Skocz do zawartości

Ogniwo fotowoltaiczne (solar) montaż [Witus]


witus

Rekomendowane odpowiedzi

Krótka fotorelacja z opisem instalacji solara w mojej przyczepie.

 

Tematy ogniw śledzę od kilku lat, zawsze były pilniejsze wydatki więc musiałem czekać aż do teraz. Ogniwa staniały na tyle, że fajną instalację 100W można mieć poniżej 500 zł.

 

Przejeżdżając służbowo przez Radom wpadłem do naszego forumowego dostawcy instalacji solarnych Bartka i zakupiłem następujące elementy:

 

- panel fotowoltaiczny 95@ - 12 (poniżej 400 zł)

post-373-0-56843300-1427137784_thumb.jpg

Początkowo chciałem kupić ogniowo elastyczne, które jest sporo lżejsze - 1,35kg (moje waży 7,5 kg), łatwiej je zamocować. Są jednak minusy, podobno niepotrzebnie dodatkowo nagrzewa dach przyczepy, trudniej ogniwo odkleić w przypadku awarii (trzeba odcinać za pomocą struny fortepianowej), z powodu wysokiej temperatury dachu pracuje w nieoptymalnych warunkach więc jego wydajność może być mniejsza, potrafi się rozwarstwić, jest sporo droższe.

 

- kontroler ładowania Tracer 1210RN 12V/24V 10A MPPT (poniżej 230 zł)

post-373-0-37544300-1427137797_thumb.jpg

Brałem pod uwagę też najzwyklejszy kontroler za ok 60 zł, ale Bartek przekonał mnie, że ten jest lepszy (efektywniej potrafi wykorzystać to co wyprodukuje panel). Lubię gadżety elektroniczne więc jak coś ma więcej diod i wyświetlaczy to zawsze bardziej mi się podoba :)

 

- konektor MC4 (kilka zł)

post-373-0-79692700-1427137819_thumb.jpg

 

Tyle zakupów u Bartka, resztę zakupiłem u siebie w okolicy.

 

- przewód elektryczny, i przelotkę na dach (kupiłem 3m, będzie potrzebne pewnie 1,5-2m)

post-373-0-28358200-1427137829_thumb.jpg

Celowo nie kupiłem "kabli solarnych" - nie podoba mi się konieczność prowadzenia i uszczelniania dwóch osobnych żył. Rozwiązanie , które wybrałem pozwoli mi bardzo prosto i dokładnie uszczelnić dziurę w dachu.

 

- kątownik aluminiowy 5x5cm (ok. 1,5m na wagę - cena ok 15 zł)

post-373-0-83361200-1427137847_thumb.jpgpost-373-0-54885700-1427137859_thumb.jpg

Za 15 zł mam zamiar wykonać lepsze i bardziej estetyczne mocowanie niż te drogie elementy montażowe z tworzywa, które sprzedają za 150 zł !!!!

 

- klej Sikaflex 252 (29 zł) i w rezerwie masa uszczelniająca DEKASYL.

post-373-0-39240500-1427137875_thumb.jpg

Duże rozbieżności cenowe polecam poszukać. Za czarny zapłaciłem 29 zł, ceny dochodziły do 80 zł za tubę.

 

Plan jest taki żeby zamocować to wszystko lekko za osią (ma równoważyć mover, który jest przed osią). Przepust na dach wykonam w szafie w miejscu gdzie zwykle jest antena tv. Z opisu w przyczepie wynika, że znajduje się tam wzmocnienie ! Ja jestem nie telewizyjny więc u mnie nigdy tam anteny nie będzie.

 

Tyle na dzisiaj kolejna relacja z dachu jak to wszystko wtaszczę i obfotografuję :)

Edytowane przez witus (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 375
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

- przewód elektryczny, i przelotkę na dach (kupiłem 3m, będzie potrzebne pewnie 1,5-2m)

attachicon.gif4.jpg

Celowo nie kupiłem "kabli solarnych" - nie podoba mi się konieczność prowadzenia i uszczelniania dwóch osobnych żył. Rozwiązanie , które wybrałem pozwoli mi bardzo prosto i dokładnie uszczelnić dziurę w dachu.

Co to za rodzaj kabla ? Jaka jest średnica żył ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo Ci dziękuje za opis :piwo: Dziś kurier przywiózł dokładnie to samo co Ty zakupiłeś więc montaż przede mną.

Zastanawiam się tylko czy nie zamontować panela wzdłuż przyczepy. Teoretycznie wiatr nie będzie próbował podnosić panela. Co o tym myślisz?

 

I zastanawiam się nad puszczeniem kabli przez wywietrznik (nie mylić z szyberkami, mam dwie kratki wentylacyjne w dachu).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to za rodzaj kabla ? Jaka jest średnica żył ?

 

Nie wiem, sprawdzę jak znowu będę w przyczepie.

Bardzo Ci dziękuje za opis :piwo: Dziś kurier przywiózł dokładnie to samo co Ty zakupiłeś więc montaż przede mną.

Zastanawiam się tylko czy nie zamontować panela wzdłuż przyczepy. Teoretycznie wiatr nie będzie próbował podnosić panela. Co o tym myślisz?

 

I zastanawiam się nad puszczeniem kabli przez wywietrznik (nie mylić z szyberkami, mam dwie kratki wentylacyjne w dachu).

Nie puszczę przez kratkę wentylacyjną bo przewód jest gruby, nie mam takiej w pobliżu, od strony przyczepy wkurzałbym się, że jakieś przewody wychodzą mi nad łóżkiem. Szafa u mnie będzie optymalna, jeszcze nie mierzyłem wszystkiego ale prawdopodobnie regulator bedzie gdzieś w okolicy szafy, panel nad szafą, przewód będzie dzięki temu najkrótszy (przy 12 V to dosyć ważne).

 

U mnie chyba będzie w poprzek ale mocowanie będzie uwzględniało to żeby wiatr nie podnosił panela (choć ta rama jest tak sztywna, że nie ma potrzeby).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie kratka jest w szafie i dlatego o niej myślę. Też chciałbym puścić kable przez szafę. I kombinuje by tak to wszystko połączyć, by było łatwo dostępne i możliwie minimum ingerencji mechanicznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie kratka jest w szafie i dlatego o niej myślę. Też chciałbym puścić kable przez szafę. I kombinuje by tak to wszystko połączyć, by było łatwo dostępne i możliwie minimum ingerencji mechanicznej.

Masz na myśli taki grzybek wentylacyjny ? Zrób dorzuć fotę nawet do tego wątku będzie rozwiązanie dla innych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam nadzieję że w miarę to widoczne.

post-8-0-49213800-1427216213_thumb.jpg

 

Jednak panel będę montował w poprzek przyczepy. I raczej na środku, przed okienkiem dachowym.

 

Witus, jak listwy montażowe poprowadzisz? Po dłuższej, czy krótszej krawędzi panela?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam nadzieję że w miarę to widoczne.

attachicon.gifIMAG0231.jpg

 

Jednak panel będę montował w poprzek przyczepy. I raczej na środku, przed okienkiem dachowym.

 

Witus, jak listwy montażowe poprowadzisz? Po dłuższej, czy krótszej krawędzi panela?

 

Po krótszej ale przez całą długość. Kątownik będzie klejony pod panelem.

Co to za rodzaj kabla ? Jaka jest średnica żył ?

 

4mm2 w fajnej gumowej izolacji. Całość bardzo elastyczna bez problemu wygnie się w przelotce dachowej.

 

 

Dzisiaj prace niewiele posunęły się do przodu. Żona mocno je sabotuje nie zwalniając mnie ze wszystkich obowiązków domowych !

 

Miałem chwilę więc postanowiłem wykonać testy zestawu na sucho. Jutro prawdopodobnie będę przygotowywał mocowanie co wiąże się z przewierceniem ramy panela, a co za tym idzie z KOŃCEM GWARANCJI ! Musicie o tym pamiętać marudząc, że w sklepach karawanigowych panele są takie drogie ;) Coś za coś. 

 

Zacząłem od zaciśnięcia złączek MC4. Przewertowałem internet w poszukiwaniu jak to zrobić prawidłowo. Różne źródła podawały różnie, wartości obrania izolacji. W końcu trafiłem na rozsądne, które mówi, że na konektorkach znajduje się znacznik do, którego należy obrać izolację. Widać to na poniższym zdjęciu. Nie można obrać za dużo bo nie będzie dobrze trzymało.

 

post-373-0-31516800-1427218766_thumb.jpg

 

Następnie nie zapominamy o założeniu elementów gumowych i plastikowych.

 

post-373-0-83658400-1427219057_thumb.jpg

 

Następnie zagniatamy jak mamy czym. Ja nie mam zagniatarki do MC4. Zacząłem kombinerkami, a ostatecznie zacisnąłem zagniatarką najbardziej zbliżoną do tych konektorków. Wyszło bardzo OK.

 

post-373-0-85947500-1427219025_thumb.jpg

 

Ostatni etap to bardzo mocne skręcenie konektorków, żeby się uszczelniły i zaklinowały przewody.

 

post-373-0-25615700-1427219080_thumb.jpg

 

W ogródku łapiąc ostatnie promienie zachodzącego słońca połączyłem wszystko do kupy. Panel podłączony do kontrolera pokazał z 19V więc chyba działa. Kontroler totalnie zimny nic nie zasygnalizował. Podłączyłem akumulator, kontroler wystartował, zapaliły się diody od panela, od akumulatora, napięcia na odbiornikach ... BRAK !

 

W tym miejscu trzeba przeczytać instrukcję kontrolera. Ja jednak zadzwoniłem do Bartka i w dwie minuty przeprogramowaliśmy kontroler. 

 

post-373-0-62228300-1427219368_thumb.jpg

 

Wszystko działa. Jutro może uda się przygotować mocowanie.

Edytowane przez witus (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na czym polega to przeprogramowanie?

Wyłączenie trybu nocnego. Muszę przeczytać instrukcję, niestety została w przyczepie. Domyślnie kontroler nie podawał napięcia do odbiorników przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witus

A nie pewniej by było gdyby polutować kabel do MC4. Nawet profesjonalnie zrobiony zacisk po czasie poluzuje się, szczególnie, że te złącza są na dachu i narażone są na wszystko co spadnie z nieba plus drgania. Co na to znawcy tematu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witus

A nie pewniej by było gdyby polutować kabel do MC4. Nawet profesjonalnie zrobiony zacisk po czasie poluzuje się, szczególnie, że te złącza są na dachu i narażone są na wszystko co spadnie z nieba plus drgania. Co na to znawcy tematu?

Specyfikacja nie przewiduje lutowania. MC4 poprawnie skręcony nie pozwoli wysunąć się przewodom. Oczywiście wszystkie przewody będą dodatkowo zapięte trytytkami do mocowania panela.

 

 

 

Edytowane przez witus (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj miałem tylko godzinkę. Skupiłem się na mocowaniu.

 

Sprawa bardzo prosta. Kątownik 5x5 cm bardzo ułatwił prace. Wystarczyło pociąć go na odcinki długości krótszej krawędzi solara. Resztkę wykorzystałem na podparcie dłuższych krawędzi - osobiście bym z tego zrezygnował, ale nie chciałem robić przykrości teściowi, który mi pomagał. Panel jest na bardzo sztywnej ramie aluminiowej, dodatkowo o podwójnych ściankach - co wyszło po przewierceniu.

 

Wystarczyło panel obrócić do góry nogami na czymś płaskim, zlicować z nim kątownik i przewiercić. Po wywierceniu pierwszego otworu, skręcamy to razem co ułatwia wiercenie kolejnych otworów.

 

post-373-0-87234200-1427300705_thumb.jpg

post-373-0-52695500-1427300800_thumb.jpg

 

Tak wygląda to od środka. Nakrętki są z szerokim kołnierzem, zostaną na koniec przyklejone (żeby możliwe było odkręcenie solara po przyklejeniu do dachu).

 

post-373-0-91328700-1427300847_thumb.jpg

 

Tu widać szczelinę jaka będzie pomiędzy panelem, a dachem.

 

post-373-0-62821100-1427300981_thumb.jpg post-373-0-29691800-1427301003_thumb.jpg

 

Gotowe, tak prezentuje się po przykręceniu wszystkich mocowań. Nic nie wystaje, ewentualny nadmiar kleju wypłynie pod panel więc nie będzie widoczny ze zdjęć satelitarnych :) Kompaktowo i estetycznie.

 

post-373-0-33969300-1427301113_thumb.jpg

post-373-0-77917300-1427301131_thumb.jpg

post-373-0-87892500-1427301146_thumb.jpg

 

Jedna uwaga. Miałem nitować jedno z drugim, ale odradzam - profil w ramie ma dwie ścianki z przerwą pomiędzy. Nitowanie może uszkodzić ramę i solar. Przykręcać też trzeba z wyczuciem.

 

Teraz polerowanie śladów po ołówkach i pisakach, oblanie klejem nakrętek i czekanie na lepszą pogodę żeby wskoczyć na dach. Od jutra leje :(

Edytowane przez witus (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.