Skocz do zawartości

AL-KO czy nie???


ketrab

Rekomendowane odpowiedzi

Hej, potrzebuję pomocy w weryfikacji zamontowanych u mnie amorków. Bo jakoś nie mogłem jednoznacznie stwierdzić czy to są AL-KO czy nie.

 

post-15964-0-91524500-1430312027_thumb.jpgpost-15964-0-14325500-1430312029_thumb.jpgpost-15964-0-37395700-1430312030_thumb.jpgpost-15964-0-60856400-1430312031_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bartek musi być coś wybite na górze przy spawach mocowania ucha...

 

Wojtex najpierw sprawdź czy masz do czego je przykręcić, bo ja też mam Burstnera i nie mam uchwytów do amorów w wahaczu.

 

Z tego co wyczytalem,zobaczylem tu i tam potrzebny jest taki oto uchwyt http://allegro.pl/mocowanie-amortyzatora-osi-al-ko-compact-euro-plus-i5264836289.htmli sie go mocuje tu post-15544-0-72404800-1430328594_thumb.jpg oczywiscie nalezy wyciagnac plastik a gore amorka tu jedno z trzech oczek w ramie post-15544-0-21396400-1430328710_thumb.jpg

tutaj na stronie 3 jest widoczny uchwyt gdzie sie go instaluje http://www.al-ko.pl/download/02_Technika_podwozi.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, potrzebuję pomocy w weryfikacji zamontowanych u mnie amorków. Bo jakoś nie mogłem jednoznacznie stwierdzić czy to są AL-KO czy nie.

 

Moim zdaniem nie są to amortyzatory AL-KO, ale prawdopodobnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby je zastosować.

Wymontuj amortyzator, zmierz go, gdy tłok jest wyciągnięty oraz schowany i wtedy można będzie pomyśleć.

Na pewno trzeba porównać z amortyzatorem serii Octagon, dla Twojej przyczepy - niebieski.

Gdzieś już było to szczegółowo opisane, ale nie mogę znaleźć, jak sobie przypomnę, to zamieszczę linki.

Podepnę pod temat, czy do 1000kg DMC mogę założyć niebieskie amorki? czy musza byc zielone? bo nie mam wogóle a czytałem na forum ze poprawiaja komfort jazdy?

 

Dla DMC 1000kg - AL-KO "Octagon" niebieski!

Nie wiem, czy amortyzatory w przyczepce podnoszą komfort (nigdy w przyczepce nie podróżowałem) :] , ale z całą pewnością podnoszą bezpieczeństwo prowadzenia całego zestawu i znacząco poprawiają jego trakcję.

Jeśli chodzi o osie AL-KO i amortyzatory, to są 4 fabryczne rozwiązania tej kwestii.

1) brak amortyzatorów ;)

2) mocowanie od strony wahacza "wsuwane"

3) mocowanie od strony wahacza "wspawane"

4) mocowanie od strony wahacza "przykręcane"

 

Pierwsze rozwiązanie nie budzi wątpliwości.

Jeśli przy fabrycznym braku amortyzatora,  wahacz jest skorupowy i nie posiada otworów dla uchwytu przykręcanego, ani prostokątnego gniazda dla uchwytu wsuwanego, to pozostają uchwyty spawane.

Jest jednak "ale". jeżeli wahacz nie jest zdemontowany z osi, czyli jest w niej wśród gumowych wałków, to nie wiem, czy w takiej sytuacji można uchwyty dospawać :niewiem:

Oczywiscie drugie i czwarte rozwiązanie nie nastręczają kłopotów, ponieważ uchwyty w wahaczu dają się wymieniać, a jeśli wahacz ma wspomniane wcześniej otwory, mimo, że amortyzatorów nie było, to bez problemu da się je dołożyć.

PS

Rama, a oś, to dwa różne podzespoły. Otwory w ramie, nie muszą być dowodem na to, że amortyzatory da się bezproblemowo zamontować - muszą być spełnione w/w warunki w wahaczach.

Jeżeli ten prostokąt na Twojej fotce, to plastikowa zaślepka, po której wyjęciu odsłoni się prostokątne gniazdo o wymiarze zgodnym z końcówką uchwytu "wsuwanego", to masz szczęście i amorki bez problemu zamontujesz (Octagon niebieski). Z drugiej strony, trochę to dziwnie na tej fotce wygląda (niesymetrycznie w stosunku do osi przekroju wahacza). Jakbyś dał fotkę, która szerzej cały wahacz pokazuje :hmm:

 

IMHO

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem nie są to amortyzatory AL-KO, ale prawdopodobnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby je zastosować.

Wymontuj amortyzator, zmierz go, gdy tłok jest wyciągnięty oraz schowany i wtedy można będzie pomyśleć.

Na pewno trzeba porównać z amortyzatorem serii Octagon, dla Twojej przyczepy - niebieski.

Gdzieś już było to szczegółowo opisane, ale nie mogę znaleźć, jak sobie przypomnę, to zamieszczę linki.

 

Dzięki, mi także właśnie nie wygląda to ani na AL-KO ani na BPW czy nawet na Knota... Przyjrzę się temu dokładniej, aczkolwiek sądzę że zgodnie z Twą sugestią wymontowanie, zmierzenie i porównanie z niebieskimi AL-KO jest sensownym wyjściem. W pamięci mej także mam Twoje posty z dokładnymi opisami amortyzatorów oraz sposobu montażu, wymiany, także sobie odnajdę :) dzięki

Co ciekawsze zgłębiam właśnie instrukcję do mojej ale jakoś też informacji jeszcze nie znalazłem żadnej.

 

 

Bartek musi być coś wybite na górze przy spawach mocowania ucha...

 

 

Być może mi coś umknęło a nie mogłem się akurat wtedy zabrać za odczyszczenie...

Już znalazłem, wkleję bo to przydatna wiedza i nie zaszkodzi powielić :)

 

 

AL-KO dopuszcza trzy sposoby mocowania amortyzatorów, a zależy to m.in. od typu / wymiarów ramy, typu osi / wahacza oraz parametrów koła. Ostatecznie decyduje o tym producent przyczepy na podstawie zastosowanych rozwiązań i w żadnym przypadku nie można tego zmieniać. Na rysunku (który wkleiłeś) pokazałem wszystkie trzy możliwości. Do rysunku dodałem też komentarz, który brzmiał następująco:

"Na rysunku pokazuję tylko możliwości. Proszę nie patrzeć na odległości i fakt, że byłby inny kąt ułożenia amortyzatora - chodziło mi tylko o pokazanie, że amor mógłby ktoś zamontować po jednej lub drugiej stronie uchwytu bądź ramy. Pomijam przypadki, w których jedno z pokazanych mocowań zostało przewidziane przez producenta dla danej przyczepy".

 

Przedstawiona tu przez Ciebie instrukcja montażu AL-KO, a właściwie broszura informacyjna dla amortyzatorów, nie jest instrukcją serwisową i pokazuje pewne czynności montażowe, jedynie w sposób poglądowy (uproszczony).

Niestety, broszura nie uwzględnia wszystkich, koniecznych do spełnienia parametrów montażu, o czym już w innych tematach wspominałem (np. wybór otworu mocującego w ramie, sposoby ułożenia łbów śrub itd.) - dotyczy to również prezentowanego (anglojęzycznego) filmiku.

 

Teraz w kwestii Twoich rozterek.

1) Pierwotny sposób zamontowania Twoich amortyzatorów był prawidłowy i dobrze, że do niego wróciłeś.

Jest on zgodny z jednym ze sposobów przedstawionych na rysunku, a ponieważ został wybrany przez producenta przyczepy (w/g Twojego opisu wszystko na to wskazuje), należy się go bezwzględnie trzymać.

W temacie, o którym wspominałeś jest jeszcze fotka z mojej przyczepki, na której możesz zauważyć, że mam dokładnie taki sam sposób mocowania amora, jak u Ciebie (na zewnętrznej części uchwytu wahacza, czyli amor nie jest w linii równoległej z ramą), więc możesz być spokojny o prawidłowość tego sposobu mocowania.

 

2) Otwór mocujący w ramie nie zawsze musi być środkowym. Prosta sprawa, jeśli nie masz innych śladów, że był mocowany amortyzator na pozostałych otworach. W takim przypadku mocujesz tak, jak było (zakładam, że montujesz dokładnie ten sam typ amortyzatorów, jak stare).

Jeśli jednak nie masz 100% pewności, to koniecznie należy to sprawdzić, ponieważ przy splocie niekorzystnych okoliczności można urwać amortyzator, można go wykrzywić lub nawet uszkodzić ramę.

 

Sprawa wygląda następująco: koło zdjęte, amortyzator odkręcony, wahacz nie obciążony (ramię w pozycji odchylenia 25 stopni). Przy takim położeniu wykonujesz pomiary pomiędzy otworem uchwytu wahacza, a otworem ramy (w osi otworów) - który otwór ramy, o tym za chwilę, oraz pomiędzy osią ramienia wahacza i otworem ramy. Ten ostatni wymiar nie może być mniejszy, niż 265 mm. Masz niebieskie Octagony, więc pierwszy z wymiarów, którego szukasz wynosi minimum 258 mm.

Wybierasz otwór, dla którego wymiary się zgadzają (może być minimalnie więcej, ale nie mniej !).

Łby śrub mocujących muszą być bezwzględnie od strony koła, natomiast odległość od opony, łba śruby mocującej amortyzator do uchwytu wahacza nie może być mniejsza, niż 16 mm (oczywiście może być większa).

Przy zakładaniu uchwytów wtykanych do otworów wahacza należy je ustawić tak, aby po ich skręceniu śrubą mocującą amortyzator, osie otworów na śrubę były centryczne do siebie, a płaszczyzny przekroju uchwytów i wahacza były zgodne.

 

Na zakończenie możesz jeszcze porównać wymiary amortyzatorów (starego i nowego) w stanie max ściśnięte i max rozciągnięte - wartość, którą powinieneś otrzymać, to ok. 280 mm.

 

P.S.

Po tylu różnych próbach przykręcania / odkręcania pamiętaj, że nakrętki są jednorazowe i ostateczne przykręcenie musi być wykonane wyłącznie przy pomocy nowych, raz ostatecznie wkręcanych nakrętek (klasa nakrętek 8.8) !

Nie mam teraz dostępu do rysunków obrazujących to, o czym napisałem, ale jeśli będą konieczne, to napisz, wtedy postaram się zamieścić.

generalnie tutaj więcej :)http://forum.karawaning.pl/topic/17216-wymiana-amortyzator%C3%B3w-alko/?hl=amortyzator

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacek, odnalazłem :) Wczołgałem się, wyszorowałem i już wiem to jednak BPW. pozostaje albo takowe wyszukać, albo faktycznie podmienić na niebieskie AL-KO jak podejdą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nr spisany z amortyzatora to: 0-0237226600 i pod nim 2-110-20/160

 

Wygooglałem takie coś: http://www.yatego.com/wiedemann-fahrzeugtechnik/p,526cee68b6c53,4992fdadde2543_1,bpw-stossdaempfer-1-stueck-blau-1350kg

 

niemniej spotkał się ktoś z Was z czymś takim w jakimś naszym sklepie???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli tak: koszt licząc z wysyłką do Polski (region "C"), dwóch amortyzatorów = 59,90 + 18,10 = 78 € (ok. 320 zł. )

Z powyższego wynika, że koszt jest porównywalny do niebieskich Octagonów AL-KO, zakupionych w Polsce (również z wysyłką).

Jak porównuję wymiary, to również wychodzi mi na to, że amortyzatory są prawie takie same.
Nie mam obecnie możliwości fizycznego pomiaru jednych i drugich, ale z informacji, które posiadam, to  różnice są minimalne, jeśli w ogóle są, :hmm: ponieważ mogą wynikać z przyjętej metody pomiaru (np. od osi otworów mocujących lub od najdalej wysuniętych punktów amortyzatora).

 

Dla amorka Wiedemann:
mocowanie: śruba M12
zakres DMC 750 - 1350 kg (pojedyncza oś)
max wciśnięty 230 mm
max wysunięty 350 mm
optymalny zakres pracy od min. 245 mm do max 300 mm

 

Dla amorka AL-KO:
mocowanie: śruba M12
zakres DMC 901 - 1300 kg (pojedyncza oś)
max wciśnięty* 245 mm
max wysunięty* 380 mm
optymalny zakres pracy od min. 255 mm do max* 350 mm

 

*)  Nie spotkałem się nigdzie z dokładnie podanymi wartościami. Te, które podałem, wynikają z moich przemyśleń, na podstawie materiałów z różnych źródeł oraz firmy AL-KO.

Jak wspomniałem, różnice wymiarów "wsunięty" / "wysunięty", mogą wynikać z faktu, iż pomiary były wykonane przez różne osoby i nie mam pewności, jakie były punkty odniesienia. Wszystko na to wskazuje, więc nie byłbym zdziwiony, gdyby się okazało, że nie będzie istotnej różnicy, gdy zmierzysz swój wymontowany amortyzator (przyjmijmy, że od osi (środków) otworów mocujących), gdy jest on całkowicie wsunięty oraz całkowicie wysunięty i poprosisz jakiegoś sprzedawcę, aby w taki sam sposób zmierzył amorek "Octagon - niebieski".

Gdyby się to potwierdziło, to będąc na Twoim miejscu (DMC 1200), założyłbym amortyzatory AL-KO (posiadają znacznie lepszą charakterystykę pracy, co wynika choćby z bardziej wąskiego zakresu DMC, przyjętej dla tej serii amortyzatorów).
IMHO

 

PS
Teraz pozostaje Ci wymontować przynajmniej jeden amortyzator i dokonać jego fizycznego pomiaru, a w międzyczasie, poprosić jakiegoś sprzedawcę, mającego na stanie niebieskie Octagony, o podanie Ci tych dwóch wymiarów, zmierzonych w identyczny sposób i wszystko będzie jasne. Decyzję "które", podejmiesz już sam.

 

https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempfer-peitz-bpw/bpw-stossdaempfer-1-stueck-blau-1350kg/a-1572/

 

https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/content/liefer-und-versandkosten/

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.