Skocz do zawartości

Prośba o rozszyfrowanie schematu


voice

Rekomendowane odpowiedzi

Co do instalacji Hobby mam ją kompletną wraz z przełącznikami gniazdkami itp...

 

Jak pisałem wcześniej, nie wiedziałem, czy masz komplet - to ważna informacja :ok:

Tak na stole miałem podłączony zasilacz Dometic do Energobloku Hobby wraz z włącznikiem i żarówką i działa na 100%)

 

Ta jest jeszcze ważniejsza, bo wiemy, że "sterownik oświetlenia" jest sprawny. Nie mylmy pojęć - to nie jest energoblok, jego zadaniem jest sterowanie wszystkimi punktami świetlnymi przyczepy (włączanie, wyłączanie i w kilku miejscach regulacja natężenia światła). Dodano też bezpieczniki dla tych obwodów, wyjścia dla pompek wody, spłuczki oraz wejście dla jakiegoś sensora accu, który nie jest opisany więc trudno w tym momencie powiedzieć, czy chodzi np. o detekcję temperatury, czy o coś innego. Nie mając pełnego, dedykowanego okablowania i wszystkich składników systemu, na pewno nie uda się uzyskać jego wszystkich funkcji.

Interesuje mnie podłączenie instalacji solarnej wraz z akumulatorem dodatkowym oraz lodówki w przypadku gdy nie będę podłączony do 230V wtedy będę pobierał zasilanie z akumulatora dodatkowego a przy podłączeniu się do sieci 230V prostownik go ładował, wyłączając instalację solarną.

 

To rozumiem, ale zapomnij o pracy lodówki z 12 V na postoju. Nawet mając solary, accu dodatkowy rozładowałbyś w "moment".

Oczywiście kilku, czy kilkunasto minutowy postój, a nawet godzinny nie rozładuje akumulatora całkowicie, tym bardziej, jeśli będzie on doładowywany (solar i alternator), ale musisz pamiętać, że godzinna praca lodówki zabierze ok. 10 % jego pojemności.

Chyba że się da zrobic cos takiego, że jak będę podłączony do 230V i prostownik naładuje Akumulator dodatkowy na 100% przełączy się na ładowanie akumulatora rozruchowego auta. Tak chyba jest w oryginalnych kamperach Czyż nie tak ???

 

Tak jest w kamperach, masz rację, ale tam całą instalacją i rozdziałem energii z dwóch accu oraz ich ładowaniem steruje właśnie urządzenie zwane "energoblokiem", którego Ty nie posiadasz.

Dodatkowo chciałbym podłączyć wyżej pokazane wskaźniki napięcia, prądu i tez nie wiem gdzie i jak. Więc byłbym wdzięczny o poprowadzenie mnie przez ten proces.

 

To jest akurat najmniejszy "problem" i można to zostawić na sam koniec, tylko nie wiem w jakim celu chcesz ten wskaźnik wykorzystać ? :hmm:

 

Teraz o fotkach: dalej niewiele mówią, jednak wszystko wskazuje, że jest to wyłącznie dużej mocy zasilacz (12,7 V/ 27 A), czyli bez funkcji ładowania akumulatora.

To oznacza, że aby ładować akumulatory z sieci 230 V, musisz dokupić jeszcze odpowiednią ładowarkę.

Wziąłeś to pod uwagę ?

 

Myślę, że powoli rysuje się już jakiś wstępny schemat tej instalacji. Trzeba jeszcze wyjaśnić kwestię ładowarki.

Zamieść, jeśli możesz rysunek pokazujący wyłącznie te podłączenia "sterownika oświetlenia" z "zasilaczem", które robiłeś dla próby. Czy na zasilaczu, przy wyprowadzeniach nie ma nigdzie jakichś opisanych oznaczeń dla nich ?

Z zasilacza można pociągnąć 27 A, ale pewnie jest to jakoś rozdzielone na grupy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 114
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Co  do zasilacza - prostownika to mam coś takiego

DSC_4515.JPG

zdemontowane z urządzenia, które ładowało 2 akumulatory 100Ah myślę, że się nada jeżeli nie dokupię prostownik.

Co do lodówki to oczywiście wiem , że na postoju nie będzie podłączona do 12V ( to tylko opcja w czasie jazdy w razie czego)

 

w załączeniu  schemat podłączenia gdzie działało mi oświetlenie na  stole po podłączeniu na krótko.

instalacja_new.jpg

Edytowane przez voice (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Kristofer czy może już coś przemyślałeś w moim temacie ??

 

 

Uff, zabrałem się wreszcie do Twoich pytań :skromny:

Dzisiaj już coś napiszę, ale trochę później, bo zaraz muszę wychodzić z domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na wstępie bardzo Cię przepraszam, że tyle musiałeś czekać, ale naprawdę mam ostatnimi czasy niewiele okazji, aby móc udzielać dłuższych odpowiedzi.

 

Z góry zaznaczam, że nie miałem możliwości fizycznego zetknięcia się z posiadanym przez Ciebie sterownikiem, czyli nie mogłem dokonać jakichkolwiek pomiarów, prób i sprawdzenia pewnych opcji. Dodatkowo, nie posiadasz kontrolera dedykowanego do współpracy z Twoim sterownikiem, a instalacja musiała uwzględniać już posiadane przez Ciebie elementy.

 

post-8228-0-56854600-1418064138_thumb.jpg

 

Z powyższego wynika, że moje przemyślenia są czysto teoretyczne i zanim zaczniesz montować konkretną instalację w/g wybranego schematu, to powinieneś wcześniej zmontować wybrany układ "na stole" i przetestować jego pracę (z włączonym zasilaniem z sieci 230 V, po wyłączeniu tego zasilania itp.).

 

Na schematach uwzględniłem zastosowanie przetwornicy, którą zapewne kiedyś chciałbyś mieć. Nie jest konieczna dla poprawnego działania całości i w razie potrzeby, może być pominięta.
Lodówka będzie automatycznie przyłączana do +12 V po uruchomieniu silnika. Accu dodatkowy (ten w zabudowie mieszkalnej) będzie doładowywany automatycznie podczas jazdy (o prawidłowość tego ładowania będzie dbał booster). Praca instalacji solarnej będzie równoległa do ładowania z alternatora i ładowarki procesorowej, a prąd ładowania będzie na bieżąco kontrolowany i ograniczany w zależności od aktualnego stanu naładowania accu zabudowy (bez względu na to, czy kamper będzie w ruchu - praca alternatora, czy też będzie podłączony do sieci 230 V).
Wszystkie parametry można wyświetlić na wyświetlaczu podłączonym do kontrolera (prąd pobierany, aktualny prąd ładowania z solarów, napięcie accu, temp. otoczenia, ilość pobranej energii itd.).

 

Wszystkie bezpieczniki będące w bliskości accu, nie mogą być od niego dalej, niż max. 15 cm. !
To, czego nie zaznaczyłem lub nie opisałem, należy wykonać z zachowaniem wszelkich wymagań w tego typu instalacjach.
Przewody między panelem solarnym, a kontrolerem, muszą być do tego przeznaczone (dla paneli solarnych). Miejsca wszystkich przepustów muszą być wykonane w sposób uniemożliwiający przetarcie przewodów. Przewody nie mogą być napięte i tam, gdzie jest to konieczne, muszą mieć odpowiednio większą długość, aby podczas jazdy nie były napinane.

 

Jak wcześniej pisałem, musisz dokupić odpowiednią ładowarkę procesorową dla Twojego, żelowego accu (oczywiście schemat uwzględnia jej podłączenie). Wydajność prądowa nie powinna być większa, jak 10 A (może być oczywiście mniejsza, ale z odpowiednim uwzględnieniem odpowiadających Ci czasów ładowania).
Urządzenie, które pokazałeś na foto (post #17) nie nadaje się do ładowania jakiegokolwiek akumulatora. Zakładając nawet, że do współpracy z accu jest w jakiś sposób przygotowane, to i tak mogłoby ewentualnie pracować wyłącznie w trybie stałego (non stop) podtrzymania napięcia, czyli pracy buforowej bez przerywania dopływu zasilania z sieci 230 V, a tego w zastosowaniach mobilnych nie da się zapewnić.
Pisałem już o tego typu zasilaczach:
http://forum.karawaning.pl/topic/16030-burstner-champion-przer%C3%B3bka-12v-pod-akumulator/

 

Jeżeli wybierzesz wersję nr 1, to wcześniej trzeba sprawdzić możliwość współpracy sterownika z akumulatorem przez złącze "S41" na PCB.
W tym celu nie musisz wykonywać wszystkich połączeń dla wer. 1, a jedynie te w/g następującego rysunku.

 

post-8228-0-95429500-1418064555_thumb.jpg

Po podłączeniu wszystkiego, mierzysz napięcie na zaciskach accu i zapisujesz (zasilacza "Dometic" nie przyłączasz jeszcze do 230 V). Sprawdzasz działanie oświetlenia itp. Następnie podłączasz zasilacz "Dometic" do sieci 230 V i ponownie mierzysz napięcie na zaciskach accu - zapisujesz. Jeszcze raz sprawdzasz działanie oświetlenia. Tak podłączony do sieci 230 V układ, trzeba zostawić z włączonym oświetleniem na godzinę, dwie, sprawdzając co jakiś czas, czy nic niepokojącego się nie dzieje (grzanie się accu, jakichś przewodów, itd. Po dwóch godzinach (świateł nie wyłączasz), przyłączasz miernik do zacisków accu i sprawdzasz wartość napięcia - zapisujesz. Nie odłączając miernika, wyłączasz całkowicie wszystkie światła i sprawdzasz, czy wartość napięcia na accu w jakiś sposób się zmieniła. Jeśli tak, to ją zapisujesz. Odłączasz zasilacz od sieci i accu od sterownika. Koniec testu.

 

Jeżeli wybierzesz wersję nr 2, to sprawdzenie jest trochę inne.

 

post-8228-0-52588500-1418064740_thumb.jpg

 

Nie podłączasz zasilacza, tylko zamiast niego, całkowicie naładowany akumulator - mierzysz napięcie na jego zaciskach i zapisujesz. Teraz sprawdzasz poprawność działania oświetlenia. Jeśli wszystko "gra", to dołączasz dodatkowo do zacisków accu przewody od kupionej ładowarki, podłączasz ją do sieci 230 V i ponownie sprawdzasz działanie świateł. Tak podłączony do sieci 230 V układ (światła teraz wyłączasz) zostawiasz na. ok. 2, 3 godziny, sprawdzając co kilka minut, jak poprzednio. Po ok. 3 godzinach, włączasz oświetlenie i patrzysz, czy wszystko działa. Wyłączasz światła i jeszcze raz mierzysz napięcie na accu - zapisujesz.

 

W razie wątpliwości, opis zachowania się wybranej wersji układu i wyniki pomiarów podaj w tym temacie.
 

Mam nadzieję, że nie popełniłem błędów i wszystko będzie działać należycie, ale pisząc na odległość, bez styczności z tymi urządzeniami i kamperem, trudno wszystko przewidzieć.
 

Wersja nr 1

 

post-8228-0-17177600-1418064841_thumb.jpg

 

Wersja nr 2

 

post-8228-0-05466700-1418064857_thumb.jpg

 

P.S.

Do otwierania rysunków (po wcześniejszym ich zapisaniu na dysku komputera), aby widzieć dobrze szczegóły, można używać różnych programów, np. standardowy "Paint" z Windows.

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mogę już edytować posta.

Oczywiście skrzynka z zabezpieczeniami (zabrakło jej na pierwszej fotce) jest również do wykorzystania :ok:

 

attachicon.gifSkrz z bezp.JPG

Kristofer bardzo Ci dziękuję, zagłębię się w te schematy ale powiedz mi fachowym spojrzeniem który schemat zastosować ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że wer. 1 jest minimalnie mniej pracochłonna i może uwidocznić jakąś zaletę sterownika, o której obecnie nie mamy pojęcia, dlatego warto ją sprawdzić. Wszystko wyżej opisałem. :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem i faktycznie są jakieś ograniczenia w rozdzielczości dla plików przez "forum". Wszystkie schematy wysłałem Ci na e-mail. Napisz, czy teraz jest wszystko dobrze widoczne. :hmm:

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

 

Na rysunku pokazuję schemat podłączenia, szczegóły opisałem przy poszczególnych fragmentach rysunku.

 

boster.jpg

Kristofer , jestem na etapie prowadzenia dodatkowych kabli do Bostera i tutaj mam pytanko odnośnie podłączenia do Aku samochodowego,

mógłbyś mi to bardziej sprecyzować czy muszę tam zastosować jakiś przekaźnik, który jest na rysunku ?? ?? Jeżeli tak to jaki ??

Czy wystarczą tylko  dwa przewody jeden bezpośrednio z + Akumulatora a drugi po przekręceniu stacyjki z jakiegoś bezpiecznika pod konsolą ??

Edytowane przez voice (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musi być dokładnie tak, jak jest na rysunku. Wystarczy standardowy przekaźnik samochodowy "NO" 30 A, czyli w stanie nie podłączonym, musi mieć rozwarte zestyki, a ich obciążalność ma być w okolicy 30 A.
Jedno wyprowadzenie cewki łączysz z masą, natomiast drugie, przez bezpiecznik (1 - 2 A) łączysz z zaciskiem instalacji samochodu oznaczanym jako "15", czyli plus pojawia się tam dopiero po uruchomieniu zapłonu (można to podpiąć np. do jakiegoś bezpiecznika w skrzynce z bezpiecznikami - musisz zlokalizować, na którym pojawia się napięcie po uruch. zapłonu). Bezpiecznik dla cewki musi być jak najbliżej punktu, do którego będziesz się podłączał.
Zestyki przekaźnika podłączasz zgodnie z rysunkiem: blisko plusowej klemy dajesz bezpiecznik 15 A i z drugiej strony łączysz go z zestykiem ruchomym (30) przekaźnika. Zestyk stały (87) przekaźnika łączysz z pozostałą częścią instalacji zgodnie z rysunkiem.
 

Edytowane przez Spablo1 (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniżej masz rysunek z uwzględnionymi oznaczeniami przekaźnika (zgodnie z przyjętą w motoryzacji normą):

 

attachicon.gifBooster podł plus lodówka.JPG

dzięki za wyjaśnienie, dzisiaj wybiorę się na złom po bezpiecznik i zabieram się za instalację do bostera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.