Skocz do zawartości

Strona używa cookies (ciasteczek). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    Nie pokazuj więcej tej informacji

Zdjęcie

AL-KO ATC - system zapobiegający wężykowaniu

ATC wężykowanie zabezpieczenie

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
117 odpowiedzi w tym temacie

#1 maarec

maarec

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3821 postów
  • SkądCzęstochowa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Adria Altea
  • Holownik:Smax 2.0 TDCI

Napisano 22 marzec 2016 - 10:44

Większość z forumowiczów na pewno słyszała o takim urządzeniu, oglądało filmiki na youtubie i wie o czym mowa.

 

a moje pytanie brzmi, czy ktoś miał okazję testować urządzenie, lub jeździ z nim na co dzień  w swojej przyczepie ?

 

widziałem, że kilka przyczep w Polskich wypożyczalniach ma założony ten system, więc jest jakaś szansa, że znajdzie się użytkownik.

 

Kwota do wydania jest nie mała 2500zł + montaż. Fajnie byłoby usłyszeć opinie użytkowników przed wydaniem takiej kwoty.

 

dla mnie system ma same zalety, z wad wyliczyłbym cenę oraz możliwość uszkodzenia opon(y)  przy doprowadzeniu do sytuacji krytycznej.

 

nawet na filmikach pokazowych widać, jak koło zatrzymuje się na ułamek sekundy i miejscowo opona jest ścierana. Wiadomo, że lepiej stracić, zaryzykować wystrzał opony niż np dachowanie przyczepy i zestawu.
 

 

może, opinie zza zachodniej granicy  ? gdzie z racji ceny urządzenia pewnie jest popularniejsze ?

 

P.S. nie zamierzam zakładać układu aby podnieść prędkość przejazdową, po prostu chcę bezpiecznie okiełznać 1700kg na haku.

 

 

Dla tych którzy nie wiedzą wklejam opis ze strony klaja.pl :

 

System ATC do przyczep Hobby o DMC 1301 - 1600 na oś pojedynczą. 

Głównym zadaniem nowego, elektromechanicznego systemu AL-KO Trailer Control ATC jest kontrola i poprawa warunków jazdy, z założenia dość ciężkim zestawem składającym się z samochodu i przyczepy kempingowej lub towarowej. ATC jest dość prosty, a zarazem genialny, gdyż nieustannie monitoruje stabilność prowadzonego przez Ciebie pojazdu, zapobiegając jego zarzucaniu lub wężykowaniu.

Dlaczego warto używać ATC?

System nieustannie kontroluje warunki jazdy przyczepy na drodze. Kiedy wykryje nasilające się wychylenia poprzeczne przyczepy, delikatnie przyhamowuje prowadzony przez Ciebie zestaw. Z dość niebezpiecznymi sytuacjami na drodze możesz mieć do czynienia w chwili zetknięcia się przyczepy z silnym wiatrem, który wywołuje kołysanie lub mokrą nawierzchnią jezdni, kiedy o wychylenia masywnej przyczepy nie trudno. Z podobnie niepożądanymi reakcjami pojazdu możesz mieć do czynienia podczas manewru mijania napotkanej przeszkody. Automatyczny system antypoślizgowy ATC rejestruje każde niepożądane, a zarazem nieprawidłowe wychylenie przyczepy zapobiegając jej zarzucaniu. Uruchamia się natychmiast i delikatnie wyhamowuje prowadzony zestaw - dbając o bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników ruchu drogowego.

Zasada działania ATC

ATC został wyposażony w system czujników, które kontrolują położenie i ruch przyczepy w czasie jazdy, a w razie konieczności generują sygnał, informujący o stateczności w danym momencie. Al-KO ATC jest antypoślizgowym system bezpieczeństwa awaryjnego, który łączy się z samochodem za pomocą normalnych 12S i kabli połączeniowych 12N. ATC jest podłączone do puszki rozdzielaczej w przyczepie i w czasie jazdy pobiera prąd stały z plusa wtyczki o 13-stu pinach. Kiedy system jest "podłączony" to AL-KO ATC automatycznie rozpoczyna test "przed startem". Kiedy ten test jest kompletny, zauważysz, że światła LED na urządzeniu najazdowym zmieniają kolor z czerwonego na zielony. Jest to informacja dla Ciebie, iż system monitorowania przyczepy jest "gotowy do podróży".

