Skocz do zawartości

schemat Fendt


ZdzislawW

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 55
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

jako że nie mamy dokładnego schematu to

ja teraz bym ustalił czy przewody podpięte do BATT lecą do 'Distribution panel front' (piny 9,13 - kable po stronie wtyczki przyczepy brązowo-niebieski i biało czarny lub 10,11 - brązowo-czerwony i biało-czerwony)  z instrukcji  (strona 68) oraz czy po drodze nie ma jakiegoś odgałęzienia (jeśli jest to gdzie prowadzi).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyczepa jest z Francji .Rysunek wtyczki będzie pomocny przy rozwiązaniu problemu z migającymi światłami przeciwmgłowymi .

 

Moim zdaniem, jeśli robiąc połączenia świateł dla swojej przyczepy, będziesz się kierował rysunkiem z zamieszczonej instrukcji, to nie podłączysz tego prawidłowo :hmm:

Kieruj się rysunkiem, który zamieszczam w tej odpowiedzi.

 

Czy o to chodziło?

 

Dokładnie :ok:

 

Masz Kolego duże szczęście, że nikt nie dokonał zmiany zasilacza w Twojej przyczepie i jest on standardowy dla tego modelu, czyli taki, jak pisał Kol. mcmaly. Dzięki temu, operacja zamontowania i podłączenia akumulatora w przyczepie będzie bardzo prosta.

 

Nie ma potrzeby szczegółowego sprawdzania, gdzie są podpięte odłączane od zasilacza przewody, ponieważ i tak nie będziesz z nich korzystał. Gdybyś jednak chciał sprawdzić, to z całą pewnością znajdziesz je we wtyku "Multicon" (piny 9 i pin 13).

 

Co powinieneś zrobić przy obecnym stanie instalacji w Twojej przyczepie, narysowałem na poniższej ilustracji:

 

post-8228-0-39389300-1419679392_thumb.jpg

 

Gdybyś był zainteresowany dalszą rozbudową instalacji, np. ładowarka akumulatora, przetwornica, panel solarny lub wszystkie wymienione elementy łącznie, to zajrzy wcześniej np. do nast. tematów:

 

http://forum.karawaning.pl/topic/17611-przetwornica-i-jej-funkcje-prośba-o-opinie/?p=391004

 

http://forum.karawaning.pl/topic/16455-przeróbka-instalacji-sprite-euroland-380-ek/?p=364625

 

http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przer%C3%B3bka-12v-pod-akumulator/

 

http://forum.karawaning.pl/topic/17989-pod%C5%82%C4%85czenie-akumulatora-w-knaus-tf-450/

 

http://forum.karawaning.pl/topic/16765-12v-z-aku-movera-do-instalacji-knaus-sudwind-450/

 

http://forum.karawaning.pl/topic/16981-prosze-o-prost%C4%85-podpowiedz-aku-w-cepce/

 

http://forum.karawaning.pl/topic/17819-czy-jest-mozliwe-podłączenie-aku-pod-taki-energoblok/?p=394079

 

http://forum.karawaning.pl/topic/17795-prośba-o-rozszyfrowanie-schematu/?p=396121

 

Dodam że mam wtyczkę "Feder".

 

Co do Twojej wtyczki "Multicon", to jak już pisałem wcześniej, wszelkie informacje o niej, łącznie z rysunkami prawidłowych połączeń, znajdziesz konkretnie w tym miejscu:

http://forum.karawaning.pl/topic/16821-słownik-nie-tylko-karawaningowy/?p=373894

Redukcja z 7 na 13 (o którą pytałeś) nie zapewnia wszystkich połączeń (tylko podstawowe oświetlenie zewnętrzne), więc nie wystarczy, chyba że nie zależy Ci na światłach cofania oraz działaniu lodówki zasilanej z instalacji samochodu podczas jazdy (obecnie Twoja przyczepa nie posiada tego fragmentu instalacji).

 

Na Twoim miejscu zmieniłbym wtyczkę przyczepy oraz gniazdo haka na standardowe 13-pin "Jaeger".

Będziesz miał wtedy typowy standard występujący w większości przyczep.

Dla gniazda haka trzeba zapewnić pełną, 13-to przewodową wiązkę (przewody dla poszczególnych pinów zgodne z zalecanym przekrojem).

W przypadku modułu haka, jeśli dla Twojego samochodu istnieje wersja dla gniazda 7-pin oraz 13-pin, to oczywiście należy go zmienić na prawidłowy 13-pin. Dzięki tej zmianie będziesz miał prawidłowo działający komplet wszystkich świateł zewnętrznych przyczepy oraz uzyskasz możliwość uzupełnienia instalacji przyczepy o ten fragment, który zasila lodówkę.

IMHO

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Kristofer teraz mam rozwiane wszelkie wątpliwości. Poradzę sobie ponieważ elektryka nie jest mi obca lecz brak wiedzy o przyczepach. Przyczepia ta trafiła bezpośrednio z Francji nie od cyganów ani handlarza dlatego jest w stanie bardzo przyzwoitym. Jeszcze raz dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kristofer, ale chyba była mowa ze w przyczepie jest jednak wtyczka 13 pin ?? (post 23)

a w samochodzie jest 7 pin.

 

 

Co do gniazda w samochodzie 7 pin to mozesz:

* stosowac przejsciowke (wariant ekonomiczny) - użyteczne pewnie gdy ciagniesz jeszcze wypożyczane towarówki w większości z wtykiem 7 pin

* zmienić samo gniazdo z 7 na 13 pin (wariant ekoniomiczny) i nadal uzywac modulu 7 pin

  w tym przypadku mozesz dolożyć 2 przewody (4-6mm2) z akumulatora samochodowego i uzyć do zasilania lodówki

* wymienić moduł na 13 pin -

  jednak w moim przypadku był problem ze znalezieniem odpowiedniego modułu - uniwersalne miały cienkie przewody, cena oryginału niestety była za duża - wiec zastosowałem punkt 2 (btw moduł to zadna skomplikowana budowa - pare przekaźników na płytce, 2 wtyczki i obudowa)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... a i owszem, przyczepa posiada wtyczkę 13 pin, ale "Multicon", o czym wielokrotnie wspominałem, więc praktycznie niemal nie spotykaną.
Do tego, samochód ma standardowe gniazdo 7-pin. Chyba zgodzisz się ze mną, że najbardziej uniwersalną opcją jest posiadanie zarówno w samochodzie, jak i przyczepie połączenia typu "Jaeger" ?

Z powyższych powodów zaproponowałem Koledze kilka możliwości do wyboru (w tekście i na rysunku).
Na rysunku zaznaczyłem połączenia dla wtyku 7-pin, gdyby Kolega Zdzisław nie chciał zmieniać gniazda w samochodzie, oraz niezbędne dodatkowe połączenia, gdyby jednak zmienił to gniazdo na 13-pin.
W takim przypadku w grę wchodzą dwie opcje: dołożenie gniazda 13-pin "Multicon" w samochodzie, ale wtedy i przyczepa i samochód będą miały bardzo nietypowe podłączenie lub druga możliwość - zmiana gniazda i wtyczki przyczepy na 13-pin "Jaeger", co zapewni pełną funkcjonalność połączenia oraz samochodu (samochód będzie mógł pracować praktycznie z każdym rodzajem złącza, ponieważ do "Jaeger" istnieją wszelkie możliwe przejściówki), natomiast przyczepę będzie można bez przeszkód podpiąć pod każdy samochód z dowolnym gniazdem (przejściówki jak dla samochodu). Wygoda posiadania w przyczepie i samochodzie najbardziej powszechnego standardu przyłącza jest chyba oczywista.

P.S.
Proste moduły haka, to w wielu przypadkach, faktycznie proste konstrukcje, jednak nie zawsze i w takich przypadkach kawałek przewodu i przekaźniki już nie wystarczają. Nie wiem, jak konkretnie ma to Peugeot 508, ale generalnie jestem zwolennikiem oryginalnych rozwiązań, przewidzianych dla konkretnego samochodu, typu gniazda itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Witam po przerwie .Koledzy wymieniłem wtyczkę oraz zamontowałem  wiązkę  13 pin w samochodzie wszystko o.k. Mam pytanie dlaczego lodówka w przyczepie podłączona do pinu 9  a nie do 10. Jest tak oryginalnie ,czy zostawić czy zmienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli na 9 pinie po wyłączeniu kluczyka znika ci napięcie to wg mnie nie ma sensu przerabiać oryginału w przyczepie.

jeśli nie gaśnie to lodówką mozesz szybko rozładować aku w samochodzie na postoju.

 

przestawienie lodówki nie jest problematyczne, przepinasz piny w 'front distribution panel' z schematu załączonego w poscie 14 (strona 68 instrukcji) (pamietaj ze prawdopodobnie na 9 pinie masz rownież oświetlenie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na puszce do 9 pinu jest podłączone oświetlenie i lodówka 10 pin jest wolny. Na 9 jest stałe napięcie więc dam na 10 . Pytałem bo nie wiedziałem dlaczego w oryginale też na schemacie jest oświetlenie i lodówka na 9.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Moim zdaniem, jeśli robiąc połączenia świateł dla swojej przyczepy, będziesz się kierował rysunkiem z zamieszczonej instrukcji, to nie podłączysz tego prawidłowo :hmm:

Kieruj się rysunkiem, który zamieszczam w tej odpowiedzi.

 

 

Dokładnie :ok:

 

Masz Kolego duże szczęście, że nikt nie dokonał zmiany zasilacza w Twojej przyczepie i jest on standardowy dla tego modelu, czyli taki, jak pisał Kol. mcmaly. Dzięki temu, operacja zamontowania i podłączenia akumulatora w przyczepie będzie bardzo prosta.

 

Nie ma potrzeby szczegółowego sprawdzania, gdzie są podpięte odłączane od zasilacza przewody, ponieważ i tak nie będziesz z nich korzystał. Gdybyś jednak chciał sprawdzić, to z całą pewnością znajdziesz je we wtyku "Multicon" (piny 9 i pin 13).

 

Co powinieneś zrobić przy obecnym stanie instalacji w Twojej przyczepie, narysowałem na poniższej ilustracji:

 

attachicon.gifA.JPG

 

Gdybyś był zainteresowany dalszą rozbudową instalacji, np. ładowarka akumulatora, przetwornica, panel solarny lub wszystkie wymienione elementy łącznie, to zajrzy wcześniej np. do nast. tematów:

 

http://forum.karawaning.pl/topic/17611-przetwornica-i-jej-funkcje-prośba-o-opinie/?p=391004

 

http://forum.karawaning.pl/topic/16455-przeróbka-instalacji-sprite-euroland-380-ek/?p=364625

 

http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przer%C3%B3bka-12v-pod-akumulator/

 

http://forum.karawaning.pl/topic/17989-pod%C5%82%C4%85czenie-akumulatora-w-knaus-tf-450/

 

http://forum.karawaning.pl/topic/16765-12v-z-aku-movera-do-instalacji-knaus-sudwind-450/

 

http://forum.karawaning.pl/topic/16981-prosze-o-prost%C4%85-podpowiedz-aku-w-cepce/

 

http://forum.karawaning.pl/topic/17819-czy-jest-mozliwe-podłączenie-aku-pod-taki-energoblok/?p=394079

 

http://forum.karawaning.pl/topic/17795-prośba-o-rozszyfrowanie-schematu/?p=396121

 

 

Co do Twojej wtyczki "Multicon", to jak już pisałem wcześniej, wszelkie informacje o niej, łącznie z rysunkami prawidłowych połączeń, znajdziesz konkretnie w tym miejscu:

http://forum.karawaning.pl/topic/16821-słownik-nie-tylko-karawaningowy/?p=373894

Redukcja z 7 na 13 (o którą pytałeś) nie zapewnia wszystkich połączeń (tylko podstawowe oświetlenie zewnętrzne), więc nie wystarczy, chyba że nie zależy Ci na światłach cofania oraz działaniu lodówki zasilanej z instalacji samochodu podczas jazdy (obecnie Twoja przyczepa nie posiada tego fragmentu instalacji).

 

Na Twoim miejscu zmieniłbym wtyczkę przyczepy oraz gniazdo haka na standardowe 13-pin "Jaeger".

Będziesz miał wtedy typowy standard występujący w większości przyczep.

Dla gniazda haka trzeba zapewnić pełną, 13-to przewodową wiązkę (przewody dla poszczególnych pinów zgodne z zalecanym przekrojem).

W przypadku modułu haka, jeśli dla Twojego samochodu istnieje wersja dla gniazda 7-pin oraz 13-pin, to oczywiście należy go zmienić na prawidłowy 13-pin. Dzięki tej zmianie będziesz miał prawidłowo działający komplet wszystkich świateł zewnętrznych przyczepy oraz uzyskasz możliwość uzupełnienia instalacji przyczepy o ten fragment, który zasila lodówkę.

IMHO

mam pytanie czy przy instalacji (rys nr 1 ) i podłączeniu akumulatora do przetwornicy (takiej jak na rysunku) w miejsca wyznaczone przez Kristofera po włączeniu przyczepy do 230 v  następuje ładowanie akumulatora , czy trzeba do instalacji specjalną ładowarkę 

Edytowane przez Erni (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!
To jest zasilacz, a nie przetwornica, bo w mowie potocznej, rozumiemy przez te określenia inne urządzenia, mimo że praktycznie, zasilacz jest pewnego rodzaju "przetwornicą".
Są różne wersje tych zasilaczy, wygląd mają zbliżony, ale różne możliwości. Jeśli jest to identyczny zasilacz, jak na fotce, to ładowania accu być nie powinno.
Możesz się łatwo przekonać. Jeśli już podłączysz accu do zasilacza, to zmierz na nim napięcie. Następnie podłącz przyczepę z zewnątrz do zasilania ~230 V i ponownie zmierz napięcie na accu.
Jeśli jest identyczne lub nieznacznie niższe, jak podczas poprzedniego pomiaru, to ładowania brak. Jeśli napięcie wyraźnie wzrosło, to ładowanie jest.
W przypadku, gdy się okaże, że ładowania nie ma, to można z powodzeniem podłączyć do zacisków accu (na stałe) jakąś ładowarkę procesorową (np. Bosch C3 - automatycznie powraca do ładowania po zaniku nap. sieci).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę Kolegów elektryków o pomoc.          Stan obecny;

- Mój Fendt ma zasilacz 12v/240W. Pod oznaczone zaciski zasilacza podpiąłem aku. żelowy 120Ah. Aku. jest ładowany prostownikiem Citek stale podpiętym do aku. Zasilanie prostownika stale podpięte przed zasilaczem a za bezpiecznikami i wył. różnic. W to samo miejsce jest wpięta przetwornica ( przez włącznik) a zasilanie przetwornicy bezpośrednio z aku.

- Chcę zrobić ogrzewanie podłogowe z folii grzewczej ale nie tak jak miałem w poprzedniej p-ce czyli 230V - 80W/m2 , lecz kupić folię na 12V - 220 W/m2.

Pytania;

- Chyba moc folii nie powinna przekraczać około 200W bo inaczej brakujące waty folia wyciągnie z aku. Potrzebna mi moc folii około 300W.

- Czy te brakujące waty może podać prostownik?, jest przecież stale podpięty.

- Czy zasilanie folii podłączyć bezpośrednio do aku, czy do wyjścia z zasilacza ( jest jedno wolne zabezpieczone 10A ). Łatwiej mi z aku.

Oczywiście wszystkie dodatkowe przewody zabezpieczam bezpiecznikami i wyłącznikami.

Pozdrawiam AH

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

c.d.

Zabawa z folią 12V jest po to aby chodzić po napięciu bezpiecznym.

Grzać będę tylko wtedy, gdy będzie dostęp dp 230V. Grzania z aku. starczy tylko na 3 godz. To po co kombinować?  Folia na 220V załatwi sprawę prosto. Lużne gniazdka 230V w p-ce są. 

Tylko to chodzenie po 230V.  :nono:

Przez trzy lata nic się nie działo.   Statystycznie to nic nie znaczy. :hmm: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.