Skocz do zawartości

12V z aku movera do instalacji Knaus Sudwind 450


Rigg

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 45
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Witam

Mnie jeszcze tylko zastanawia brak prądu z auta na energobloku..... (jak go nazywacie)

 

Moim zdaniem możesz śmiało pozostawić podłączony accu na stałe do zasilacza. Zasilacz automatycznie go odłączy podczas przyłączenia przyczepy do sieci 230 V (tak jest to przewidziane przez producenta zasilacza).

Nie zastawiałbym natomiast przyłączonych przewodów, o których wcześniej pisałem, nawet, jeśli po podłączeniu przyczepy do samochodu nie masz oświetlenia.

Najbardziej prawdopodobną przyczyną braku oświetlenia może być to, że ktoś już te przewody gdzieś rozłączył (może we wtyczce przyczepy ?) Może też być np. błędnie wykonane podłączenie pinu wtyczki lub gniazda. Wypadało by sprawdzić pomiarowo, jak to jest w rzeczywistości, czyli co i gdzie masz na gnieździe i na wtyczce.

Wracając do tych przewodów: nie sprawdziłeś gdzie są dołączone i praktycznie nie wiesz co w dłuższym okresie czasu będzie się działo, gdy accu będzie podłączony do zasilacza (może coś będzie Ci rozładowywać accu ?). Można chociaż sprawdzić, czy przez te przewody płynie jakiś prąd ?

Ja bym w obecnej sytuacji je odłączył, a accu przyłączył na stałe.

W przyszłości może uda Ci się sprawdzić, gdzie one "idą".

IMHO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na szybko, to przed chwilą sprawdziłem jak ma podłączoną wtyczke ( jak kupiłem przyczepe to oczywiscie polski handlarz przerobił ja na 7 pin.)

Ja do swojego auta kupiłem hak z instalacją i podłączyłem ją według foto. Sprawdzałem na wyłączonym aucie i na pewno na jednym z pinow ma prąd nie pamiętam na którym. Jutro sprawdzę czy pin 9 i 10 dają napięcie jak auto pracuje.

post-14343-0-28249800-1400707199_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, jak podłączałeś gniazdo do instalacji samochodu (bezpośrednio, czy przez moduł sterujący).
Prawidłowo powinieneś mieć plus na pin 10, gdy silnik pracuje.
Na pin 9 nie powinno być plusa, ani jak silnik pracuje, ani, jak jest wyłączony.
Na pin 9 plus powinien się pojawić dopiero po złączeniu wtyczki przyczepy z gniazdem haka.
Gdzie masz podpiętą 12-tkę, bo widzę w opisie "parktronic" ??? To jest pin "informacyjny" dla modułu (detekcja przyczepy).

Napisałeś, że wtyczkę przyczepy miałeś 7 pinową, a teraz jest 13-tka.
Przypuszczam, że zwłaszcza tu możesz mieć nieprawidłowo podłączone przewody.
Sprawdź, rozrysuj i opisz - zobaczymy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

Nie wiem, jak podłączałeś gniazdo do instalacji samochodu (bezpośrednio, czy przez moduł sterujący).
Prawidłowo powinieneś mieć plus na pin 10, gdy silnik pracuje.
Na pin 9 nie powinno być plusa, ani jak silnik pracuje, ani, jak jest wyłączony.
Na pin 9 plus powinien się pojawić dopiero po złączeniu wtyczki przyczepy z gniazdem haka.
Gdzie masz podpiętą 12-tkę, bo widzę w opisie "parktronic" ??? To jest pin "informacyjny" dla modułu (detekcja przyczepy).

Napisałeś, że wtyczkę przyczepy miałeś 7 pinową, a teraz jest 13-tka.
Przypuszczam, że zwłaszcza tu możesz mieć nieprawidłowo podłączone przewody.
Sprawdź, rozrysuj i opisz - zobaczymy.

 

No właśnie. Jak szukałem informacji to takiej nie znalazłem. Chodzi o pin 9. Do tej pory myślałem, że plus (+) jest na stałe, niezależnie od uruchomionego silnika. Krzysiek czy jest jakiś opis modułu wykrywającego przyczepę na pinie 12 ? Co powinno być po stronie przyczepy, a co po stronie auta ? To co napisałeś rozwiało moje wątpliwości na temat "ogólno dostępnego" prądu z gniazda haka.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, jak podłączałeś gniazdo do instalacji samochodu (bezpośrednio, czy przez moduł sterujący).

Prawidłowo powinieneś mieć plus na pin 10, gdy silnik pracuje.

Na pin 9 nie powinno być plusa, ani jak silnik pracuje, ani, jak jest wyłączony.

Na pin 9 plus powinien się pojawić dopiero po złączeniu wtyczki przyczepy z gniazdem haka.

Gdzie masz podpiętą 12-tkę, bo widzę w opisie "parktronic" ??? To jest pin "informacyjny" dla modułu (detekcja przyczepy).

 

Napisałeś, że wtyczkę przyczepy miałeś 7 pinową, a teraz jest 13-tka.

Przypuszczam, że zwłaszcza tu możesz mieć nieprawidłowo podłączone przewody.

Sprawdź, rozrysuj i opisz - zobaczymy.

 

Ja pomimo firmowego haka Brinqmatic mam plus na stałe. Niezależnie czy podepnę przyczepę czy nie. Tak mi zamontowali w ASO. Nawet kiedyś pobrałem instrukcję ze strony THULE i z tego co pamiętam nie było w niej mowy, że tak ma to działać jak opisałeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, jak podłączałeś gniazdo do instalacji samochodu (bezpośrednio, czy przez moduł sterujący).

Prawidłowo powinieneś mieć plus na pin 10, gdy silnik pracuje.

Na pin 9 nie powinno być plusa, ani jak silnik pracuje, ani, jak jest wyłączony.

Na pin 9 plus powinien się pojawić dopiero po złączeniu wtyczki przyczepy z gniazdem haka.

Gdzie masz podpiętą 12-tkę, bo widzę w opisie "parktronic" ??? To jest pin "informacyjny" dla modułu (detekcja przyczepy).

 

Napisałeś, że wtyczkę przyczepy miałeś 7 pinową, a teraz jest 13-tka.

Przypuszczam, że zwłaszcza tu możesz mieć nieprawidłowo podłączone przewody.

Sprawdź, rozrysuj i opisz - zobaczymy.

Witam

 

Wiązkie kabli mam z modułem dedykowaną do mojego auta. Przy podłączaniu kabli do wtyczki kierowałem sie (jak dobrze pamiętam) informacją z forum i instrukcją z której zdjecie zamiesciłem wyrzej. Przed chwilą sprawdzałęm jeszcze raz gdzie mam plus w aucie i jest on tylko na jednym pinie przy odpalonym aucie lub nie. Ktory to numer? wedłóg zdjecia wczesniejszego 7, a jak mowimy o lustrzanym odbiciu to 9.... Jezeli jest to 9 to czy zamienic 9 z 10? w gniezdzie czy we wtyczce? U mnie na 10 "podobno" jest ładowanie aku, czyli pewnie podaje prąd dopiero po podłączeniu do przyczepy.

Mogę to sprawdzic, ale dopiero po południu bo troche wieje i polatatac na Kite sie wybieram :-)

Pozdrawiam

post-14343-0-61975600-1400743434_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, jak podłączałeś gniazdo do instalacji samochodu (bezpośrednio, czy przez moduł sterujący).

Prawidłowo powinieneś mieć plus na pin 10, gdy silnik pracuje.

Na pin 9 nie powinno być plusa, ani jak silnik pracuje, ani, jak jest wyłączony.

Na pin 9 plus powinien się pojawić dopiero po złączeniu wtyczki przyczepy z gniazdem haka.

 

 

Krzysztof, ja się z tobą w tej kwestii nie zgodzę. tzn w kwestii pina 9-tego bez zastrzeżeń. Wg wszelkich opisów jakie znajdywałem odnośnie pinów 13-pinowego gniazda haka na pinie 9 jest "+" stały a na pinie 10 jest "+" po stacyjce, czyli w domyśle po zapaleniu silnika. Stały "+" jak dla mnie idzie bezpośrednio z akumulatora. Czyli będzie zawsze, a kwestia ewentualnego włączania go tylko w momencie kiedy przyczepa jest podpięta, to już zabawa w detekcję podpięcia przyczepy itd i nie każda instalacja samochodowa jest tak zaawansowana, żeby to sprawdzać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy: tomekk, witus, Rigg,  Madbar -  Odpowiem "hurtowo"  :-)

Gniazdo 13 pinowe było zaprojektowane już dość dawno i troszeczkę, jako "przyszłościowe".
Początkowo piny 10, 11 oraz 12 w ogóle nie były wykorzystywane (NC).

 

post-8228-0-53329400-1400807674_thumb.jpg

Oczywiście, jeśli ktoś montuje gniazdo we własnym zakresie, a samochód nie posiada "modułu haka/przyczepy", to można pin nr 9 podłączyć bezpośrednio pod zacisk "30" instalacji samochodu (plus accu).
Będzie zgodnie z przyjętymi oznaczeniami, tyle tylko, że na pin 9 gniazda będzie non stop +12 V, bez względu na to, czy do gniazda będzie wpięty wtyk przyczepy, czy też nie. Dla urządzeń przyczepy będzie to bez znaczenia.

 

Gdy zaczęto produkować samochody wyposażone w moduły oświetlenia (haka/przyczepy), to siłą rzeczy ewoluowało i gniazdo.

 

post-8228-0-27454600-1400807768_thumb.jpg

Postanowiono przydzielić nowe zadania wolnym do tej pory pinom gniazda i tak w/g ogólnie przyjętej normy:
pin 10 jest łączony z zaciskiem "15" instalacji samochodu (po wł. zapłonu / pracujący silnik)
pin 11 jest łączony z zaciskiem "31" (masa dla pin 10)
pin 12 jest łączony z zaciskiem oznaczanym, jako "CD" instalacji samochodu (nie mylić z odtwarzaczem płyt CD :] )

 

post-8228-0-25881600-1400807794_thumb.jpg

Nie znam dokładnie wszystkich oznaczeń stosowanych we współczesnych, mocno rozbudowanych instalacjach samochodowych, zresztą jest tego tak dużo, że nawet elektrycy w serwisach muszą się posiłkować listami serwisowymi producentów.
Przypuszczam, że "CD" w omawianym przypadku może oznaczać "Caravan Detection".

To właśnie ten ostatni pin jest tym pinem "detekcyjnym", informującym moduł w samochodzie, że podpięto przyczepę.
Dlaczego zastosowano rozwiązanie odcinające "plus", gdy nie ma podłączonej przyczepy ?
Z wielu powodów - względy bezpieczeństwa, pożarowe, korozja elektrochemiczna pinów (gniazdo może często być wilgotne wewnątrz, zwłaszcza zimą), upływ prądu mogący w skrajnych przypadkach całkowicie rozładować akumulator (przy wilgoci, zanieczyszczeniu, a zwłaszcza nawet niewielkiej elektro-korozji postępującej bardzo szybko, gdy na pinach jest cały czas napięcie) itp.
Od siebie mogę jeszcze dodać np. takie sytuacje, jak włożona zwora w gniazdo przez kogoś złośliwego  :ph34r:  :krzykacz:

Gdy mamy samochód z fabrycznie zainstalowanym modułem, to należy być niemal pewnym, że pin 12 będzie wykorzystany w opisany przed chwilą sposób, a w związku z tym, na pin 9 pojawi się napięcie + 12 V dopiero po podłączeniu przyczepy.

 

post-8228-0-23824700-1400807793_thumb.jpg

Na ogół, podobnie jest w większości firmowych lub "dobrych" modułów dokładanych już później do samochodu (np. będących w komplecie z hakiem).
Z oczywistych względów, moduły "no name" oraz nawet firmowe, ale tańsze, często mogą tylko udawać moduł markowy i próżno szukać w nich omawianej opcji detekcji. Takie proste moduły często mogą mieć za zadanie jedynie dopasowanie oświetlenia drogowego przyczepy do instalacji samochodu (np. aby nie "krzyczał" komputer lub samochodowy "moduł komfortu").
Przy odrobinie inwencji, można w prosty sposób i z tą przypadłością/brakiem sobie poradzić.

Pamiętać trzeba, że normy dla połączeń nie dotyczą wyłącznie gniazda, ale są również dla wtyku przyczepy i nie pokrywają się w 100 % z tym, co przewidziane dla gniazda, choćby wspomniana "detekcja".
Aby przyczepa była prawidłowo identyfikowana przez moduł samochodu, to we wtyku przyczepy, pin 12 należy połączyć zworą z pinem 3.

Po przeanalizowaniu rysunku gniazda, widzimy wyraźnie, że gdy zechcemy sprawdzić bez podłączania wtyczki przyczepy, czy na pin 9 pojawi się + 12 V, wystarczy zewrzeć na chwilę pomiaru pin 3 i pin 12 gniazda (sytuacja dotyczy samochodów z zamontowanym oryginalnym lub dobrej klasy modułem haka).

 

Dla porządku wspomnę jeszcze, że są wersje "gniazd 13 pin" z wbudowanym mikroswitchem, który potrafi pełnić różne funkcje, niekoniecznie te, dla których został przewidziany. Zwróćcie uwagę na rys. nr 4 (licząc od góry tego posta) pin nr 2.

Trochę o kolorach:

Zgodnie z kolejnością oznaczeń pinów gniazda i najczęściej spotykaną kolorystyką:

1) żółty  -  kierunkowskaz lewy
2) niebieski  -  tylne światło przeciwmgielne
3) biały  -  masa dla pin 1 do 8
4) zielony  -  kierunkowskaz prawy
5) brązowy  -  światło pozycyjne prawe
6) czerwony  -  światła hamowania
7) czarny  -  światło pozycyjne lewe i ew. ośw. tablicy rej.

Z pozostałymi kolorami bywa różnie, możliwe jest np. takie połączenie:

 8) różowy  -  światła cofania
 9) pomarańczowy (lub niebiesko brązowy) -  stały plus (np. do zasilania oświetlenia wew.przyczepy)

10) szary  -  plus dopiero po włączeniu zapłonu
11) biało czarny  -  masa dla pin 10 (czyli dla plusa dopiero po włączeniu zapłonu)
12) biało niebieski  -  tzw. test przyłączenia przyczepy
13) biało czerwony  -  masa dla pin 9 (stały plus)


P.S.
Kolego Rigg - na fotce, próbnik masz włożony w "pin 9" gniazda.

 

post-8228-0-98466000-1400808060_thumb.jpg

Kiedyś na forum były te sprawy omawiane i to w wielu miejscach, np.:
http://forum.karawaning.pl/topic/11480-napiecie-na-pinie-9-staly-dopiero-po-podlaczeniu-przyczepy/

Edytowane przez Kristofer (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam !

 

Czyli mając na względzie zmostkowanie 3 i 12, a nie mając w aucie żadnego "inteligentnego" rozpoznawania przyczepy, możemy w tym momencie "sygnał" minus (-) użyć choćby do przekaźnika podającego stałe napięcie z akumulatora, czy tak ? Mniej więcej tak : plus z akumulatora (30) do przekaźnika, przekaźnik zasilany także stałym plusem (30), więc włączony od tej strony, minus zasilania przekaźnika kablem do gniazda haka na pin 12. Wystarczy włożyć wtyczkę przyczepy i na pinie 9 powinno pojawić się napięcie. Czy moje myślenie jest poprawne, czy też posiada słabe strony. Może jakiś inny mądrzejszy pomysł do aut bez "inteligentnego" modułu. Bo z tym stały napięcie to sam się przekonałem, jak w gnieździe pojawiła się wilgoć, że to nie jest dobry pomysł.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 No Krzychu, walnąłeś epistołę, że się na jednym ekranie nie mieści. Nie mam teraz czasu przeczytać całości, ale zrobię to z pewnością i odpowiem Ci szczegółowo. Na chwilę obecną pamiętam tylko z fabrycznych schematów mojej A4 ( B6 - 2001-2004) i facelifta ( B7 2004-2007), że pin 12 nie był wykorzystany do detekcji przyczepy w ogóle przez fabryczny moduł, a pin albo 9 albo 10 również nie był w ogóle wykorzystany, natomiast ten, który był chyba nie szedł przez moduł, więc również napięcie na ten pin chyba szło zawsze. A w sumie instalacja zaawansowana :hmm: Natomiast o ile pamiętam detekcja podpięcia przyczepy występuje w B6 chyba właśnie za pomocą mikroswitcha, a w B7 jakoś inaczej bo tam już jest gniazdo bez mikroswitcha........ Ale szczególy potwierdzę, jak zerknę na schematy....  

Edytowane przez Madbar (wyświetl historię edycji)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj chłopaki ja bym na Waszym miejscu poszedł dalej i odciąłbym również napięcie na pinie 10 jeśli przyczepa nie jest podłączona ;) - z tych samych powodów które podał Kristofer - no może po za rozładowaniem akumulatora :).

Niezależnie od tego, czy jest to słuszne czy nie, moim zdaniem to już przerost formy nad treścią - tak zwane poprawianie fabryki. Zadajcie sobie pytanie, czy dzięki takiemu podłączeniu gniazda, gniazdo to będzie służyło Wam dłużej i mniej awaryjnie niż innym.

Jestem za stosowaniem przekaźników i automatyki jak jest to uzasadnione ale tam, gdzie mają być to samoróbki (bo oryginalne rozwiązania to inna bajka), to darujcie ale moim zdaniem prosicie się o kłopoty na urlopie, w rozwiązaniu których szary elektryk Wam nie pomoże, bo nie będzie podejrzewał takich kombinacji w takim samochodzie - samochodzie, gdzie fabrycznie to nie było montowane.

Niemniej jednak fajnie się było o stosowaniu takiego rozwiązania dowiedzieć jako ciekawostkę, być może przydatną w nowszych (pewnie wyższej klasy) samochodach.

 

PS. Nie wiem jak Wy ale ja już idę do garażu kombinować wtyczkę - co by na kempingach podłączać się do niemiaszkowych helmutów ze swoim oświetleniem. ;) A rano sam im będę oferował pomoc w odpaleniu auta i w ten prosty sposób dołożę cegiełki do modnej ostatnio "przyjaźni między narodami". ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oj chłopaki ja bym na Waszym miejscu poszedł dalej i odciąłbym również napięcie na pinie 10 jeśli przyczepa nie jest podłączona ;) - z tych samych powodów które podał Kristofer - no może po za rozładowaniem akumulatora :).

Niezależnie od tego, czy jest to słuszne czy nie, moim zdaniem to już przerost formy nad treścią - tak zwane poprawianie fabryki. Zadajcie sobie pytanie, czy dzięki takiemu podłączeniu gniazda, gniazdo to będzie służyło Wam dłużej i mniej awaryjnie niż innym.

Jestem za stosowaniem przekaźników i automatyki jak jest to uzasadnione ale tam, gdzie mają być to samoróbki (bo oryginalne rozwiązania to inna bajka), to darujcie ale moim zdaniem prosicie się o kłopoty na urlopie, w rozwiązaniu których szary elektryk Wam nie pomoże, bo nie będzie podejrzewał takich kombinacji w takim samochodzie - samochodzie, gdzie fabrycznie to nie było montowane.

Niemniej jednak fajnie się było o stosowaniu takiego rozwiązania dowiedzieć jako ciekawostkę, być może przydatną w nowszych (pewnie wyższej klasy) samochodach.

 

PS. Nie wiem jak Wy ale ja już idę do garażu kombinować wtyczkę - co by na kempingach podłączać się do niemiaszkowych helmutów ze swoim oświetleniem. ;) A rano sam im będę oferował pomoc w odpaleniu auta i w ten prosty sposób dołożę cegiełki do modnej ostatnio "przyjaźni między narodami". ;)

Kupiłem pare lat temu rx helmut miał już tak zrobione, jakie było moje zaskoczenie moduł ani me ani be .Za ścianką bagażnika dwa przekazniki odcinające zasilanie pinu 9 ,10 .Kupiłem przejściówkę żeby mieć światła w p.towarowej a tu nespodzianka .Może się zdarzyć że z kol. HENIEKAG sami wypijemy to piwo.Niemiaszki te cwańsze też kombinują w autach i budkach .Nie zawsze dobrze .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
  • Witamy

    Witamy na największym polskim forum karawaningowym. Zaloguj się by wziąć udział w dyskusji.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.