Skocz do zawartości

Koncepcyjny montaż solarów (Bozka)


bozka

Rekomendowane odpowiedzi

Witam! Pracujemy, na razie koncepcyjnie nad montażem 2 szt.  solarów po 100 W do instalacji, którą mamy w przyczepie. Czy ktoś może się wypowiedzieć co do prawidłowości poniższego schematu. :

 

i problem ;

usiłuję załączyć skan projektu i dostaję komunikat :

skan projekt solar.tif

Nie masz uprawnień do wysyłania tego typu plików

 

 


nie wiem co się dzieje??  Zrobiłam skan , zatytułowałam i zapisałam w komputerze. Czy jest coś o czym nie wiem???...


pomimo prób nie udaje się. Może ktoś pomoże?? Please...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 42
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Witam!

TIFF, to bardzo częsty format pliku używany do zapisu przez skanery. Forum chyba nie przyjmuje tego typu plików. Musisz zapisać obraz w innym formacie lub przekonwertować ten zapisany na np. JPG, JPEG.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

post-5948-0-27903600-1454177218_thumb.jpg

 

Kristofer - dziękuję. Faktycznie musi forum nie przyjmować Tiff. Teraz jest jpg.

Chociaż się nie znamy osobiście ale nie ukrywam, że liczę właśnie na Twoją ocenę.

 

I ponawiam prośbę o sprawdzenie poprawności merytorycznej rozbudowy instalacji elektrycznej w naszej przyczepie. Mogę też dodać zdjęcia urządzeń ale wtedy jak to będzie potrzebne. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

;)

Na wstępie: na rysunku widnieje wszędzie symbol uziemienia, choć przypuszczam, że miał to być jednak symbol masy. Umawiamy się, że jednak takie przedstawienie połączeń jest wyłącznie w celu uproszczenia przejrzystości rysunku, a w rzeczywistych warunkach, wszystkie przewody "minusowe" (oraz "plusowe") będą już prowadzone fizycznie w zgodzie z zasadami.
Domyślam się funkcji "PP10", ale generalnie nie wiem, co jest wewnątrz ramki, dlatego biorąc pod uwagę samą funkcję, to podłączenie w tym miejscu jest poprawne.
Nie wiem, czy ładowarkę już masz (jeśli tak, to jaką?), czy dopiero planujesz jej zakup. Powinna to być ładowarka w pełni procesorowa i z podtrzymaniem funkcji po zaniku napięcia zasilania.
Jeśli nie masz, to proponuję układ, który wielokrotnie już zamieszczałem na forum i zastosowanie zamiast przestarzałego już zasilacza, dobrej klasy zasilacz zespolony razem z ładowarką (uznanej firmy).

 

post-8228-0-73260000-1455375369_thumb.jpg

 

Cena jest bardzo przystępna, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę, że to jednocześnie wysokiej klasy ładowarka i zasilacz z przeznaczeniem dla karawaningu. Dodatkowo mocno upraszcza schemat połączeń instalacji. Opis zasilacza jest w różnych tematach na forum, np.
http://forum.karawaning.pl/topic/16455-przeróbka-instalacji-sprite-euroland-380-ek/?p=397110
http://forum.karawaning.pl/topic/18055-%C5%82adowarka-waeco-iu-812/

 

Jeśli zasilacz miałby pozostać ten, który masz obecnie, to nie może być podłączony tak, jak narysowałaś. Musiałabyś zastosować układ, który by przełączał zasilanie "odbiorników 12 V" na zasilacz lub akumulator w zależności od obecności zewn. napięcia ~230 V (przyczepa ma podane lub nie, zasilanie ~230 V z zewnątrz). Schematy podłączeń (w różnych wariantach) i rodzaj zastosowanych elementów, podawałem w wielu tematach, musiałabyś poszukać.
Nie rozumiem kwestii paneli solarnych. Z rysunku wynika, że elementy instalacji PV mają służyć wyłącznie do ładowania akumulatora, czy tak?
Nie piszesz, jaki panel(e) ma być zamontowany. Z Twojego rysunku wynika, że planujecie nieco "większą" modernizację instalacji, dlatego przypuszczam, że zastosowanie bardziej zaawansowanego i uniwersalnego kontrolera, niż RL 30, byłoby dużo bardziej wskazane. Myślę tu o kontrolerze MPPT, np. "TRACER 1210RN"
Ten kontroler lepiej wykorzysta energię paneli, zadba o akumulator i przy takim podłączeniu nie będzie potrzeby stosowania osobnego urządzenia zabezpieczającego akumulator przed nadmiernym rozładowaniem.

 

post-8228-0-49955800-1455375376_thumb.jpg

 

PS
Mam nadzieję, że czegoś nie przeoczyłem, bo to tak na cito.
Możesz sprawdzić - wszystkie te schematy i podobne, były już wielokrotnie omawiane i rysowane, np.:
http://forum.karawaning.pl/topic/17611-przetwornica-i-jej-funkcje-pro%C5%9Bba-o-opinie/?p=391004
http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przeróbka-12v-pod-akumulator/?p=354232
http://forum.karawaning.pl/topic/16455-przeróbka-instalacji-sprite-euroland-380-ek/?p=364625
http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przer%C3%B3bka-12v-pod-akumulator/
http://forum.karawaning.pl/topic/20755-lifting-instalacji-12220v/?p=452819

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W międzyczasie zorientowałem się, co konkretnie miałaś na myśli pod oznaczeniem "PP 10".
Już bardzo dawno temu zamieściłem na forum rysunki i przykłady automatycznego przełączania "przetwornica/zasilacz/akumulator" oparte na różnych elementach, stosowanych wedle potrzeb użytkownika. Firma, która oferuje dziś te urządzenia, wtedy nie miała ich jeszcze w ofercie - chyba jednak bacznie obserwuje fora i śledzi potrzeby karawaningowe, bo obecnie urządzenie jest już oferowane ;)
Wyrób przydatny i dobrze, że się pojawił, jednak cena jest powalająca  :pad:  (jak za jeden lub dwa przekaźniki i kawałek plastiku na ich obudowę).
http://www.c-system.com.pl/cennik.html
http://archiwum.allegro.pl/oferta/przelacznik-przetwornica-siec-do-przyczep-pp20-i4923338899.html
http://sklep.klaja.pl/pl/p/Przelacznik-przetwornica-siec-do-przyczep-PP10/3702

 

Taką samą funkcjonalność, a w pewnych przypadkach nawet o wiele lepszą, można osiągnąć przy wykonaniu samodzielnym, przy pomocy ogólnie dostępnych elementów, za kwotę od kilkunastu, do ok. 63 zł. dla wersji najbardziej "luksusowej", przy czym nakład pracy (ilość wkręconych śrubek dla połączeń) będzie podobny.

 

Reasumując:  przy samodzielnym wykonaniu przełącznika i rezygnując z zabezpieczenia ZB40, zamiast ok. 280 zł., wydasz max 63 zł., a zaoszczędzone 220 zł. możesz dołożyć do zakupu nowoczesnego zasilacza i kontrolera, które uproszczą i unowocześnią całą instalację oraz podniosą jej sprawność.

 

PS
Na poprzednim rysunku zabrakło bezpiecznika - poprawiłem:

 

post-8228-0-24121100-1455385602_thumb.jpg

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

;)

Na wstępie: na rysunku widnieje wszędzie symbol uziemienia, choć przypuszczam, że miał to być jednak symbol masy. Umawiamy się, że jednak takie przedstawienie połączeń jest wyłącznie w celu uproszczenia przejrzystości rysunku, a w rzeczywistych warunkach, wszystkie przewody "minusowe" (oraz "plusowe") będą już prowadzone fizycznie w zgodzie z zasadami.

Jeśli nie masz, to proponuję układ, który wielokrotnie już zamieszczałem na forum i zastosowanie zamiast przestarzałego już zasilacza, dobrej klasy zasilacz zespolony razem z ładowarką (uznanej firmy).

 

Jeśli zasilacz miałby pozostać ten, który masz obecnie, to nie może być podłączony tak, jak narysowałaś. Musiałabyś zastosować układ, który by przełączał zasilanie "odbiorników 12 V" na zasilacz lub akumulator w zależności od obecności zewn. napięcia ~230 V (przyczepa ma podane lub nie, zasilanie ~230 V z zewnątrz). Schematy podłączeń (w różnych wariantach) i rodzaj zastosowanych elementów, podawałem w wielu tematach, musiałabyś poszukać.

Nie rozumiem kwestii paneli solarnych. Z rysunku wynika, że elementy instalacji PV mają służyć wyłącznie do ładowania akumulatora, czy tak?

Nie piszesz, jaki panel(e) ma być zamontowany. Z Twojego rysunku wynika, że planujecie nieco "większą" modernizację instalacji, dlatego przypuszczam, że zastosowanie bardziej zaawansowanego i uniwersalnego kontrolera, niż RL 30, byłoby dużo bardziej wskazane. Myślę tu o kontrolerze MPPT, np. "TRACER 1210RN"

Ten kontroler lepiej wykorzysta energię paneli, zadba o akumulator i przy takim podłączeniu nie będzie potrzeby stosowania osobnego urządzenia zabezpieczającego akumulator przed nadmiernym rozładowaniem.

 

Oczywiście symbole "uziemienia" zostały narysowane aby nie zaciemniać rysunku. Wszędzie prowadzony jest przewód dwużyłowy  . Ładowarkę posiadam procesorową , niestety nie podtrzymuje funkcji, po zaniku zasilania trzeba ją ponownie właczyć. Zasilacz w przyczepie już jest fabryczny więc za pomocą PP 10 jest odłączamy gdy "przechodzimy" na przetwornicę.

Ten kontroler Tracer 1210RN to dobry pomysł. Chyba go zastosuję. Panel solarny jeszcze nie został wybrany , studiuję temat.

Powinno być poza ramką :

Ten kontroler lepiej wykorzysta energię paneli, zadba o akumulator i przy takim podłączeniu nie będzie potrzeby stosowania osobnego urządzenia zabezpieczającego akumulator przed nadmiernym rozładowaniem.

 

Oczywiście symbole "uziemienia" zostały narysowane aby nie zaciemniać rysunku. Wszędzie prowadzony jest przewód dwużyłowy  . Ładowarkę posiadam procesorową , niestety nie podtrzymuje funkcji, po zaniku zasilania trzeba ją ponownie właczyć. Zasilacz w przyczepie już jest fabryczny więc za pomocą PP 10 jest odłączamy gdy "przechodzimy" na przetwornicę.

 

Ten kontroler Tracer 1210RN to dobry pomysł. Chyba go zastosuję. Panel solarny jeszcze nie został wybrany , studiuję temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może coś źle zrozumiałem. W takim razie, co z narysowanej instalacji masz już fizycznie zamontowane w przyczepie i działające, jaki masz akumulator, a czego zakup i zamontowanie dopiero planujesz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeci schemat bardzo się uprościł. Niestety ładowarka musi zostać bo zasilacz istniejący jest wbudowany. Jak brak jest napięcia 230V z zewnątrz to on nie pracuje i wg pomiarów amperomierzem prąd wsteczny przez niego z aku nie płynie - czy może tak zastać? 

 

Biorę pod uwagę solar o mocy 150W.

 

Mam jeszcze problem : przy poborze ok. 400W z przetwornicy o mocy stałej 1000W  po kilku minutach włącza się jakaś sygnalizacja głosowa z przetwornicy (pisk-brzęczenie) . Wygląda mi to na sygnalizację spadku napięcia na aku ???


Może coś źle zrozumiałem. W takim razie, co z narysowanej instalacji masz już fizycznie zamontowane w przyczepie i działające, jaki masz akumulator, a czego zakup i zamontowanie dopiero planujesz?

Planuję zakup solara i kontrolera. Resztę mam . Akumulator jest żelowy 120Ah odporny na wstrząsy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zlikwidowałem dzisiaj ZB40 czyli zabezpieczenie aku bo myślałem, że ma to wpływ na tą sygnalizację dźwiękową przetwornicy. Reszta jest jak na Twoim drugim rysunku. 


Przed demontażem sygnalizacja włączała się od razu pod obciążeniem ok. 400W a teraz upływa kilka minut. Jeżeli to ma jakieś znaczenie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat interesuje mnie, jak podłączony jest teraz do układu akumulator :hmm:

 

Gdy był (będzie) podłączony tak, jak na Twoim rysunku, to musisz sprawdzić, czy w punkcie "A", po wyjęciu oznaczonego bezpiecznika, gdy przyczepa jest podpięta pod zewnętrzne zasilanie ~230 V, jest napięcie.

 

post-8228-0-24458000-1455396910_thumb.jpg

 

 

Nie wiadomo, w jakim stanie jest akumulator. Jego pojemność jest duża, ale stan :niewiem:

400 W z przetwornicy, to biorąc pod uwagę sprawność elementów składowych instalacji i rozrzut parametrów urządzeń, daje pobór prądu z akumulatora na poziomie 35 - 40 A

Przy słabym accu lub niedoładowanym, mogło by tak być.

Accu jest nowy? Od dawna jest podłączony tak do instalacji?

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.