Skocz do zawartości

AL-KO ATC - system zapobiegający wężykowaniu


maarec

Rekomendowane odpowiedzi

Tak przy okazji to dmc przyczepy tu jest zaletą w sumie bo im cięższa tym stabilniejsza i mniej podatna na różne "podmuchy". Przeglądałem forum Caravaning Club w UK i dużo ludzi też potwierdza, że jeśli przyczepa jest bliska maksu samochodu to atc jest niezastąpione i wielu ludziom tyłki uratowało. Nic nowego pewno nie napiszę ale to zwykłe prawa fizyki lekka przyczepa ma mniejsza szansę wężykując wywalić auto niż ciężka. Dlatego taka elektroniczna "smycz" jest bardzo wskazana.

 

Ciężar pośrednio tak ale większe znaczenie mają tak jak u Ciebie 2 osie i rozstaw kół z automatu większy. Jeździłem kiedyś 2-osiówką twojej  wielkości i zdecydowanie lepiej się z nią jechało. Tyle tylko ,że wtedy musi już być "poważny" holownik.

ATC - to nie wymaga reklamy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drążąc dalej ten temat to znalazłem informację, że większość problemów z ATC wynika z niewłaściwego montażu i kalibracji systemu, seryjne montowane są obecnie praktycznie bezawaryjne, bo nie bardzo ma co się tam psuć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeglądałem dzisiaj sporo przyczepek na mobile.

Rzeczywiście wiele marek występuje już z ATC jako pojazdy nowe.

Nie dam sobie tylko ręki obciąć czy to wyposażenie jest fabryczne bo taką politykę powziął producent ( najczęściej w spaśniejszych i większych) czy może to co widziałem to konfiguracja indywidualna  dealerów "na stok".

Tak to wygląda przynajmniej na rynku niemieckim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Temat trochę przycichł. Zamówiłem Al-ko ATC, tu gdzie cena detaliczna z allegro była najtańsza (2500zł). Montaż być może przed majówką, kwestia czy zestaw do mojej przyczepy dotrze na czas.

 

negocjacji cenowych nie było jak robić, inne firmy chciały od 3000 do 4500zł + montaż, jedna "po znajomościach" 2650zł.

 

podzielę się wrażeniami jak tylko będzie po montażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Temat trochę przycichł. Zamówiłem Al-ko ATC, tu gdzie cena detaliczna z allegro była najtańsza (2500zł). Montaż być może przed majówką, kwestia czy zestaw do mojej przyczepy dotrze na czas.

 

negocjacji cenowych nie było jak robić, inne firmy chciały od 3000 do 4500zł + montaż, jedna "po znajomościach" 2650zł.

 

podzielę się wrażeniami jak tylko będzie po montażu.

Zamontowane? Sprawdzone? Można wiedzieć gdzie montowałeś? Jeśli nie chcesz robić reklamy to proszę napisz na PW- będę wdzięczny!!!

Pozdrówka!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ATC zamontowane kilka dni temu. Tym razem dostawa była prawidłowa, montaż też. Urządzenie działa, po podpięciu wtyczki 13 pin do auta dioda miga, słychać pracę silniczka w mechanizmie i po chwili lampka pali się na zielono.

 

Na dzień dzisiejszy to wszystko, testów na drodze mam nadzieję nie przeprowadzać, dzisiaj jadę w krótką trasę 120km lecz drogami lokalnymi. Niedługo wczasy i będzie pod 3000 km - również mam nadzieję nie sprawdzać czy działa, ale spokojniej pojadę wiedząc, że system jest na pokładzie :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

miało nie być testów a jednak jeden był. Urządzenie jest, działa - nawet wtedy kiedy nie do końca powinno :). Pokonywałem zestawem podwójną szykanę przy prędkości lekko ponad 80kmh, droga była całkowicie pusta więc lekko ściąłem zakręty, lecz minimalnie przyczepa wychyliła się szybko w obu kierunkach. Niczego się nie spodziewając, trzymając nogę na gazie poczułem jak przyczepa zahamowała na ułamek sekundy - tak jakby silnik na chwilę utracił moc. Po tym jednym przyhamowaniu zestaw pojechał dalej. System działa, oby nie był potrzebny.

Edytowane przez maarec (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekonałeś mnie! Chyba faktycznie lepiej poświęcić 3 koła niż poświęcić coś więcej...

Napisałem Ci wiadomość na PW- możesz sprawdzić i odpisać, pleeeaaaassssse:)

Dzięki z góry i pozdrówka!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopisze od  siebie   

 

system  ATC    firmy  AL-KO   ma  jedną  wadę   dość istotną     pasuje  tylko  do    osi   AL-KO     to  tak z praktycznego  doświadczenia 

 

 

 

oś  typu BPW    ma  inne  mocowania  linek   szerszy rozstaw    inny system   mocowania linek  z hamulcem  najazdowym .przy  gotowym  zestawie  fabrycznie  przygotowanych elementach    do takiej osi    tego systemu  nie da się zamontować 

 

 

ale  jeśli mamy  oś  al-ko    to  wszystko  ładnie  pasuje    a  montowanie  to  czysta   przyjemność 

 

producent   ATC   zaleca  podpinanie  bezpośrednio  do  gniazda  13pin    acz  nie  wyklucza  montowanie  do   aku  w przyczepie jednocześnie  proponuje instalowanie   dodatkowego  systemu  zabezpieczenia  układu  elektrycznego   

Edytowane przez andrewa1 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Minęło kilka miesięcy i tysięcy kilometrów.

 

System ani razu nie zadziałał na autostradzie w sytuacji do której został stworzony i zamontowany przeze mnie. Czemu ?:

 

- moja przyczepa ma bardzo dobry układ na rozmieszczenie ładunków, oś jest mocno dociążona, tył prawie pusty + 1 rower na tylnej ścianie, przód ciężki

- zawsze pilnuję załadowania na hak rzędu 75-90kg

- nowa kula haka, nowy aks 3004

- nowa oś, hamulce i amortyzatory

- holownik, przeważnie załadowany na ok 2000-2200kg

 

Podczas wyjazdu do Chorwacji i innych przejazdów autostradowych w PL (łącznie to już ponad 4000km) przyczepa ani razu nie wężykowała z powodu prędkości i wiatru. W lekkie wibracje wpadła przy dojeżdżaniu do ciężarówki lawety, na której były samochody ustawione pod dużym skosem i ich dachy bardzo mieszały powietrze za sobą. Musiałem zjechać na pas obok i wyprzedzić, inaczej bujało już prawie z 200metrów.

 

System zadziałał kilka razy, głównie na PL i HU drogach lokalnych, gdzie na wyjściu z jednego zakrętu pojawiał się drugi i przyczepa tańczyła za samochodem, system widział to jako wężykowanie i momentalnie załączał hamulce, z racji prędkości nie było dymu w lusterkach, ale uczucie zaciągniętego na max ręcznego na ułamek sekundy.

 

Czy warto montować ? - warto, ja dalej mam nadzieję, że nie doprowadzę do sytuacji, w której system zadziała mi przykładowo przy 90kmh lub więcej. Jadę spokojniej, kiedy wiem, że mam margines błędu głównie przy niespodziewanych bocznych podmuchach.

 

Awaryjność - ok 2-3 razy na postojach zauważyłem, że lampka kontrolna świeci się na czerwono, szybkie restart urządzenia i działało dalej poprawnie. Powodem może być gniazdo 13 pin holownika, wstyd się przyznać ale nie zaglądałem o niego od 2013r w temacie czyszczenia.

 

Jest wstępny plan zasilenia ATC z akumulatora w przyczepie, który służy do movera i niczego więcej, system jest na tyle oszczędny w poborze prądu, że nie widzę problemu z takim połączeniem.

 

Myślę jeszcze, czy ze względów bezpieczeństwa nie połączyć systemu ze światłami stop w przyczepie, jakby przydarzyła się awaria i hamowanie awaryjne lub po prostu system ratował przed wężykowaniem, fajnie by było aby jakaś ciężarówka z tyłu nie zakończyła naszej podróży po planecie Ziemia.

 

Jakieś pytania ? chętnie odpowiem.

Edytowane przez maarec (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.