Skocz do zawartości

Strona używa cookies (ciasteczek). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    Nie pokazuj więcej tej informacji

Zdjęcie

Solar dla początkującego

panel regulator zasilacz

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
156 odpowiedzi w tym temacie

#1 Pawlusiak

Pawlusiak

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 24 postów
  • SkądKanie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Home Car 382
  • Holownik:Octavia 120km

Napisano 26 czerwiec 2014 - 22:16

Witam serdecznie.

Jako świeżo zarażony ideą domku na kółkach, po zakupie Home Car'a z 95r wybraliśmy się wraz  z żonką na dzikie pole namiotowe na jez. Targa (poznaliśmy super ekipę camperowców z Trójmiasta). Zaraz też ujawniła się pierwsza potrzeba uniezależnienia się od zewnętrznego zasilania.

Wybór padł na nowy większy akumulator (na próbę mieliśmy małego żelka) i panel słoneczny. Nasza cepka wyposażona jest w instalację 12V z zasilaczem Zig Z8 . Zmieniłem oświetlenie na LEDowe, zainstalowałem radio, jest też instalacja antenowa i miejsce na TV.

Zdążyłem już poczytać na forum na temat paneli solarnych, rodzajów akumulatorów itp., więc wiem już sporo, ale zawsze pozostają pytania:
 

1. Obecnie akumulator jest podpięty pod zasilacz i prawdopodobnie pracuje w trybie buforowym, czyli przy dostępnym zasilaniu 230V jest doładowywany i jednocześnie zasilana jest instalacja pokładowa. Wiem, że w skład zestawu solarnego wchodzi dodatkowo regulator i że jest on najlepszym dobrodziejstwem dla akumulatora, dba o dobre warunki ładowania, a kiedy trzeba dołącza od obciążenia, żeby go za bardzo nie rozładować. Pytanie, jak najlepiej sprząc całość, aby mieć możliwość ładowania panelem, a jednocześnie nie rezygnować z opcji zasilacza z 230V. Najbardziej pasuje mi taki układ:
Panel+regulator+ akumulator spięte klasycznie, a do tego, przez przekaźnik na wejście regulatora wpięty oryginalny zasilacz X8, oczywiście przekaźnik przełącza czy na we. będzie panel, czy zasilacz. Takie rozwiązanie wydaje się być idealne z punktu widzenia akumulatora, gdzie regulator będzie dbał o parametry jego ładowania i zabezpieczał przed nadmiernym rozładowaniem, niezależnie, czy będziemy korzystać ze słońca, czy z sieci 230V. Tylko, czy regulator od panelu, będzie pracował poprawnie z podłączonym na wejściu zasilaczem?

Jest niby druga opcja, zasilacz X8 ma oddzielne złącze do podłączenia innego źródła ładowania, np. z baterii słonecznych i taki układ działa na 100%, ale rezygnujemy wtedy z ładowania aku z zasilacza.

 

2. Jaki regulator wybrać, starczy prosty, czy może jest coś niedrogiego z np. pomiarem napięcia/prądu, czy warto inwestować w MPPT, jakieś propozycje?

 

3. Mocowanie panelu. Zastanawiałem się nad opcją zrobienia uchwytów do bocznych listew aluminiowych rozmieszczonych wokół przyczepy i każdorazowym przyczepianiu do nich panelu na postoju, ale po pierwsze trzeba by go przepinać na inny bok ceki w pogoni za słońcem, a pod drugie nie było by ładowania w czasie jazdy. Wybór padł na dach, a wraz z nim blady strach na mnie jak to zamocować, żeby się w czasie jazdy nie urwało i jeszcze ta konieczność wiercenia dziury w dachy na kabel. Mój panel jest raczej niewielki ~70x60cm, czy zamocowany na aluminiowych listwach przyklejonych na dachu utrzyma się? Czy dziura w dachu z założonym przepustem na kabel będzie szczelna?

 

Z góry dziękuję za sugestie i witam raz jeszcze karawaningową brać.

