Skocz do zawartości

Koncepcyjny montaż solarów (Bozka)


bozka

Rekomendowane odpowiedzi

Akurat interesuje mnie, jak podłączony jest teraz do układu akumulator :hmm:

 

Gdy był (będzie) podłączony tak, jak na Twoim rysunku, to musisz sprawdzić, czy w punkcie "A", po wyjęciu oznaczonego bezpiecznika, gdy przyczepa jest podpięta pod zewnętrzne zasilanie ~230 V, jest napięcie.

 

 

Nie wiadomo, w jakim stanie jest akumulator. Jego pojemność jest duża, ale stan :niewiem:

400 W z przetwornicy, to biorąc pod uwagę sprawność elementów składowych instalacji i rozrzut parametrów urządzeń, daje pobór prądu z akumulatora na poziomie 35 - 40 A

Przy słabym accu lub niedoładowanym, mogło by tak być.

Accu jest nowy? Od dawna jest podłączony tak do instalacji?

Napięcie w punkcie A sprawdzę jutro bo jedziemy do przyczepy, która garażuje w stodole. Akumulator jest zakupiony w 10.2014 r. Drugą zimę garażuje w stodole. Podczas zimy nic pod niego nie jest podpięte . Mniej więcej co miesiąc go podładowuję bo spadają jego parametry co widzę po podłączeniu ładowarki bo ona sygnalizuje diodami stopień naładowania. Myślę, że stan aku jest dobry, w lecie nie ma z nim problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 42
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Daj jakąś fotkę tego akumulatora, bo nie wiem, o czym dokładnie rozmawiamy. :hmm:
Pytałem jeszcze od kiedy jest podłączony do instalacji w taki sposób, jak na Twoim rysunku.
Z wnioskami zaczekajmy do jutra, aż zrobisz pomiar.
Podepnij zabezpieczenie tak, jak było podłączone, odepnij od niego plus akumulatora i zmierz w tym miejscu zabezpieczenia, czy jest napięcie z zasilacza, gdy przyczepa jest podłączona do sieci ~230 V. Wydaje mi się, że powinno być - sprawdź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytałem jeszcze od kiedy jest podłączony do instalacji w taki sposób, jak na Twoim rysunku.

 

W  ten konkretny sposób jest podłączony od zeszłego tygodnia po zamontowaniu PP10. Poprzednio zasilacz nie był odłączany w momencie kiedy uruchamiało się przetwornicę.

Jutro zrobię pomiar , zdjęcia i wieczorkiem napiszę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie przydałby się jeszcze rysunek, jak accu był podłączony wcześniej.

Nie rozumiem tego, co piszesz: "Poprzednio zasilacz nie był odłączany w momencie kiedy uruchamiało się przetwornicę".

Co wspólnego z zasilaczem i ewentualnie w którym miejscu, ma zamontowanie w instalacji "PP10". Może coś przeoczyłem lub narysowałeś coś inaczej, niż jest w realu ... :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę poszukać tego poprzedniego schematu. Dam jutro.

 

Wcześniej gdy włączałem przetwornicę podawała ona napięcie na cała przyczepę i mimo braku napięcia 230V z zewnątrz zasilacz pracował na napięciu wytwarzanym przez przetwornicę - tworzyło się sprzężenie zwrotne. .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, ale wynika to nie tyle z zastosowania PP10, ale z odseparowania przewodów podających ~230 V na zasilacz, od całej reszty odbiorników ~230 V, co mogłeś zrobić i poprzednio, bez stosowania wspomnianego PP10.

PP10 nie wpływa fizycznie na zasilacz, a jedynie zapewnia podanie na odseparowany już przez Ciebie obwód odbiorników, napięcia z sieci lub z przetwornicy. To tyle. Skoro jednak już tak jest, to tą kwestię mamy wyjaśnioną. Czekam na pozostałe informacje i rysunek, gdy wszystko sprawdzisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

post-5948-0-74580900-1455482789_thumb.jpg

 

Schemat powyżej przedstawia wg mnie stan obecny.

Po zmierzeniu napięcia w punkcie A okazało się, że napięcia nie ma. Na tej podstawie przyjąłem, że instalacja wygląda tak jak na powyższym schemacie . Diody nie montowałem,   przypuszczam, że jest ona w zasilaczu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

post-5948-0-58903600-1455484163_thumb.jpgpost-5948-0-07654500-1455484189_thumb.jpgpost-5948-0-77163400-1455484223_thumb.jpg

 

Powyżej zdjęcia elektrobloku i aku - stan na dzień dzisiejszy.

 

Po zmianie klemy na plusie aku  - jak na zdjęciu ( poprzednio była cienka złączka pierścieniowa) i podłączeniu obciążenia ok. 400W przetwornica odezwała się sygnałem dźwiękowym,  o  którym pisałem po ok. 8 min.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba nie do końca się rozumiemy lub coś mylisz w opisie :hmm:
Gdy mierzyłeś to napięcie, to czy było wtedy zamontowane "zabezpieczenie akumulatora", czy nie, bo raz je rysujesz, a innym razem skreślasz ... :niewiem:
Jaki konkretnie masz akumulator (producent, model)?
Z tego, co teraz napisałeś wynika, że obecne połączenia wyglądają w ten sposób:

 

post-8228-0-08332100-1455501921_thumb.jpg

 

Jeśli tak, to nie jest możliwe, aby po przyłączeniu przyczepy do sieci ~230 V, pracujący zasilacz nie podawał napięcia również na akumulator. W ten sposób go niszczysz i takie podłączenie nie może pozostać. Mogło by tak być jedynie przy zasilaczu zespolonym z ładowarką procesorową, np. takim, o jakim pisałem poprzednio. Jeżeli mimo wszystko będziesz chciał pozostać przy obecnym zasilaczu, to powinieneś zrobić układ, który po wykryciu pracy zasilacza odłączy go od akumulatora.
Edytowałem Twój rysunek - tak powinny wyglądać połączenia urządzeń, które już masz, wraz z planowanym zestawem PV, oczywiście z uwzględnieniem tego, o czym poprzednio już wspominałem (np. oznaczenia "masy") oraz przewodów o odpowiednich przekrojach.

 

post-8228-0-80290700-1455501979_thumb.jpg

 

Przełączanie można też zrealizować na przekaźnikach "PEM" (schematy zamieszczałem na forum).

Nie wiem, jak wyglądają w realu wszystkie podłączenia i przekroje przewodów (trudno się zorientować z tych fragmentów widocznych na fotkach), ale nawet to, co jest widoczne, nie wygląda zbyt dobrze. Pisałeś, że przetwornicę masz o mocy 1000 W. Nie widać na fotkach, jak wyglądają wszystkie jej podłączenia. Być może źródłem problemu z przetwornicą jest przekrój i/lub długość przewodów łączących ją z akumulatorem? Dla tej mocy i przy odległości od accu do ok. 2m, minimalny przekrój przewodów, to 35 mm². Czy takie właśnie są? Jeżeli połączenia są odpowiednie, to pozostaje winić akumulator. Sprawdź napięcie na jego wyprowadzeniach przed podłączeniem przetwornicy, a następnie w momencie, kiedy przetwornica zaczyna piszczeć.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie konsultacje są bardzo owocne bo jak wziąłem  pod uwagę Twoje wskazówki i bardziej wnikliwie przeanalizowałem uwagi to doszedłem do następujących wniosków :

1. trzeba odseparować akumulator od zasilacza w trakcie jego pracy, poprzez zamontowanie automatycznego wyłącznika napięcia podawanego z aku na zasilacz gdy jest włączone zewnętrzne napięcie 230V. Doszedłem do wniosku, że wykonanie przeze mnie wyłącznika będzie trudne wiec zamówiłem w firmie C-system z Krakowa. Nie skorzystałem z Twojej propozycji ze schematu bo musiałbym rozbierać elektroblok aby dostać się do 12V napięcia przez niego wytwarzanego . Elektroblok ma na wyjściu zawsze napięcie 12V albo wytwarzane przez niego albo ze źródła zewnętrznego.

2. grubość przewodów pomiędzy aku a przetwornicą wynosi 6mm2 na dł, ok 3 m.

3. aku okazał się w porządku - po odłączeniu go od zasilacza, dosyć dużym rozładowaniu i ponownym naładowaniu procesorową ładowarką stwierdziłem to w ten sposób, że po odłączeniu zasilacza zmierzyłem  :

napięcie na zaciskach aku   - 12,73V ,

napięcie na zaciskach aku w trakcie pracy przetwornicy pod obciążeniem 400W - 11,53V,

napięcie na zaciskach przetwornicy w trakcie pracy pod obciążeniem 400W - 10,36V,

Po pracy przetwornicy ok. 15 min  (pomimo sygnału dźwiękowego) wyłączyłem ją. Naładowałem ponownie aku ładowarką  procesorową przez ok. 1 h. Dokonałem ponownie pomiarów jak powyżej w tej samej kolejności: 

napięcie na zaciskach aku   - 13,5V ,

napięcie na zaciskach aku w trakcie pracy przetwornicy pod obciążeniem 400W - 12,8V,

napięcie na zaciskach przetwornicy w trakcie pracy pod obciążeniem 400W - 11,72V,

Ponieważ przetwornica pracuje w zakresie napięcia wejściowego 10,5V do  15,5 V sygnał dźwiękowy się nie pojawił przez 15 min. próby.

Czy potwierdzasz, że aku jest dobry?

Czy spadek napięcia ok.  1V na przewodach uważasz do przyjęcia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad.1
Małe sprostowanie: to nie jest "elektroblok"  :nono:  tylko zwykły zasilacz.
Po tym Twoim poscie już się pogubiłem. Skoro wykonanie i podłączenie tak prostego układu, który narysowałem (na dwóch przekaźnikach), co wcale nie wymaga rozbiórki zasilacza (jak piszesz), przekracza Twoje możliwości, to w jaki sposób chcesz ogarnąć kwestię prawidłowego zamontowania i podłączenia paneli słonecznych, wraz z osprzętem? :niewiem:
Nie pogniewaj się, bo nie chcę Cię urazić, ale pewne porady mogą być przydatne tylko pod warunkiem, że osoby ich potrzebujące posiadają minimum wiedzy w danym zakresie oraz predyspozycje do prawidłowego wykonania takich rzeczy. Z tego, co piszesz wynika, że prace przy Twojej instalacji powinieneś raczej powierzyć jakiemuś specjaliście. Moim zdaniem, byłoby szybciej i z pewnością taniej oraz lepiej. Chyba nie wszystko, o czym piszę rozumiesz, a ja również nie ogarniam tego, co masz czasami na myśli, np.: "Nie skorzystałem z Twojej propozycji ze schematu bo musiałbym rozbierać elektroblok aby dostać się do 12V napięcia przez niego wytwarzanego . Elektroblok ma na wyjściu zawsze napięcie 12V albo wytwarzane przez niego albo ze źródła zewnętrznego"??? :(
Ad.2
Tak, jak pisałem w poprzednim poscie: przekrój przewodów dla zasilania przetwornicy o tej mocy i przy ich długości 6 m, to 35 mm² i jest to przekrój absolutnie minimalny, bo powinien być nawet większy.
Przekrój, który zastosowałeś (6 mm²), to jakieś nieporozumienie, takie przewody być nie mogą.
Ad.3
Napięcie na zaciskach naładowanego w pełni akumulatora w bardzo dobrej kondycji, tuż po odłączeniu ładowania, powinno wynosić ok. 14 V
Jeśli ładowanie jest cykliczne, to ładowarka powinna zapewnić dla akumulatora w punkcie max 14, 2 - 14,4 V
Podczas pracy przetwornicy obciążonej jedynie mocą 400 W, spadek napięcia o wartości ok. 1,17 V jest niedopuszczalny.
Twoje próby nie są wystarczające, aby stwierdzić, w jakiej kondycji jest akumulator. Owszem, działa, ale to nie pokazuje, jaka jest jeszcze jego rzeczywista pojemność.
Biorąc pod uwagę jego parametry znamionowe, wydaje mi się, że trochę zbyt szybko się rozładowuje. Mimo, wielokrotnych pytań, nie odpowiedziałeś ani razu, jaki to jest akumulator.
Szkoda, że nie zmierzyłeś napięcia na zaciskach accu po tej drugiej próbie pracy z przetwornicą, gdy odezwał się w niej sygnał dźwiękowy, ale wszystko wskazuje na to, że przyczyną tego są przewody o nieodpowiednim przekroju, czyli to, o czym już Ci pisałem.
Potwierdzam raz jeszcze: spadek napięcia, który podajesz, jest niedopuszczalny. Pomijając fakt, że cały układ traci sprawność, to w pewnych przypadkach będzie to niebezpieczne, przewody mogą się nadmiernie nagrzewać, co może nawet spowodować pożar.

PS
Mam nadzieję, że niczym Cię nie uraziłem i tak tego nie odbieraj, ale nie jestem obecnie przekonany, że dasz radę wykonać wszystko prawidłowo. :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Absolutnie nie gniewam się, wręcz przeciwnie jestem zobowiązany,  poświęcasz mojej sprawie tyle czasu i energii.

Ad. 1. Producent przyczepy zrobił zasilacz., który na wejściu ma 2 napięcia 230v i 12v oraz na wyjściu napięcie 12V i dwie diody sygnalizacyjne. Czerwona zapala się jak na wejściu jest 230V, zielona jak jest 12V. Jak miałem nieprawidłowo podłączone aku do zasilacza to paliły się obydwie. Jest to chyba pomyślane tak, że jak jest się na kempingu to zasila się z zewnątrz 230V a  jak przyczepa podłączona jest do samochodu to z wtyczki podawane jest 12V . Na wyjściu podawane jest zawsze  12V na urządzenia odbiorcze. Gdyby zastosować Twój układ przekaźników bez rozbierania zasilacza, to sterując napięciem wyjściowym 12V układ przełączałby się na 12V z aku lub regulatora Tracer i otrzymywałby na wyjściu znowu 12V i tak w kółko. Dlatego chcę użyć napięcia sterującego - 230V ze źródła zewnętrznego, które wyłączy napięcie 12V z aku lub Tracer'a  gdy zasilacz pracuje pod napięciem 230V na wejściu.

 

AD. 2. Przyznaję, że mnie "zaćmiło" i uwagę co do przekroju przewodów skojarzyłem jako 3,5 mm2. Błąd poprawiłem, zakupiłem przewody o przekroju 25mm2 i dołączę je do istniejącego przekroju 6mm2. Nie będzie to 35mm2 tylko 31mm2 ale też nie zamierzam wykorzystać poboru prądu 120A.

 

AD. 3. Napięcie na zaciskach aku było mierzone po ok. 1h ładowaniu aku. po pierwszej próbie z obciążeniem 400W i po odłączeniu aku od zasilacza, który to zasilacz powodował niepełne ładowanie przez ładowarkę. Jak będę przy przyczepie w sobotę to zmierzę ponownie napięcie na zaciskach aku. Aku jest cały czas podłączony do ładowarki procesorowej.

 

Mam aku żelowy firmy HAZE o pojemności 110Ah.

 

Starałem się jak najdokładniej wszystko przekazać i mam nadzieję, że tego razu zrozumiemy się.

Pozdrawiam Witek mąż boźki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety, nie mogę przyznać Ci racji. Gdzieś w Twoim rozumowaniu jest luka.

Zakładając nawet takie rozwiązanie, że przyczepa jest zasilana podczas jazdy z akumulatora samochodu (nie zaznaczyłeś tego na swoich rysunkach i nie pisałeś o tym), to dla schematu połączeń, który narysowałem jest to bez znaczenia i powtarzam: nic nie trzeba rozbierać, a tym bardziej przerabiać. :nono:

Teraz łopatologicznie i zakładając, że podłączenia wykonałeś tak, jak na rysunku, który Ci zrobiłem:
* przyczepa sobie stoi i nie jest podłączona ani do samochodu, ani do sieci zewn. ~230 V - na odbiorniki układ podaje zasilanie z kontrolera (instalacja PV)
* chcesz przyczepą odjechać i podłączasz ją do samochodu, więc w myśl tego, co opisałeś, zasilacz otrzymuje na wejście napięcie z instalacji samochodu i poprzez zestyki wbudowanego przekaźnika podaje je dalej, czyli na wyjście. Napięcie jest wykrywane przez układ przekaźników z mojego rysunku, które w tym samym momencie odłączają instalację PV, a podłączają do odbiorników napięcie z wyjścia zasilacza (to z instalacji samochodu)
* dojechałeś na miejsce, odłączasz przyczepę od samochodu, układ przełącza zasilanie odbiorników na to z instalacji PV
* przyszła Ci ochota podłączyć jednak przyczepę pod zewn. sieć ~230 V, co robisz. W tym momencie na wyjściu zasilacza pojawia się nap. 12 V, co powoduje odłączenie instalacji PV  i zasilanie odbiorników z napięcia wytwarzanego przez zasilacz
I to by było na tyle ...

W kwestii łączenia przewodów: owszem sumaryczny przekrój wzrośnie, ale nie jest to całkiem poprawne, tym bardziej, że wiele może zależeć od staranności wykonania wszelkich podłączeń, sposobu przyłączenia samych końcówek przewodów itd. Wyobraź sobie sytuację, że w którymś momencie, jeden z przewodów straci połączenie, a Ty tego nie zauważysz i Ty sam lub ktokolwiek inny podłączy jednak pod przetwornicę dużo wyższe obciążenie, niż zakładasz... W najlepszym razie przetwornica odmówi pracy, a rozważając hipotetycznie, sytuacje mogą być naprawdę różne, nawet niebezpieczne. Nie ma znaczenia fakt, że planujesz podłączać do przetwornicy tylko 400 W. Do przetwornicy, która szczytowo może dawać 1500 W, zawsze należy dostosować odpowiedni przekrój przewodów, które łączą ją z akumulatorem. Jeśli nie przewidywałeś wysokich obciążeń, to lepszym rozwiązaniem było kupno przetwornicy o potrzebnej (dużo mniejszej mocy). Skoro już przyłączasz do instalacji tak mocną przetwornicę, to i przewody powinny być do tego dostosowane (również odpowiednie klemy, zaciski, łączówki konektorowe zaciśnięte na przewodach itd.).

Akumulator masz bardzo dobry, :ok:  więc jeśli Twoje dotychczasowe, różne działania nie wyrządziły mu szkody, to po całkowitym naładowaniu powinien pracować poprawnie. Samo ładowanie może jednak trwać nawet kilkadziesiąt godzin, gdy jest to robione niewielkim prądem (mało wydajna ładowarka).

PS
Schematy układów o identycznym działaniu, ale z wykorzystaniem przekaźników wykorzystujących detekcję ~230 V (PEM), również podawałem na forum, o czym Ci wspominałem.
Było o tym np. tu: http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przeróbka-12v-pod-akumulator/?p=409279

Reasumując: generalnie chodziło Ci o podłączenie PV i to wszystko ostatni rysunek zawiera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tego razu przedstawiam aktualny już w całości schemat naszej instalacji. W przerywanym kole jest planowany panel solarny. Bądź uprzejmy wypowiedzieć się co do prawidłowości połączeń obecnych  i przyszłych

(solar).post-5948-0-50291400-1455999779_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W poscie #24 narysowałem optymalne podłączenie instalacji PV, skoro jednak upierasz się, aby zrobić to po swojemu, to będzie to oczywiście również działać.
Zestyki przekaźnika oznaczone czerwoną ramką, są zupełnie niepotrzebne przy połączeniach, które odzwierciedliłeś na swoim rysunku. Po prostu nic nie zmieniają i to bez względu na to, czy przyczepa jest podłączona do zewnętrznej sieci ~230 V, czy też nie jest. Podłączenia instalacji ~230 V powinieneś wykonać już "po zabezpieczeniu", a nie przed nim.
Pozostałe zmiany do wprowadzenia widać na poniższym rysunku:

 

post-8228-0-66698100-1456243253_thumb.jpg

 

PS

Umiejscowienie na rysunku bezpieczników nie jest przypadkowe ;)

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.