Skocz do zawartości

mam 12V na baterie / jak to przerobić


mtworus

Rekomendowane odpowiedzi

witam

kupiłem w końcu swoją upragniona pierwszą cycepę......i nie mogę się doczekać wjazdu to czytam sobie forum i zbieram informację na różne ważne tematy...... :hop1:

 

ale mam dziwna sytuację z instalacją 12V...mianowicie na baterie :admin:

 

sa to duże 6V baterie o wymiarach ok. 70x70x130mm

nigdy takich nie widziałem i nawet nie wiem gdzie je kupić.... :niewiem:

 

w szafce obok zlewu jest takie białe gniazdo/pudełko, do którego szeregowo wkłada się te baterie i dopiero wtedy jest zasilanie 12V np na pompce wody itd.......... :hmm:

 

mam pytanie do naszych forumowych elektryków :blagac: czy mogę to jakoś przerobić....

a raczej jak to mam przerobić ,coby było dobrze i tanio !!! tzn

 

czy jakiś zasilacz mam kupić /jeśłi tak to ile mA??? lub Watt :niewiem:

czy jakiś mały prostownik może :niewiem:

 

nie chciałbym spalić tej pompki i innych urządzeń w przyczepie..........o zwarciu czy pożarze nawet nie mówię.......

 

czy mozna jakoś zastąpić te baterie np. takim transformatorem jak mi zasila np. halogeny 12v w łazience w domu???....... tylko te transformatory mają 100W lub 300W.....to chyba za dużó......

no i co z zasilaniem lodówki w czasie jazdy.....czytałem kilka wątków z tymi słynnymi przewodami 2,5mm, spadkami napięcia i kierunkiem przepłuywu prądu - historycznym i umownym.......heh dobre to :hop1:

więc to juz chyba temat na instalke z przełącznikiem, żeby w czasie jazdy była zasilana lodówka z aku samochodu a na polu żeby brać 230V i przerobić na 12V

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 49
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Zamiast baterii proponuję zamontować prostownik do ładowania akumulatorów. Ja tak zrobiłem w swojej przyczepie. podczas podróży mam 12 V z samochodu, natomiast na kempingach podłączam się do sieci 230 V, wtedy wszystkie urządzenia zasilane 12 V pracują bez obaw, że ulegną uszkodzeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz mieć zasilanie 12 V w przyczepie to zmień te baterie na akumulator, a jeżeli będziesz się podłączał do sieci to zrób tak jak radził kotek52. A tak a`propos tych baterii to może się mylę, ale to mogą być jakieś akumulatorki. Może warto by było je sprawdzić po naładowaniu, może są dobre.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie było dokładnie tak samo szare pudełeczko, a w środku 2 x 6V bateria Varty. Kicha straszna ale stosowana w przyczepach bo te pojemniki na baterie widziałem w katalogu z częściami do przyczep.

 

Ja kupiłem 250 watowy transformator toroidalny (taki jak do oświetlenia halogenowego), ustabilizowałem to mostkiem prostowniczym dostępnym za kilka złotych w każdym elektronicznym. Działa super zasila oświetlenie, pompkę i bez zakłóceń radio samochodowe zainstalowane w przyczepie. Koszt łącznie z ładną obudową ok 80 zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prostownik jeśli masz to dobry pomysł , praktycznie zerowe nakłady . Ja założyłem trafo bo prostownik mam duży i ciężki . Jeśli z tymi aku jest coś nie tak to założył bym jakiś mały aku np. z motocykla lub UPSa . Zasilanie takie bywa potrzebne w czasie noclegu po drodze lub na kempingu gdy zatrzymujesz się na jedną noc , a rano jedziesz dalej .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym tylko nie przeceniał prostowników za 70 zł z marketów. Mogą być głośne i średniej jakości.

 

Te transformatory toroidalne do halogenków są super. No i akumulator na stałe do przyczepy koniecznie - podłączony przez przekaźnik, dzięki temu nie będzie trzeba programować radia po każdym wyłączeniu prądu.

 

Po świętach wrzucę schemat i zdjęcia dla opornych jak to zrobić za grosze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja kupiłem 250 watowy transformator toroidalny

Koszt łącznie z ładną obudową ok 80 zł.

Gdzie można kupić trafo 250W i mostek prostowniczy za 80 zł. Sam transformator o takiej mocy to już koszt ponad 150zł i jeszcze do tego obudowa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widziałem w markecie na prmocji transformatory do halogenów za 59zł 100W i za 79zł 300W...który będzie dobry żebym nie spalił pompki?? :niewiem:

 

Witus - swe Hobby kupiłem od Darka w Sosnowcu.na Kombajnistów.polecam sprzedawcę - bardzo miły i kompetentny gość!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kupić można np tu za 40 zł (ja kupiłem w sklepie)

http://allegro.pl/item331599267_transformator_halogenowy_250w_toroidalny.html

 

do tego mostek

http://allegro.pl/item331254638_mostek_prostowniczy_25a_400v_2730.html

 

do tego obudowa i bezpieczniki

http://allegro.pl/item327236061_obudowa_88x64x49_polistyren_km_48bn_czarna_0025].html

 

do tego przekaźnik

http://allegro.pl/item327585333_przekaznik_samochodwy_12v_30a_40a_wlacznik_swiatel.html

 

przez który podłączamy akumulator przyczepy.

 

To powyżej to tylko przykłady, lepiej kupić w sklepie elktronicznym. Oni też też doradzą dokładnie jakie to mają być części.

 

Ten transformator może być mniejszy. Najlpeiej policzyć ile mają odbiorniki 12V w przyczepie (najczęściej żarówki, radio, pompka).

 

"mtworus" moc nie spali pompki tylko ewentualnie napięcie, a to musi być ok 12V :niewiem: ... pozdrawiam !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybaczcie ze zapytam ale nie jestem pewien czy dobrze rozumuje. Jestem zielony w tematach pradowych :niewiem:

 

1. Jesli przyczepa ma przetwornice 220V-12V to oznacza ze automatycznie mam w srodku 12V po podlaczeniu z zewnatrz 220V ??

2. To co kolega witus pisal o 250 watowym transformatorze toroidalnym oraz te wypowiewdzi o prostownikach dotycza sytuacji w ktorej nie ma takiej przetwornicy i ten transformator czy prostownik ma mu ja zastapic, czy tak ?

 

No i teraz najwazniejsze i rozbudowane pytanie:

 

3. Jaki akumulator kupic do przyczepy zeby spelnial moje oczekiwania:

- ma byc ladowany z auta podczas jazdy

- ma starczac co najmniej na kilka godzin pracy pompek wody, oswietlenia oraz dobrze by bylo zeby dal rade pociagnac chociaz przez 1 godzine boiler 300W trumy, ktory chce do niego podlaczyc za pomoca przetwornicy 12V-220V 1000W

- ma byc odporny na wysokie temeratury panujace zazwyczaj w okresie wyjazdow urlopowych

- ten aku ma sie dawac doladowywac bez kompletnego rozladowania

 

 

Zadaje te pytania a szczegolnie trzecie bo wiem ze na rynku sa rozne rodzaje akumulatorow na ktorych kompletnie sie nie znam a chcialbym wybrac cos najbardziej optymalnego.

 

Czy moglby ktos wyjasnic roznice miedzy akumulatorami: zelowym, rozruchowym, glebokiego rozladowania oraz jak rozumiec te opisy na aku. Niestety mialem w liceum kiepskiego nauczyciela z fizyki i mam powazne braki. Jak np. rozumiec cos takiego: "12V 7.0Ah/20HR"

Potrzeby mam jak wyzej ze wzgledu na male dziecko, ktore trzeba kapac, zagrzac zupke itp na postojach miedzy campingami czyli gdzies w dziczy i gluszy bez 220V.

 

Licze na madre rady forumowych elektrykow i z gory bardzo dziekuje.

 

Mareko

 

P.S.

Wrzucam link do przetwornicy ktora zamierzam kupic

http://www.sklep.campotur.pl/przetwornica-12v-1000w-2000w-z-ladowniem,100401,321,0.html

 

Czy to urzadzenie da mi 1000W i 220V tak dlugo jak z drugiej strony bedzie "zywy" aku i 12V ??

Czy te 1000W oznacza ze moge podpiac jednoczesnie np. 2 urzadzenia po 500W ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli przyczepa ma przetwornice 220V-12V to oznacza ze automatycznie mam w srodku 12V po podlaczeniu z zewnatrz 220V ??

 

U mnie w przyczepie mam przełącznik z jakiego źródła chcę korzytać. Podłączam sieć, cyk i mam 12V. Ale na raz oba zasilania nie chodzą.

 

Jaki akumulator kupic do przyczepy zeby spelnial moje oczekiwania:

 

Co do podgrzania bojlera, to raczej może być ciężko. W pełni naładowaym pewnie podgrzejesz, ale pompki pewnie już nie uruchomisz. Jak tak mocno chcesz obciążać układ (przetwornica) ja bym kupił na Twoim miejscu żelówkę o pojemności minimum 75Ah.

 

Czy to urzadzenie da mi 1000W i 220V tak dlugo jak z drugiej strony bedzie "zywy" aku i 12V ??

Czy te 1000W oznacza ze moge podpiac jednoczesnie np. 2 urzadzenia po 500W ?

 

Ja mam przetworniczkę 100W to jeszcze z nią 12V chodzi bez problemu. Aku 72 lub 75Ah (zależnie co mam w samochodzie bo podmieniam często). Ale wiedz, że przetwornica strasznie obciąża akumulator. Dla przykładu: w pełni naładowany aku po podłączeniu przetworniczki 100W i ładowaniu dzięki niej paluszków do aparatu rozładowuje się po około 5-7 godzin (przy stałym ładowaniu przez solar).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(przetwornica) ja bym kupił na Twoim miejscu żelówkę o pojemności minimum 75Ah.

 

Czy oznaczenie 75Ah oznacza ze przy poborze pradu 1 Ampera aku ma wystarczyc na 75 godzin ? A dlaczego akurat polecasz zelowke? Wiem ze znajomy ma akumulator glebokiego rozladowania.

 

 

Ja mam przetworniczkę 100W to jeszcze z nią 12V chodzi bez problemu. Aku 72 lub 75Ah (zależnie co mam w samochodzie bo podmieniam często). Ale wiedz, że przetwornica strasznie obciąża akumulator. Dla przykładu: w pełni naładowany aku po podłączeniu przetworniczki 100W i ładowaniu dzięki niej paluszków do aparatu rozładowuje się po około 5-7 godzin (przy stałym ładowaniu przez solar).

 

To znaczy ze alternator nie pociagnie przetwornicy 1000W? Bedzie bilans ujemny i stane na srodku drogi ? Mowie o sytuacji przy wlaczonym silniku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.