Skocz do zawartości

Przejściówka 13/7 styków - zagadka.


fred77

Rekomendowane odpowiedzi

Rozumiem problem, natomiast nie rozumiem awersji właściciela do drobnej przeróbki przejściówki, jaką jest zmostkowanie pinów? W końcu czy odbędzie się to fabrycznie, czy wykona to użytkownik - wychodzi na jedno. Wiemy co ma być i tak trzeba to zrobić.

Pytam, bo czasami niepotrzebnie się człowiek nagrzebie, a można kupić już coś gotowego. Ale skoro nie da się tego dostać to sobie zrobię sam.

 

Ogólnie to ciekawi mnie i zastanawia jedno. Dlaczego te przejściówki nie uwzględniają tego 12 styku? Przypuszczam, że nie tylko mój samochód ma tak podłączone 13 stykowe gniazdo haka więc jednak powinien być ten 12 styk obsadzony.

Tak więc czemu producenci uparli się tylko na te 7 podstawowych styków?

Edytowane przez fred77 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 45
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Wiec tak, w niektorych gniazdach jest dodatkowy wlacznik ktory wciska się w momencie wlozenia wtyki do gniazda i nie potrzeba wtedy wykorzystywac 12 pinu, polecam to rozwiazanie bo wtedy masz potwierdzenie podlaczenia przyczepy nawet jak wlozysz sama przejsciówke, jedynie trzeba pamietać zeby ją wyciągnąć jak nie ma przyczepy.

 

Ten wlacznik (mikrowlacznik) jest w gniezdzie pod pinami .


http://allegro.pl/gniazdo-do-przyczepy-13-pin-niemieckie-mayer-i5816195162.html

 

TU na zwyklej blaszce

http://allegro.pl/gniazdo-do-przyczepy-13-biegunowe-13-12v-13-pin-i5654880548.html

Edytowane przez uszek (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że przejściówki nie uwzględniają tego styku z prostego powodu - ludzie potrafią tworzyć różne rzeczy w instalacji. Powiedzmy, że widząc 12 pin wolny zechcesz np. podłączyć do niego jakieś zasilanie. Wpinasz przyczepę i wyjeżdżasz. Po drodze włączasz to planowane urządzenie i ... 2 możliwości:

1. byłeś przewidujący i przewidywane urządzenie podłączyłeś przez bezpiecznik - wywala bezpiecznik.

2. poszedłeś na całość i puściłeś prosto z akumulatora, bo przecież tam miała być mała żaróweczka. W efekcie widzisz za sobą snop iskier i czujesz swąd przepalającej się izolacji na kablach. Albo nic nie czujesz i nie widzisz a z tyłu rozpala się powoli małe ognisko.

 

Tak ja to widzę i dlatego standardowo w przejściówce nic nie jest mostkowane. Dlaczego wobec tego u innych działa? A może mają właśnie taką kontrolę, jak opisuje uszek? Poprzez dodatkowy styk kontrolny? Osobiście, gdybym tworzył takie rzeczy chyba bym rzewidział opcję opisywaną powyżej i raczej na stałe bym żadnego mostkowania nie robił. Zaś jak przerabiałem swoją wtyczkę w mojej budzie, to we wtyczce już takowe zrobiłem. Na szczęście nie przewiduję podpięcia dodatkowej żaróweczki na 12 pinie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że przejściówki nie uwzględniają tego styku z prostego powodu - ludzie potrafią tworzyć różne rzeczy w instalacji. Powiedzmy, że widząc 12 pin wolny zechcesz np. podłączyć do niego jakieś zasilanie. Wpinasz przyczepę i wyjeżdżasz. Po drodze włączasz to planowane urządzenie i ... 2 możliwości:

1. byłeś przewidujący i przewidywane urządzenie podłączyłeś przez bezpiecznik - wywala bezpiecznik.

2. poszedłeś na całość i puściłeś prosto z akumulatora, bo przecież tam miała być mała żaróweczka. W efekcie widzisz za sobą snop iskier i czujesz swąd przepalającej się izolacji na kablach. Albo nic nie czujesz i nie widzisz a z tyłu rozpala się powoli małe ognisko.

 

Tak ja to widzę i dlatego standardowo w przejściówce nic nie jest mostkowane. Dlaczego wobec tego u innych działa? A może mają właśnie taką kontrolę, jak opisuje uszek? Poprzez dodatkowy styk kontrolny? Osobiście, gdybym tworzył takie rzeczy chyba bym rzewidział opcję opisywaną powyżej i raczej na stałe bym żadnego mostkowania nie robił. Zaś jak przerabiałem swoją wtyczkę w mojej budzie, to we wtyczce już takowe zrobiłem. Na szczęście nie przewiduję podpięcia dodatkowej żaróweczki na 12 pinie ;)

Według mnie schemat podłączeń gniazda i wtyczki jest ustalony przez standardową normę i tak to powinno być podłączane. A jeżeli ktoś sobie robi po swojemu to jego problem.

Nie ważne czy gniazdo jest podłączone przez jakiś moduł czy klasycznie - tak jak jest to u mnie - to powinny być zachowane prawidłowe podłączenia zgodnie z ustaloną normą.

Dlatego właśnie dziwię się, że adaptery nie uwzględniają styku nr 12. Przecież jego aktywność nic złego nie zrobi jeżeli połączenia są prawidłowe. A jeżeli nie są to już problem użytkownika, niech zrobi tak jak mówi norma, a nie jego widzimisię.

 

Podobnie jest czasami z gniazdami czy wtyczkami 7 stykowymi gdzie ktoś robi sobie czasami po swojemu instalację i światła pozycyjne podłącza pod jeden styk, a drugi wykorzystuje na światło wsteczne lub coś innego.

Też może się okazać, że coś się pali lub nie działa.

 

Dziwię się, że podczas przeglądu rejestracyjnego nikt nie sprawdza prawidłowości podłączeń gniazda haka. Powinno to być tak samo sprawdzane jak światła zewnętrzne pojazdu.

Edytowane przez fred77 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie powinno być sprawdzane - kiedy odbierasz zamontowany hak, diagnosta powinien sprawdzić poprawność instalacji elektrycznej. Ale jak ostatnio miałem taki odbiór, to szczęka mi opadła do podłogi i nie bardzo wiedziałem co mam panu "diagnoście" odpowiedzieć, kiedy spytał mnie - cyt: "Czemu zainstalowali Panu złącze niemieckie zamiast standardowego?" Po czym okazało się, że nie bardzo potrafił sprawdzić poprawność połączeń. Dobrze, że wcześniej już sam sobie to sprawdziłem... Pan "diagnosta" szukał przez dobre 10 minut przejściówki, żeby moje 13-pinowe złącze podpiąć pod jego urządzenie przewidujące styk 7-pinowy. No i oczywiście późniejsze przeglądanie dowodu rejestracyjnego francuza doprowadziło do tego, że gościu coś sugerował o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego bo suma DMC holownika i przyczepy w DR holownika nie była równa sumie pojazdów... W tej sytuacji strach się bać, co można na drodze spotkać? I może te przejściówki lepiej, że nie mają nic mostkowane domyślnie? Ale to taka moja dywagacja...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie powinno być sprawdzane - kiedy odbierasz zamontowany hak, diagnosta powinien sprawdzić poprawność instalacji elektrycznej. Ale jak ostatnio miałem taki odbiór, to szczęka mi opadła do podłogi i nie bardzo wiedziałem co mam panu "diagnoście" odpowiedzieć, kiedy spytał mnie - cyt: "Czemu zainstalowali Panu złącze niemieckie zamiast standardowego?" Po czym okazało się, że nie bardzo potrafił sprawdzić poprawność połączeń. Dobrze, że wcześniej już sam sobie to sprawdziłem... Pan "diagnosta" szukał przez dobre 10 minut przejściówki, żeby moje 13-pinowe złącze podpiąć pod jego urządzenie przewidujące styk 7-pinowy. No i oczywiście późniejsze przeglądanie dowodu rejestracyjnego francuza doprowadziło do tego, że gościu coś sugerował o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego bo suma DMC holownika i przyczepy w DR holownika nie była równa sumie pojazdów... W tej sytuacji strach się bać, co można na drodze spotkać? I może te przejściówki lepiej, że nie mają nic mostkowane domyślnie? Ale to taka moja dywagacja...

Według mnie powinien powstać przepis, który zmuszałby kierowców do zmiany gniazd elektrycznych na 13 stykowe. Kierowcy mieliby na to np.: dwa lata.

Tym samym ujednolicono by wreszcie te gniazda.

No bo jak nowa przyczepa ze światłem cofania miałaby być podłączona do samochodu ze złączem 7 stykowym?

Co do mostkowania to ten mostek w przejściówce czy we wtyczce, zgodnej ze schematem elektrycznym, to połączenie z masą. Żadnej szkody nigdzie nie zrobi.

A diagnosta powinien być przygotowany do sprawdzania wszystkich rodzajów gniazd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie powinien powstać przepis, który zmuszałby kierowców do zmiany gniazd elektrycznych na 13 stykowe. Kierowcy mieliby na to np.: dwa lata.

Tym samym ujednolicono by wreszcie te gniazda.

No bo jak nowa przyczepa ze światłem cofania miałaby być podłączona do samochodu ze złączem 7 stykowym?

Co do mostkowania to ten mostek w przejściówce czy we wtyczce, zgodnej ze schematem elektrycznym, to połączenie z masą. Żadnej szkody nigdzie nie zrobi.

A diagnosta powinien być przygotowany do sprawdzania wszystkich rodzajów gniazd.

Jest prosta droga do tego o czym piszesz, poszukaj biura poselskiego i wybierz się tam, zostaniesz wysłuchany, a my zostaniemy przymuszeni. :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

witam 

nie za bardzo wiedziałem gdzie pisać wiec jeśli post jest w niewłaściwym miejscu proszę o przeniesienie 

u siebie na holowniku (opel signum) mam złącze 13 piniowe

na przyczepie ma 7 piniowe a raczej 2x7 pianowe ( przyczepę mam UK ) - mam złączę podstawowe 12N + złączę uzupełniające 12S

szkoda było by 12S nie wykorzystać np do zasilania lodówki podczas jazdy ( każdy sie ze mną zgodzi że jazda np z odpalonym gazem w lodówce jest chore niebezpieczne a w niektórych krajach  zakazane przepisami)

ostatnie dwa lata ( tyle mam kemping ) podpinałem zwykły adapter z 13pin na 7 pin a złączę dodatkowe wisiało nie podłączone

fizycznie nie ma adapterów z 13 na 2x7 pinów

gniazdka 12S i 12N mam mógłbym taki adapter wykonać sam ale porostu nie wiem jak - złącze 12S to  dla mnie  jakas magia

może ktos by ogarnął takie podłączenie wykonał taki adapter ( oczywiście odpłatnie )  

a może lepiej dać zamontować wtyczkę 13 pin na przyczepę proszę fachowców o opinie  ( ewentualnie proszę o info gdzie takiej zmiany na slasku można dokonać )

 

nad problemem zasiadam za każdym razem przed wyjazdem w tej chwili na all jest cos takiego ale 15 pin to już zupelnie nie wiem co to za wynalazek 

http://allegro.pl/przewod-elektryczny-adapter-15-pin-2-x-7-pin-n-i6075097656.html#

Edytowane przez bohdan125 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no ok dzieki za szybką odpowiedz wiec muszę sie porozglądać za odpowiednim serwisem zwykle 7 pianowe podstawowe kiedyś juz zakładałem ale dodatkowe to inna bajka raczej elektryk ze mnie slaby 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie robię sobie jaj porostu nie szukałem na obcojęzycznych stronach  

z tego co wrzuciłeś to widze że chyba taniej wyjdzie mnie zamówić adapter

sam zmiany wtyczki nie ogarnę a   taka usługa + wtyczka też bedzie kosztowac 

dzieki za linki 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

adapter zamówiony na e-bay trochę mi głupio że ze zawracałem wam głowę zamiast  najpierw poszukać gdzies dalej niż PL 

ale kto pyta ten nie błądzi

wielkie dzięki za pomoc

wreszcie lodówka będzie działać podczas jazdy   

jeszcze raz dzieki i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.