Skocz do zawartości
nikita55

Klimatyzacja dachowa WAECO 1500 AC.DC na 12v ?

Rekomendowane odpowiedzi

nikita55

Posiadam klimatyzację dachową Waeco 1500 AC.DC 
Z opisu producenta wynika ,że może ona pracować w trzech trybach. 
Pierwszy to oczywiście 230v. 
Drugi to na 12v podczas jazdy z alternatora. 
Trzeci to na 230v za pomocą przetwornicy z 12v na 230v. 

Interesuje mnie podłączenie na 12v z alternatora. 
Moje pytanie jest więc takie , czy ktoś tak ma u siebie podłączone , jakimi kablami bezpiecznikami i czy to wogóle działa w ten sposób. 
Są inne modele o podobnych parametrach więc nie musi być identyczna ,tylko czy to działa. 
W sensie chłodzi 516.gif post-18725-0-87014300-1431274538_thumb.jpgpost-18725-0-56357300-1431274553_thumb.jpgpost-18725-0-11929400-1431274564_thumb.jpgpost-18725-0-67808300-1431274577_thumb.jpgpost-18725-0-36284400-1431274585_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
MKubic

Jeśli dobrze rozumiem interesuje cię aby to chodziło podczas drogi zasilaniem z samochodu?

 

Jeśli masz wiązkę 13 pinową w samochodzie to z niej wychodzi +12, do tego wystarczy pociągnąć zasilanie do klimatyzatora.

Ale najpierw sprawdź jaki masz alternator w aucie żeby się nie okazało że zacznie ci brakować prądu w samym samochodzie podczas jazdy :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
tarapukuara
Napisano (edytowane)

Tylko przy 12V i 75A poboru prądu to na 6-7 metrach kabelka, żeby zachować przyzwoity/akceptowalny spadek napięcia- sugeruję kabelek tak ze 40-60 mm2 :) :) :) :) 

Bo ze względu na obciążalność prądową powinno wystarczyć 25 mm2

Edytowane przez tarapukuara

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
nikita55

Problem w tym że z klimatyzatora wychodzi 3x2,5 na 230v i wejście te na 12v 2x2,5mm2 to jak mam taki gruby kabel podłączyć???

Alternator ok ale ,czy np na 40mm2 są jakieś wtyczki ,żebym mógł podłączyć samochód ...cepa???


W camperze pewnie było by łatwiej a w cepie pewnie trzeba by 2x80 AH gel aku wstawić,przetwornicę ,i dobry alternator ,żeby dodatkowo ładował podczas jazdy i pewnie było by ok bo zapas prądu z aku już by był :]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
strus251

Akumulator taki duzy to wystarczy Ci na max 1 godzine.

Jezeli podlaczysz to pod alternator to nigdzie nie pjedziesz bo pobor pradu zabije Ci alternator w aucie i na tym zakonczysz podroz.

Przestan w ogole rozwarzac uzywanie tego na 12V.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
MKubic

Z tego co patrze:

 

http://www.capitalseating.co.uk/dbdocs/doc_174152070705.pdf

 

Powienieneś dostać przetwornicę w zestawie, dostąłeś czy masz jakąś okrojoną wersję?

Bo to zasilanie z 12V i 75A to coś wogóle jakieś dziwne się wydaję, olej opcję pokombinuj z przetwornicą na 230V..

I napisz jeszcze czy w czepce masz instalację 12V wogóle (akumulator itp, z czego ładujesz solary czy 230).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Michalc3

MKubic - a jaka różnica, czy pociągnie te 75A bezpośrednio z akumulatora, czy przez przetwornicę, która ma jeszcze dodatkowe straty własne? Przypuszczam, że gdyby chciał pociągnąć przez przetwornicę, to będzie musiał do tych 75A jeszcze z 5 dołożyć. Uważam, że przy tych prądach w ogóle branie pod uwagę 12 V jest grubym nieporozumieniem. Wyłącznie 230. No chyba, że dla potrzeb samego eksperymentu, ale ja bym nawet eksperymentalnie tego nie robił.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
nikita55

Pytałem się jakiegoś handlowca ,że np jak masz campera to w czasie jazdy z aku i alternatora ta klima działa ,bo ponoć tak jest. U siebie w cepce mam dwa aku 80ah ,ładowane z alternatora i z 230v. Gdzieś czytałem ,że z tych baterii może max chodzić dwie godziny ,ale jeszcze będzie alternator,liczę się z tym że może zmienić na jakiś 120 A.


Na którymś tam zdięciu jest napisane ,pobór 75A  zalecany alternator 90 A  zalecane baterie 100 AH.

Jak bym wstawił 120A alternator i mam już 160AH baterie,tylko ze względu ,że to cepka to bym wykorzystał przetwornicę ,żeby tych grubych kabli oczywiście nie dawał pomiędzy autem a cepą.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
strus251

Nikita, pamietaj ze to co tam jest napisane dotyczy sie tylko pracy urzadzenia.

Twoj altek musi wytwarzac jeszcze prad dla zasilenia elektryki/elektoniki samochodu. Altki w autach nie sa wstawiane z nie wiadomo jaka rezerwa i gwarantuje Ci ze jak zapodasz tego potwora i bedziesz jechal to szybko przekonasz sie o czym pisalem ze zakonczysz wyjazd. Tego nie udzwignie twoj altek a pojemnosc bateri w tym przypadku czy to 100Ah czy 160Ah ma juz male znaczenie.

Posluchaj tego co juz kilka osob Ci napisalo i daruj sobie to 12V, nie tedy droga.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
BeKa87

z tego co znalazłem o tej klimie to ona pracuje na 12v do momentu rozładowania akumulatora/ów do założonego napięcie 10.5 -12.5V i puki nie zostanie osiągnięte napięcie włączenia 12.5-14v to przestaje pracować i ona tak działa na 12v podczas podłączenia do samochodu. zresztą to samo pisze na zdjęciach wystarczy przeczytać

a co do przewodów średnio się przyjmuje obciążalność przewodów 10A/mm2 więc w teoria 8 mm2 powinno starczyć dla bezpieczeństwa 10 mm2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

z tego co znalazłem o tej klimie to ona pracuje na 12v do momentu rozładowania akumulatora/ów do założonego napięcie 10.5 -12.5V i puki nie zostanie osiągnięte napięcie włączenia 12.5-14v to przestaje pracować i ona tak działa na 12v podczas podłączenia do samochodu.

 

Witam!

Czy jesteś pewien, tego, co napisałeś :hmm: 

a co do przewodów średnio się przyjmuje obciążalność przewodów 10A/mm2 więc w teoria 8 mm2 powinno starczyć dla bezpieczeństwa 10 mm2

 

Moglibyśmy nakręcić modelowy filmik z samozapłonu instalacji, w którym pięknie było by widać, jak takie przewody w moment idą z dymem.

Niestety, dla wcześniej opisanego sposobu montażu i z powodu, że klima ma zabezpieczenie dla accu przy 11V, na takich przewodach nawet nie sapnie ...

;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
BeKa87

Witam!

Czy jesteś pewien, tego, co napisałeś :hmm:

 

Moglibyśmy nakręcić modelowy filmik z samozapłonu instalacji, w którym pięknie było by widać, jak takie przewody w moment idą z dymem.

Niestety, dla wcześniej opisanego sposobu montażu i z powodu, że klima ma zabezpieczenie dla accu przy 11V, na takich przewodach nawet nie sapnie ...

;)

Tak tego jestem pewien że się sama rozłącza poniżej dolnego progu napięcia i włącza po osiągnięciu górnego progu.

jedyne czego nie znalazłem to tego czy ona działa bezpośrednio z 12v czy przez przetwornice :hmm: bo nigdzie nie jest napisane nawet na stronie producenta i instrukcjach co znalazłem.

 

a co do przewodów są przewody i przewody i teoria teoria a praktyka praktyką

 

chociaż z chęcią bym zobaczył palące się przewody ale na jakimś bezpiecznym pokazie

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer
Napisano (edytowane)

Tak tego jestem pewien że się sama rozłącza poniżej dolnego progu napięcia i włącza po osiągnięciu górnego progu.

jedyne czego nie znalazłem to tego czy ona działa bezpośrednio z 12v czy przez przetwornice :hmm: bo nigdzie nie jest napisane nawet na stronie producenta i instrukcjach co znalazłem.

 

Masz rację, że klima wyłącza się poniżej ustalonego progu napięcia, to akurat się zgadza. Świadczy to jednocześnie o tym, że ma możliwość pracy przy zasilaniu z 12 V, co dokładnie widać w parametrach pokazanych przez autora tematu.

Nie pytałem jednak, czy jesteś pewien możliwości zasilania z 12 V, ale wartości napięć, które podałeś ;)

Otóż prawidłowy zakres jest zupełnie inny. Spójrz na trzecią fotkę, pierwszego posta: DC 12 V operation 11 - 15 V

Klima będzie pracować bez względu na wartość napięcia w danym momencie, byle by było ono w zakresie od 11 do 15 V, oczywiście przy zasilaniu bezpośrednim z 12 V

Zauważ, że progi napięć które podałeś, dotyczą pracy przy zasilaniu z przetwornicy dedykowanej przez producenta. Przetwornica posiada na wyposażeniu własny kontroler napięć, na którym monter samodzielnie ustala zakresy ją włączające i wyłączające. Odbywa się to skokowo, co 500 mV od 10,5 do 12,5 V (wyłączenie) oraz od 12 do 14 V (powtórne, automatyczne załączenie). Generalnie chodzi o prawidłową wartość progów wynikającą z pomiaru bezpośrednio na akumulatorze i uwzględniającą spadki napięć na zastosowanych przewodach (będą różne, zależnie od długości i przekroju). Nie jest zalecane ustawienie, które pozwalało by pracować klimie, gdy napięcie na klemach accu było by niższe od granicznych 11,5 V

a co do przewodów są przewody i przewody i teoria teoria a praktyka praktyką

 

No i tu Ci powiem, że mnie zaciekawiłeś :hmm:

1) Chcesz tym samym potwierdzić, że jednak wystarczy proponowany przez Ciebie przewód:

8 mm2 powinno starczyć dla bezpieczeństwa 10 mm2

:hmm:

2) Mógłbyś jakoś rozwinąć słowa:

są przewody i przewody

 

oraz

teoria teoria a praktyka praktyką

 

:hmm:   :rolleyes:

Edytowane przez Kristofer

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

Pytałem się jakiegoś handlowca ,że np jak masz campera to w czasie jazdy z aku i alternatora ta klima działa ,bo ponoć tak jest. U siebie w cepce mam dwa aku 80ah ,ładowane z alternatora i z 230v. Gdzieś czytałem ,że z tych baterii może max chodzić dwie godziny ,ale jeszcze będzie alternator,liczę się z tym że może zmienić na jakiś 120 A.

Na którymś tam zdięciu jest napisane ,pobór 75A  zalecany alternator 90 A  zalecane baterie 100 AH.

Jak bym wstawił 120A alternator i mam już 160AH baterie,tylko ze względu ,że to cepka to bym wykorzystał przetwornicę ,żeby tych grubych kabli oczywiście nie dawał pomiędzy autem a cepą.

 

Przeczytałem temat od początku.

Omawiana klima posiada możliwość pracy z dwóch źródeł zasilania: ~230 V i 12 V. Praca z inwerterem (jako trzecia możliwość) jest podana tylko dlatego, że producent oferuje w sprzedaży komplet, czyli z dedykowaną przetwornicą (E012VS). W zasadzie, jest to opcja zasilania tak samo dostępna, jak dla każdej innej klimatyzacji. Jeśli zakupiłeś klimę okazyjnie, to najprawdopodobniej bez przetwornicy, ponieważ jest ona dosyć wartościowa.

Warunkiem prawidłowej pracy z przetwornicą, jest zastosowanie przetwornicy bardzo dobrej jakości (sprawność najlepiej rzędu ok. 90 -95 %),  o mocy wyższej min. 50 %, niż moc znamionowa klimy i oczywiście pełny sinus (modyfikowany się nie nadaje).

Tyle tytułem wyjaśnienia, dlaczego wyszczególniono w instrukcji trzy rodzaje zasilania.

Ten model klimatyzacji, generalnie jest z przeznaczeniem "stacjonarnym" (zasilanie ~230 V) lub mobilnym (~230 V / 12 V), ale w tym ostatnim przypadku, przewidziany został do zamontowania wyłącznie w kamperze (nie w przyczepie). W zasadzie, właśnie ta ostatnia kwestia zmienia wszystko. Gdyby chcieć zamontować tą klimę w przyczepie, zresztą jak każdą inną, to z góry należy wykluczyć jej zasilanie z akumulatora, chyba że wystarczy nam np. godzina pracy takiej klimy i pogodzimy się z

tym, że przez kolejne np. 10 godzin, ładujemy akumulator. Oczywiście, jeśli mamy czym (np. dostęp do sieci ~230 V).

Pytanie tylko, gdzie sens takiej pracy klimatyzacji? Mając do dyspozycji sieć ~230 V, nikt nie będzie przecież zasilał klimy z akumulatora.

Dlaczego mając accu w przyczepie, nawet o dosyć dużej pojemności, nie da się tego zrobić :hmm:

Właściwie napiszę inaczej - teoretycznie da się zrobić, ale uwarunkowania, które trzeba będzie spełnić, mogą okazać się nie do zrealizowania.

W tym momencie, przytoczę słowa Kolegi Bartka  :bravo:  (post # 3):

Tylko przy 12V i 75A poboru prądu to na 6-7 metrach kabelka, żeby zachować przyzwoity/akceptowalny spadek napięcia- sugeruję kabelek tak ze 40-60 mm2 :) :) :) :) 

post-8228-0-97077900-1431570349_thumb.jpg

post-8228-0-03523200-1431570733_thumb.jpg

post-8228-0-32436500-1431570823_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kristofer

Bartek bardzo ostrożnie podał długość przewodów, chyba tylko dlatego, aby uzmysłowić, że konieczny przekrój przewodów, dla nawet tak niewielkiej ich długości, byłby bardzo duży.

Ponieważ widzę w niektórych postach jeszcze nutkę niedowierzania, to policzmy:
accu zamontowany w przyczepie, przyjmując optymistycznie - 2,2 m od przedniej ściany; długość dyszla i naddatek przewodu wtyczki - min 1,8 m; od gniazda haka do alternatora, czyli niemal długość przez cały samochód - 4 m. Jakby nie liczyć, wychodzi ok. 16 metrów!!!
16 metrów przewodu, napięcie 12 V, pobierany prąd średnio ok. 75 A (podczas rozruchu sprężarki sporo więcej).
Dla prawidłowej pracy urządzeń oddalonych (po dł. przewodów) do ok. 20 metrów od źródła zasilania, przyjmuje się za dopuszczalny spadek napięcia, średnio ok. 260 mV.

Aby zachować prawidłowe parametry dla wyliczonych 16 m przewodu, musiałby on mieć przekrój przynajmniej 70 mm², a przy większej odległości, nawet następny w szeregu.
Powstaje w tym momencie pytanie: jak zrealizować to, co w kamperze uzyskujemy bez kłopotu, a tu jest niemal nie do przeskoczenia?
Mam na myśli rozłączne połączenie dwóch przewodów między samochodem, a przyczepą, choćby miały "jedynie" przekrój 25 mm²
Jak przesyłać po takiej długości ok. 90 A z alternatora do przyczepy?
To, co daje alternator, powinno w głównej mierze stanowić zasilanie dla klimy, a ponadto, alternator musi sobie jeszcze poradzić z ładowaniem dwóch (trzech) accu, urządzeń wyposażenia i elementów układu zapłonu w samochodzie, łącznie z komputerem.
Teoretycznie można by zastosować coś takiego, jak izolator akumulatorów, ograniczając w ten sposób prąd i przekrój przewodów (załóżmy, że nawet o połowę), a co dalej?
Wciąż mamy potrzebę zastosowania bardzo dużego przekroju przewodów, niemożność zastosowania standardowego wtyku przyczepy i ..., niedobór prądu dla klimy, która pracując, zechce go uzupełniać z zamontowanych w przyczepie accu, a te rozładują się błyskawicznie.
Gdyby założyć idealny stan wspomnianych akumulatorów (2 x 80 Ah, nówki, posiadające znamionową pojemność, naładowane na max), to klima bez przetwornicy, zasilana bezpośrednio z accu, mogłaby rzeczywiście popracować ok. 2 godzin (teoretycznie), tylko co z tego?
Zakładając, że uporamy się w jakiś sposób z wymaganym podłączeniem przyczepa/samochód, oraz że podróż potrwa więcej, niż dwie godziny, to na miejsce i tak dojedziemy wtedy z rozładowanym akumulatorem w przyczepie.

 

Tak wygląda oryginalna wersja wykonania przetwornicy dołączanej do w/w klimatyzacji przez producenta:

 

post-8228-0-20657100-1431571426_thumb.jpg

 

Przetwornica występuje też samodzielnie w handlu, tylko że wtedy jest już w wykonaniu wyłącznie dla przewodów o dł. 1,5 m, które posiadają wymagany w takim przypadku przekrój 25 mm² (z przetwornicy wychodzą wtedy dwa przewody, zamiast czterech). Oryginalne przewody, to 2 x 25 mm² dla każdej z polaryzacji! I pamiętajmy - jest to przewidziane dla długości połączeń występujących w kamperze, więc o wiele krótszych.

 

Zalecany przez Waeco sposób podłączenia do instalacji kampera:

 

post-8228-0-02287300-1431571112_thumb.jpg

 

Dedykowany kontroler do ustawiania progów napięciowych, o którym pisałem we wcześniejszym poscie:

 

post-8228-0-16440000-1431571185_thumb.jpg

 

Tak na zakończenie:

zastanawiam się, jaki jest sens, aby chłodzić pustą przyczepę podczas jazdy, siedząc w samochodzie :hmm:
W kamperze sytuacja może być zrozumiała, zwłaszcza jeśli klima kabiny nie wystarcza, ale w pustej przyczepie? Koszt zużytego paliwa na pracę więcej niż 90 A altka pozwolę sobie pominąć.
Praca klimatyzacji ma sens, jak działa ciągle i nie pozwala na gwałtowne zmiany ustawionej temperatury wnętrza, gdy się w nim przebywa.
Zasilanie klimy z 12 V może być przydatne, gdy na postoju nie mamy dostępu do sieci ~230 V,  posiadamy odpowiednio wydajne źródło zasilania (np. ogniwa paliwowe) lub bardzo dużej pojemności akumulatory, które później mamy z czego naładować (np. kilkanaście paneli solarnych i fantastyczne warunki pogodowe).
Reasumując: myślę, że powinieneś serio potraktować wcześniejsze posty Kolegów (#3, #5, #7, #9) i ponownie przemyśleć sens planowanych zamierzeń w kwestii zasilania.
IMHO

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×