Kompletny układ czujników ATC, elektroniczne sterowanie oraz silnik elektryczny do uruchamiania hamulców mieszczą się w zwartej obudowie, którą stosunkowo niewielkim nakładem można zainstalować z tyłu osi, połączyć z hamulcami oraz obwodem elektrycznym przyczepy - źródłem zasilania (wtyczka 13 biegunowa).

Po podłączeniu wtyczki do gniazda samochodu system ATC przeprowadza automatycznie test: uruchamia jednokrotnie hamulce, sprawdza czujniki i poprawność działania systemu. Dodatkowo zamontowana dioda na urządzeniu najazdowym pokazuje gotowość systemu. Natomiast w kabinie samochodu można zamontować bezprzewodowy ATC-Display, który monitoruje pracę systemu.

Zalety systemu ATC

ATC jest awaryjnym systemem sterowania i staje się aktywny automatycznie, gdy zestaw pojazdu z przyczepą znajdzie się w krytycznej sytuacji, to znaczy, gdy ruchy wahadłowe przyczepy osiągają niebezpieczny poziom. Siedząc w samochodzie odczujesz jego działanie jako łagodne hamowanie zestawu. Warto w tym miejscu podkreślić, że operacja hamowania trwa tylko kilka sekund. Tyle czasu wystarczy, aby przywrócić kontrolę i doprowadzić samochód i przyczepę z powrotem do bezpiecznego stanu jazdy. ATC jest niezastąpiony kiedy napotykasz nierówności czy masz do czynienia z trudnymi warunkami jazdy związanymi z mokrą nawierzchnią szosy- reasumując doskonale sprawdzi się w każdych warunkach i we wszystkich sytuacjach drogowych. AL-KO ATC zapobiega zarzucaniu przyczepy ATC, stabilizacyjny system AL-KO, może być dodatkowo zastosowany do systemu ESP przyczepy, jaki jest oferowany przez niektórych sprzedawców aut.

Dzięki AL-KO Trailer Control ATC zyskasz możliwość stabilnej, bezpiecznej jazdy przyczepą towarową lub kempingową. Automatyczny system sterowanie przyczepy pozwoli Ci w pełni kontrolować i utrzymać prawidłowy kierunek jazdy.


Zapraszam na naszego bloga http://www.nacamping.pl/ Dołączona grafika

#2 DOMINO7

DOMINO7

    Weteran karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1497 postów
  • SkądWlkp
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:1500 DMC
  • Holownik:4X4, V8

Napisano 22 marzec 2016 - 10:53

Pamiętam, że w temacie Kajetana było to poruszane. Jednak nie było osób mogących się wypowiedzieć odnośnie używania owego systemu.

#3 MARIOczy

MARIOczy

    Karawaning user

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 550 postów
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Holenderski
  • Holownik:Niemiecki

Napisano 22 marzec 2016 - 11:08

A no wspomniałem o tym...


Pozdrawiam

Mariusz

 

 


#4 maarec

maarec

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3821 postów
  • SkądCzęstochowa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Adria Altea
  • Holownik:Smax 2.0 TDCI

Napisano 22 marzec 2016 - 11:09

Pamiętam, że w temacie Kajetana było to poruszane. Jednak nie było osób mogących się wypowiedzieć odnośnie używania owego systemu.

też to pamiętam, ale tamten temat nie każdy czytał.

 

to jest konkretny temat o tym urządzeniu i liczę, że znajdzie się jakiś użytkownik :)


Zapraszam na naszego bloga http://www.nacamping.pl/ Dołączona grafika

#5 MARIOczy

MARIOczy

    Karawaning user

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 550 postów
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Holenderski
  • Holownik:Niemiecki

Napisano 22 marzec 2016 - 18:56

Szukałeś na zagranicznych forach?


Pozdrawiam

Mariusz

 

 


#6 rover

rover

    Miłośnik karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPip
  • 299 postów
  • SkądNidzica
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Hobby Excellent Easy
  • Holownik:Toyota Avensis 2.2D Executive

Napisano 22 marzec 2016 - 19:00

Pisałem o tym systemie 6 lat temu

http://forum.karawan...tc-firmy-al-ko/



#7 maarec

maarec

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3821 postów
  • SkądCzęstochowa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Adria Altea
  • Holownik:Smax 2.0 TDCI

Napisano 23 marzec 2016 - 12:21

nie szukałem opinii na zagranicznych forach. Z tematem z przed 6 lat się zapoznałem.

 

dalej nie mamy opinii użytkownika.

 

Ale wczoraj miałem okazję spotkać jednego z użytkowników, który testował urządzenie i był zachwycony tym, że mimo usilnych prób nie udało się wprowadzić przyczepy w wężykowanie, system reagował natychmiast i prawidłowo.

 

tak więc na razie jest na plus


Zapraszam na naszego bloga http://www.nacamping.pl/ Dołączona grafika

#8 witus

witus

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3505 postów
  • SkądSosnowiec
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Eifelland Holiday 415 TM (5303)
  • Holownik:Hyundai i30

Napisano 23 marzec 2016 - 15:06

nie szukałem opinii na zagranicznych forach. Z tematem z przed 6 lat się zapoznałem.

dalej nie mamy opinii użytkownika.

Ale wczoraj miałem okazję spotkać jednego z użytkowników, który testował urządzenie i był zachwycony tym, że mimo usilnych prób nie udało się wprowadzić przyczepy w wężykowanie, system reagował natychmiast i prawidłowo.

tak więc na razie jest na plus


Rozmawiałem w SCampie w Bieruniu po przygodzie Kajetana. Montują tego trochę i polecali.

zdjęcia z wypraw: https://picasaweb.google.com/bogdziun

 

 


#9 MARIOczy

MARIOczy

    Karawaning user

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 550 postów
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Holenderski
  • Holownik:Niemiecki

Napisano 23 marzec 2016 - 15:40

http://www.practical...perience-so-far

http://caravanning4u...ead.php?t=28383

http://www.freel2.co...topic20911.html


Pozdrawiam

Mariusz

 

 


#10 maarec

maarec

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3821 postów
  • SkądCzęstochowa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Adria Altea
  • Holownik:Smax 2.0 TDCI

Napisano 23 marzec 2016 - 21:50

 

dzięki, zapoznałem się. Generalnie wiele pochwał dla systemu da się odczytać. Niestety z minusów wiele jest też o awaryjności, czasami wręcz niebezpiecznym zatrzymaniu zestawu na autostradzie zupełnie bez powodu (prawdopodobny chwilowy brak napięcia dla ATC i restart po powrocie zasilania, a podczas procedury restartu przyczepa nagle całkowicie wyhamowuje zestaw, nie zapalając świateł stop i narażając na mega wypadek).

 

teoretycznie można by temu zapobiec stosując na pokładzie przyczepy akumulator, wpięty w układ zasilania - tak aby ładował się podczas jazdy z wtyczki 13 pin - wtedy nawet jak na chwilę braknie prądu na gniazdu 13 pin, to ATC się nie zrestartuje, gdyż ma zasilanie z akumulatora.


Zapraszam na naszego bloga http://www.nacamping.pl/ Dołączona grafika

#11 Woytek

Woytek

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 61 postów
  • SkądGdańsk
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Holownik:Mondeo

Napisano 25 marzec 2016 - 08:22

BPW ma też podobnie działający system:

 

http://www.bpw-fahrz...-drive-control/

 

Jednak jeszcze mniej popularny na naszym rynku i nie bardzo można go znaleźć u naszych sprzedawców.

Poza tym informacji "z pierwszej ręki" też jak na lekarstwo.



#12 maarec

maarec

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3821 postów
  • SkądCzęstochowa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Adria Altea
  • Holownik:Smax 2.0 TDCI

Napisano 25 marzec 2016 - 09:45

BPW ma też podobnie działający system:

 

http://www.bpw-fahrz...-drive-control/

 

Jednak jeszcze mniej popularny na naszym rynku i nie bardzo można go znaleźć u naszych sprzedawców.

Poza tym informacji "z pierwszej ręki" też jak na lekarstwo.

 

faktycznie mało znany patent. Teoretycznie jest jeszcze jeden PL produkcji o czym było pisane w tym wątku z przed lat, lecz nie znalazłem go w sprzedaży a jedynie dalej materiały z testów.

 

powoli zaczynam przekonywać się do montażu. Szykuje mi się zestaw ze stosunkiem mas samochód MR 1950-2200kg i przyczepa 1600-1700kg. Teoretycznie samochód ma DMC 2500 ale nie bardzo miałbym co do niego upchać aby podnieść masę. A przecież nie będę woził zbiorników balastowych w samochodzie ;). Chyba będę więc w pewien sposób testerem i liczę, że na majówkę będę miał już zestaw całkowicie gotowy :)

 

Zawsze ładuję do bagażnika koło zapasowe z przyczepy, butle z gazem, akumulator z przyczepy, zapas picia na pierwsze dni wczasów. Przedsionka nie posiadam, a rowerów na 2 m wysokości nie mam ochoty ładować bo wtedy przejadą się w 2 strony bez ściągania z dachu. Przydałby się jakiś ponton i silnik :)


Zapraszam na naszego bloga http://www.nacamping.pl/ Dołączona grafika

#13 Woytek

Woytek

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 61 postów
  • SkądGdańsk
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Holownik:Mondeo

Napisano 25 marzec 2016 - 10:21

Czekam na opinie systemu bo sam też jestem zainteresowany.

U mnie stosunek DMC/DMC jest 2240/1500. Chociaż nie wiem czy to 2240 jest praktycznie osiągalne. Nigdy nie przyszło mi do głowy ważenie. Poza tym dopiero od niedawna temat mas stał się dla mnie ważny.



#14 Jarosław69

Jarosław69

    Karawaning user

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 552 postów
  • SkądKalisz
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:WILK
  • Holownik:TLC

Napisano 25 marzec 2016 - 20:36

maarec - sprawdzałeś już w firmach w jakich widełkach cenowych możesz się zmieścić z montażem na gotowo ?


Jarosław :drive:


#15 maarec

maarec

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3821 postów
  • SkądCzęstochowa
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Adria Altea
  • Holownik:Smax 2.0 TDCI

Napisano 25 marzec 2016 - 21:03

maarec - sprawdzałeś już w firmach w jakich widełkach cenowych możesz się zmieścić z montażem na gotowo ?

 

pierwsza oferta, konkretna i firma z doświadczeniem w montażu - urządzenie 2500zł + 400 montaż dodatkowo kontrolka bezprzewodowa w kabinie + 550zł. Pogadałem dłuższą chwilę, moje wątpliwości odnośnie problemów z nagłym zatrzymaniem zestawu po restarcie zabezpieczenia atc mają być sprawdzone w Al-ko i obiecano mi odpowiedź.

 

P.S.  to jedyny jak na razie konkretny sprzedawca przyczep i serwis, z odpowiednim podejściem do klienta. Nie będę wymieniał nazw, ale mam wrażenie że w kilku dużych firmach w PL (dilerzy, serwisy ASO) bardzo przeszkadzały im moje telefony zarówno jak poszukiwałem przyczepy jak teraz kiedy chcę ją doposażyć. DRAMAT


Zapraszam na naszego bloga http://www.nacamping.pl/ Dołączona grafika





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: ATC, wężykowanie, zabezpieczenie

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych