Skocz do zawartości

Napięcie na wyjściu z regulatora


MKJ

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Mam pytanie odnośnie regulatora LS2024. Mianowicie mam podłączony solar 160 W do regulatora oraz akumulator kwasowy 68 Ah. Napięcie które pokazuje przy naładowanym aku przez solar pokazuje 15,3 V i takie samo napięcie jest na regulatorze przy wyjściu na oświetlenie. Czy to jest normalne napięcie czy też jest za duże? Wszędzie gdzie znalazłem jakieś podobne tematy to jest napisane że napięcie jest max. ok. 14,4 V. Nie znam się na tym za bardzo i nie wiem czy to jest ok czy nie.

Z góry dziękuję za odpowiedzi.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z instrukcją to aku jest ładowany, biorąc pod uwagę napięcie. Nie napisałeś nic o świecących diodach i ustawieniu kontrolera. A próbowałeś podłączyć inny akumulator? A jak włączysz oświetlenie to napięcie jest takie samo czy spada?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o diody na regulatorze to ta od solara świeci się ciągłym zielonym (czyli solar podłączony) ta od podłączenia aku z początku świeci się zielonym ciągłym (aku ładowane) potem zielony mruga (aku naładowane) według instrukcji. Jak włączę (mam na razie  podłączone tylko radio) to napięcie na oświetleniu jest takie samo. Nie podłączałem innego akumulatora a na regulatorze mam ustawione na kwasowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Mam pytanie odnośnie regulatora LS2024. Mianowicie mam podłączony solar 160 W do regulatora oraz akumulator kwasowy 68 Ah. Napięcie które pokazuje przy naładowanym aku przez solar pokazuje 15,3 V i takie samo napięcie jest na regulatorze przy wyjściu na oświetlenie. Czy to jest normalne napięcie czy też jest za duże? Wszędzie gdzie znalazłem jakieś podobne tematy to jest napisane że napięcie jest max. ok. 14,4 V. Nie znam się na tym za bardzo i nie wiem czy to jest ok czy nie.

Z góry dziękuję za odpowiedzi.

 

Pozdrawiam

 

Witam!

Moim zdaniem, przy tym typie regulatora wszystko masz prawidłowo.

Regulator ma ustalony próg napięcia dla naładowanych akumulatorów na poziomie 15,5 V, więc Twoje pomiary mieszczą się w normie (dla akumulatora z płynnym elektrolitem). Pozostaje jeszcze pytanie, w której fazie cyklu ładowania ten pomiar robiłeś. Inne napięcie będzie w fazie nocnej, a inne np. w fazie ładowania constans.  W tej wersji regulatora występują cztery okresy, w których napięcie będzie miało różne wartości (wliczając czas, kiedy panele nie dostarczają już odpowiedniej energii dla ładowania accu, tzw. faza nocna), dlatego dla interpretacji pomiaru, ważny jest moment jego wykonania. To jednak nie wszystko, ponieważ liczy się jeszcze ogólny stan akumulatora, stan jego naładowania oraz to, czy w chwili pomiaru jest włączone jakieś obciążenie, a jeśli tak, to jakie. Radio nie jest znaczącym obciążeniem dla accu i lepiej by było włączyć coś, co pobiera chociaż ze 100 W mocy, aby widzieć, jak wpłynie to na mierzone napięcie. Najlepiej zrób pomiar napięcia akumulatora w "fazie nocnej" (lub po odłączeniu ładowania z paneli), ponieważ podczas pracy regulatora i dobrym oświetleniu paneli, trudno Ci będzie się zorientować, w której fazie ładowania znajduje się właśnie regulator (wartości napięć będą się zmieniać). Zawsze podczas cyklu ładowania (z podłączoną ładowarką, czy jak w tym przypadku kontrolerem), napięcie na accu wzrasta, a to które zapewnia ten kontroler, czyli 2,58 V / ogniwo jest jak najbardziej w normie, czyli tu nie masz powodu do zmartwień - zmierzyłeś 15,3 V. Jeśli Twój accu jest w bdb stanie, to po kilku godzinach od ustania ładowania (po 100% naładowaniu), napięcie na jego zaciskach powinno być w okolicy 12,8 V. Nie można zapominać też o temperaturze accu w danej chwili, aby wiedzieć, czy kontroler daje akurat max napięcie dla ładowania, czy może stosuje już ograniczenie temperaturowe. Do 25 st. C, napięcie nie powinno być jeszcze ograniczane, a powyżej - 0,030 V mniej / każdy st. C.

Ostatnią kwestią jest jeszcze to, czym robisz pomiar. Jeżeli nie jest to dobrej klasy woltomierz, czy multimetr, tylko jest to "wskaźnik" z marketu, to musisz się liczyć z dużym błędem pomiaru (bywa różnie, ale zdarza się czasem nawet +/- 10 % lub więcej). Ważna jest też dobra bateria zasilająca przyrząd.

PS

Próg ok. 14,4 V, o którym wspominasz w swoim pierwszym poscie, jest bardzo istotny dla accu typu VRLA, a więc GEL i większość AGM. Akurat ten regulator, mimo teoretycznej współpracy z takimi akumulatorami, nie jest jednak dla nich dobrym wyborem, właśnie z uwagi na wysoki próg napięcia ładowania, który wynosi 15,5 V i jest ustalony dla wszystkich wersji akumulatorów. W zasadzie, wszystkie akumulatory ładowane są przez ten regulator identycznie, a jedyną różnicą jest brak "ładowania wyrównującego" dla accu typu GEL.

IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer bardzo dziękuję za fachową i wyczerpującą odpowiedź na moje pytanie. Pomiar robiłem w ciągu dnia kiedy na solar świeciło słońce i wtedy było największe napięcie. Faktycznie po zachodzie słońca napięcie spadało. Teraz wiem jak do tego podejść i jak zjadę do domu( za ok. 3 tygodnie ) to zrobię konkretne pomiary za dnia i w nocy. Podłączę więcej odbiorników i wtedy posprawdzam napięcia.

Dziękuję i Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czemu się link nie otwiera ale jest tutaj w pdf i wg tego jest to max ładowanie a MKJ wspomina o naładowanym aku. Faktem jest że multimetry potrafią mocno oszukiwać. Też się zgodzę z niewiadomym stanem akumulatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam na myśli tabelę parametrów ładowania z instrukcji kontrolera. MKJ podaje że przy naładowanym aku jest napięcie 15,3V i świeci zielona dioda co oznacza że aku jest ładowany i tak powinno być. W kolejnym poście pisze że zielona dioda mruga co wskazuje na przeładowanie lub w pełni naładowany aku w zależności od częstotliwości mrugania światła. Nic nie wspomina o mniejszym napięciu na zaciskach aku (domyślam się że nadal jest powyżej 15V). Uważam że jest to zły objaw ponieważ napięcie powinno być niższe. W samym cyklu ładowania, napięcie ładowania powinno być automatycznie obniżane przez kontroler a tak nie jest. Ładowanie wyrównujące powinno być poniżej 15V.

Z jednej strony kontroler pokazuje w pełni naładowany aku i w tym momencie napięcie powinno być niższe na zaciskach a z drugiej strony cały czas go ładuje prądem maksymalnym tak jakby aku był rozładowany. Coś mi tutaj nie pasuje w takiej sytuacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MARIOczy jeśli chodzi o diody to napisałem że najpierw świeci się ciągła zielona (ładuje) a potem mruga według instrukcji częstotliwość mrugania wskazuje naładowany accu. Na zaciskach także pokazuje 15,3 V 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak już wspominałem uważam że jest coś nie tak. Może też być tak jak pisze Kristofer, że oszukuje multimetr i z tym tez się zgodzę ale można też go sprawdzić mierząc znane nam wartości napięć z dokładnością 0,1 czy nawet 0,01. Biorąc pod uwagę aku to sądzę że jest dobry skoro regulator pokazuje że jest naładowany. Jak będziesz próbował to wyjaśnić to napisz o efektach bo jestem zainteresowany tym tematem.

A sprawdzałeś tak jak sugerował Krzysztof?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

W końcu udało się dotrzeć do domu. Więc sprawa z regulatorem przedstawia się następująco. Podłączyłem accu do regulatora ( pogoda przy pomiarach, niebo zachmurzone) Na regulatorze pokazywało mi 14,3 V. Podłączyłem oświetlenie led które będę chciał zamontować razem łącznie 30V mocy, wiem że troszkę za mało to co sugerował Kristofer ale to miałem pod ręką. Napięcie na accu skakało w zależności od zachmurzenia. Zrobiłem mały eksperyment i wyciągnąłem z auta drugi accu(nowy ma ok 4 miesiące) i tu zdziwienie ponieważ napięcie było podobne 14 V ale już tak nie skakało po podłączeniu ledów. Kristofer wiem że pisałeś że do tego regulatora nie bardzo pasują accu typu GEL i AGM. Więc proponujesz żeby zakupić nowy accu kwasowy? Myślę o accu 100ah. Prądu nigdy za dużo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki akumulator, to zależy, gdzie masz zamiar go umieścić.
Jeżeli poza przestrzenią mieszkalną, to może być standardowy z płynnym elektrolitem, czyli tzw. rozruchowy. Musisz jedynie pamiętać, że przy takim akumulatorze trzeba jak najszybciej uzupełniać zużytą energię oraz nie zużywać więcej, niż 15 do 20 % jego pojemności, inaczej pożyje bardzo krótko.
Jeżeli accu będzie w przestrzeni mieszkalnej, to tylko accu z wewnętrzną rekombinacją gazów, czyli z zaworami VRLA. Gdyby był to jednak accu standardowy, to zastosuj taki z systemem "Kamina" (większość obecnie produkowanych akumulatorów go posiada) i wtedy trzeba zastosować rozwiązanie odprowadzania gazów omawiane w tym temacie:
http://forum.karawaning.pl/topic/9862-akumulator-w-przyczepie-a-nasze-bezpieczenstwo/page__view__findpost__p__233321
W grupie VRLA, będą oczywiście accu GEL i AGM.
Jak poprzednio wspominałem, dla tego regulatora, z uwagi na jego wysoki próg uznania akumulatora za całkowicie naładowany (15,5 V), zastosowanie akumulatora żelowego nie będzie korzystne (w dobrych warunkach nasłonecznienia, accu może być przeładowywany). Jeśli już, to można skusić się na AGM rozruchowy, który powinien lepiej znieść tak ustawioną poprzeczkę i byłby lepszym rozwiązaniem, niż accu standardowy.
W kwestii pojemności accu, to powinna być dobrana do potrzeb, ale z drugiej strony, nie do końca dowolnie można ją zwiększać i swobodnie z niej korzystać, ponieważ musi to pozostawać w korelacji do mocy zamontowanego panelu. Generalnie chodzi o to, aby nie było sytuacji, że z accu zużywać będziesz dużo więcej energii, niż zdoła uzupełnić panel.
Duża pojemność akumulatora może stwarzać właśnie złudzenie, że energii jest pod dostatkiem. Trochę trzeba przewidywać, bo nigdy się nie wie, czy np. przez dwa kolejne dni nie będzie ciągle padać i o ładowaniu można będzie tylko pomarzyć.  To wszystko jest dobrze opisane w różnych tematach dotyczących PV.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i mętlik w głowie dla takiego laika jak ja :]. Accu będzie w środku nad osią ponieważ tam zamontowałem regulator i wszystkie przyłącza, chodziło mi też o rozłożenie ciężaru.Panel który kupiłem http://www.modernhome.pl/product-pol-2118-Zestaw-solarny-o-mocy-160W-na-przyczepe-kempingowa.html Więc chyba wybór padnie na AGM ponieważ być może z czasem zmienię regulator na MPPT. Z tego co poczytałem ten regulator lepiej wykorzystuje prąd. Mój błąd że dopiero po zakupie zestawu człowiek przegląda forum i zaczyna się dowiadywać coraz więcej  :oslabiony:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.