywnych rezultatów :]  :bravo:
Rozumiem, że aktualne podłączenie wygląda w ten sposób, a wyłącznik, o który pytasz, to "W2"?

 

wer 1.jpg

 

Warto go mieć, aby natychmiast odłączyć akumulator od instalacji, jednak nie jest on niezbędny, więc to Twój wybór, czy go zamontujesz. Na ogólne działanie wszystkiego nie ma on wpływu.

 

Twoją ostatnią wątpliwość rozumiem w ten sposób, że interesuje Cię, czy w takim podłączeniu, jak masz, gdy przyczepa nie jest podłączona z zewnątrz do sieci ~230 V, czyli zasilanie odbiorników w przyczepie odbywa się wyłącznie z akumulatora, sam zasilacz ("transformator") pobiera jakiś prąd z akumulatora, mimo, że w danej chwili wszystkie inne odbiorniki są w przyczepie wyłączone?

 

Jeśli dobrze zrozumiałem, to odpowiedź brzmi: nie, zasilacz nie pobiera jakiegokolwiek prądu z akumulatora (zero).

 

Oczywiście prawdą jest to, o czym napisał Kol. ed w poscie #26 :ok: , jednak dotyczy to wyłącznie sytuacji, gdy przyczepa w danej chwili jest zasilana z sieci ~230 V (podłączona z zewnątrz).
W takim przypadku, nawet jeśli w przyczepie wszystko jest wyłączone, sam zasilacz pobiera bardzo niewielki prąd, jednak nie pobiera go z akumulatora, a jedynie z sieci ~230 V, więc dla akumulatora jest to praktycznie bez znaczenia. Prąd jest tak mały, że również nie wpływa zauważalnie na zużycie energii, gdy na kempingu są np. liczniki.


Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#28 KrystianC

KrystianC

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 56 postów
  • SkądWawa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Champion
  • Holownik:Volvo S40 II

Napisano 25 kwiecień 2016 - 20:13

Kristofer,tak dokładnie to wygląda tak jak rozysowałes (poza włącznikiem W2) :) działa wszystko bardzo fajnie.

Co do włącznika "W2" to najlepiej żeby był  hebel?czy może być jakiś pstryczek kołyskowy ukryty w szafie? (hebel jeden juz mam do movera)


moje 2 koła - www.motocyklista.net


#29 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8665 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 25 kwiecień 2016 - 21:36

Nie musi być tzw. "hebel", ale on jest niezawodny, natomiast zwykły "pstryczek", jak to określiłeś może być mocno awaryjny w tym zastosowaniu, chyba że znajdziesz jakiś np. samochodowy lub inny zdolny do ciągłego obciążenia min. 10 A albo i więcej dla prądu stałego. To jest z niewielkim zapasem, ale tak być musi, inaczej szybko mogą wypalić się zestyki.

Źle dobrany "pstryczek" i to jeszcze umieszczony w szafie, może się kiedyś tak rozgrzać, że pożaru nie unikniesz.

Wyłącznik wyłącznikowi nie równy, mimo że nazwa ta sama. Nie wiedząc co zastosować, lepiej przedobrzyć, niż źle oszacować.

Zaznaczam, że w przypadku wyrobów "no name", nadruk parametrów z reguły kłamie i zamiast 10 A, okazuje się np. 1 A.

Z tych powodów, polecam Ci "hebel" - będziesz miał pewny wyłącznik i z zapasem na przyszłe modernizacje instalacji.

Koszt, to zaledwie kilkanaście zł., a przy tym dziecinnie prosty montaż. Pamiętaj, że wszystkie przewody powinny mieć odpowiedni przekrój i połączenia nie mogą być wykonane akurat tym, co masz pod ręką.

 

PS

Czy Twoje poprzednie pytanie dobrze odczytałem?


Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#30 KrystianC

KrystianC

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 56 postów
  • SkądWawa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Champion
  • Holownik:Volvo S40 II

Napisano 26 kwiecień 2016 - 07:32

Kristofer,tak ,dobrze zrozumiałeś :) Właściwie drugie pytanie wynika z pierwszego. Nie podłączyłem przełącznika pomiędzy akumulatorem a transformatorem bo nie miałem odpowiedniego :) Stad pytanie,czy transformator bierze prąd gdy akumulator jest bezpośrednio podłączony. Jeżeli nie,nie będę się specjalnie spieszył z montażem,ale jak kupie hebel to podłącze.

dzięki raz jeszcze


Użytkownik KrystianC edytował ten post 26 kwiecień 2016 - 07:32

moje 2 koła - www.motocyklista.net






Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: burstner, champion, mover, akumulator

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych