Skocz do zawartości

Przejściówka 13/7 styków - zagadka.


fred77

Rekomendowane odpowiedzi

Jest sobie przejściówka/adapter 13/7 styków.

Zastanawia mnie jedno.

W samochodzie mam kontrolkę podpiętej przyczepy "TEST". Dodatkowo mam instalację elektryczną gdzie po podłączeniu przyczepy wyłączają mi się tylne światła przeciwmgłowe w samochodzie, a świecą się tylko w przyczepie.

Żeby działała kontrolka i żeby działało przełączanie tylnych świateł przeciwmgłowych samochód/przyczepa to we wtyczce musi być wykorzystany styk nr 12.

 

Problem polega na tym, że przy wykorzystaniu tradycyjnej przejściówki nie działa "TEST" oraz nie działa układ przełączania zasilania tylnych świateł przeciwmgłowych.

 

Czy są przejściówki z aktywnym stykiem nr 12 czy trzeba rzeźbić i przerabiać te ogólnodostępne?

 

Dziwne, bo według ISO przejściówka/adapter powinna mieć chyba osiem styków, łącznie z aktywnym stykiem nr 12, a nie siedem.

 

Dlaczego rozpowszechnione są tylko te z aktywnymi siedmioma stykami?

Edytowane przez fred77 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 45
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Sprawdzałem w samochodzie podłączenie gniazda i wychodzi, że jest to podłączone zgodnie ze schematem ISO. Samochód starszy ze zwykłą instalacją elektryczną.

Styk nr 12 po włożeniu wtyczki do gniazda łączony jest z masą. Masa zamyka obwód kontrolki  "TEST" oraz steruje pracą zwykłego przekaźnika, który przełącza tylne światła przeciwmgłowe.

Nie ma tam żadnej elektroniki.

 

 

Ogólnodostępne adaptery/przejściówki nie mają styku 12, dlatego u mnie to nie działa.

 

Dlatego pytam czemu - skoro ma to być zgodne z ISO - adaptery nie mają aktywnego styku nr 12 i czy można dostać gdzieś adapter gdzie styk ten jest aktywny?

Edytowane przez fred77 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przejściówka 13/7 ma 7 podstawowych styków,  więc nie bardzo rozumiem Twoje zdziwienie. Zrób instalację na obie strony po 13 pinów i po problemie.

Gdybym miał swoje przyczepy to problemu by nie było. Jednak ciągnę też nie swoje przyczepy, ze zwykłą 7 stykową wtyczką, więc używam adaptera.

A gdy mam zamontowany adapter to nie działa kontrolka "TEST", a tylne światła przeciwmgłowe świecą tylko w samochodzie.

Niby da się jechać ale jeżdżę z przyczepą dużo, zdarza się, że jest mgła, lub jedzie się po autostradzie w deszczu i używa się tych tylnych przeciwmgłowych.

Dwa razy trafiłem na kontrolę Policji i sprawdzali mi stan techniczny samochodu i przyczepy. CO prawda przymknęli oko na te przeciwmgłowe ale dla świętego spokoju chcę żeby to było sprawne.

 

Szukam takiej przejściówki i znaleźć nie mogę. Wyjdzie na to, że będę musiał sobie kupić ze cztery adaptery i zrobić sobie jeden do użytku i drugi zapasowy.

Trzeba będzie dołożyć styk nr 12 i zmostkować go ze stykiem nr 3.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używałem takiej przejściówki i wszystko działało dobrze. Wg mnie układ sterowania i kontroli lamp " wyczuwał" podłączenie przyczepy za pomocą mikrowyłącznika w gnieździe 13-pin.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używałem takiej przejściówki i wszystko działało dobrze. Wg mnie układ sterowania i kontroli lamp " wyczuwał" podłączenie przyczepy za pomocą mikrowyłącznika w gnieździe 13-pin.

No ale u mnie nie ma żadnego mikrowyłącznika. Jest taki układ jaki opisuję. Wychodzi na to, że jest to zgodne ze schematem ISO więc połączenia w gnieździe są prawidłowe.

No ale potrzebne jest połączenie styków 12 i 3, a tego w adapterze nie ma. Dlatego u mnie nie działa.

Edytowane przez fred77 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, kolego Ja na twoim miejscu ( bo tego co chcesz, nie dostaniesz!!!) kupiłbym wtyczkę 13pin i gniazdo 7 pin, 25cm przewodu 7żyłowego i zmontował sobie przejściówkę która by leżała w samochodzie i po sprawie, we wtyczce robisz mostek po między pinami 3-12 i masz pełną kontrolę jak chcesz.

 

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie mam podłączone tak samo. Muszą być masowane piny. Mam przejściówkę i mi działa. Spróbuj podłączyć inną. Moja ma więcej pinów po stronie 13pin.

 

Edyta: Tak patrzę w google i wszystkie mają mało pinów. Moją kupił Niemiec i dał mi w spadku, więc nawet nie wiem co to za firma. Najprościej to wyciągnij sobie przewody do bagażnika z pinów 12 i 3. Daj na końcu włącznik i go sobie w miarę potrzeb przełączaj. Ja bym tak zrobił i nie bawił się w złączki z kablem.

Edytowane przez Gewehr (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie Najprościej to wyciągnij sobie przewody do bagażnika z pinów 12 i 3. Daj na końcu włącznik i go sobie w miarę potrzeb przełączaj. Ja bym tak zrobił i nie bawił się w złączki z kablem.

Witam, no właśnie kolego to co proponujesz to się nazywa " druciarstwo" ( bez obrazy oczywiście) przełącznik zapomni wyłączyć lub będzie utrudniony dostęp gdy bagażnik zawalony jakimiś przedmiotami i nie będzie miał świateł w mobilu w razie potrzeby, przejściówka zadziała zawsze i w odpowiednim momencie, jest przyczepa to trzeba zastosować i wszystko działa jak trzeba, odczepiamy przyczepkę demontujemy przejściówkę chowamy do schowka w drzwiach czy innym dostępnym i po sprawie. i wszystko jest jak oryginał. Lub jeszcze jedna opcja poszukać na "de" takiej przejściówki w oryginale.

 

Choć wiadomo każdy może zrobić sobie jak uważa, aby tylko robił to tak aby nie stwarzać zagrożenia na drodze jadąc zestawem.

 

Pozdrawiam serdecznie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak modyfikujesz czyjąś wypowiedź, to się postaraj, a nie jakieś cuda wychodzą.

 

Jakoś nie widzę podłączenia dodatkowego przewodu z balastem w połowie kabla w postaci wtyczki. Takie moje zdanie. Dla mnie nie jest druciarstwem, tylko ułatwieniem. Ile to roboty dostać się do modułu i podać w odpowiednie miejsce masę poprzez włącznik? Chwila i po temacie. Na upartego można jeszcze zastosować układ obciążeniowy i będzie w automacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak modyfikujesz czyjąś wypowiedź, to się postaraj, a nie jakieś cuda wychodzą.

 

Witam, faktycznie popełniłem mały błąd przy edycji twojej wypowiedzi - przepraszam, lecz jeśli ktoś czyta ten temat w całości to bez problemu się domyśli o co chodzi. Nie mniej nadal uważam kolego że idziesz w złą stronę modyfikując instalację po stronie holownika na ręczne przełączanie systemu kontroli czy jak wspomniałeś teraz dodatkowo montując jakieś obciążenie dla zautomatyzowania tego przełączania. Łatwiej i prościej jest postarać się o odpowiednią przejściówkę lub samemu ją zrobić, dodatkowym atutem mego rozwiązania jest to że jeśli kolega sprzeda auto ( zostawiając sobie tą przejściówkę 3/12 ) i kupi sobie inne auto również z gniazdem 13pin to będzie miał ponownie tak jak chce i pod kontrolą. Przy wyborze twojej opcji znowu musi grzebać w kabelkach i modyfikować pojazd tłumacząc następnemu kupującemu czemu wisi lub do czego jest ten przełącznik gdzieś w bagażniku.

 

Sorki za te wywody ale takie mam zdanie i postanowiłem je dziś opisać :piwo: , jestem zwolennikiem prostoty i niezawodności o wszechstronności już nie wspomnę.

 

Pozdrawiam serdecznie i co złego to nie Ja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po to jest forum, aby dyskutować :ok:

Każdy robi jak mu wygodniej. Oczywiście w granicach zdrowego rozsądku. Ja mam uraz do dodatkowych kabli przy dyszlu. Jak kupiłem swoją cepę, to miała 2x 7pin i właśnie przejściówkę na kablu :czerwona:  Dyndało to niemiłosiernie i po pierwszej trasie wyleciało w kosmos.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po to jest forum, aby dyskutować :ok:

Każdy robi jak mu wygodniej. Oczywiście w granicach zdrowego rozsądku. Ja mam uraz do dodatkowych kabli przy dyszlu. Jak kupiłem swoją cepę, to miała 2x 7pin i właśnie przejściówkę na kablu :czerwona:  Dyndało to niemiłosiernie i po pierwszej trasie wyleciało w kosmos.

Też jestem przeciwnikiem nadmiernych kombinacji.

Ma być łatwo i wygodnie.

Czasami samochodem jeździ mój tato i gdybym miał mu tłumaczyć zawiłości podłączania przyczepy i jakie kable gdzie ma podłączyć i gdzie je zabezpieczyć żeby się nie majtały to wolę prostsze rozwiązania.

Kupię przejściówkę i uzupełnię ją o brakujący styk, zmostkuję i będzie sobie to leżeć w schowku. Gdy trzeba będzie to się wetknie i wszystko będzie działać jak trzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem problem, natomiast nie rozumiem awersji właściciela do drobnej przeróbki przejściówki, jaką jest zmostkowanie pinów? W końcu czy odbędzie się to fabrycznie, czy wykona to użytkownik - wychodzi na jedno. Wiemy co ma być i tak trzeba to zrobić.

 

O, kolega zdążył przede mną :)

Edytowane przez Michalc3 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.