P.S. Akumulator zakupiłem ZAP'a Expedition typu AGM 70Ah, panel o mocy 60W



#2 smok_wawelski

smok_wawelski

    Karawaning user

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 719 postów
  • SkądKraków-Swoszowice
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:TE King 380T (emeryt)
  • Holownik:VW Sharan ADY 2.0 B+LPG

Napisano 26 czerwiec 2014 - 22:44

Witaj 

 

Trochę wiadomośc masz np.tutaj:

http://forum.karawan...e-pv-sloneczne/

http://forum.karawan...zek-o-solarach/

http://forum.karawan...nele +pasjonata

 

Jest tego na forum znacznie więcej - poszukaj


O najlepszym towarzystwie mówi się, że rozmowa w nim poucza, a milczenie kształci. - J.W. Goethe
stopka_h40px.png   Pozdrowienia z Krakowa - smok_wawelski

.


#3 Pawlusiak

Pawlusiak

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 24 postów
  • SkądKanie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Home Car 382
  • Holownik:Octavia 120km

Napisano 26 czerwiec 2014 - 23:21

Dzięki za wskazówkę, ale "lekturę obowiązkową", mam już za sobą ;) Teraz potrzebuję konkretu od doświadczonych userów, szczególnie odpowiedź na pytanie o możliwość podłączenia pokładowego zasilacza zamiennie z panelem solarnym do wejścia regulatora.



#4 piotrowin

piotrowin

    Sympatyk karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPip
  • 108 postów
  • Skądmazowieckie
  • Sprzęt:Kamper
  • Model:Fiat Talento

Napisano 27 czerwiec 2014 - 07:14

[...] o możliwość podłączenia pokładowego zasilacza zamiennie z panelem solarnym do wejścia regulatora.

Co jakiś czas w Lidlu pojawia się takie cudo

prostownik_sena_micro_thn2.jpg

Problem w tym, że po wyłączeniu i powrocie zasilania pozostaje w stanie czuwania. Trzeba go uruchomić ręcznie.

 

Na www.hurt.com.pl znalazłem (i kupiłem) lepszą wersję - szukaj "Sena". Po podaniu zasilania samoczynnie testuje akumulator i albo ładuje, albo podtrzymuje. Z solarami pracuje nad akumulatorem równolegle, bardzo dobrze. Jednocześnie odpada problem dopasowania zasilacza do regulatora solarów.


Użytkownik piotrowin edytował ten post 27 czerwiec 2014 - 07:17

"Z doświadczenia wiemy, że ludzie, którzy niedbale i niechlujnie piszą posty, najczęściej są niedbali i niechlujni w myśleniu. Odpowiadanie na pytania takim ludziom mija się z celem, wolimy inaczej wykorzystać czas" (z netykiety)


#5 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8951 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 27 czerwiec 2014 - 16:13

Dzięki za wskazówkę, ale "lekturę obowiązkową", mam już za sobą  Teraz potrzebuję konkretu od doświadczonych userów, szczególnie odpowiedź na pytanie o możliwość podłączenia pokładowego zasilacza zamiennie z panelem solarnym do wejścia regulatora.

 

Witam !
Moim zdaniem powinieneś zacząć od sprawdzenia, jakiego rodzaju akumulatory obsługuje zasilacz Zig-8 (chyba, że już to sprawdzałeś). :hmm:

