Skocz do zawartości

mam 12V na baterie / jak to przerobić


mtworus

Rekomendowane odpowiedzi

A dlaczego akurat polecasz zelowke? Wiem ze znajomy ma akumulator glebokiego rozladowania.

 

 

Na żelówkę zdecydowałbym się ze względu na wędkarzy - oni zazwyczaj z takich korzystają przy silnikach elektrycznych i mimo dość silnych rozładować pare lat spokojnie użytkują. O tych głębokiego rozładowania niewiele słyszałem.

 

 

To znaczy ze alternator nie pociagnie przetwornicy 1000W? Bedzie bilans ujemny i stane na srodku drogi ? Mowie o sytuacji przy wlaczonym silniku

 

Alternator z tego co wiem daje moc 700-800W ale na 12V. Na 220 znacznie mniej by było. Koledzy lepiej to tłumaczą, ja nie znam fachowego słownictwa by umieć dobrze wytłumaczyć. Zresztą już to świetnie zrobili :niewiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 49
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

1. Alternator pociągnąłby przetwornicę 1000 W ( no może prawie 1000), ale trzeba by połączyć go bezpośrednio z przetwornicą grubymi kablami( 2x 30 mm2) , a i przy tym silnik musiałby pracować na dość wysokich obrotach przez cały czas pracy przetwornicy...Najmniejsze zwarcie przy takich pajączkach i dzwonisz do warsztatu samochodowego...

2. Już raz to napisałem ale powtórzę:

zamontujesz dwa czy więcej aku w przyczepie, zagrzejesz raz wodę i rozładujesz akumulatory. Gdzie i jak je naładujesz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Alternator pociągnąłby przetwornicę 1000 W ( no może prawie 1000), ale trzeba by połączyć go bezpośrednio z przetwornicą grubymi kablami( 2x 30 mm2) , a i przy tym silnik musiałby pracować na dość wysokich obrotach przez cały czas pracy przetwornicy...Najmniejsze zwarcie przy takich pajączkach i dzwonisz do warsztatu samochodowego...

 

2x30mm2? masz na mysli 2 przewody czyli plus i masa czy to jest jakis podwojny typ przewodu ?

 

Masz na mysli zwarcie przez nieostrozne uzytkowanie ?

Czy tez takie zwarcia moga wystapic samoistnie i cos namieszac ?

 

 

2. Już raz to napisałem ale powtórzę:

zamontujesz dwa czy więcej aku w przyczepie, zagrzejesz raz wodę i rozładujesz akumulatory. Gdzie i jak je naładujesz?

 

Czyli nie pozostaje nic innego tylko wlaczac boiler podczas jazdy przy pracujacym alternatorze? Czy dobrze mysle?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

┼╣le myślisz. Żeby przetwornica miała pracować w czasie jazdy musiałaby byc połączona z alternatorem grubymi kablami, ja bym sie na to nie odważył, zwłaszcza daleko od domu. Na takie prądy nie da się zastosować gniazda-wtyczki...

 

Do grzania wody to tylko gaz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

┼╣le myślisz. Żeby przetwornica miała pracować w czasie jazdy musiałaby byc połączona z alternatorem grubymi kablami, ja bym sie na to nie odważył, zwłaszcza daleko od domu. Na takie prądy nie da się zastosować gniazda-wtyczki...

 

No to juz sam nie wiem co zrobic. Pozostaja tylko kupic duzy aku , zarznac go na postoju, wziac prysznic i liczyc na to, ze podczas kolejnych kilku godzin jazdy uda sie go przywrocic do stanu wzglednej uzytecznosci. Jaki prad pobierze mi aku 100Ah przy zalozeniu ze jest bardzo wyladowany? I przez jak dlugi czas bedzie pobieral taki prad, pod warunkiem ze bedzie go ladowal alternator auta a nie prostownik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniewaz prąd ładowania podczas jazdy nie będzie duży, to i ładowanie będzie trwało długo, napewno kilka-kilkanaście godzin...To się liczy tak:

aku 100 Ah ładuje się prądem 10 A przez 10 h ( 10x10=100), albo 5A przez 20 h( 5x20=100) itp...

 

Powyższe problemy pokazują skąd tak duża popularność ogniw słonecznych w karawaningu...Pomimo ceny takich ogniw to jest to najprostszy sposób na prąd na postoju.Kupuje sie ogniwo( a właściwie baterię słoneczną) o mocy 100- 150W i w ciągu dnia spokojnie naładuje aku 80- 100 Ah, i znów jest ciepła woda...

 

A nie łatwiej zagrzać wodę na gazie? Przecież i tak go chyba masz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie łatwiej zagrzać wodę na gazie? Przecież i tak go chyba masz...

 

Jesli masz na mysli boiler na gaz to za droga impreza. Mozna niby tez grzac w garnku i potem przelac do baniaczka z woda ale to dlugo trwa strasznie, chyba kilka godzin, zeby nagrzac do wrzenia z 10 litrow na takim malym palniku. Poza tym takie dolewanie wody do baniaka upierdliwe jest. Chce miec rozwiazanie uniwersalne czyli np na campingu juz sie podpinam pod 220V i uzywam do woli boiler na prad.

 

O wlasnie przy tej okazji chcialem zapytac jak rozwiazac sprawe dwoch zrodel zasilania czyli aku podczas jazdy i 220V na polu. Czy da sie jakos tak to polaczyc zeby byla pelna automatyka ? W przyczepie standardowo jest chyba jakis transformator 220V na 12V ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki bojler na 12 V pociągnie ok 17 A.

 

Co do automatycznego ładowania to wystarczy zasilacz sieciowy ( na 230 V) z separacją diodą i napięciu najlepiej 13,8 V, wtedy może być na stałe podłączony do aku bez obawy przeładowania akumulatora.

 

Prąd ładowania akumulatora zależy od napięcia ładowania oraz od stopnia naładowania akumulatora i się zmienia w dość dużych granicach. Ponadto jeśli aku będzie w przyczepie to prąd będzie silnie ograniczony przez rezystancję długich przewodów łączących aku a alternatorem.

 

 

Prąd maksymalny alternatora jest podany na nim.Już pisałem że przeważnie jest to ok 70 A, ale są też na wyższe prądy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do automatycznego ładowania to wystarczy zasilacz sieciowy ( na 230 V) z separacją diodą i napięciu najlepiej 13,8 V, wtedy może być na stałe podłączony do aku bez obawy przeładowania akumulatora.

 

Czyli moge miec na stale podpiety aku do prostownika i w przypadku podpiecia 220V zaczyna sie ladowanie ? Dlaczego ma on miec akurat 13.8 V ?

A jak jest z urzadzeniami na 12V (jak np. wspomniany boiler czy pompki do wody albo swiatla) po podlaczeniu z zewnatrz 220V ? Z tego co sie orientuje instalacja przyczepy jest na 12V, czy tak? I chyba jedno gniazdko na 220V widzialem. Czy to znaczy ze mam prad tylko w tym gniazdku na 220V? Czy mozna jakos tak podipac wszystko zeby nie trzeba bylo z obwodu wypinac aku przyczepy po podlaczeniu do 220V ? Chodzi o to, ze chce cale zasilanie (pompki, swiatlo, boiler, lodowka) miec podpiete pod aku przyczepy podczas jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mozna niby tez grzac w garnku i potem przelac do baniaczka z woda ale to dlugo trwa strasznie, chyba kilka godzin, zeby nagrzac do wrzenia z 10 litrow na takim malym palniku.

 

Palniki nie są takie słabe :niewiem: 2 litry nagrzejesz w mniej niż 10 minut, niewiele dłużej jak na domowej kuchni. A z 10 litrów wrzątku wystarczy Ci pewnie na dolanie do ok 20 litrów wody i masz 3 razy prysznic. A tak na marginesie jeśli nie masz w przyczepie kranu do zimnej i ciepłej wody to z wrzątkiem nie przesadzisz w instalacji. 40-50 stopni to raczej max co mozna w nią wlać. Gumowe rurki mogą stracić szczelność :niewiem: Jak się mylę - poprawcie mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napięcie 230V pojawi ci sie w gniazdku 230v dopiero gdy podłączysz zewnętrzne zasilanie 230V.

 

Reszty od aku nie musisz odpinać, bo i tak zawsze działa na 12V...

 

13,8 V dlatego, że jest to napięcie które już gwarantuje naładowanie aku a jeszcze nie powoduje gazowania. Po prostu tak jest najłatwiej , nie potrzeba żadnych przekaźników i innych urzadzeń.

 

Szary ma rację co do palników. Taki całkiem malutki ( na butlę turystyczną ) to moc rzędu 2200 W. Porównaj to z przetwornicą...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O rany, 150Ah !!! Ja nie chce wozic ze soba malej elektrowni. Potrzebuje tylko podczas jazdy podgrzac wode w bojlerze elektrycznym zeby umyc dziecko na parkingu lub wziac szybki odswiezajacy prysznic. Czy nie ma innych rozwiazan poza boilerem na gaz aby podgrzac wode bez takich wymagan pradowych? Moze cos przeoczylem ?

Ostatnio w Praktikeże widziałem agregat spalinowy 800W za 299zł. Lżejszy od akumulatora 150Ah.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O rany, 150Ah !!! Ja nie chce wozic ze soba malej elektrowni. Potrzebuje tylko podczas jazdy podgrzac wode w bojlerze elektrycznym zeby umyc dziecko na parkingu lub wziac szybki odswiezajacy prysznic. Czy nie ma innych rozwiazan poza boilerem na gaz aby podgrzac wode bez takich wymagan pradowych? Moze cos przeoczylem ?

Ostatnio w Praktikeże widziałem agregat spalinowy 800W za 299zł. Lżejszy od akumulatora 150Ah.

 

Ale zdecydowanie glosniejszy :niewiem:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.