Skocz do zawartości
KrystianC

Burstner z moverem - zasilanie 12v ,kilka pytań

Rekomendowane odpowiedzi

KrystianC

Cześć

Mam Burstnera Champion i kilka pytań dotyczących elektryki.

W przyczepie mam mover ktory jest bezpośrednio podłączony do aku i ładowany ładowarką.(zestaw na zdjęciach niżej)

 

burstner29.JPG

 

burstner30.JPG

 

Niestety nie mam podłączonego napięcia 12v w przyczepie i stąd moje pytanie.

Jaka jest praktyka ? Podłączać sie pod akumulator ten który mam ? Czy dać osobny na elektryke?

Ale jakoś nie pasuje mi ten pomysł targania 2 aku ze sobą.
Niestety nie mam pojęcia ile mover bierze prądu,pewnie dużo.

Pytanie numer dwa
Mam taki zasilacz w szafie przyczepy (pierwsze zdjęcie pożyczyłem z innego postu dotyczącego elektryki w burstnerze)

Gdy już podłącze akumulator ,to mam bezpośrednio sie wpinać wsuwkami w ten zasilacz?  (tak jak widać na zdjęciu,jest miejsce) ? 

Co w przypadku gdy będe podłączony do prądu ,wtedy zasilacz działa i daje 12v .
Mam tam bezpieczniki,wystarczy je po prostu przełączyć ? 

Może ktoś wie do czego służy czerwony przycisk  ? :)
 

post-16068-0-00746600-1391901446.jpg

 

 

thumb_IMG_7702_1024.jpg

 

dziękuje za rady i pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ekAr

Czerwony przycisk to jak dla mnie bezpiecznik automatyczny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
KrystianC

aha

nic nie napisałem o zapotrzebowaniu na prąd
Oświetlenie,pompki, podładowanie telefonu ipada,ewentualnie małe radio żadnych tv,dvd i jakuzzi ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Michalc3

Ten zasilacz ma wejście na akumulator, czyli jak byś go podpiął, to w chwili, kiedy nie masz 230 V, zasilanie przyczepi zostanie pociągnięte z akumulatora. Jednak, jak przypuszczam, nie będzie przystosowany do doładowania tego akumulatora. Czyli kiedy włączy się 230V, to i tak akumulator raczej nie będzie ładowany. Zresztą bezpiecznik rzędu 6A, a tak na prawdę zasilacz przystosowany na ciągłą pracę 5A nie daje wiele możliwości. Jeśli weźmiesz pod uwagę, że oświetlenie możesz mieć np. na 3 żarówki po 20W każda, to już masz pełne obciążenie 60W. Tak, że krucho. Pytanie jak z oświetleniem w Twojej przyczepie, czy jest zasilane na 12V, czy też z 230. Jeśli to drugie (a tak właśnie przypuszczam), to musiałbyś przerobić instalację, żeby ją zasilać z akumulatora 12V. A wtedy ten zasilaczyk raczej nie wystarczy. On raczej jest przystosowany do tego, żebyś miał wodę w kranie i tyle. Ale niech się jeszcze mądrzejsi w tej kwestii wypowiedzą.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
KrystianC

cześć Michał
Oświetlenie mam na 12v i działa dobrze,właśnie 230 jest wpięte w ten zasilacz i rozprowadzane z niego jest 12v.Działają pompki i większość żarówek Pytanie moje było czy mogę pod te same złącza podpiąć akumulator 12v ..i co w przypadku gdy podłącze sie pod 230?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Michalc3

Możesz się podpiąć. Jak zabraknie prądu, będziesz miał zasilanie z akumulatora. Tyle tylko, że nie spodziewałbym się zasilania akumulatora na tyle, żeby go doładowało. Pytanie, co masz w tej chwili podpięte pod wejście akumulatora, bo ze zdjęcia wynika, że coś tam jest podpięte.

 

A!! jeszcze jedno. Piszesz, że korzystasz z movera. Żeby przypadkiem nie przyszło Ci na myśl podłączenie movera przez ten zasilacz. On musi być zasilany bezpośrednio z akumulatora. Zaś akumulator może być dodatkowym zasilaniem awaryjnym przyczepki.

Edytowane przez Michalc3

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
KrystianC

Możesz się podpiąć. Jak zabraknie prądu, będziesz miał zasilanie z akumulatora. Tyle tylko, że nie spodziewałbym się zasilania akumulatora na tyle, żeby go doładowało. Pytanie, co masz w tej chwili podpięte pod wejście akumulatora, bo ze zdjęcia wynika, że coś tam jest podpięte.

 

A!! jeszcze jedno. Piszesz, że korzystasz z movera. Żeby przypadkiem nie przyszło Ci na myśl podłączenie movera przez ten zasilacz. On musi być zasilany bezpośrednio z akumulatora. Zaś akumulator może być dodatkowym zasilaniem awaryjnym przyczepki.Micha

Michał nie do końca sie rozumiemy :)

Postaram sie sprostować.

Zdjęcia po kolei od góry 1,2,3,4 przedstawiają

1) akumulator 2)ładowarkę akumulatora 3)zasilacz - transformator 230 -->12v (zdjęcie znalezione na tym forum)  4)zasilacz - transformator 230 -->12v mój w przyczepie taki sam, zdjęcie numer 3 jest lepszej jakości ,dałem poglądowo :)

Akumulator na zdjęciu aktualnie zasila tylko movera.

Moje pytanie nr1 : Czy mogę podpiąć instalacje w przyczepie do tego samego akumulatora,pytanie raczej do tych co mają movera,czy wożą ze sobą 2 akumulatory czy wszystko mają na jednym akumulatorze.

Gdy podłączę się przyczepą pod 230v ,leci on przez zasilacz-transformator (zdjęcie nr.4) dając mi 12v na całą przyczepę.

Moje pytanie nr2 : Czy ten akumulator mogę kabelkami na wsuwki podpiąć do zasilacza-transformatora ze zdjęcia numer 4 :),tylko co w przypadku kiedy będzie podłączony prąd ? beda dublować mi sie napięcia ? :) Czy mam po prostu go na czas podłączenia 230v odłączać od instalacji ? trochę to uciążliwe.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
strus251

Ad. 1.)

Możesz mieć wspólne akku dla cepki i movera. W zasadzie to nie znam nikogo kto ma inaczej.

 

Ad.2.)

Na podobne pytanie nie doczekałem się jednoznaczej odpowiedzi od roku :(.

Ale przestałem korzystać z 230V więc problem jakby nie palący ;).

Ewentualnie możesz zastosować zabezpieczenie elektryczne (ok. 40zł), które po wykryciu 230V automatycznie odłączy akku z zasilacza (miałem tak zrobić ale założyłem zwykły pstryczek na kabelku. Od roku byłem tylko raz podpięty pod 230V aby sprawdzić czy lodówka działa na 230V a i tak zapomniałem o tym pstryczku i nic się nie stało).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
KrystianC

Ad. 1.)

Możesz mieć wspólne akku dla cepki i movera. W zasadzie to nie znam nikogo kto ma inaczej.

 

Ad.2.)

Na podobne pytanie nie doczekałem się jednoznaczej odpowiedzi od roku :(.

Ale przestałem korzystać z 230V więc problem jakby nie palący ;).

Ewentualnie możesz zastosować zabezpieczenie elektryczne (ok. 40zł), które po wykryciu 230V automatycznie odłączy akku z zasilacza (miałem tak zrobić ale założyłem zwykły pstryczek na kabelku. Od roku byłem tylko raz podpięty pod 230V aby sprawdzić czy lodówka działa na 230V a i tak zapomniałem o tym pstryczku i nic się nie stało).

Dałbym lajka za Ad.1 gdyby była taka opcja ;)

co do A.d.2  co to za zabezpieczenie ? podeślesz jakiś namiar ?

Pstryczek jest wyjściem,ale staram się takie rzeczy automatyzować żeby o nich nie pamiętać za każdym razem :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
strus251

Jasne, tylko przez telefon nie znajde.

Puść mi PW abym pamiętał ;-).

 

To taki przełącznik zwarty 12V 30A (ja taki znalazłem) z cewką sterowaną 230V.

Wygłąda jak bezpiecznik "S-ka" domowy.

Na cewkę podłączasz 230 (tzw. + i -) a na wyjściu dajesz +12.

Na stałe jest on zwarty czyli podaje 12V a w momencie otrzymania 230V na cewkę jest rozłączany.

W ten sposób jak podepniesz 230V to cewka rozłącza 12V.

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

Cześć

Mam Burstnera Champion i kilka pytań dotyczących elektryki.

 

Witam!

Pierwsza sprawa: akumulator wygląda na standardowy, z płynnym elektrolitem - polecam przeczytanie tematu:

http://forum.karawaning.pl/topic/9862-akumulator-w-przyczepie-a-nasze-bezpieczenstwo/page__view__findpost__p__233321

Druga sprawa, czyli Twoje pytania ;)

Napęd przyczepy w zależności od typu, producenta, wykonania i warunków pracy, może pobierać chwilowo od ok. 50 do 120 A, więc bardzo dużo.

Do zasilacza podłączasz się tak, jak narysowałem.

 

post-8228-0-07644600-1459817262_thumb.jpg

Ponieważ piszesz, że w przyczepie nie masz zasilania 12 V, gdy nie jest podłączona do prądu, to wnioskuję, że również gdy jest podłączona do samochodu.

W związku z tym, najprostszym rozwiązaniem będzie odłączenie od zasilacza przewodu oznaczonego czerwonym krzyżykiem i podłączenie w to miejsce plusa z akumulatora przyczepy. Nie wiem, jakie będą odległości podłączeń od accu (długości przewodów), ale przypuszczam, że dla prądu max 5A, który daje ten zasilacz, 4 mm² powinny wystarczyć. :hmm:

Przy takim podłączeniu, wszystko powinno działać automatycznie, czyli przyłączenie przyczepy do zewnętrznej sieci ~230 V spowoduje zadziałanie wewnętrznego przekaźnika zasilacza, czyli odłączenie odbiorników od accu i przyłączenie ich do zasilacza. Odłączenie przyczepy od sieci ~230 V przywróci stan poprzedni, czyli zasilanie z "przyczepowego" accu. Oczywiście główny włącznik zasilacza musi być zawsze w pozycji "włączony".

Ładowarka widoczna na fotce, powinna być na stałe podłączona do  zacisków accu oraz do gniazda sieci ~230 V, aby zaczęła ładowanie accu natychmiast, gdy przyczepę podepniesz do ~230 V.

Czerwony przycisk, choć to automat, nie jest bezpiecznikiem automatycznym. To tzw. "termik", czyli zabezpieczenie termiczne transformatora przed przegrzaniem - patrz opis na rysunku.

Mam nadzieję, że dzięki wszystkim odpowiedziom, dasz teraz radę :ok:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
KrystianC

Cześć Kristofer

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedz,dużo mi to wyjaśnia,kilka odpowiedzi uzupełniających temat.

 

 

Pierwsza sprawa: akumulator wygląda na standardowy, z płynnym elektrolitem - polecam przeczytanie tematu:

 

Przestudiowałem,BARDZO CENNE informacje,sprawdzę ten aku,ale prawdopodobnie szykuje mi się kolejny wydatek na akumulator żelowy,polecisz jakiś (pojemność,firma) do movera i instalacji ?(prąd z aku będę używał na wypadach weekendowych w las)

 

Ponieważ piszesz, że w przyczepie nie masz zasilania 12 V, gdy nie jest podłączona do prądu, to wnioskuję, że również gdy jest podłączona do samochodu.

Wtyczkę mam 7 pinową, prądu więc nie ma
 

 

Nie wiem, jakie będą odległości podłączeń od accu (długości przewodów), ale przypuszczam, że dla prądu max 5A, który daje ten zasilacz, 4 mm² powinny wystarczyć. :hmm:

Odległość będzie nie większa jak metr.
 

 

Ładowarka widoczna na fotce, powinna być na stałe podłączona do  zacisków accu oraz do gniazda sieci ~230 V, aby zaczęła ładowanie accu natychmiast, gdy przyczepę podepniesz do ~230 V.

 

Jest tak aktualnie podłączona i ładuje akumulator.

 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
KrystianC

(nie można edytować swoich wypowiedzi a przydało by mi sie teraz)

 

Kristofer jeszcze pytanko mam jedno,jak by wyglądało podłączenie Solara do mojej instalacji ? Gdzie by w moim przypadku było wpięcie ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

Przestudiowałem,BARDZO CENNE informacje,sprawdzę ten aku,ale prawdopodobnie szykuje mi się kolejny wydatek na akumulator żelowy,polecisz jakiś (pojemność,firma) do movera i instalacji ?(prąd z aku będę używał na wypadach weekendowych w las)

 

O akumulatorach jest mnóstwo tematów - postaraj się znaleźć i poczytać. Pojemność zależy głównie od Twoich potrzeb energetycznych i takim wyliczeniem należy się kierować (też wszystko jest na forum opisane). Możesz kupić również accu AGM w wykonaniu VRLA - będzie tańszy od żelowego.

Odległość będzie nie większa jak metr.

 

OK

Jest tak aktualnie podłączona i ładuje akumulator.

 

OK

Kristofer jeszcze pytanko mam jedno,jak by wyglądało podłączenie Solara do mojej instalacji ? Gdzie by w moim przypadku było wpięcie ?

 

post-8228-0-50635800-1459912782_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
KrystianC

Dziękuje. Przy pierwszej możliwej okazji stawiam piwo:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×