Piszę o tym dlatego, ponieważ wcześniejsze modele obsługiwały tylko accu z płynnym elektrolitem (nie były dostosowane do obsługi accu AGM i GEL).
Jeśli zasilacz te akumulatory obsługuje, to bezsensowne byłoby rezygnowanie z niego, na rzecz innego, tym bardziej, że wydajność prądowa takich "automatów", jak np. z Lidla, nie jest duża.
Kolejna sprawa: jeśli zasilacz jest w pełni automatyczny i posiada dobre parametry współpracy z accu AGM / GEL, to niezbyt rozumiem chęć "puszczenia" ładowania przez standardowy kontroler solarów. Moim zdaniem parametry kontroli accu będą porównywalne.
Osobiście zostawiłbym to tak, jak jest teraz podłączone, jednak z odłączeniem od zasilacza obwodów wyjściowych, a właściwie ich przełączaniem. Nie znam tego zasilacza, może jest tam już taka możliwość. Chodzi o to, aby obwody wyjściowe były podłączone do kontrolera w chwili, gdy przyczepa nie jest podpięta pod sieć 230 V, oraz aby były od kontrolera odłączane, a przyłączane pod zasilacz, gdy przyczepę podłączy się pod zasilanie 230 V.
To moim zdaniem jedyne zagadnienie, które trzeba rozwiązać. Jeśli zasilacz nie daje takiej możliwości, to najprościej np. właśnie przez zastosowanie przekaźnika (obciążalność zestyków min. 20 A, zależy od max poboru mocy wszystkich odbiorników).

Kwestia kontrolera: wystarczy najprostszy standardowy kontroler, ale dobrany do mocy obciążenia, więc albo wystarczy Ci 10 A, albo potrzebny będzie np. 20 A. O mocy odbiorników nie pisałeś, więc musisz sprawdzić.
Są wersje standardowych kontrolerów, posiadających wyświetlacze parametrów, jeśli takie wskazania są Ci potrzebne.
W tym miejscu napiszę: regulator MPPT zawsze jest najlepszym z obecnie dostępnych rozwiązań, jednak w przypadku Twojego panelu (zaledwie 60 W), znacząco wyższy koszt takiego kontrolera nie musi być uzasadniony, co zresztą potwierdzają opinie użytkowników, posiadających w swoich instalacjach kontrolery standardowe i zadowolonych z ich działania.
Oczywiście, jeśli kwestia ekonomiczna zakupu nie stanowi przeszkody, to jak najbardziej polecam MPPT.
Gdzie kupić, z pewnością już się zorientowałeś.
Łączysz wszystko typowo, a wyjście kontrolera przeznaczone dla accu, łączysz z klemami posiadanego accu, nic nie zmieniając.

Tak mały panel możesz zamontować przy pomocy dodatkowych kątowników Alu, przyklejonych do dachu lub dedykowanych uchwytów montażowych (rozwiązanie znacznie droższe, ale solidne i eleganckie). Identycznie jest z przepuszczeniem przewodów przez dach, wykorzystujesz np. dedykowane przelotki dachowe.
Miejsca na dachu pod klejenie muszą być bdb. oczyszczone, odtłuszczone i przygotowane. Klej jest jednocześnie uszczelniaczem i gdy spoina jest ciągła i odpowiednio położona, to nie ma prawa nic przeciekać.
Mam na swojej przyczepie przyklejone dwa panele po 100 W i trzymają się mocno, nawet przy 100 km/h.

Przykłady kontrolera 10 A z wyświetlaczem:

190 zł.
http://www.ledon.pl/...2v-24v-10a.html

205 zł.
http://www.modernhom...10A-12-24V.html

Przykłady kontrolerów 20 A z wyświetlaczem:

399 zł.
http://www.ledon.pl/...24-48v-20a.html

279 zł.
http://www.modernhom...0A-12-24V-.html

Przykłady zestawów (kontroler + wyświetlacz):

10 A, 205 zł.
http://www.modernhom...10A-12-24V.html

10 A, 63zł. + 90 zł.
http://www.ledon.pl/...2v-24v-10a.html
http://www.ledon.pl/...rii-tracer.html


20 A, 270 zł.
http://www.modernhom...20A-12-24V.html

20 A, 115 zł. + 90 zł.
http://www.ledon.pl/...2v-24v-10a.html
http://www.ledon.pl/...rii-tracer.html

Przykłady kontrolerów MPPT:

10 A, 247,50 zł.
http://www.ledon.pl/...v-10a-mppt.html

Można dokupić wyświetlacz za 111 zł.
http://www.ledon.pl/...rii-tracer.html

10 A, 248 zł.
http://www.modernhom...mierzchowy.html

Można dokupić wyświetlacz za 114 zł.
http://www.modernhom...rii-Tracer.html

20 A, 439 zł.
http://www.ledon.pl/...v-20a-mppt.html

Można dokupić wyświetlacz za 111 zł.
http://www.ledon.pl/...rii-tracer.html

20 A, 415 zł.
http://www.modernhom...2210RN-20A.html

Można dokupić wyświetlacz za 114 zł.
http://www.modernhom...rii-Tracer.html


Przelotka (przejściówka) dachowa:
http://www.modernhom...1-wyjscie-.html

Uchwyty mocujące dla paneli:
http://www.modernhom...lonecznych.html
 


Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#6 Pawlusiak

Pawlusiak

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 24 postów
  • SkądKanie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Home Car 382
  • Holownik:Octavia 120km

Napisano 28 czerwiec 2014 - 22:49

Przede wszystkim wielki dzięki dla niezawodnego Kristofera, który zawsze chętnie poświęci czas, aby podzielić się swoją wiedzą!

 

Zasilacz X8, jest przeznaczony do lądowania akumulatorów  kwasowych (instrukcje do kilku typów http://12voltsdc.web.../zigmanuals.htm), czy to przeszkadza, przy AGM w zasadzie to też Kwasówki, tylko z matami szklanymi?

Tema przyłączania takiego zasilacz sam się już rowiązał, to byłby błąd logiczny, gdybym zamiast panelu podłączył zasilacz o napięciu 14,7, to po przejściu przez regulator niewiele by zostało do naładowania akumulatora, co innego, gdyby zasialcz dawał np. 18V. Zatem pozostaje jeden z pozostałych wariantów.

Co do kontrolera, to rzeczywiście nie mogę się zdecydować, bo MPPT kusi, a i jakiś wyświetlacz z parametrami pracy też, o zbieraniu danych nie wspomnę. Niestety taki "wash & go" pewnie sporo kosztuje i chyba nie ma sensu przy mojej niewymagającej instalacji. Ale kusi, więc sam już nie wiem.

Panele zamontuje chyba na kątownikach AL, pomyślałem, że jeśli będą długości panelu, to bedą się dobrze trzymać dachu, a w razie porzeby będzie można samą baterię słoneczną zdemontować (np. na zimę).

Przepust chyba zakupię gotowy, mam nadzieję, że z dziurą w dachu sobie poradzę ;) . Jaki klej wybrać?



#7 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8951 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 29 czerwiec 2014 - 00:35

Witaj !
Skoro w instrukcji do Twojego zasilacza jest napisane dla "Lead Acid Battery", to potwierdzają się moje przypuszczenia, o których wcześniej pisałem. Oczywiście masz rację, że zarówno ten typ akumulatora, jak i AGM oraz GEL, są akumulatorami kwasowymi, jednak błędnym jest myślenie, że z tego powodu można je ładować w identyczny sposób i do tego, ładowarką przeznaczoną wyłącznie dla akumulatorów kwasowych z płynnym elektrolitem ( Lead Acid Battery ).
Każdy z tych typów accu wymaga zupełnie innego ładowania (napięcie, prąd, charakterystyka krzywej ładowania, a nawet temperatura).

Pora jest późna i Morfeusz powoli bierze mnie w "objęcia", dlatego zamiast samemu pisać, podeprę się pierwszymi z brzegu linkami, przeczytaj:
http://akumulatory-p...stownikiem.html
http://www.amir.net....atorow-agm.html

 

Uczulam: kwestia ładowania accu AGM i GEL jest niezwykle istotna i zastosowanie nieodpowiedniej ładowarki potrafi zniszczyć całkowicie taki akumulator, jeśli nie za pierwszym razem, to w krótkim czasie (zależy od parametrów ładowarki).

 

Sprawa kolejna: wyświetlacz.

Może kusić, ale tak naprawdę, bawiłem się swoim tylko przez chwilę.
Jeśli masz dylemat ceny, to zamiast wyświetlacza bezapelacyjnie wybrałbym kontroler MPPT.
 
Mocowanie:

kątowniki Alu są jak najbardziej OK, ale pamiętaj, że rama panelu musi być oddalona o ok. 3 cm. od powierzchni dachu (chłodzenie panelu). Lepiej dać 4 krótsze kątowniki, niż na całej długości boków (lepsze chłodzenie i całość łatwiej dopasuje się do nierówności dachu). Im cieplejszy panel, tym mniejsza sprawność.

 

Nie ma potrzeby demontażu solara przed zimą. Jeśli zostawisz accu w przyczepie, to będzie doładowywany również zimą (czasem nawet cieniutka warstwa śniegu nie jest przeszkodą).
Czym kleić:

preparaty są różne i niestety, wszystkie baaardzo drogie. Moim zdaniem, najlepszym możliwym klejem do tego celu jest "Betalink K1", ale jest też najdroższy ze wszystkich i trudno osiągalny. Zamówiłem go przed montażem własnych paneli (z wielkim trudem znalazłem taką możliwość), jednak na drugi dzień zamówienie odwołałem. Postanowiłem użyć innego kleju, teraz w/g mnie miejsce drugie, czyli "Sikaflex 252i". Osobiście sprawdziłem, jest świetny.

 

P_V.JPG

 

Oczywiście, cały proces klejenia musi być przeprowadzony zgodnie z wymaganą technologią dla tego kleju.

Gotowy (fabryczny) przepust na przewody, to moim zdaniem jedno z najlepszych rozwiązań. Gwarantuje prostotę montażu, trwałość, szczelność i minimum pracy poświęconej na ten fragment instalacji.

Dzisiaj nie jestem już w stanie nic więcej napisać  :sleep:

 


Użytkownik Kristofer edytował ten post 29 czerwiec 2014 - 00:36

Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#8 witus

witus

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3930 postów
  • SkądSosnowiec
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Eifelland Holiday 415 TM (5303)
  • Holownik:Hyundai i30

Napisano 29 czerwiec 2014 - 06:11

Dlaczego myślisz o panelach w ramach aluminiowych ? Nie lepiej zdecydować się na elastyczne ? Lżejsze, nie wymagające elementów montażowych - klejone bezpośrednio do dachu ?


#9 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8951 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 29 czerwiec 2014 - 13:26

Z pierwszego posta (patrz ostatnie zdanie) wynika, że Kol. Pawlusiak posiada już panel 60 W.
Panele Flex, to bardzo ciekawa propozycja, ale nie zawsze są dobrym rozwiązaniem. Są montowane raczej tam, gdzie istnieją pewne uwarunkowania kształtu powierzchni, ewentualnie konieczność stąpania po nich, czy też potrzeba drastycznego ograniczenia masy montowanych elementów. Jak przy każdej rzeczy, wad i zalet można wymieniać dużo, jednak moim zdaniem, najbardziej istotną sprawą, która wychodzi po przyklejeniu panelu do dachu przyczepy jest jego pogarszająca się sprawność, postępująca wraz z rosnącą temperaturą całego dachu, nie mówiąc już o tym, że sam panel również dach podgrzewa i koło się zamyka. Dodatkowo wnętrze przyczepy też może to "odczuwać". Inną sprawą jest kwestia ewentualnego demontażu przyklejonego panelu, np. w celu wymiany na jakiś lepszy bądź w przypadku uszkodzenia.
Jak pisałem, są sytuacje, w których taki panel sprawdzi się znakomicie, ale do sprawy należy podchodzić indywidualnie.
IMHO


Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 


#10 Pawlusiak

Pawlusiak

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 24 postów
  • SkądKanie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Home Car 382
  • Holownik:Octavia 120km

Napisano 30 czerwiec 2014 - 14:00

Pytanie na szybko, czy Sikaflex 221 biały będzie dobry do przyklejenia listew AL  na dachu pod panel?



#11 sosek

sosek

    Karawaning user

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPip
  • 438 postów
  • SkądChotomów
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Adria
  • Holownik:Skoda to wygoda :)

Napisano 30 czerwiec 2014 - 14:44

  Moim zdaniem, najlepszym możliwym klejem do tego celu jest "Betalink K1", ale jest też najdroższy ze wszystkich i trudno osiągalny. Zamówiłem go przed montażem własnych paneli (z wielkim trudem znalazłem taką możliwość), jednak na drugi dzień zamówienie odwołałem. Postanowiłem użyć innego kleju, teraz w/g mnie miejsce drugie, czyli "Sikaflex 252i". Osobiście sprawdziłem, jest świetny.

 

Masz 2 posty wyżej jakiego kleju użyć .


Użytkownik sosek edytował ten post 30 czerwiec 2014 - 14:45

e9e05bfaae994e6em.jpg

 

Pozdrawiam Krzysiek


#12 kornak

kornak

    Weteran karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1031 postów
  • Telefon:516080649
  • SkądStolica-kujaw zach- CIN
  • Sprzęt:Namiot
  • Model:poszukiwana N-lub do750kg
  • Holownik:Mercedes-2,5td

Napisano 30 czerwiec 2014 - 15:25

Narozniki i panel u mnie zastały wklejone na sikafleks252 i trzyma jak diabeł za gromadzkie pieniądze-polecam


Użytkownik kornak edytował ten post 30 czerwiec 2014 - 15:31

kornak20

#13 Pawlusiak

Pawlusiak

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 24 postów
  • SkądKanie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Home Car 382
  • Holownik:Octavia 120km

Napisano 30 czerwiec 2014 - 15:28

To fakt, lepiej wydać więcej na klej i nie szukać potem swojego panela po drodze;)



#14 Pawlusiak

Pawlusiak

    Nowy

  • Użytkownicy
  • PipPip
  • 24 postów
  • SkądKanie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Home Car 382
  • Holownik:Octavia 120km

Napisano 01 lipiec 2014 - 23:28

Kolejny zakup dokonany, padło na regulator MPPT tracer 1210RN. Po przejrzeniu instrukcji nasunęły się 2 pytania:
1. Jaki typ akumulatora ustawić w regulatorze dla mojego aku AGM ZAP'a z trzech dostępnych SLA, Gel, Flooded?
2. Czy można podłączyć całość wg. schematu z Barkowego poradniczka z moim zasilaczem X8, gdzie producent przewidział złącze "auto power diode curcuit"  dla podłączenia alternatywnych źródeł ładowania (solar, gen, wiatrowy) i czy na pewno trzeba użyć przekaźnika odłączającego regulator, po podłączeniu 230V?



#15 Kristofer

Kristofer

    Ekspert karawaningu

  • Użytkownicy
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8951 postów
  • Telefon:Jest
  • SkądLubelskie
  • Sprzęt:Przyczepa
  • Model:Specjalny II
  • Holownik:Stary ale żwawy.

Napisano 02 lipiec 2014 - 06:59

Bardzo dobra decyzja.
1) Ustawiasz na "SLA"
2) Odpowiem od końca: przekaźnik jest konieczny, a czy można podłączyć, jak na tamtym rysunku ?
I tak, i nie.

To zależy, czy pod wspomniane przez Ciebie wejście, a którego rolę trochę przeceniasz, jest już cokolwiek podłączone (jakikolwiek przewód) ?
Mam na myśli wejście, które określiłeś, jako "auto power diode curcuit" - prawidłowo: Auto power diode circuit.


Cenię swój wzrok i czas, dlatego nie czytam niechlujnie pisanych postów!  :foch:   

Oczekujesz pomocy? Używaj poprawnej pisowni. Popieraj akcję na rzecz poprawnej pisowni i ortografii w Internecie: BYKOM-STOP!

 

Zezwalam na kopiowanie bez pytania mnie o zgodę, powyższego tekstu, dotyczącego poprawnej pisowni i umieszczanie go w sygnaturze własnego profilu.

"Inteligencja, to zdolność, przy pomocy której pojmujemy ostatecznie, że wszystko jest niepojęte"  ;) 






Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: panel, regulator, zasilacz

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych