Skocz do zawartości
maarec

AL-KO ATC - system zapobiegający wężykowaniu

Rekomendowane odpowiedzi

maarec

Większość z forumowiczów na pewno słyszała o takim urządzeniu, oglądało filmiki na youtubie i wie o czym mowa.

 

a moje pytanie brzmi, czy ktoś miał okazję testować urządzenie, lub jeździ z nim na co dzień  w swojej przyczepie ?

 

widziałem, że kilka przyczep w Polskich wypożyczalniach ma założony ten system, więc jest jakaś szansa, że znajdzie się użytkownik.

 

Kwota do wydania jest nie mała 2500zł + montaż. Fajnie byłoby usłyszeć opinie użytkowników przed wydaniem takiej kwoty.

 

dla mnie system ma same zalety, z wad wyliczyłbym cenę oraz możliwość uszkodzenia opon(y)  przy doprowadzeniu do sytuacji krytycznej.

 

nawet na filmikach pokazowych widać, jak koło zatrzymuje się na ułamek sekundy i miejscowo opona jest ścierana. Wiadomo, że lepiej stracić, zaryzykować wystrzał opony niż np dachowanie przyczepy i zestawu.
 

 

może, opinie zza zachodniej granicy  ? gdzie z racji ceny urządzenia pewnie jest popularniejsze ?

 

P.S. nie zamierzam zakładać układu aby podnieść prędkość przejazdową, po prostu chcę bezpiecznie okiełznać 1700kg na haku.

 

 

Dla tych którzy nie wiedzą wklejam opis ze strony klaja.pl :

 

System ATC do przyczep Hobby o DMC 1301 - 1600 na oś pojedynczą. 

Głównym zadaniem nowego, elektromechanicznego systemu AL-KO Trailer Control ATC jest kontrola i poprawa warunków jazdy, z założenia dość ciężkim zestawem składającym się z samochodu i przyczepy kempingowej lub towarowej. ATC jest dość prosty, a zarazem genialny, gdyż nieustannie monitoruje stabilność prowadzonego przez Ciebie pojazdu, zapobiegając jego zarzucaniu lub wężykowaniu.

Dlaczego warto używać ATC?

System nieustannie kontroluje warunki jazdy przyczepy na drodze. Kiedy wykryje nasilające się wychylenia poprzeczne przyczepy, delikatnie przyhamowuje prowadzony przez Ciebie zestaw. Z dość niebezpiecznymi sytuacjami na drodze możesz mieć do czynienia w chwili zetknięcia się przyczepy z silnym wiatrem, który wywołuje kołysanie lub mokrą nawierzchnią jezdni, kiedy o wychylenia masywnej przyczepy nie trudno. Z podobnie niepożądanymi reakcjami pojazdu możesz mieć do czynienia podczas manewru mijania napotkanej przeszkody. Automatyczny system antypoślizgowy ATC rejestruje każde niepożądane, a zarazem nieprawidłowe wychylenie przyczepy zapobiegając jej zarzucaniu. Uruchamia się natychmiast i delikatnie wyhamowuje prowadzony zestaw - dbając o bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników ruchu drogowego.

Zasada działania ATC

ATC został wyposażony w system czujników, które kontrolują położenie i ruch przyczepy w czasie jazdy, a w razie konieczności generują sygnał, informujący o stateczności w danym momencie. Al-KO ATC jest antypoślizgowym system bezpieczeństwa awaryjnego, który łączy się z samochodem za pomocą normalnych 12S i kabli połączeniowych 12N. ATC jest podłączone do puszki rozdzielaczej w przyczepie i w czasie jazdy pobiera prąd stały z plusa wtyczki o 13-stu pinach. Kiedy system jest "podłączony" to AL-KO ATC automatycznie rozpoczyna test "przed startem". Kiedy ten test jest kompletny, zauważysz, że światła LED na urządzeniu najazdowym zmieniają kolor z czerwonego na zielony. Jest to informacja dla Ciebie, iż system monitorowania przyczepy jest "gotowy do podróży".

Kompletny układ czujników ATC, elektroniczne sterowanie oraz silnik elektryczny do uruchamiania hamulców mieszczą się w zwartej obudowie, którą stosunkowo niewielkim nakładem można zainstalować z tyłu osi, połączyć z hamulcami oraz obwodem elektrycznym przyczepy - źródłem zasilania (wtyczka 13 biegunowa).

Po podłączeniu wtyczki do gniazda samochodu system ATC przeprowadza automatycznie test: uruchamia jednokrotnie hamulce, sprawdza czujniki i poprawność działania systemu. Dodatkowo zamontowana dioda na urządzeniu najazdowym pokazuje gotowość systemu. Natomiast w kabinie samochodu można zamontować bezprzewodowy ATC-Display, który monitoruje pracę systemu.

Zalety systemu ATC

ATC jest awaryjnym systemem sterowania i staje się aktywny automatycznie, gdy zestaw pojazdu z przyczepą znajdzie się w krytycznej sytuacji, to znaczy, gdy ruchy wahadłowe przyczepy osiągają niebezpieczny poziom. Siedząc w samochodzie odczujesz jego działanie jako łagodne hamowanie zestawu. Warto w tym miejscu podkreślić, że operacja hamowania trwa tylko kilka sekund. Tyle czasu wystarczy, aby przywrócić kontrolę i doprowadzić samochód i przyczepę z powrotem do bezpiecznego stanu jazdy. ATC jest niezastąpiony kiedy napotykasz nierówności czy masz do czynienia z trudnymi warunkami jazdy związanymi z mokrą nawierzchnią szosy- reasumując doskonale sprawdzi się w każdych warunkach i we wszystkich sytuacjach drogowych. AL-KO ATC zapobiega zarzucaniu przyczepy ATC, stabilizacyjny system AL-KO, może być dodatkowo zastosowany do systemu ESP przyczepy, jaki jest oferowany przez niektórych sprzedawców aut.

Dzięki AL-KO Trailer Control ATC zyskasz możliwość stabilnej, bezpiecznej jazdy przyczepą towarową lub kempingową. Automatyczny system sterowanie przyczepy pozwoli Ci w pełni kontrolować i utrzymać prawidłowy kierunek jazdy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
DOMINO7

Pamiętam, że w temacie Kajetana było to poruszane. Jednak nie było osób mogących się wypowiedzieć odnośnie używania owego systemu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
MARIOczy

A no wspomniałem o tym...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
maarec

Pamiętam, że w temacie Kajetana było to poruszane. Jednak nie było osób mogących się wypowiedzieć odnośnie używania owego systemu.

też to pamiętam, ale tamten temat nie każdy czytał.

 

to jest konkretny temat o tym urządzeniu i liczę, że znajdzie się jakiś użytkownik :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
MARIOczy

Szukałeś na zagranicznych forach?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
maarec

nie szukałem opinii na zagranicznych forach. Z tematem z przed 6 lat się zapoznałem.

 

dalej nie mamy opinii użytkownika.

 

Ale wczoraj miałem okazję spotkać jednego z użytkowników, który testował urządzenie i był zachwycony tym, że mimo usilnych prób nie udało się wprowadzić przyczepy w wężykowanie, system reagował natychmiast i prawidłowo.

 

tak więc na razie jest na plus

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
witus

nie szukałem opinii na zagranicznych forach. Z tematem z przed 6 lat się zapoznałem.

 

dalej nie mamy opinii użytkownika.

 

Ale wczoraj miałem okazję spotkać jednego z użytkowników, który testował urządzenie i był zachwycony tym, że mimo usilnych prób nie udało się wprowadzić przyczepy w wężykowanie, system reagował natychmiast i prawidłowo.

 

tak więc na razie jest na plus

Rozmawiałem w SCampie w Bieruniu po przygodzie Kajetana. Montują tego trochę i polecali.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
maarec

 

dzięki, zapoznałem się. Generalnie wiele pochwał dla systemu da się odczytać. Niestety z minusów wiele jest też o awaryjności, czasami wręcz niebezpiecznym zatrzymaniu zestawu na autostradzie zupełnie bez powodu (prawdopodobny chwilowy brak napięcia dla ATC i restart po powrocie zasilania, a podczas procedury restartu przyczepa nagle całkowicie wyhamowuje zestaw, nie zapalając świateł stop i narażając na mega wypadek).

 

teoretycznie można by temu zapobiec stosując na pokładzie przyczepy akumulator, wpięty w układ zasilania - tak aby ładował się podczas jazdy z wtyczki 13 pin - wtedy nawet jak na chwilę braknie prądu na gniazdu 13 pin, to ATC się nie zrestartuje, gdyż ma zasilanie z akumulatora.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Woytek

BPW ma też podobnie działający system:

 

http://www.bpw-fahrzeugtechnik.de/en/products/caravan/idc-intelligent-drive-control/

 

Jednak jeszcze mniej popularny na naszym rynku i nie bardzo można go znaleźć u naszych sprzedawców.

Poza tym informacji "z pierwszej ręki" też jak na lekarstwo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
maarec

BPW ma też podobnie działający system:

 

http://www.bpw-fahrzeugtechnik.de/en/products/caravan/idc-intelligent-drive-control/

 

Jednak jeszcze mniej popularny na naszym rynku i nie bardzo można go znaleźć u naszych sprzedawców.

Poza tym informacji "z pierwszej ręki" też jak na lekarstwo.

 

faktycznie mało znany patent. Teoretycznie jest jeszcze jeden PL produkcji o czym było pisane w tym wątku z przed lat, lecz nie znalazłem go w sprzedaży a jedynie dalej materiały z testów.

 

powoli zaczynam przekonywać się do montażu. Szykuje mi się zestaw ze stosunkiem mas samochód MR 1950-2200kg i przyczepa 1600-1700kg. Teoretycznie samochód ma DMC 2500 ale nie bardzo miałbym co do niego upchać aby podnieść masę. A przecież nie będę woził zbiorników balastowych w samochodzie ;). Chyba będę więc w pewien sposób testerem i liczę, że na majówkę będę miał już zestaw całkowicie gotowy :)

 

Zawsze ładuję do bagażnika koło zapasowe z przyczepy, butle z gazem, akumulator z przyczepy, zapas picia na pierwsze dni wczasów. Przedsionka nie posiadam, a rowerów na 2 m wysokości nie mam ochoty ładować bo wtedy przejadą się w 2 strony bez ściągania z dachu. Przydałby się jakiś ponton i silnik :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Woytek

Czekam na opinie systemu bo sam też jestem zainteresowany.

U mnie stosunek DMC/DMC jest 2240/1500. Chociaż nie wiem czy to 2240 jest praktycznie osiągalne. Nigdy nie przyszło mi do głowy ważenie. Poza tym dopiero od niedawna temat mas stał się dla mnie ważny.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Jarosław69

maarec - sprawdzałeś już w firmach w jakich widełkach cenowych możesz się zmieścić z montażem na gotowo ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
maarec

maarec - sprawdzałeś już w firmach w jakich widełkach cenowych możesz się zmieścić z montażem na gotowo ?

 

pierwsza oferta, konkretna i firma z doświadczeniem w montażu - urządzenie 2500zł + 400 montaż dodatkowo kontrolka bezprzewodowa w kabinie + 550zł. Pogadałem dłuższą chwilę, moje wątpliwości odnośnie problemów z nagłym zatrzymaniem zestawu po restarcie zabezpieczenia atc mają być sprawdzone w Al-ko i obiecano mi odpowiedź.

 

P.S.  to jedyny jak na razie konkretny sprzedawca przyczep i serwis, z odpowiednim podejściem do klienta. Nie będę wymieniał nazw, ale mam wrażenie że w kilku dużych firmach w PL (dilerzy, serwisy ASO) bardzo przeszkadzały im moje telefony zarówno jak poszukiwałem przyczepy jak teraz kiedy chcę ją doposażyć. DRAMAT

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×