Skocz do zawartości

Strona używa cookies (ciasteczek). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    Nie pokazuj więcej tej informacji

Zdjęcie

Burstner z moverem - zasilanie 12v ,kilka pytań

burstner champion mover akumulator

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
30 odpowiedzi w tym temacie

#1 KrystianC

KrystianC

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 56 postów
  • SkądWawa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Champion
  • Holownik:Volvo S40 II

Napisano 03 kwiecień 2016 - 22:12

Cześć

Mam Burstnera Champion i kilka pytań dotyczących elektryki.

W przyczepie mam mover ktory jest bezpośrednio podłączony do aku i ładowany ładowarką.(zestaw na zdjęciach niżej)

 

burstner29.JPG

 

burstner30.JPG

 

Niestety nie mam podłączonego napięcia 12v w przyczepie i stąd moje pytanie.

Jaka jest praktyka ? Podłączać sie pod akumulator ten który mam ? Czy dać osobny na elektryke?

Ale jakoś nie pasuje mi ten pomysł targania 2 aku ze sobą.
Niestety nie mam pojęcia ile mover bierze prądu,pewnie dużo.

Pytanie numer dwa
Mam taki zasilacz w szafie przyczepy (pierwsze zdjęcie pożyczyłem z innego postu dotyczącego elektryki w burstnerze)

Gdy już podłącze akumulator ,to mam bezpośrednio sie wpinać wsuwkami w ten zasilacz?  (tak jak widać na zdjęciu,jest miejsce) ? 

Co w przypadku gdy będe podłączony do prądu ,wtedy zasilacz działa i daje 12v .
Mam tam bezpieczniki,wystarczy je po prostu przełączyć ? 

Może ktoś wie do czego służy czerwony przycisk  ? :)
 

post-16068-0-00746600-1391901446.jpg

 

 

thumb_IMG_7702_1024.jpg

 

dziękuje za rady i pozdrawiam


moje 2 koła - www.motocyklista.net


#2 ekAr

ekAr

    Sympatyk karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 75 postów
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:od inzyniera Striewskiego
  • Holownik:na Hankookach

Napisano 03 kwiecień 2016 - 22:31

Czerwony przycisk to jak dla mnie bezpiecznik automatyczny.


Co ja pacze...


#3 KrystianC

KrystianC

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 56 postów
  • SkądWawa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Champion
  • Holownik:Volvo S40 II

Napisano 04 kwiecień 2016 - 07:55

aha

nic nie napisałem o zapotrzebowaniu na prąd
Oświetlenie,pompki, podładowanie telefonu ipada,ewentualnie małe radio żadnych tv,dvd i jakuzzi ;)


moje 2 koła - www.motocyklista.net


#4 Michalc3

Michalc3

    Maniak karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2451 postów
  • Skądk.Mikołowa G. Śląsk
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Dethleffs Tourist 450 DB
  • Holownik:Peugeot 3008 2.0 HDi

Napisano 04 kwiecień 2016 - 13:01

Ten zasilacz ma wejście na akumulator, czyli jak byś go podpiął, to w chwili, kiedy nie masz 230 V, zasilanie przyczepi zostanie pociągnięte z akumulatora. Jednak, jak przypuszczam, nie będzie przystosowany do doładowania tego akumulatora. Czyli kiedy włączy się 230V, to i tak akumulator raczej nie będzie ładowany. Zresztą bezpiecznik rzędu 6A, a tak na prawdę zasilacz przystosowany na ciągłą pracę 5A nie daje wiele możliwości. Jeśli weźmiesz pod uwagę, że oświetlenie możesz mieć np. na 3 żarówki po 20W każda, to już masz pełne obciążenie 60W. Tak, że krucho. Pytanie jak z oświetleniem w Twojej przyczepie, czy jest zasilane na 12V, czy też z 230. Jeśli to drugie (a tak właśnie przypuszczam), to musiałbyś przerobić instalację, żeby ją zasilać z akumulatora 12V. A wtedy ten zasilaczyk raczej nie wystarczy. On raczej jest przystosowany do tego, żebyś miał wodę w kranie i tyle. Ale niech się jeszcze mądrzejsi w tej kwestii wypowiedzą.



#5 KrystianC

KrystianC

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 56 postów
  • SkądWawa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Champion
  • Holownik:Volvo S40 II

Napisano 04 kwiecień 2016 - 13:13

cześć Michał
Oświetlenie mam na 12v i działa dobrze,właśnie 230 jest wpięte w ten zasilacz i rozprowadzane z niego jest 12v.Działają pompki i większość żarówek Pytanie moje było czy mogę pod te same złącza podpiąć akumulator 12v ..i co w przypadku gdy podłącze sie pod 230?


moje 2 koła - www.motocyklista.net


#6 Michalc3

Michalc3

    Maniak karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2451 postów
  • Skądk.Mikołowa G. Śląsk
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Dethleffs Tourist 450 DB
  • Holownik:Peugeot 3008 2.0 HDi

Napisano 04 kwiecień 2016 - 14:01

Możesz się podpiąć. Jak zabraknie prądu, będziesz miał zasilanie z akumulatora. Tyle tylko, że nie spodziewałbym się zasilania akumulatora na tyle, żeby go doładowało. Pytanie, co masz w tej chwili podpięte pod wejście akumulatora, bo ze zdjęcia wynika, że coś tam jest podpięte.

 

A!! jeszcze jedno. Piszesz, że korzystasz z movera. Żeby przypadkiem nie przyszło Ci na myśl podłączenie movera przez ten zasilacz. On musi być zasilany bezpośrednio z akumulatora. Zaś akumulator może być dodatkowym zasilaniem awaryjnym przyczepki.


Użytkownik Michalc3 edytował ten post 04 kwiecień 2016 - 14:03


#7 KrystianC

KrystianC

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 56 postów
  • SkądWawa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Champion
  • Holownik:Volvo S40 II

Napisano 04 kwiecień 2016 - 14:45

Możesz się podpiąć. Jak zabraknie prądu, będziesz miał zasilanie z akumulatora. Tyle tylko, że nie spodziewałbym się zasilania akumulatora na tyle, żeby go doładowało. Pytanie, co masz w tej chwili podpięte pod wejście akumulatora, bo ze zdjęcia wynika, że coś tam jest podpięte.

 

A!! jeszcze jedno. Piszesz, że korzystasz z movera. Żeby przypadkiem nie przyszło Ci na myśl podłączenie movera przez ten zasilacz. On musi być zasilany bezpośrednio z akumulatora. Zaś akumulator może być dodatkowym zasilaniem awaryjnym przyczepki.Micha

Michał nie do końca sie rozumiemy :)

Postaram sie sprostować.

Zdjęcia po kolei od góry 1,2,3,4 przedstawiają

1) akumulator 2)ładowarkę akumulatora 3)zasilacz - transformator 230 -->12v (zdjęcie znalezione na tym forum)  4)zasilacz - transformator 230 -->12v mój w przyczepie taki sam, zdjęcie numer 3 jest lepszej jakości ,dałem poglądowo :)
Akumulator na zdjęciu aktualnie zasila tylko movera.

Moje pytanie nr1 : Czy mogę podpiąć instalacje w przyczepie do tego samego akumulatora,pytanie raczej do tych co mają movera,czy wożą ze sobą 2 akumulatory czy wszystko mają na jednym akumulatorze.

Gdy podłączę się przyczepą pod 230v ,leci on przez zasilacz-transformator (zdjęcie nr.4) dając mi 12v na całą przyczepę.
Moje pytanie nr2 : Czy ten akumulator mogę kabelkami na wsuwki podpiąć do zasilacza-transformatora ze zdjęcia numer 4 :),tylko co w przypadku kiedy będzie podłączony prąd ? beda dublować mi sie napięcia ? :) Czy mam po prostu go na czas podłączenia 230v odłączać od instalacji ? trochę to uciążliwe.

 


moje 2 koła - www.motocyklista.net


#8 strus251

strus251

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3458 postów
  • Telefon:daj znać na PW to prześlę :)
  • SkądŁódzki Wschodni
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Hobby 420
  • Holownik:Nissan X-Trail; 136KM, 314Nm, 2.2 dCi

Napisano 04 kwiecień 2016 - 17:39

Ad. 1.)
Możesz mieć wspólne akku dla cepki i movera. W zasadzie to nie znam nikogo kto ma inaczej.

Ad.2.)
Na podobne pytanie nie doczekałem się jednoznaczej odpowiedzi od roku :(.
Ale przestałem korzystać z 230V więc problem jakby nie palący ;).
Ewentualnie możesz zastosować zabezpieczenie elektryczne (ok. 40zł), które po wykryciu 230V automatycznie odłączy akku z zasilacza (miałem tak zrobić ale założyłem zwykły pstryczek na kabelku. Od roku byłem tylko raz podpięty pod 230V aby sprawdzić czy lodówka działa na 230V a i tak zapomniałem o tym pstryczku i nic się nie stało).

#9 KrystianC

KrystianC

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 56 postów
  • SkądWawa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Champion
  • Holownik:Volvo S40 II

Napisano 04 kwiecień 2016 - 17:46

Ad. 1.)
Możesz mieć wspólne akku dla cepki i movera. W zasadzie to nie znam nikogo kto ma inaczej.

Ad.2.)
Na podobne pytanie nie doczekałem się jednoznaczej odpowiedzi od roku :(.
Ale przestałem korzystać z 230V więc problem jakby nie palący ;).
Ewentualnie możesz zastosować zabezpieczenie elektryczne (ok. 40zł), które po wykryciu 230V automatycznie odłączy akku z zasilacza (miałem tak zrobić ale założyłem zwykły pstryczek na kabelku. Od roku byłem tylko raz podpięty pod 230V aby sprawdzić czy lodówka działa na 230V a i tak zapomniałem o tym pstryczku i nic się nie stało).

Dałbym lajka za Ad.1 gdyby była taka opcja ;)
co do A.d.2  co to za zabezpieczenie ? podeślesz jakiś namiar ?

Pstryczek jest wyjściem,ale staram się takie rzeczy automatyzować żeby o nich nie pamiętać za każdym razem :)


moje 2 koła - www.motocyklista.net


#10 strus251

strus251

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3458 postów
  • Telefon:daj znać na PW to prześlę :)
  • SkądŁódzki Wschodni
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Hobby 420
  • Holownik:Nissan X-Trail; 136KM, 314Nm, 2.2 dCi

Napisano 04 kwiecień 2016 - 19:03

Jasne, tylko przez telefon nie znajde.
Puść mi PW abym pamiętał ;-).

To taki przełącznik zwarty 12V 30A (ja taki znalazłem) z cewką sterowaną 230V.
Wygłąda jak bezpiecznik "S-ka" domowy.
Na cewkę podłączasz 230 (tzw. + i -) a na wyjściu dajesz +12.
Na stałe jest on zwarty czyli podaje 12V a w momencie otrzymania 230V na cewkę jest rozłączany.
W ten sposób jak podepniesz 230V to cewka rozłącza 12V.



#11 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8665 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 05 kwiecień 2016 - 01:50

Cześć

Mam Burstnera Champion i kilka pytań dotyczących elektryki.

 

Witam!
Pierwsza sprawa: akumulator wygląda na standardowy, z płynnym elektrolitem - polecam przeczytanie tematu:
http://forum.karawan...post__p__233321
Druga sprawa, czyli Twoje pytania ;)
Napęd przyczepy w zależności od typu, producenta, wykonania i warunków pracy, może pobierać chwilowo od ok. 50 do 120 A, więc bardzo dużo.
Do zasilacza podłączasz się tak, jak narysowałem.

 

Zasilacz_KA60_podłączenie.jpg

Ponieważ piszesz, że w przyczepie nie masz zasilania 12 V, gdy nie jest podłączona do prądu, to wnioskuję, że również gdy jest podłączona do samochodu.
W związku z tym, najprostszym rozwiązaniem będzie odłączenie od zasilacza przewodu oznaczonego czerwonym krzyżykiem i podłączenie w to miejsce plusa z akumulatora przyczepy. Nie wiem, jakie będą odległości podłączeń od accu (długości przewodów), ale przypuszczam, że dla prądu max 5A, który daje ten zasilacz, 4 mm² powinny wystarczyć. :hmm:
Przy takim podłączeniu, wszystko powinno działać automatycznie, czyli przyłączenie przyczepy do zewnętrznej sieci ~230 V spowoduje zadziałanie wewnętrznego przekaźnika zasilacza, czyli odłączenie odbiorników od accu i przyłączenie ich do zasilacza. Odłączenie przyczepy od sieci ~230 V przywróci stan poprzedni, czyli zasilanie z "przyczepowego" accu. Oczywiście główny włącznik zasilacza musi być zawsze w pozycji "włączony".
Ładowarka widoczna na fotce, powinna być na stałe podłączona do  zacisków accu oraz do gniazda sieci ~230 V, aby zaczęła ładowanie accu natychmiast, gdy przyczepę podepniesz do ~230 V.
Czerwony przycisk, choć to automat, nie jest bezpiecznikiem automatycznym. To tzw. "termik", czyli zabezpieczenie termiczne transformatora przed przegrzaniem - patrz opis na rysunku.

Mam nadzieję, że dzięki wszystkim odpowiedziom, dasz teraz radę :ok:


Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#12 KrystianC

KrystianC

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 56 postów
  • SkądWawa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Champion
  • Holownik:Volvo S40 II

Napisano 05 kwiecień 2016 - 08:51

Cześć Kristofer

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedz,dużo mi to wyjaśnia,kilka odpowiedzi uzupełniających temat.

 

 

Pierwsza sprawa: akumulator wygląda na standardowy, z płynnym elektrolitem - polecam przeczytanie tematu:

 

Przestudiowałem,BARDZO CENNE informacje,sprawdzę ten aku,ale prawdopodobnie szykuje mi się kolejny wydatek na akumulator żelowy,polecisz jakiś (pojemność,firma) do movera i instalacji ?(prąd z aku będę używał na wypadach weekendowych w las)

 

Ponieważ piszesz, że w przyczepie nie masz zasilania 12 V, gdy nie jest podłączona do prądu, to wnioskuję, że również gdy jest podłączona do samochodu.

Wtyczkę mam 7 pinową, prądu więc nie ma
 

 

Nie wiem, jakie będą odległości podłączeń od accu (długości przewodów), ale przypuszczam, że dla prądu max 5A, który daje ten zasilacz, 4 mm² powinny wystarczyć. :hmm:

Odległość będzie nie większa jak metr.
 

 

Ładowarka widoczna na fotce, powinna być na stałe podłączona do  zacisków accu oraz do gniazda sieci ~230 V, aby zaczęła ładowanie accu natychmiast, gdy przyczepę podepniesz do ~230 V.

 

Jest tak aktualnie podłączona i ładuje akumulator.

 

 

 

 


moje 2 koła - www.motocyklista.net


#13 KrystianC

KrystianC

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 56 postów
  • SkądWawa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Champion
  • Holownik:Volvo S40 II

Napisano 05 kwiecień 2016 - 11:09

(nie można edytować swoich wypowiedzi a przydało by mi sie teraz)

 

Kristofer jeszcze pytanko mam jedno,jak by wyglądało podłączenie Solara do mojej instalacji ? Gdzie by w moim przypadku było wpięcie ?


moje 2 koła - www.motocyklista.net


#14 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8665 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 06 kwiecień 2016 - 04:19

Przestudiowałem,BARDZO CENNE informacje,sprawdzę ten aku,ale prawdopodobnie szykuje mi się kolejny wydatek na akumulator żelowy,polecisz jakiś (pojemność,firma) do movera i instalacji ?(prąd z aku będę używał na wypadach weekendowych w las)

 

O akumulatorach jest mnóstwo tematów - postaraj się znaleźć i poczytać. Pojemność zależy głównie od Twoich potrzeb energetycznych i takim wyliczeniem należy się kierować (też wszystko jest na forum opisane). Możesz kupić również accu AGM w wykonaniu VRLA - będzie tańszy od żelowego.


Odległość będzie nie większa jak metr.

 

OK


Jest tak aktualnie podłączona i ładuje akumulator.

 

OK


Kristofer jeszcze pytanko mam jedno,jak by wyglądało podłączenie Solara do mojej instalacji ? Gdzie by w moim przypadku było wpięcie ?

 

Zasilacz_KA60_podłączenie_PV.jpg


Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#15 KrystianC

KrystianC

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 56 postów
  • SkądWawa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Burstner Champion
  • Holownik:Volvo S40 II

Napisano 06 kwiecień 2016 - 07:39

Dziękuje. Przy pierwszej możliwej okazji stawiam piwo:)

moje 2 koła - www.motocyklista.net






Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: burstner, champion, mover, akumulator

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych