Skocz do zawartości

Montaż 13 pinów w cepce- pytania


chiccoo

Rekomendowane odpowiedzi

witam ponownie


Witam.  I jest pan zadowolony :skromny: >

Pozdrawiam

MagZyg

 

włączyłem lodówkę specjalnie teraz żeby się wypowiedzieć jak to działa obecnie po godzinie temp -9 na dnie wiec lepiej niż powinno być. (trzeba będzie zainwestować w jakiś potencjometr dodatkowy na 12v :look: ). w lata nigdy nie spadało poniżej +13 stopni na przy kablu 2.5 stara 7 pinowa instalacja.

 

 

 

A co do kabli - u mnie w samochodzie na wyjściu do lodówki jest 14,2V (na aku 14,4V) przy lodowce (5,5 metra dalej) 13,5V - wszędzie mam 2,5mm.kw. wiec nie wiem dlaczego sa u Was takie duze spadki? - moja lodowka na wlepce ma 180W

 

ja testowałem napięcia z włączoną lodówka nie wiem jak u Ciebie 

EDIT

grzałka 160W

Edytowane przez BeKa87 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 73
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

witam ponownie

 

włączyłem lodówkę specjalnie teraz żeby się wypowiedzieć jak to działa obecnie po godzinie temp -9 na dnie wiec lepiej niż powinno być. (trzeba będzie zainwestować w jakiś potencjometr dodatkowy na 12v :look: ). w lata nigdy nie spadało poniżej +13 stopni na przy kablu 2.5 stara 7 pinowa instalacja.

 

 

ja testowałem napięcia z włączoną lodówka nie wiem jak u Ciebie 

EDIT

grzałka 160W

 

ja tez - ale u mnie już wcześniej była schłodzona na gazie - jutr podjade i zobacze jak to bedzie wygladac na początku pracy na 12V

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

No tu masz racje 11, 5 V to "mało" do działania choć z alternatora powinno wychodzić 13, 6-14, 4V.
Ja mam w lodowce wlepke że pobiera 110 W 9, 2A na 12V.
Zmierze i dam info ile jest na przekroju 2, 5mm -> 1, 5mm.

 

Z alternatora jest wspomniane 13,6 - 14,4, ale długość kabli to u mnie koło 7,5 metra (akumulator->hak (4 mm) -> przewód z wtyczką do puszki pod przyczepą (2,5 mm, oryginał 13 pin) ->lodówka (4 mm), moc grzałki to 180 W.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś test był i lipa.

Światełka są stałe zasilanie też, ale okazuje się że z samochodu nie wychodzi mi napięcie po przekręceniu zapłonu i jakoś dziwnie na kabelkach powstaje że na przewodzie od lodówki mam dwa "-" ( wychodzi z dachu w szafie).

Może coś pokręcili montując mi nową lodówkę. Wrr trzeba sprawdzić i jak bozia kazała podłączyć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to wszystko prawda tylko wymaga to najprawdopodobniej drugiego gniazda. Ja w starej przyczepie miałem z 12,5 V. To nie był jakiś wielki problem. Lodówka chłodziła. Wieczorem i tak przełączałem ma gaz. Muszę zmierzyć w obecnej przyczepie, ale w zeszłym roku zmieniałem pobyt z 5 razy, spożywka przetrwała.

Po co drugie gniazdo, to wszystko o czym piszę zrobione jest na 13 -pinowym komplecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Ponieważ jestem tu nowy, a jakoś trzeba zacząć to zacznę.

Jestem na etapie robienia prostego schematu elektrycznego dla przyczepy z wtyczką 13 stykową.

Przykładowość tej przyczepy polega na tym, że jest to przyczepa ze sztywną, szczelną zamkniętą skrzynią (tzw. izoterma).

Aby wykorzystać wszystkie styki wtyczki to dla przykładu na schemacie będzie tam ujęty elektryczny wentylator do przewietrzania wnętrza oraz lampka oświetlenia wnętrza. czyli dwa proste odbiorniki. Chodzi o to by jako przykład pokazać do czego można wykorzystać stały plus i plus po stacyjce.

Gdy skończę schemat to oczywiście go udostępnię w internecie.

 

Będę też przerabiał w samochodzie instalację elektryczną haka. Obecnie mam gniazdo 7 stykowe, a chcę zamontować 13 stykowe.

Dorzucę sobie kontrolkę podpiętej przyczepy i dodatkowe bezpieczniki dla wspomnianych wcześniej dwóch plusów.

Zamontuję też chyba na desce rozdzielczej w samochodzie dodatkowy włącznik klawiszowy napięcia po stacyjce, a samo napięcie puszczę przez przekaźnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Witam,w mojej cepce mam wtyczkę 7 pin tak jak w aucie i moje pytanie czy jak do auta podłączę cepkę ze światłami cofania to czy one będą świecily.Oczywiscie do polączenia zastosuję przejściówke z 13 na 7,a jak nie będą to czy jest na to jakiś sposób nie zmieniając w tyczki przy aucie? Zgóry dziękuję za wszelkie sugestie i porady

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przejściówka nic nie pomoże, w instalacji 7 pin orginalnie brak wstecznego. Do wstecznego trzeba ciągnąć dodatkowy kabelek . W wyjściu 13 pin samochodu zgodnie ze schematem, wsteczny powinien być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3. tak

9. wszystko co jest zasilane 12v poza lodówka i ładowaniem aku w cepce

10 i 11 lodówka + ewentualne ładowanie aku podczas jazdy

12 łączysz z pinem 3 (po stronie przyczepy) i to jest powiadomienie samochodu ze przyczepa jest podpięta.

3 11 i 13 gdyż każdy obwód powinien pracować osobno i jak nastąpi przebicie jak zepniesz 3 i 13 to możesz mieć choinkę z tyłu mimo wyłączenia świateł możesz sam sprawdzić b

 

tak samo nie mostkować 5 i 7

 

auto%20-%20gniazdko%2013-pin.jpg

Tak się ostatno zastanawiałem dlaczego w adapterach redukujących z 13 styków na 7 styki 12 i 3 nie są zmostkowane.

Gdy taki adapter się wepnie do gniazda to nie ma testu przyczepy i w niektórych starszych samochodach nie działa wyłączanie tylnego światłą przeciwmgłowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak się ostatno zastanawiałem dlaczego w adapterach redukujących z 13 styków na 7 styki 12 i 3 nie są zmostkowane.

Gdy taki adapter się wepnie do gniazda to nie ma testu przyczepy i w niektórych starszych samochodach nie działa wyłączanie tylnego światłą przeciwmgłowego.

 

... dlatego, że w ostatnim dwudziestoleciu wiele się zmieniało, normy mówiły różnie, a producenci mieli dodatkowo własne rozwiązania. Oczywiście, piny które "od zawsze" miały sprecyzowane zadania, pozostały niezmienne. Mowa jedynie o pinach dodatkowych, takich jak np. "12". Generalnie jest tak, że pin "12", to w zasadzie dalej pin dla dowolnego wykorzystania.

Wyboru może dokonać producent auta / przyczepy. To, że czasem zdarza się takie, a nie inne wykorzystanie tego wyprowadzenia, nie oznacza, ze jest to powszechnym rozwiązaniem. Detekcja przyczepy jest ekstrasem potrzebnym np. do zmiany programu ASB, wyłączenia PDC, zainicjowania wyjścia 12 V const itd. Czasem, w najprostszej wersji służy wyłącznie do włączenia napięcia 12V na gnieździe "Jaeger".   Pisałem o tym np. tu:

http://forum.karawaning.pl/topic/16765-12v-z-aku-movera-do-instalacji-knaus-sudwind-450/?p=372050

Przykłady:

http://forum.karawaning.pl/topic/16821-słownik-nie-tylko-karawaningowy/?p=373901

 

Przejściówka z zasady ma być uniwersalna, a więc bezkonfliktowa w większości przypadków i to moim zdaniem, decyduje właśnie o takich, a nie innych jej połączeniach wewnętrznych.

 

Wyłączanie tylnego światła przeciwmgłowego, to jeszcze inna sprawa. Nie każdy samochód, zwłaszcza starszy, miał możliwość odłączenia tego światła, mimo posiadania gniazda "13 pin". Poza tym, rzadko kiedy służył do tego sygnał "CD".

To jest rozwiązanie częściej stosowane w samochodach z hakiem montowanym fabrycznie i raczej w klasie premium. Częściej można spotkać rozłączanie przeciwmgłowego osobnym mikroswitchem gniazda.  Jeśli nie przewidział takiej opcji producent pojazdów, to można to zrobić we własnym zakresie, montując w tym celu wersję gniazda z przełącznikiem lub wykorzystując któreś z wolnych wyprowadzeń gniazda "Jaeger", np. wspomniany nr "12" i np. przekaźnik (lub jeszcze inaczej, według własnej inwencji). Wolne piny oznacza się najczęściej, jako "NC" (not connected).

Oczywiście, z w/w powodów, nie będzie to rozwiązanie uniwersalne, a jedynie działające w przypadku danego holownika / przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Zgadzam się z Kristoferem. Ja u siebie zakładałem gniazdo 13 pinowe samodzielnie i był to rok 2006. Wtedy pin 12 opisany był jako "future connector" czyli do wykorzystania w przyszłości. Styk do rozpinania przeciwmgłowego tylnego gniazdo 13 pinowe posiada w obudowie. Włożenie tam wtyczki powoduje odpięcie światła P-M.

Ponieważ jednak jest to rozwiązanie zawodne mechanicznie zastosowałem u siebie inne:

- Do tylnej części pojazdu doprowadziłem plus przewodem 10mm kw.

- w tylnym nadkolu zastosowałem zestaw przekaźników sterowanych sygnałami ze świateł pojazdu

- do całości zastosowałem główny przekaźnik sterowany z kokpitu

Skutek:

- przyczepa nie obciąża mi obwodów oświetlenia pojazdu

- posiada własne, dedykowane zabezpieczenie i kontrolkę w kokpicie

- kiedy nie używam przyczepy gniazdo jest odpięte elektrycznie od instalacji samochodu

- przewody do gniazda są bardzo krótkie i z małym spadkiem napięcia

- system działa już wiele lat i sprawuje się doskonale.

post-2518-0-60413600-1439331969_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Przypomnę tylko schematy elektryczne dla gniazda i wtyczki 13 stykowej.

Może przy okazji się to komuś przyda.

 

Schemat gniazda dotyczy samochodów bez instalacji CAN, nie trzeba montować żadnego modułu. Przekrój przewodów każdy może sobie zastosować swój, jaki uważa.

Tego typu podłączenie mozna zastosować we wszystkich samochodach starszego typu, nawet w Żuku czy w Maluchu.

schemat_pod____czenia_gniazda_13_stykowe

 

 

schemat_instalacji_przyczepy_z_wtyczk___

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.